PDA

View Full Version : lijm vraagje



vosarnout
10 september 2005, 19:04
Ik ga binnekort beginnen met bouwen. Nu heb ik een aantal mensen in de topics hier titebond houtlijm zien gebruiken om de boddy delen te lijmen. Ik heb echter nu zelf ook nog voldoende pattex houtlijm staan. Neem aan dat het sterk genoeg is... Maar heeft het nog nadelige effecten ten opzichte van titebond. Of anders gezegd waarom gebruiken veel bouwers titebond?

fred dons
12 september 2005, 08:06
titebond is "het merk" van bouwers maar het is uiteindelijk ook maar een (goede) houtlijm, als je pattex gebruikt kan dat echt geen kwaad.

het voordeel van titbond is dat het heel sterk is maar ook wanneer nodig met hitte weer los te maken is (maar grote kans dat dat met pattex ook kan)

vosarnout
12 september 2005, 09:55
OK, bedankt. Dan gebruik ik voorlopig de pattex die ik al op voorraad heb. Onderdelen en matriaal zijn al duur genoeg.. :wink:

Mattia
12 september 2005, 13:47
Een punt re: Pattex, Titebond, Etc.: hoe ouder de lijm, hoe slechter de kwaliteit. De geur verandert iets, de consistentie verandert duidelijk. Je kunt van de code op Titebond flessen aflezen wanneer deze gemaakt is (hoe precies staat in de MIMF library, weet het even niet uit m'n hoofd), maar zeker is dat ik zelf geniegd ben om flessen die ouder zijn dat 12-18 maanden MAX alleen nog te gebruiken voor minder 'critical' dingen. Niets dat onder spanning staat, niets dat van structureel belang is, en als het echt gek gaat ruiken/dik wordt, weg met dat spul.

Lijm is echt te goedkoop om iets te riskeren, IMO.

vosarnout
12 september 2005, 23:24
OK bedankt, goede tip! Ik zal eens op de fles kijken, maar als ik het goed heb is de lijm die ik heb staan nog geen jaar oud.