PDA

View Full Version : Fender stratocaster



Aron Maiden
10 september 2005, 17:37
Hallo, Ik heb bij een plaatselijke muziek winkel een 2e hands Fender stratocaster gezien voor 500 euro, dit is een americaan, maar heeft wel een oude roswood squier bullet hals er op, met wel nieuwe jumbo frets erop. Deze gitaar is zo tezien erg oud want er zitten veel deuken in de body. (krassen zie je niet, want het heeft geen kleur maar is gewoon maple), Maar deuken en krassen maken mij niet echt veel uit, deze gitaar speelt erg lekker en heeft een mooi geluid, het heeft 1 humbucker en 2 singelcoils, h-s-s, de. body komt volgens mij uit california? :???: ...
Ik wil een beetje het gitaar geluid van Richie Blackmore crieeren.

wat denken jullie is dit een goeie koop ?
groetjes Aron.

ijzerbroot1
10 september 2005, 18:06
Hoe weet je dan dat het een amerikaan is?

Walternativo
10 september 2005, 21:13
een Standard Fender Fat Strat is normaal gesproken iets van 1000 euro als ik me niet vergis. Als het je bevalt dan is het toch goed?

Ohja ik geloof dat je de herkomst kan bepalen met internet en het serienummer. Gewoon even wat onderzoek via google en je komt er wel uit?

Succes,
rock on

Raytheman
10 september 2005, 21:17
Hmmm, lijkt mij gewoon een ouwe squier. Vooral als het een 'partscaster' is is het veel te duur. Probeer eens een gewone strat en kijk of die net zo lekker speelt...
Voor 500 euro kan je best een knappe gitaar kopen hoor :D

vulvasonic
11 september 2005, 00:21
Hmmm, lijkt mij gewoon een ouwe squier. Vooral als het een 'partscaster' is is het veel te duur. Probeer eens een gewone strat en kijk of die net zo lekker speelt...
Voor 500 euro kan je best een knappe gitaar kopen hoor :D

Precies. Leg er 200 bij en koop een goede tweedehandse. Ik heb het nooit zo op zogenaamde USA strats met Squier-halsjes en gerotzooi.
Overigens moet de USA kant van de gitaar wel oud zijn, want de necks met bullit passen in principe alleen maar op stratbodies van 73/74 t/m 81.

Het zaakje stinkt.

Stratman70
11 september 2005, 01:28
Welk Blackmore geluid? Jaren 70, jaren 80, jaren 90 of zijn tegenwoordige geluid? (voor dat laatste kom je trouwens dichter in de buurt met een akoestische gitaar :wink: )

Aron Maiden
11 september 2005, 16:28
Ik wil een beetje het blackmore geluid uit 70 beetje 80. gewoon lekker zon deep purple/rainbow geluid. Maar ik denk dat julli gelijk hebben, Ik kan denk ik beter een paar maandjes blijven werken, en een "vertrouwde" fender kopen.
in iedergeval bedankt voor dit advies

Groetjes aron.

Raytheman
11 september 2005, 19:23
GEAR SETUP
GUITAR: Up through Deep Purple In Rock (1970), Blackmore had been using a Gibson ES-335 hollowbody, but, inspired
by the fiery attack of Jimi Hendrix, he decided he needed a tremolo on his guitar. First he built his own tremolo bridge,
then added a professional one to an existing guitar, but neither seemed to do the trick. Finally, fate prevailed.
He remembers well his first Stratocaster®: "Eric Clapton had given it to one of our roadies, who gave it to me. The
instrument had a fantastic sound, but the intonation was out. Finally I realized I was going to have to go out and buy a
new one."
The experience was a crucial one in Blackmore’s career: his trademark tone and vibrato style are due in great part to the
characteristics of the guitar itself. Since then his name has become synonymous with the Stratocaster®, and he is a
lifelong devotee of the instrument.
He never uses the middle pickup and keeps it dropped as low as possible to keep it out of the way (and his signature
Strat has only two pickups). The only pickup selector settings he uses are bass and treble.
He has been seen using a Tele Thinline® in concert lately with Blackmore’s Night.
STRINGS: Picato .010, .011, .014, .026, .036, .042
AMPS: In the ‘60s he used Vox amps, but switched to custom Marshall stacks with a 200-watt Major head, turned up all
the way for sustain, and he adjusts the volume on the guitar. "It's pushing out about 500 watts. I guess that's maybe
1000 watts in American ratings, but it's all distortion." Also uses Engl valve amps from Germany.
Deep Purple was once in the Guiness Book of World Records for "Loudest Rock Band."
EFFECTS: Preferred not to use effects in Deep Purple, but did use a Wah Wah pedal and a treble-booster with a variable
control for sustain.
PICKS: Sometimes puts the pick in his mouth and plays with his fingers. Likes to use a light touch.
RITCHIE BLACKMORE STRATOCASTER®: This modern version of Ritchie's classic Strat® features an ash body, set-in maple neck,
scalloped rosewood fingerboard, 22 medium-jumbo frets, '70s large headstock, deluxe locking tuning machines, two Gold
Fender-Lace® Sensor pickups, one volume and two tone controls, 2-point synchronized tremolo, and Dunlop® flush-mount
straplock system. Also available with Roland® GK-2 pickup system. See the guitar at fender.com

Raytheman
11 september 2005, 19:26
http://www.geocities.com/bayfender/mineX.jpg
let vooral op het missende middelste element

Aron Maiden
12 september 2005, 23:21
Oke bedankt, Ik denk alleen dat zon fender als richie blackmore een beetje boven mijn buget ligt. Ik zit nu een beetje op internet te kijken naar leuke fenders, ik heb een paar weeken terug op een americaanse fender strat gespeelt, ik weet niet precies wat voor soort het was, maar hij speelde wel gewelig en had een lekker geluid, deze gitaar stond bij Dirk Witte in amsterdam en koste 925,00 euro, de kleur van deze gitaar was olympic white en deze gitaar had een maple neck. Wat vinden jullie hier van? en mischien kunnen jullie mij iets meer informatie geven, als jullie teminste meer kunnen met de informatie ik jullie heb gegeven

Groetjes Aron.

Raytheman
13 september 2005, 18:27
Da's nog een pittige prijs. Je zou ook kunnen gaan voor een '70 reissue strat. Die kost 609 euro bij guitarbargains
Heb je nog volledige garantie ook :D
En als je tóch perse een amerikaan wilt kan je voor een Highway1 kijken

Iron Maiden
13 september 2005, 19:38
Een Highway one zou ik niet doen, dan kun je beter doorsparen voor een echte amerikaan. Ik heb eens op een highway one jazz bass gespeeld, en die vond ik echt tegenvallen. Mijn broertje heeft eens in amsterdam op een olimpic white strat gespeeld, bij dirk witte, die was echt heel goed.

Letsgo21
13 september 2005, 19:42
Ik heb gstrn een lite ash strat bespeeld :wink: en ik moet zeggen :o wow
klinkt echt mooi met die SD's erin 8-)

Letsgo21
13 september 2005, 19:47
Ik heb gstrn een lite ash strat bespeeld :wink: en ik moet zeggen :o wow
klinkt echt mooi met die SD's erin 8-)

deli
13 september 2005, 23:57
Hey,

Ik ben nieuw hier op dit forum en ben nog in lerende staat :D

Maar goed.. ik heb een nieuwe gitaar gekocht.. en wilde dat even met jullie delen als jullie dat niet al te vervelend vinden.
't Gaat om een Fender American Vintage '57
http://www.lops.demon.nl/Afb072.jpg
En ben hier uiteraard zeer trots op. Nou nu heb ik me eerste post gedaan en ff geshowed met me, in mijn ogen superbe, gitaar.

Gegroet :D

vulvasonic
14 september 2005, 00:07
Hey,

Ik ben nieuw hier op dit forum en ben nog in lerende staat :D

Maar goed.. ik heb een nieuwe gitaar gekocht.. en wilde dat even met jullie delen als jullie dat niet al te vervelend vinden.
't Gaat om een Fender American Vintage '57
http://www.lops.demon.nl/Afb072.jpg
En ben hier uiteraard zeer trots op. Nou nu heb ik me eerste post gedaan en ff geshowed met me, in mijn ogen superbe, gitaar.

Gegroet :D

Het is de natte droom van vele forummers hier. Het is ook een mooie droom van mij, zij het een weinig minder nat. Maar ik geil al lang op een USA Vintage RI. Ik vind alleen het kleurenpalet iets te beperkt (ik ben verliefd op Sonic Blue).

Heel mooi ding!
Gefeliciteerd en WELKOM OP HET FORUM! :)

Walternativo
14 september 2005, 09:28
mooie gitaar. Niet mijn ding vanwege gebrek aan humbuckers maar mooi, zeker... welkom op deze forums.

deli
14 september 2005, 10:01
Ik ben zelf wel zeer tevreden met de kleur van de gitaar :)
En geloof me als je op deze gitaar speelt... en je het geluid hoort dan vergeet je de kleur.. :wink:

Raytheman
14 september 2005, 10:03
Hij is prachtig! En de kleur gaat nooit vervelen :D

FruscianteFan
14 september 2005, 11:06
Ik ben zelf wel zeer tevreden met de kleur van de gitaar :)
En geloof me als je op deze gitaar speelt... en je het geluid hoort dan vergeet je de kleur.. :wink:Dat is ook wel weer waar, op een echt fijne gitaar maakt de kleur niet uit. Aan de andere kant, als je er zoveel aan uitgeeft is het handig als je niet de hele tijd tegen een lelijke kleur aan zit te kijken.

Gefeliciteerd, ik ben zwaar jaloers :oops:

Aron Maiden
14 september 2005, 12:49
Mooie gitaar :) , Maar hoeveel kost die USA Vintage RI dan ?
Ik zoek een beetje een Fender strat om gewoon lekkere hardrock op te maken in de stijl van Rainbow, deep purple, en heb/ken ongeveer rond de 800/900 mischien 1000 euro uit geven, Ik speel ook nog niet erg lang, bijna 3 jaar, maar heb wel wat geld voor over, nog niet "te" veel natuurlijk... Maar wat voor fender is dan het best voor mij ?

groetjes Aron.

Letsgo21
14 september 2005, 15:09
Hey,

Ik ben nieuw hier op dit forum en ben nog in lerende staat :D

Maar goed.. ik heb een nieuwe gitaar gekocht.. en wilde dat even met jullie delen als jullie dat niet al te vervelend vinden.
't Gaat om een Fender American Vintage '57
http://www.lops.demon.nl/Afb072.jpg
En ben hier uiteraard zeer trots op. Nou nu heb ik me eerste post gedaan en ff geshowed met me, in mijn ogen superbe, gitaar.

Gegroet :D

Het is de natte droom van vele forummers hier. Het is ook een mooie droom van mij, zij het een weinig minder nat. Maar ik geil al lang op een USA Vintage RI. Ik vind alleen het kleurenpalet iets te beperkt (ik ben verliefd op Sonic Blue).

Heel mooi ding!
Gefeliciteerd en WELKOM OP HET FORUM! :)

Welcome dude!

wat een prachtaxe 8-)

dejohan
14 september 2005, 15:57
Mooie gitaar :) , Maar hoeveel kost die USA Vintage RI dan ?
Ik zoek een beetje een Fender strat om gewoon lekkere hardrock op te maken in de stijl van Rainbow, deep purple, en heb/ken ongeveer rond de 800/900 mischien 1000 euro uit geven, Ik speel ook nog niet erg lang, bijna 3 jaar, maar heb wel wat geld voor over, nog niet "te" veel natuurlijk... Maar wat voor fender is dan het best voor mij ?

groetjes Aron.

Ik zou zeggen: gewoon een tweedehands USA Standard Stratocaster van niet te oud. Heb je voor zo'n 600-700€ een goeie gitaar, de niet te veel waarde verliest, en die de ouwe deep purple dingen perfect aankan. Je kan Strats zoeken die specialer zijn, maar je kan je afvragen wat de meerwaarde er van is. Eventueel zou ik in jou geval misschien een strat met een humbucker in de neckpositie zoeken (een zogenaamde Fat Strat of een strat met H-S-S configuratie), zodat je die humbucker kan gebruiken voor het iets zwaardere gescheur.

d'oh
14 september 2005, 18:04
@deli: hoe vet jonge, echt gave strat ook de kleur vind ik best gaaf, alleen moet je een beetje craque erin krijgen dan word ie helemaal supermooi

ennuh veel plezier op 't forum he

FruscianteFan
14 september 2005, 18:59
Mooie gitaar :) , Maar hoeveel kost die USA Vintage RI dan ?
Ik zoek een beetje een Fender strat om gewoon lekkere hardrock op te maken in de stijl van Rainbow, deep purple, en heb/ken ongeveer rond de 800/900 mischien 1000 euro uit geven, Ik speel ook nog niet erg lang, bijna 3 jaar, maar heb wel wat geld voor over, nog niet "te" veel natuurlijk... Maar wat voor fender is dan het best voor mij ?

groetjes Aron.

Ik zou zeggen: gewoon een tweedehands USA Standard Stratocaster van niet te oud. Heb je voor zo'n 600-700€ een goeie gitaar, de niet te veel waarde verliest, en die de ouwe deep purple dingen perfect aankan. Je kan Strats zoeken die specialer zijn, maar je kan je afvragen wat de meerwaarde er van is. Eventueel zou ik in jou geval misschien een strat met een humbucker in de neckpositie zoeken (een zogenaamde Fat Strat of een strat met H-S-S configuratie), zodat je die humbucker kan gebruiken voor het iets zwaardere gescheur.er zijn wel Tele's met humbucker in de neckpositie maar ik ga ervanuit dat je HB in de brugpositie bedoelde?

deli
14 september 2005, 20:15
dank jullie voor jullie toffe reacties :D

Ik heb deze strat + originele fender case voor 1150 gekocht (met inruil van een ibanez SA260FM daar heb ik 250 voor gekregen) en hij is wel lichtelijk beschadigt, mist een klein pikje uit de lak weg... is wel te corrigeren maar 't heeft wel style vind ik :P. Ik heb ff uitgepluist dat ie nieuw (in deze kleur) zo rond de 1800/1900 euro zit.
http://www.keesdee.nl/ daar heb ik hem gekocht.. toffe winkel in Amersfoort heel veel keus.

vulvasonic
15 september 2005, 00:34
dank jullie voor jullie toffe reacties :D

Ik heb deze strat + originele fender case voor 1150 gekocht (met inruil van een ibanez SA260FM daar heb ik 250 voor gekregen) en hij is wel lichtelijk beschadigt, mist een klein pikje uit de lak weg... is wel te corrigeren maar 't heeft wel style vind ik :P. Ik heb ff uitgepluist dat ie nieuw (in deze kleur) zo rond de 1800/1900 euro zit.
http://www.keesdee.nl/ daar heb ik hem gekocht.. toffe winkel in Amersfoort heel veel keus.

Op de particuliere markt zou je er met een beetje mazzel een stuk minder voor hebben moeten betalen, maar dan moet je 'm natuurlijk wel eerst nog even tegenkomen (nietwaar Schizo?).

Nieuw kun je 'm echt wel voor minder krijgen dan die 1800/1900 die je noemt. Bij Musik Produktiv gaat ie al voor minder dan 1600 weg. Inruilen bij een muziekzaak is sowieso niet de beste methode. Meestal krijg je geen korting, waar je dat normaal wel krijgt bij de aanschaf van een dergelijk instrument. En je krijgt geen reet terug voor je oude gitaar.

Dit gezegd hebbende; het blijft een schitterende gitaar en je zult er veel plezier aan beleven.
Rag tot de vellen van je vingers vallen! :D


Ook ik ben best een weinig jaloers...

djgitarist
15 september 2005, 09:07
Is er nou echt zoveel verschil tussen een mexicaanse strat van 400-500 euro en een american strat van rond de 1000 euro?

Andere pickups? Betere afwerking? Of is een amerikaanse ook van beter hout gemaakt?

Kim Wilson
15 september 2005, 09:38
Is er nou echt zoveel verschil tussen een mexicaanse strat van 400-500 euro en een american strat van rond de 1000 euro?

Andere pickups? Betere afwerking? Of is een amerikaanse ook van beter hout gemaakt?
Check even de zoekfunctie. :wink: Hier zijn namelijk al vele topics over volgetypt. :)

Orpheo
15 september 2005, 09:44
Is er nou echt zoveel verschil tussen een mexicaanse strat van 400-500 euro en een american strat van rond de 1000 euro?

Andere pickups? Betere afwerking? Of is een amerikaanse ook van beter hout gemaakt?

er zit vaak wel verschil tussen qua pickups, afwerking en hout, maar HOEFT niet. mijn strat bv, een mexicaantje, speelt super, en klinkt echt lekker, en ik ben niet eens een strat-liefhebber. Ik heb vaak genoeg USA's gehad die klote speelden, en vaak genoeg jappaners/mexicaantjes die TOP speelde, en dito klonken.

i.e.: speel gewoon, test een hoop strats van rond de 500/600 euro, en als je er eentje vindt die voor jou echt lekker speelt en klinkt, kopen dus!! hoe duurder hoeft niet per definitie beter te zijn.

dejohan
15 september 2005, 12:49
Mooie gitaar :) , Maar hoeveel kost die USA Vintage RI dan ?
Ik zoek een beetje een Fender strat om gewoon lekkere hardrock op te maken in de stijl van Rainbow, deep purple, en heb/ken ongeveer rond de 800/900 mischien 1000 euro uit geven, Ik speel ook nog niet erg lang, bijna 3 jaar, maar heb wel wat geld voor over, nog niet "te" veel natuurlijk... Maar wat voor fender is dan het best voor mij ?

groetjes Aron.

Ik zou zeggen: gewoon een tweedehands USA Standard Stratocaster van niet te oud. Heb je voor zo'n 600-700€ een goeie gitaar, de niet te veel waarde verliest, en die de ouwe deep purple dingen perfect aankan. Je kan Strats zoeken die specialer zijn, maar je kan je afvragen wat de meerwaarde er van is. Eventueel zou ik in jou geval misschien een strat met een humbucker in de neckpositie zoeken (een zogenaamde Fat Strat of een strat met H-S-S configuratie), zodat je die humbucker kan gebruiken voor het iets zwaardere gescheur.er zijn wel Tele's met humbucker in de neckpositie maar ik ga ervanuit dat je HB in de brugpositie bedoelde?

Je, ik bedoelde idd een HB in de brug positie.

Raytheman
15 september 2005, 13:02
Is dit niks voor je?
http://cgi.ebay.de/Fender-Stratocaster-Richie-Blackmore-Scalloped_W0QQitemZ7348696903QQcategoryZ46647QQrdZ 1QQcmdZViewItem

Aron Maiden
15 september 2005, 13:45
Ja dat vind ik echt super gitaren, Maarja in duitsland he, Ik denk dat ik gewoon binnenkort langs een van de grotere gitaar winkels ga in nederland, en gewoon wat fenders uit proberen, mex/am vergelijken, gewoon verschillende soorten enz... Dan kan ik zelf het verschiel, zien, voelen en horen, ik denk dat dat de beste keus is, In ieder geval bedankt

Groetjes Aron.