PDA

View Full Version : Ik heb een stuk speakersnoer over..



cesco
10 september 2005, 17:08
Van het aansluiten van m'n bescheiden surround boxjes. Het was de goedkoopste bij mediamarkt, van dat welbekende twee-aderig snoer. Geen hi-end, niet dik, maar van dat spul wat doorgaans gebruikt wordt voor autoradio's, dan wel thuis-stereo installaties.

Kan ik hier twee pluggen aanzetten en gebruiken als speakersnoer voor m'n amp, of is dat te dun ervoor?

Negative K3 fan
10 september 2005, 18:07
ja dat kan, werkt perfect en is waarschijnlijk ook zeker niet te dun.

bert k
10 september 2005, 20:24
en is waarschijnlijk ook zeker niet te dun.

O? Hoe weet je dat?

Wormaap
10 september 2005, 21:50
en is waarschijnlijk ook zeker niet te dun.

O? Hoe weet je dat?
Omdat hij het gekocht heeft als speakersnoer, en de gemiddelde gitaarversterker niet in de buurt komt van het vermogen van de gemiddelde hifi-versterker, en de kabel dus zeker niet door zal smelten o.i.d.
Speakerkabel die geschikt is voor hifi is zeker ook geschikt voor'n gitaaramp :)

bert k
10 september 2005, 22:16
Het snoer is over van zijn surround boxjes. Heb je wel eens gezien wat een dunne draadjes ze daar soms bijleveren? Zet er nou gewoon een fatsoenlijk snoer aan.

Wormaap
10 september 2005, 22:23
Het snoer is over van zijn surround boxjes. Heb je wel eens gezien wat een dunne draadjes ze daar soms bijleveren? Zet er nou gewoon een fatsoenlijk snoer aan.
Oeps, verkeerd gelezen :-D Pardon me.
Damn, moet echt weer eens leren lezen... 'K heb zelf ook zo'n fuck pruts draadjes bij m'n surround set (en dat was een Philips van 400 euro, klinkt nog steeds brak, maargoed, geen geld over voor'n écht fatsoendelijke set)

cesco
11 september 2005, 14:36
ho es. ik heb natuurlijk niet de bijgeleverde speakersnoertjes gebruikt. Niet in de laatste plaats om het feit dat ze verwachten dat je met drie meter je achterspeakers wel kan aansluiten :) .

ik heb speakersnoer bij de mediamarkt, maar wel de goeiekoopste. Nu is het niet zo'n big deal, maar ik heb toch dat stuk over, evenals wat pluggen. Solderen is ook geen probleem voor me. Dus om te proberen is leuk, maar niet als straks die kabel smelt en mijn amp mee de verdoemenis in neemt.

Antal
11 september 2005, 14:54
Misschien leuk voor reserve. Maar het goedkoopste van de MM zal niet echt dik genoeg zijn vrees ik. Weet je de dikte toevallig? (van de binnenkant he, niet van het plastic)

bert k
11 september 2005, 15:47
Aha, dat had ik niet begrepen :D Ik dacht echt aan dat hele dunne spul.
Vuistregel is natuurlijk dat je lekker dik snoer voor speakers moet gebruiken, maar aangezien het (neem ik aan) maar om een stuk van een meter of zo gaat zal het wel loslopen. Dat is zo kort dat de temperatuur echt niet oploopt.

Negative K3 fan
11 september 2005, 17:30
dikte is vaak nogal overdreven, koper is een goede geleider en echt dik hoeven ze dus niet te zijn.

nicoverduin
11 september 2005, 17:52
dikte is vaak nogal overdreven, koper is een goede geleider en echt dik hoeven ze dus niet te zijn.Standaard 220 snoer 0.75mm2 per kern gaat altijd goed. Kan 16 A hebben. Vergis je niet in de stroom door een een snoer met bijv. een 100 watt versterker.
Nico

Negative K3 fan
11 september 2005, 18:05
100 watt >

U = I * R
P = U * I
P = R*I^2

100 = 4 * 25
I = 5 A maximaal bij een 100 watter als je rekening houdt met het feit dat de laagste speakerkast impedantie 4 ohm is... dus je hebt echt niet veel kern nodig!

pol
11 september 2005, 19:48
ik zou het niet doen, niet omdat die kabel niet dik genoeg is, maar omdat die niet stevig genoeg is en je te snel kans hebt dat die kabel ergens breekt.
Gewoon dikke speakerkabel gebruiken die p.a. firma ook gebruiken, die kost ook maar een paar euro per meter, en meer dan 2 meter heb je toch niet nodig.

Wormaap
11 september 2005, 23:28
Over het algemeen is elke speakerdraad gewoon stranded-kabel. Die zal dus niet zó snel breken. Ik ben het met je eens dat't geen heel goed idee is, maar ik denk dat't best wel een tijd prima kan werken.