PDA

View Full Version : Gezocht: Advies Sambora gitaar



bon_jovi
10 september 2005, 17:00
Hey,

Ik ben nieuw hier en heb totaal geen ervaring met gitaren, maar zou heel graag gitaar leren spelen (jovi songs).

Ik ben al jaren bon jovi fan en daarom zou het dus een goede zet zijn mss om een fender (sambora signature) te kopen zo heb ik ineens een collector item van mn favo. groep. :wink: Nu zijn er zulke gitaren te koop voor een laag budget onder 400 euro? En ideaal om mee te starten.
Is het mogelijk om zelf gitaar te leren spelen (jovi songs) zonder lessen,...
Ik ben me ervan bewust dat dat tijd vraagt en dat ik eerst enkele basisstappen moet weten en dat ik zeker geen sambora zal worden. (al 20 jaar) Ik beklaag me zelfs dat ik niet van jongs af aan gitaar heb leren spelen.
:-( Ik ben ook fel onder de indruk van deze gitaar

http://img.photobucket.com/albums/v375/kadettman/fendersambora.jpg
maar zal waarschijnlijk boven mn budget zitten vermoed ik? :lol:
Is een versterker noodzakelijk?

een online kennis van me heeft deze: - gewonnen in 98 maar speelt zelf geen gitaar
http://img.photobucket.com/albums/v122/Rina1/Rollei2004.jpg
prachtig hé



MVG

andy - bon jovi belgium
www.geocities.com/bonjovibelgium

ijzerbroot1
10 september 2005, 18:07
Ehrm....voordat je hier wordt afgefakkeld...lees eerst eens de FAQ of gebruik de zoekfunctie. Kom je er dan nog niet uit dan wil men je hier vast wel helpen :-D

sonic_youth
10 september 2005, 18:13
Kies een ander voorbeeld zou ik zeggen, hoe kun je nou als man van 20 in godsnnaam een bon jovi fan zijn?

Orpheo
10 september 2005, 18:43
uhm.... okayy...... wat kunnen we hiervan zeggen?

1: gebruik je verstand. das t meest noodzakelijke.

verder:

deze strat wordt niet meer gemaakt, daarom dus redelijk gelimiteerd te verkrijgen. maar maakt het heel veel uit op welke strat je speelt? zo bijzonder is zijn sound ook niet eigenlijk....no offence.

iedere gitaar dat niet het niveau van stagg heeft is goed om mee te beginnen, maar of het nu aan te raden is om een gitaar van zeg, 3000 euro te gebruiken als beginner, nee nie handig. niet dat deze strat dat is hoor, maar toch. deze is 2ehands tussen de 450 en 550 euro. MAXIMAAL vind ik. tenzij je de paisley sambora sig, of de sambora met sterinleg neemt. die zijn ubergeil vind ik, en stukken duurder.

de songs van bon jovi zijn echt niet superlastig, de solo's kunnen tricky zijn, maar niets onoverkomelijks denk ik zo.

ik wilde vroeger ook gitaar spelen, en ik kan er nu eigenlijk nog steeds geen zak van, maar t gaat om t plezier. ik hoor liever een gitarist die technisch gezien minder is, maar waarbij de emotie er vanaf druipt, dan een gitarist die technisch perfect is, maar die emotieloos speelt (bv Jimmy page tegenover Yngwie malmsteen...oh nee, page heeft een perfecte techniek..sorry : D )

je kan nieuw ook een soortgelijk instrument kopen, de fender fat strat met humbucker en floyd. kost nieuw rond de 550. zo uit mijn hoofd.

maar om te beginnen, waarom zoek je dan niet een ibanez ofzo? die zijn om mee te beginnen ook verdomd goed. een rg xxx (kweet t nummer nie zo snel) met edge 2 denk ik, en 2 humbuckers 1 singlecoil. ook veelzijdig. meer dan deze strat vind ik. (of het de edge 2 is, weet ik niet, maar wel soortgelijk) of kijk naar charvel's uit de jaren 80/90, kramers, hamers, ouwe peavey's, andere ibanezzen. allen 2ehands. je kan er van uitgaan dat 2ehands eigenlijk altijd een betere koop is dan nieuw. omdat je dan (meer) voor het product betaald, en minder voor de naam.

over die basisstappen: je kan zelf aankloten, en dan de basis nog niet echt GOED kunnen, of even 2 maanden ofzo ff de basis leren met lessen, en daarna zelf doen. kan ook. de mogelijkheden zijn eindeloos.

THW
10 september 2005, 18:51
Kies een ander voorbeeld zou ik zeggen, hoe kun je nou als man van 20 in godsnnaam een bon jovi fan zijn?
Wat maakt dat nou weer uit :???: :roll:
Hij vind Bon Jovi goed laat hem dan gewoon :roll:

@ Poster:
Die gitaar zit ver boven je budget ja :-D
ALs ik jou was zou ik een goedkope stratocaster nemen (welke moet je ff vragen want ik veracht die dingen) met een humbucker als bridge (Net als op die foto) en als versterker een Roland cube om mee te beginnen
En natuurlijk veel oefenen dan kom je er wel :)

Edit: kijk hier ook eens: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=61176

ijzerbroot1
10 september 2005, 19:11
Je kunt idd beter een beproefde beginnersset op de kop tikken (via marktplaats of zo) om zowiezo te kijken of het wat voor je is, dat gitaarspelen. Voor hetzelfde geld vind je er geen bal aan en staat je dure axe ergens stof te happen.

Kijk even in de FAQ voor goede en goedkope gitaren. En zoals gezegd, aan een roland cube 15 versterker kun je je geen buil vallen, dat zijn goede ampjes.

Nou heb ik nog een cube 15 staan en een yamaha rgx 421DM .........o nee, da's spam :wink:

Neem anders iemand die er verstand van heeft mee om eens wat uit te testen. Succes ermee en welkom in de wondere wereld van het gitaarspelen!

Roy K.
10 september 2005, 19:18
Je kunt idd beter een beproefde beginnersset op de kop tikken (via marktplaats of zo) om zowiezo te kijken of het wat voor je is, dat gitaarspelen. Voor hetzelfde geld vind je er geen bal aan en staat je dure axe ergens stof te happen.


In het geval het niet iets voor 'm is, een dure axe kan ie nog verkopen voor een mooie prijs, een beginners-set wordt een stuk lastiger.


ik hoor liever een gitarist die technisch gezien minder is, maar waarbij de emotie er vanaf druipt, dan een gitarist die technisch perfect is, maar die emotieloos speelt (bv Jimmy page tegenover Yngwie malmsteen...oh nee, page heeft een perfecte techniek..sorry : )


Waarom wordt sloppy spelen vaak gelijkgesteld met "met emotie spelen" en technisch spelen met emotieloos? Waar komt dat weg?

nla0079
10 september 2005, 19:32
Waarom wordt sloppy spelen vaak gelijkgesteld met "met emotie spelen" en technisch spelen met emotieloos? Waar komt dat weg?
Word ! Roy heeft trouwens ook groot gelijk wat die gitaar betreft: spaar flink door en koop lekker die originele !

Orpheo
10 september 2005, 20:32
Waarom wordt sloppy spelen vaak gelijkgesteld met "met emotie spelen" en technisch spelen met emotieloos? Waar komt dat weg?

ik zeg niet dat sloppy spelen gelijkgesteld wordt met " met emotie spelen" en vice versa. ik zeg alleen dat ik liever iemand heb die met emotie speelt, en een mindere techniek heeft dan andersom. zakk wylde bv heeft een heel goeie techniek, en die heeft echt emotie in zijn spel, slash idem, jimmy page ook, etc etc etc.

Satriani
10 september 2005, 21:25
Kies een ander voorbeeld zou ik zeggen, hoe kun je nou als man van 20 in godsnnaam een bon jovi fan zijn?
Wat maakt dat nou weer uit :???: :roll:
Hij vind Bon Jovi goed laat hem dan gewoon :roll:

@ Poster:
Die gitaar zit ver boven je budget ja :-D
ALs ik jou was zou ik een goedkope stratocaster nemen (welke moet je ff vragen want ik veracht die dingen) met een humbucker als bridge (Net als op die foto) en als versterker een Roland cube om mee te beginnen
En natuurlijk veel oefenen dan kom je er wel :)

Edit: kijk hier ook eens: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=61176

Hoezo adviseert iedereen hier die kutcubes. Vox modelling amps zijn veel beter

Speeddemon
10 september 2005, 23:08
zo kut zijn die Cubes niet.
De Voxes zijn idd beter als je wat allroundere sounds wilt en betere effecten, maar de Cubes doen 'metal' ietsje beter.

Hoe dan ook zijn ze allebei beter dan die crappy Line6 Spiders... die klinken ECHT ruk!

Bins
10 september 2005, 23:35
Er staat er zo een in het wit bij maxguitar in den haag, Richie Sambora sig, made in mexico, 550 eur. Ik vind het zelf wel een cool ding, maar jammer dat er Sambora opstaat en niet Murray of Smith ;)
Het enige wat me weerhoudt om zoiets te kopen is dat ik bang ben dat de floyd crappy is op gitaren uit deze prijsklasse... Het is een "Floyd Rose II tremolo".. Misschien dat iemand hier er meer over weet?

Orpheo
11 september 2005, 00:05
Er staat er zo een in het wit bij maxguitar in den haag, Richie Sambora sig, made in mexico, 550 eur. Ik vind het zelf wel een cool ding, maar jammer dat er Sambora opstaat en niet Murray of Smith ;)
Het enige wat me weerhoudt om zoiets te kopen is dat ik bang ben dat de floyd crappy is op gitaren uit deze prijsklasse... Het is een "Floyd Rose II tremolo".. Misschien dat iemand hier er meer over weet?

tis een redelijk goed ding, iets minder hard staal dan de OFR.

heb je er al eens op gespeeld op die plank?? zo niet, ga eens voor de grap langs, en kijk naar de nekpocket. daar zit een huge barst in, beetje als dat vai heeft op zijn Evo. ik denk niet dat het problematisch is die barst, maar toch. dat ding, ik was er neit weg van. die maiden-signature strat was overigens een mislukkeling van je welste, in mijn ogen dan. een BASSWOOD BODY!! das totaal niet maiden-like. maar ok...

Bins
11 september 2005, 01:03
Nee, ik zeg em alleen op internet.. leek me wel een leuk ding. 550 lijkt me wel wat aan de hoge kant dan als er zo'n barst in zit.

Ik heb trouwens helemaal niks tegen basswood ;)

THW
11 september 2005, 07:47
Kies een ander voorbeeld zou ik zeggen, hoe kun je nou als man van 20 in godsnnaam een bon jovi fan zijn?
Wat maakt dat nou weer uit :???: :roll:
Hij vind Bon Jovi goed laat hem dan gewoon :roll:

@ Poster:
Die gitaar zit ver boven je budget ja :-D
ALs ik jou was zou ik een goedkope stratocaster nemen (welke moet je ff vragen want ik veracht die dingen) met een humbucker als bridge (Net als op die foto) en als versterker een Roland cube om mee te beginnen
En natuurlijk veel oefenen dan kom je er wel :)

Edit: kijk hier ook eens: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=61176

Hoezo adviseert iedereen hier die kutcubes. Vox modelling amps zijn veel beter
Wat boeit dat nou weer, hij is toch een beginner dan is een Cube meer dan goed hij kan later wel voor iets duurders gaan

Fumi SG
11 september 2005, 10:17
Wat dat boeit.... Tuurlijk boeit dat wat. Als je voor hetzelfde geld iets kan krijgen dat beter is dan de cube, waarom niet? Owjah... dat boeit niet want hij kan toch niet spelen. :-?

Outrage
11 september 2005, 11:15
ik denk dat die discussie over een cube of een vox het petje van de starter van dit topic te boven gaat.


zoals wel al eerder gezegd, staar je niet blind op die signature strat van richie sambora, die zit om te beginnen al een eindje boven je budget en ten tweede zal je daardoor niet sneller de stijl van Sambora spelen. Gitaar spelen zit nl vnl in je vingers (en je hoofd). Kijk voor die 400 euro naar een goedkopere gitaar + versterker. Orpheo heeft al de voornaamste genoemd geloof ik wat betreft gitaren, wat misschien belangrijk is voor de soort stijl die je wil spelen, is een gitaar met een humbucker (zo wordt dat "dubbele" element genoemd dat je ook op die sambora strat aan de brug kan zien) aan de brug (onderaan de gitaar) en een tremolo (die hendel op de brug).

Het komt erop neer dat je 2 soorten tremolo's hebt, een zoals die op de sambora strat zit, een floyd rose wordt dat genoemd, en een "gewone" tremolo. Het verschil zit hem erin dat met die floyd rose je meer truukjes kan uithalen zonder dat je gitaar (snel) ontstemt, terwijl je dat met een gewone tremolo wel hebt. De gewone tremolo is eerder bedoeld om een lichte "touch" te geven.

Wat de versterker betreft werden al de Cube en de Vox genoemd. Ik zou zeggen, ga zeker eens luisteren in een winkel ofzo. Het zijn beiden goede beginnersversterkers, je zal er niks verkeerd mee kopen.
Waar je misschien op moet letten bij de cube, is dat bij de cube 15 (de kleinste geloof ik) je geen footswitch kan aansluiten om te switchen tussen je clean en distortion kanaal (distortion is een bepaald effect dat standaard op de meeste versterkers zit, omdat het zoveel gebruikt wordt), je kan switchen met een knopje, maar dat is niet altijd handig als je aan het spelen bent, en daarom kun je op bepaalde versterkers een switch aansluiten (=een knopje) dat je met je voet kan aanklikken, en op die manier kan je van het ene naar het andere kanaal overgaan.

Outrage
11 september 2005, 11:16
ik denk dat die discussie over een cube of een vox het petje van de starter van dit topic te boven gaat.


zoals wel al eerder gezegd, staar je niet blind op die signature strat van richie sambora, die zit om te beginnen al een eindje boven je budget en ten tweede zal je daardoor niet sneller de stijl van Sambora spelen. Gitaar spelen zit nl vnl in je vingers (en je hoofd). Kijk voor die 400 euro naar een goedkopere gitaar + versterker. Orpheo heeft al de voornaamste genoemd geloof ik wat betreft gitaren, wat misschien belangrijk is voor de soort stijl die je wil spelen, is een gitaar met een humbucker (zo wordt dat "dubbele" element genoemd dat je ook op die sambora strat aan de brug kan zien) aan de brug (onderaan de gitaar) en een tremolo (die hendel op de brug).

Het komt erop neer dat je 2 soorten tremolo's hebt, een zoals die op de sambora strat zit, een floyd rose wordt dat genoemd, en een "gewone" tremolo. Het verschil zit hem erin dat met die floyd rose je meer truukjes kan uithalen zonder dat je gitaar (snel) ontstemt, terwijl je dat met een gewone tremolo wel hebt. De gewone tremolo is eerder bedoeld om een lichte "touch" te geven.

Wat de versterker betreft werden al de Cube en de Vox genoemd. Ik zou zeggen, ga zeker eens luisteren in een winkel ofzo. Het zijn beiden goede beginnersversterkers, je zal er niks verkeerd mee kopen.
Waar je misschien op moet letten bij de cube, is dat bij de cube 15 (de kleinste geloof ik) je geen footswitch kan aansluiten om te switchen tussen je clean en distortion kanaal (distortion is een bepaald effect dat standaard op de meeste versterkers zit, omdat het zoveel gebruikt wordt), je kan switchen met een knopje, maar dat is niet altijd handig als je aan het spelen bent, en daarom kun je op bepaalde versterkers een switch aansluiten (=een knopje) dat je met je voet kan aanklikken, en op die manier kan je van het ene naar het andere kanaal overgaan.

Speeddemon
11 september 2005, 13:42
Wat dat boeit.... Tuurlijk boeit dat wat. Als je voor hetzelfde geld iets kan krijgen dat beter is dan de cube, waarom niet? ?
De Vox is 40 euro duurder, en mijn ervaring op dit forum leert dat 40 euro extra zo'n beetje voor iedereen onder de 17 een onoverkombare brug is... fuckin' luie donders... :roll:
1 week krantenlopen en je hebt 't al, maar goed... :-?

bon_jovi
11 september 2005, 13:44
@ nla0079, Bins, Speeddemon, nla0079, thajan, Orpheo, ijzerbroot1, Roy, K.Fumi, SG voor jullie posts en vooral ook ourage zeer leerrijke post.

Ik zal nog eens goed bekijken welk soort gitaar het uiteindelijk wordt en mss kan ik 2de hands nog een interessante vinden.

Ik had reeds op voorrand naar aankoopadvies gekeken! maar ik wou tevens info over deze specifieke gitaar vandaar deze post.

Bedankt

@Sonic: We kunnen niet allemaal K3 of eddy wally fans zijn hé, bon jovi is nog steeds een rockband die zwaar onderschat wordt ondanks hun meer dan 100 miljoen verkochte platen wereldwijd.

HAVE A NICE DAY

djgitarist
13 september 2005, 11:20
ik heb dus in een soortgelijke situatie gezeten:

ik heb mijn 1e gitaar, een squier stratocaster ook om willen bouwen naar een richie sambora strat door er een dimarzio pafpro humbucker in te bouwen.

Scheurt als een idioot, zware distortion afdempen zoals in diverse bon jovi songs gaat erg goed. Ik speel eigenlijk nooit meer op de gitaar maar als je interesse hebt...