PDA

View Full Version : Nieuw merk pickups: Nordstrand (review inside)



Mitch
10 september 2005, 12:01
Qua pickups ben ik een behoorlijke fan van Seymour Duncan, maar Nordstrand laat me aardig van gedachten veranderen.....
't Is eigenlijk een bas-merk, dat ook zelf bas-pickups maakte maar sinds kort ook gitaarpickups.
http://www.nordstrandpickups.com/guitar_trad.html

Een tijdje terug had Sander de Gier het al eens erg enthousiast over de bas-pickups gehad, maar hij had nu ook de gitaar pickups binnen. Hij had ze al ingebouwd in een Strat en zelfs ik, als professionaal strat-hater, moest toegeven dat dat verdomd goed klonk ! Puik halsgeluid, tussenstandjes niet té dun, maar wel herkenbaar, maar het was vooral het brugelement dat indruk maakte. Al het hoog dat je hoorde was bruikbaar en mooi rond, waar een hoop brugpups op Strats nogal krasserig in het hoog kunnen worden.
De combinatie van het cleane geluid en dat op drive was helemaal te gek, maar daarover later meer :wink:

Mijn nieuwe Tele smeekte om test-exemplaar van de Nordstrand Tele-set te worden en ik had zelf nog een mooie SD set op de kop getikt, Alnico II Pro hals en Jerry Donahue brug. Tijd voor een vergelijkend warenonderzoek dus !

Standaard Fender Jap set:
Niet verkeerd, mooi lage output, helder hals element, brug mooi fel, maar mist wel een beetje body, beetje weinig mid en sustain. Werd ook vrij rap microfonisch. Middenstand was wel érg goed.
In het geheel zocht ik iets meer output en vooral een beter brugelement, vandaar de keus voor de JD van Duncan: tikkie meer output en mid, maar nog steeds vintage specs.

Seymour Duncan
Hals element was zo lekker als ik 'm herinnerde uit de Lite Ash Tele. Net helder genoeg, maar een aardig stukje warmer. Op de standaard instelling van mijn amp was -ie misschien zelfs een tikkie aan de donkere kant.
De JD was een beetje een tegenvaller. Clean had -ie duidelijk meer output en meer mid, maar het was bijna verplichte kost om de toonpot te verdraaien. Op drive kwam er echter niet zo veel van de extra bite door, hij scheurde zelfs iets minder dan de stock Fender :-?
Tussenstand was veel vlakker, minder dat bijna akoestische.
Kortom: de set lag iets te ver uit elkaar qua donker/helder en leverde inder bruikbare sounds op dan ik had verwacht.

Nordstrand
Halselement zat precies tussen stock en SD in: meer output dan stock, maar volledig helder. Tussenstand: meteen weer die bijna akoestische klank en die mooie zachte attack van een goeie Tele-tussenstand.
Brugelement: on-voor-stel-baar goed. Wat ook al zo was opgevallen aan de Strat-set: het hoog was volledig bruikbaar, klonk heel mooi rond, totaal niet schel of krasserig.

Maar dan het meest bizarre van de test.
Normaal gesproken heb je met een laag output element een mooi helder clean en wat minder sterke drive en met hogere output elementen een wat minder open clean maar een strakkere drive.
Hoe Nordstrand het voor elkaar krijgt weet ik niet, maar clean klinken de pups dus heerlijk open en zodra je de drive intrapt heb je het idee dat je ineens een ander pickup gebruikt. :o
Meer power, mid en sustain dan je zou verwachten. Nog steeds een puur single coil karakter, begrijp me goed, maar om de één of andere reden zit er 'best of both worlds' in.
Met name het 'magische' brugelement klonk dus echt tien keer beter dan zowel de Fender als de Duncan. Smullen !

De Nordstrand set zit nu dus in de Tele, verrassend hè ? Pedalendag-bezoekers kunnen 'm live in aktie horen 8-)

Negative K3 fan
10 september 2005, 13:07
interessant, maar nu rijst de vraag.... quanta costa?

Wormaap
10 september 2005, 13:46
119 dollar volgens de site :)

Mitch
10 september 2005, 13:58
Goh, welke site kijk jij dan ? :D

Jeroenvanhulsteijn
10 september 2005, 14:01
De site van Nordstrand Guitars (http://www.nordstrandpickups.com/guitar_trad.html) lijkt me? :???: :-? owjah, had je zelf ook al genoemd :razz:

Leuke en informatieve review trouwens!!!

Mitch
10 september 2005, 14:10
De smiley staat er achter omdat het bedrag niet klopt :wink:
Anyway, er wordt nog gewerkt aan een Europese prijslijst. Meestal wordt dat ongeveer 'Dollar = Euro', maar met een beetje mazzel wordt het minder.

Negative K3 fan
10 september 2005, 16:32
119 dollar volgens de site :)

per element of per set?

Mitch
10 september 2005, 16:46
Geen van beide, zoals in de link in mijn eerste post te lezen valt :)
$99 per stuk of $199 per set. Maar zoals gezegd: de prijsstelling voor Europa is nog niet definitief vastgesteld.

Wormaap
10 september 2005, 17:03
Oeps enzo... Die 119 dollar was voor de humbucker of P90. Omdat dit m'n laptop is en ik in'n 800x600 resolutie zit (oud beestje :razz:) had ik de scrollbalk niet gezien, waarmee je omlaag kan scrollen naar de singlecoils.

fullorder
12 september 2005, 18:11
De Nordstrand set zit nu dus in de Tele, verrassend hè ? Pedalendag-bezoekers kunnen 'm live in aktie horen 8-)

Welke set is het precies? De NVT of de NMT?

robzilla
12 september 2005, 18:40
De Nordstrand set zit nu dus in de Tele, verrassend hè ? Pedalendag-bezoekers kunnen 'm live in aktie horen 8-)

Ben benieuwd.. :)

Lucluc
12 september 2005, 20:37
De Nordstrand set zit nu dus in de Tele, verrassend hè ? Pedalendag-bezoekers kunnen 'm live in aktie horen 8-)

Ik zou dat bewaren voor de puppiedag :D

Mitch
12 september 2005, 23:02
Dat wordt dan een flinke soldeerklus, als we een echte pup-dag zouden willen organiseren :D
Deze dag is er in besloten kring trouwens wel geweest: de eerder genoemde Strat-set was onderdeel van een grote test die binnenkort in Gitarist te lezen valt. Ben zéér benieuwd naar dat artikel; de organisatie ervan heeft me wel enigszins aangemoedigd om de Duncans aan te schaffen als testmateriaal tegenover de stock set en de Nordstrands.
Maar dit terzijde.

De prijzen zijn overigens bekend: 189E voor de set, 99E per stuk.
Beetje Van Zandt/Fralin niveau dus. Voor mij persoonlijk wel het verschil waard t.o.v. de Duncans.

Zelf heb ik de vintage set. Meer output vind ik voor een Tele ook niet nodig eigenlijk.
Ik heb ze nu ook in de band in aktie gehoord, nadat ik al eerder gespeeld had met de stock pickups. Clean klinkt het brugelement gewoon verrasend goed, maar het is een zaligheid hoe de diepte van het halselement overeind blijft. Je weet wel: speel je in je ééntje klinkt 't allemaal heel tof, valt de band in hoor je je attack nog wel maar valt je tone helemaal weg :-? Daar hoef ik me dus geen zorgen over te maken....
En het blijft gewoon bizar hoe veel lekkerder de drive is geworden. Met de stock brug pup kon ik op drive hooguit slag doen, solo klonk niet echt, maar da's geen probleem meer.
8-)

Robbert
13 september 2005, 21:28
:D

Robbert
13 september 2005, 21:28
:D

Mitch
13 september 2005, 22:03
Hé, je zit me niet uit te lachen hè :evil:


Pas op hoor.....
Als jij de Tele mag vasthouden mag ik wel even aan je flanger zitten hè, volgende maand ?

gvink
20 september 2005, 17:40
Ben vanmorgen ook even langs Sander de Gier geweest om de Nordstrand pickups te testen... Ik was op zoek naar een nieuw setje pups voor m'n Japanse strat uit 1990. Toen hoorde ik van Sander (en Michel) over dit 'nieuwe' merk en vond het maar eens tijd om wat te gaan vergelijken.. Ik had vier setjes tot mijn beschikking, de Nordstrand (NS) Standard, NS Hot, Suhr Singles en een setje van Kinman traditionals...

Allereerst de Nordstrand Standard:
Jeetje wat lekker! Mooi hoog, lekker mid, vol laag, eigenlijk de Strat klank die ik zocht... Gewoon errug goed, zoals een strat zou moeten klinken.
Vooral de middenstand vind ik erg bruikbaar.

Toen de NS Hot pickups.
Eerste indruk is dat ze een aggressiever mid hebben. Het hoog op het brugelement vond ik wat schel. Met een drive pedaaltje erbij wel erg fijn...
Rocken met een single coil kan toch! ;)

De Suhrs klonken (natuurlijk) ook erg goed maar hadden toch een ander karakter dan de NS's. Naar mijn mening een wat aggresievere klank, meer tophoog (maar niet teveel) en een vol mid. Ook het laag van deze pups is fijn.

Toch weer even de NS Standards terug erin.. Jaa... toch wel lekkerder... 8-)

Toen de Kinmans erin gedaan. Eerste indruk hiervan is dat ze (ook) gewoon erg goed klinken. Aleen vind ik ze persoonlijk te stil... Het is bijna of er een gate ingebouwd zit. Qua klank meer richting de Suhrs al vond ik het midden wat te ondefinieerbaar.

Daarna toch maar nog even een rondje gemaakt, maar ik bleef terugkomen bij de Nordstrand Standards.. Naar mijn mening bleven die ook het meest trouw aan de Strat klank. Geen concessies.
Nu moet ik ook wel toegeven dat de verschillen bij deze elementen minimaal zijn en dat er een redelijke dosis aan smaak bij komt kijken.
Maar als je op zoek bent naar nieuwe elementen voor je strat(/tele) kan ik je zeker aanraden om eens bij Sander de Gier langs te gaan!

(Trouwens, de TVJones pickups zijn ook wel erg fijn, mocht je een gitaar met humbuckers hebben... :) )

Mitch
22 september 2005, 13:06
Dat zeg ik ! Nordstrand !


:D

Heb me er gisteravond weer over verbaasd hoe lekker die dingen scheuren ondanks de relatief lage output. Briljant gewoon.