PDA

View Full Version : Chromatisch?



Dionyios
10 september 2002, 22:56
He ik vraag me al een tijdje af wat nou precies het verschil is tussen een gewone tuner en een zogenaamde chromatische tuner.

Als je de prijsverschillen ziet vind ik die nogal fors... Is dit het waard voor zo'n ding?

skanky
10 september 2002, 23:15
Met een gewone tuner kan je alleen eadgbe stemmen, bij een chromatische kun je elke noot stemmen, dus andere stemmingen gebruiken

als je in andere stemmingen wil spelen is het ideaal, anders is het niet echt nodig

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: skanky op 2002-09-10 23:16 ]</font>

pimmetje
10 september 2002, 23:53
Dat chromatische is idd alleen leuk als je met andere stemmingen werkt. En dan nog stemmingen waar andere tonen dan eadgb in voorkomen, dus open G kan bijvoorbeeld ook op een "gewoon" stem-apparaat.

Let bij de stem-apparaten ook op de afleesbaarheid van het schermpje bij slecht licht. Bij (sommige) optredens is dat wel fijn... en juist dan wil je natuurlijk snel kunnen stemmen.

Ik ben zelf wat dat betreft goed te spreken over de Boss TU-12. Dat chromatische gebruik ik eigenlijk niet, maar vooral het aflezen gaat zeer gemakkelijk... zelfs in redelijke duisternis. Hij is alleen wat groot en iets duurder dan vele anderen, maar met m'n vorige heb ik geloof ik 7 of 8 jaar (in soms zware omstandigheden) gedaan.

Ic3gl0vE
12 september 2002, 22:13
mijn stemapparaat heeft een bereik van c1 tot b7, kan je dus mooi je concertvleugel mee stemmen :razz:

menneke
13 september 2002, 11:27
Noem eens wat goede tuners
Ik heb zo'n fender california
maar die doet het nooit

sash
13 september 2002, 16:53
Mijn Fender California werkt ook niet meer sinds gisteren :sad: Wie heeft nog een leuk chromatisch tunertje liggen?

Ic3gl0vE
14 september 2002, 20:43
ik :smile: maar die krijg jij niet :razz:

maarten
15 september 2002, 00:24
de seiko st/747 chromatic tuner kostte ongeveer 86 gulden en doet t super goed. Let ook op de display. 5 ledjes (4 rooie 1 groene) zijn nooit precies genoeg om je gitaar fatsoendelijk mee te stemmen. Die geven al bij een halve toon ernaast de goede toon aan. Het beste is een met een naaldwijzer, maar geef die dingen een klap en ze moeten opnieuw geijkt worden. de seiko heeft een display met een naaldwijzer erop getekend die aardig precies de toonaangeeft en ook geeft ook de cents aan. (kweenie je kunt er heel precies meej stemmen) ohja het ding heeft een microfoon en een input en output zodat je em gewoon tussen je gitaar en versterker kunt hanger zonder steeds om te pluggen. of je kunt em naar je versterker of acoustische gitaar leggen. damn ik lijk wel promoter :smile:

maarten
15 september 2002, 00:27
ohja en ik raad echt wel een chromatische aan. Nu denk je dat je toch alleen maar eadgbe speelt maar wat doe je over een jaar?
dan kom je er opeens achter dat je stemkastje tekortschiet als je met andere stemmingen experimenteerd. tis t geld wel waard

greetz
maarten