PDA

View Full Version : welke kleine tube amp kopen?



ochieloedere
9 september 2005, 23:00
Hey,

ik ben nieuw op het forum sinds vandaag, let me know als ik enkele policy's breek hé!

Ik heb sinds kort een Yamaha rgx-a2 gitaar gekocht, en ik zou mijn versterker (Fender stage 185, jaren 80-editie => red knob) willen vervangen.
Ik heb al enkele kleine tube-amps gevonden die me bevallen (type Fender Blues Junior), maar misschien hebben jullie nog andere voorstellen voor me.

Het moet sowieso een kleine amp zijn, liefst maar 15 watt, omdat ie vooral voor thuis moet dienen. Ik hou van een vol clean (vandaar ook de Fender voorkeur, maar ik zou graag ook iets aggressiever kunnen oversturen. Niet dat de blues Junior niet stevig genoeg klinkt, maar toch...) Ook mijn gitaar laat het strat-like clean zeer goed toe. Ik speel voornamelijk rock, in de softere varianten.

Wie heeft een tip voor me? Naar welke merken/types moet ik uitkijken, en vooral, naar welke niet, en waarom?

grts!

Fumi SG
9 september 2005, 23:09
Koch Studiotone?? Kost behoooorlijk wat, maar dan heb je ook wat. 20 Watt ( is nog klote-hard hoor! ). Er heeft er laatst iemand een gekocht, check daarvoor ff de search. :wink:

Lekker klein, Zvex Nanohead misschien? (1,5 Watt) :razz:

harrie-beton
10 september 2005, 09:00
als het alleen thuis is en niet te hard mag dan moet je eens kijken of modeling iets is, met name de PODXT of de Tonelab.
Het lijkt op buizengeluid en is enorm handig voor thuis, zelfs op koptelefoon goede gitaar geluiden.

Nocki
10 september 2005, 09:10
Ik ben zelf nogaltijd gek van de studio 22+ van mesa/boogie

kost rond de 500 euro voor deze combo. heb je een hele goede amp aan. mooie clean, en geweldige scheur waar je van alles mee kan. let op dat je de + neemt en niet de normale dit inverband met het sfregelen van de volume's...

Nocki

ieme
10 september 2005, 09:43
Brunetti marnello

mayniac
10 september 2005, 09:54
Fender Champ

Vampire
10 september 2005, 10:09
Ik heb een tijdje geleden een Trace Elliot geprobeerd, afgeprijst van 1100 euro naar 500 euro. Dat ding klonk ERG goed. Het was dat het niet mijn geluid was (wat ik zocht) en dat hij iets boven mijn budget zat, anders had ik er wel 1 gehaald.

BTW, dit is een 30Watt...

idno
10 september 2005, 18:34
laney LC15R? met fx loop en external speaker out. is ook niet zo duur

iam
10 september 2005, 19:07
Koch Studiotone?? Kost behoooorlijk wat, maar dan heb je ook wat. 20 Watt ( is nog klote-hard hoor! ). Er heeft er laatst iemand een gekocht, check daarvoor ff de search. :wink:



dat was ik,

ik kan hem je alleen met plezier aanraden, clean is heel erg lekker, en kan je ook lekker laten bijten met een randje...
drive kan je alle kanten mee op (ook op laagvolume)

ochieloedere
10 september 2005, 23:23
ik ben inderdaad weg van de Koch,

Geluid is goed, maar... Fender is toch pak goedkoper hé? Iemand ervaring met levensduur en technische details?

grts


Simon

Mitch
11 september 2005, 00:36
Waarom zouden die goedkoper zijn :roll:
Eindbuizen op de printplaat, matige goedkope constructie.....kijk, als het écht alleen voor thuis is zou ik het je best aanraden, maar als je iets wil dat zacht genoeg kan voor thuis maar hard genoeg kan en degelijk genoeg is om mee buiten te spelen: niet doen.

Er zijn ook 50watt buizencombo's die nog best aardig klinken op laag volume. De grap van laag wattage versterkers is dat ze eerder opbreken en dus eerder eindtrapoversturing krijgen, maar dan moet je ze nog steeds best hard zetten. 'Hard' is dan vaak nog steeds te hard voor thuis.

harrie-beton
11 september 2005, 09:35
Wat ook kan is de doos in een doos constructie.

je stelt je amp in, zoals je hem lekker vind klinken op zo laag mogelijk volume.
Je zet een microfoon voor de speaker en gaat de amp afdekken met een grote doos en dekens (slaapzakken). De bedoeling is dempen van geluid.

Je sluit de microfoon aan op een mixertje en een koptelefoon.

Zo deed ik dat in mijn studenten flat

Fumi SG
11 september 2005, 10:10
Dat lukt misschien met een PodXT maar een buizenbak zou ik niet zo ff in een doos zetten. Of je laat de achterkant open, maar dan komt er nog een hoop lawaai door. :wink:

Mitch
11 september 2005, 11:38
Nee joh, closed back voor het betere beukwerk :D
Wel originele oplosing trouwens.

Butcher
12 september 2005, 07:16
'k Weet niet wat je budget is, maar Dr. Z. bouwt een paar leuke versterkers:
-de Maz 18 Jr, een 18 watt class A buizen bakkie met 3 variaties mbt de speakers (1x12", 2x12" of 2x10"), en ze komen met of zonder reverb.
-De Mini Z, een 5-Watt buizenbakkie met een 8" speaker

De website: www.drzamps.com. En als je dan op die site bent, zoek effe naar de Dr Z. Perscription Extra Strength, waar je een clip kunt downloaded van Brad Paisley, een country-gitaar monster, die z'n signature versterker aan het uitchecken is.

ochieloedere
12 september 2005, 13:38
De dr-z's zijn best duur hé? Nu, ik wil gerust iets van een 600 euro uitgeven, maar dan wel voor iets wat dat geld waard is (waarmee ik NOOIT wil beweren dat dr-z dat niet is hé!).

De klank van de ENGL screamer bevalt me enorm, maar die is dus te duur. Zijn er ook nog andere oplossingen? Ik testte onlangs een Tonebone (distortion-effect met lampen, echt aanrader) maar ik ben meer op zoek naar een cleane variant hiervan? Kent iemand iets gelijkaardig?

grts

Simon

ochieloedere
13 september 2005, 18:54
hey Butcher, ik heb dr Z eens bekeken, maar dat gaat toch mijn budget ietwat te boven :oops:, ik zou graag beneden 600 euro blijven.

Toch thx, ik kende het niet en lijkt me wel iets voor in een verdere toekomst.

Deze vraag stelde ik in een nieuwere post van mark88 ook al eens, maar :

er moet ooit een lijst geweest zijn van -10 watt tube amps. Heeft iemand die nog, of weet iemand waar ik de lijst kan vinden. Als je merken weet die KWALITATIEF goede versterkers beneden 10 watt maken, mag je het me ook altijd laten weten.

Grts en alvast bedankt aan iedereen voor de reacties!

Ochieloedere