PDA

View Full Version : hulp bij aankoop elektrische gitaar



rubenski
9 september 2005, 22:27
hoi, ik ben nieuw hier en ook op het gebied van gitaarspelen heb ik nog geen ervaring. Ik wil graag binnenkort gaan beginnen met het bespelen van een elektrische gitaar, aangezien ik een beginner ben heb ik nog niet zo'n hele dure gitaar nodig. Ik heb op dit moment een aantal starterspakketten gezien en ik zou graag willen weten welke daarvan de beste is om mee te beginnen.

-Behringer V-Tone guitar pack (prijs 119 euro)
-Ibanez - GRX 70 jumpstart, twee humbuckers en enkelspoelselement (prijs 209 euro)
-Squier by Fender, squier stratocaster (prijs 199 euro)

deze bevatten allemaal 10 watt versterker, niet echt veel lijkt mij, maar waarschijnlijk genoeg om mee te beginnen.

ik zie jullie advies graag tegemoet, ruben

JesseBeau
9 september 2005, 22:45
Ik zou, ondanks de lage prijs, in ieder geval NIET voor de Behringer gaan. Ik zou voor de Ibanez gaan.

olaf reijnders
9 september 2005, 23:03
De ibanez, ja. Ik ben alleen niet dol op die pakketten. Los kost wat meer, maar dan heb je meer keuze & de kwaliteit is (als je zorgvuldig zoekt) beter.

Jerre
9 september 2005, 23:33
Ikzelf zou voor de Squier gaan, maar ik zou hem niet in zo'n pakket kopen.
Koop een gitaar en versterker appart want dan heb je meestal betere kwaliteit.
Squier heeft veel modellen, misschien moet je hun website eens bekijken.
http://www.squierguitars.com/
Check Out de Esprit !! Die is gewoon prachtig!

En qua versterker, 10 wat is idd genoeg om te 'beginnen', maar ik kan je nu al voorspellen dat het geluid erg crappy gaat zijn.
Ik zou voor iets groters gaan, vb een Roland Cube 15 of 30.
Dat zijn echt goede beginners versterkers voor maar 100€, veel beter dan de 10watt rommel die misschien zelf evenveel kost.

SimonS
9 september 2005, 23:45
Handig, zo'n faq... (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=61178)
:roll:

Vickman
10 september 2005, 00:33
Zou ook geen pakket nemen. Op internet kan je goeie gitaren vinden voor een niet al te hoge prijs. Ik ben zelf ooit eens begonnen op een 2e hands Squier en die kostte vrij weinig. Zowel Squier als Ibanez zijn goede beginners gitaren.
Als je ook een versterker zoekt, zou ik er eentje zoeken met wat meer power. De meeste versterkers van 10 Watt klinken best wel kut.

Bram159
10 september 2005, 00:34
ik ben eigenlijk helemaal geen fan van squier, maar mijn maat heeft zoŽn starters pakket van squier gekocht en ik moet toegeven dat die squiers toch best leuk zijn om te beginnen. Ik zou voor de squier gaan dus.

LIGNUMdrummerke
10 september 2005, 01:55
ik zou van die paketten afblijven! een squier opzich is niet duur en toch stukken beter dan diegene die in een starterpack zitten! wat ibanez betereft zou ik niet voor een beginnersgitaar gaan, heb er verschillende in mijn handen gehad en die dingen klinken over het algemeen niet erg lekker en ontstemmen ook heel snel!. de behringer pakketten moet je met nog een grotere boog omheen lopen dan rond andere pakketten!!!!! kijk ook ff naar yamaha en cort, ook zeer aantrekkelijk qua prijs en goede kwaliteit. wat die versterker betreft, zoals eerder gezegt gaat die waarschijnlijk niet klinken, kijk dus voor een iets zwaardere, zoniet, een betere versterker zoals daar zijn: roland cube15/30 (zelf geen ervaring mee), line6 spiderII 15/30 (pretty nice for starters) of een vox valvetronix AD15/30VT (heerlijke ampjes en mijn inziens de beste van de 3)

rubenski
10 september 2005, 12:57
alvast hardstikke bedankt voor jullie adviezen, ik ben er nu in ieder geval wel achter dat ik de behringer niet ga nemen. Als ik dus geen pakket neem maar een losse squier of ibanez, wat zijn dan beetje de keuzes aangezien ik niet boven de 250e wil uitkomen voor een gitaar.

rubenski
10 september 2005, 12:58
alvast hardstikke bedankt voor jullie adviezen, ik ben er nu in ieder geval wel achter dat ik de behringer niet ga nemen. Als ik dus geen pakket neem maar een losse squier of ibanez, wat zijn dan beetje de keuzes aangezien ik niet boven de 250e wil uitkomen voor een gitaar.

rubenski
10 september 2005, 13:00
alvast hardstikke bedankt voor jullie adviezen, ik ben er nu in ieder geval wel achter dat ik de behringer niet ga nemen. Als ik dus geen pakket neem maar een losse squier of ibanez, wat zijn dan beetje de keuzes aangezien ik niet boven de 250e wil uitkomen voor een gitaar.

Cubensis
10 september 2005, 13:07
waarom open je er een apart topic over als helemaal bovenin de topiclijst een onderwerp met de titel: 'koopadvies gitaren onder de 250 e' staat?

Akira
10 september 2005, 13:18
waarom open je er een apart topic over als helemaal bovenin de topiclijst een onderwerp met de titel: 'koopadvies gitaren onder de 250 e' staat?

Omdat hij niet van plan was een gitaar tot 250 euro te kopen, maar een starterspakket, en hij gewoon wilde weten of dat de moeite was en zo ja welke. :-?

rubenski
10 september 2005, 14:07
waarom open je er een apart topic over als helemaal bovenin de topiclijst een onderwerp met de titel: 'koopadvies gitaren onder de 250 e' staat?

Omdat hij niet van plan was een gitaar tot 250 euro te kopen, maar een starterspakket, en hij gewoon wilde weten of dat de moeite was en zo ja welke. :-?

nix aan toe te voegen :wink:

Vexx
10 september 2005, 14:14
Misschien ten overvloede, maar ook ik ben van mening dat je beter de beginnerspakketten links kan laten liggen.

Als ik jou was zou ik ook eens een kijkje nemen in dit topic:

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=61749&postdays=0&postorder=asc&start=0

Hierin is eigenlijk de algemene consensus dat de Dean Vendetta 1.0 een ideale beginnersgitaar is. Als je een dergelijke gitaar koopt en dan een Roland Cube 15 (ben je wel iets duurder uit) dan ben je helemaal het mannetje. Dan heb je ook meteen een setje waar je op vooruit kan, in plaats van zowel een gitaar als een versterker waar je in een half jaar 'uitgegroeid' bent.

Denk er over na zou ik zeggen...

maarten69
10 september 2005, 14:18
daar sluit ik mij volledig bij aan, ik zou het niet voor de looks doen maar ik hoor veel positieve geluiden over die dean, en cube uit eigen ervaring is een hele brede versterker, een goed begin is het halve werk

Walternativo
10 september 2005, 14:24
Goedkope ibanez = vervelend. Ik speel een grx140... s zien ongeveer 1 jaar nu. En daar zijn een paar dingen mee die het net wat minder maken.

tremolo = crap
pickups = matig

LIGNUMdrummerke
10 september 2005, 14:27
zoals ik eerder ook al zei, goedkope ibbies, afblijven! maar das mijn mening natuurlijk....

rubenski
10 september 2005, 23:20
Ik heb wat verder zitten orienteren en ben een Richwood RE 131 PRS tegengekomen voor 199e (2 humbuckers) en de London City Spitfire I voor 149e. De richwood is ook in een starterpakket te verkijgen met een roland cube 15 versterker. Ik kom dan wel beetje boven mijn budget uit maar ik heb dan wel betere kwaliteit in handen neem ik aan. wat denken jullie?

Walternativo
11 september 2005, 00:20
wat ik ervan hoor: (wat betreft de Richwoods)

meningen zijn SUPERuiteenlopend omdat
de gitaren onderling nogal verschillen

wat ik ervan weet:
die roland cube15 is wel ok :)
ik gebruik m zelf ook. Niet 'the shit' maar prima ding. Leuk om te kloten met de verschillende Drive Modes en de Gain. Kan er lekker clean mee spelen maar ook keiharde metal.

rubenski
11 september 2005, 20:38
ik kom wel aardig wat goede reacties tegen over de richwoods, waar moet ik aan denken bij deze onderlinge verschillen? Maken deze verschillen veel uit als beginner gitaar.

bram123
12 september 2005, 00:14
ik ben helemaal niet zo dol op zon cube 15, die dingen zijn leuk als je metal speelt maar een beetje een lekkere gematigde overdrive/crunch zit niet op zon ding.

LIGNUMdrummerke
12 september 2005, 01:24
ff doorsparen zal je denk ik sowieso moeten doen, met je budget van 200euro ga je denk ik niet echt iets fatsoenlijks vastkrijgen. 300-350 zou al mooier zijn.

qua gitaren zou ik kijken naar:
yamaha
cort
richwood(goed inspecteren want zoals gezegt zitten er goeie en slechte tussen)
london city
dean
squier(de afinity-series zou ik persoonlijk nog links laten liggen)

qua amps
vox valvetronix (persoonlijk mijn favo)
roland cube
line6 spiderII

(of misschien voor het geld een 5-10watt buizenbakkie?)

Walternativo
12 september 2005, 09:16
met een roland cube kan je iig prima spelen. T is niet zo mooi als een vette marshall van zoveel honderd euro maar ik kan er gewoon mee oefenen en die Metal en Metal Stack drive modes zijn echt gewoon LEKKER daar is gewoon geen twijfel over mogelijk. Lekker hakken met max Gain en Metal Stack... prachtig.

rhcp_schipper
12 september 2005, 09:25
hallo, Als je een lekker gitaartje wilt, dan zou ik voor de london city tele gaan(london city comet mk1)! Echt erg lekkere gitaren! Heb er laatst zelf een gekocht, en ze spelen echt heel erg lekker! Kijk anders even op www.jic.nl

Nickname
12 september 2005, 12:52
Ik zou indd ook los dingen gaan zoeken, wel iets duurder maar veel beter!

Nickname
12 september 2005, 12:52
Ik zou indd ook los dingen gaan zoeken, wel iets duurder maar veel beter!

rubenski
12 september 2005, 15:42
ene Richwood RE 131 is mij opgevallen, iemand al iets gehoord over dit type of deze in bezit?

Vexx
12 september 2005, 17:53
Ik zou voor meer info eens kijken in het 'Richwood Appreciation Topic' (zo heet het geloof ik).

Doordat de meningen nogal uiteenlopen over die dingen ontketen je als snel een 'pro- versus anti-richwood' discussie.

Zoals al gezegd schommelt de kwaliteit van Richwood nogal: de ene schijnt fantastisch te zijn terwijl de ander echt slecht is. Richwood is dus gewoon een kwestie van uitproberen.

Maar tot hoeveel wil je eventueel doorsparen? Dan weten wij het nieuwe budget ongeveer, en kunnen we wat meer gericht advies geven.

LIGNUMdrummerke
12 september 2005, 20:25
ene Richwood RE 131 is mij opgevallen, iemand al iets gehoord over dit type of deze in bezit?

persoonlijk vind ik dit een erg lelijke PRS-kloon. london city maakt er mooier (en misschien ook wel betere?) voor ook niet al teveel geld!

rubenski
12 september 2005, 21:53
ik vindt em persoonlijk wel heel dik, maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Mijn budget voor een losse gitaar zal niet boven de 200e uitkomen.