PDA

View Full Version : Waarmee live loopjes opnemen + afspelen



Reneke
9 september 2005, 19:27
Hallo,

Kunnen jullie me vertellen met welke effectapparatuur ik loopjes kan opnemen en direct mee kan afspelen? Je ziet ze ook wel eens bij cabaratiers die ze als 'drumcomputer' gebruiken en dan steeds een geluidje erbij mixen.

Ik wil hem gaan gebruiken in ons 3-koppig bandje. Soms is de solo wat kaal en mis je de slaggitaar. Mijn idee is net voor de solo een doorloop op te nemen en op het moment van soloren over de opgenomen loop heen te spelen.

Iemand ervaring hiermee? Of wordt dit erg complex?

BramVersteeg
9 september 2005, 19:52
Als je de zoekfunctie gebruikt kom je wel genoeg informatie tegen over de verschillende apparaten. Ik denk in jouw geval aan een Boss RC-20 (XL) of een Line6 DLM4. De boss wordt gebruikt door Klaas vd Eerden en de Line6 werd door Najib Amhali gebruikt tijdens de Uitmarkt. Deze zijn dus te gebruiken voor zowel zang als andere instrumenten. De DML-4 is eigenlijk een delay simulator dus die heeft wat meer extra mogelijkheden. Andere opties waar je evt nog naar kunt kijken zijn oa. Boomerang, Zvex Lo-fi loop junkie, Meneco loopers, Electro Harmonix 16 second delay en digitech heeft sinds kort ook zo'n kastje volgens mij.
Succes ermee.

Fumi SG
9 september 2005, 20:05
Gebruikte Najib Amhali die Line6 toevallig ook tijdens zijn voorstelling 'Freefight'?? Ik vond dat echt heel cool gedaan met die 'trommeldoos' (kweet ff geen andere naam :roll: )... Dat lijkt me echt een hele leuke gadget, zal alleen wel niet te betalen zijn. :(

vettavillenl
10 september 2005, 11:10
hier een video voor gebruik van de dl4

http://www.vettaville.net/EasttoWest.wmv

BramVersteeg
10 september 2005, 17:28
Gebruikte Najib Amhali die Line6 toevallig ook tijdens zijn voorstelling 'Freefight'?? Ik vond dat echt heel cool gedaan met die 'trommeldoos' (kweet ff geen andere naam :roll: )... Dat lijkt me echt een hele leuke gadget, zal alleen wel niet te betalen zijn. :(

Ik denk het haast van wel maar het kan ook dat het geluid door de geluidstechnicus ge-looped werd. Die apparaten van Boss zitten op 299 euri, nieuw dacht ik (de Xl versie) en die DLM4 weet ik zo niet maar dat zal niet veel verschillen.

LPplayer
12 september 2005, 12:07
Of een laptop met logic toch ?

schizo910
12 september 2005, 13:24
Ik gebruik een RC-20. Het is even oefenen qua timing, maar het werkt zeker.

Joppnl
12 september 2005, 18:42
'k Gebruik ook een RC-20, is te gek thuis maar zodra ik moet samenspelen met een (strakke) drummer vind ik t heel, heel lastig om EXACT te timen met de RC-20.

Als je zelf thuis een rifje erop zet en dan mee soleert is t prima, dan komt t niet op de milli seconde maar met andere begeleiding is t erg lastig.

Niettemin 1 van m'n leukst "effect"-doosjes :strat:

Random_hero
12 september 2005, 19:12
Of een laptop met logic toch ?
Of Ableton Live 5 :razz:

Reneke
13 september 2005, 10:08
Bedankt jongens! Ik weet waarnaar ik noet zoeken (lees: voor moet sparen)

Jollert
14 september 2005, 16:03
Gebruikte Najib Amhali die Line6 toevallig ook tijdens zijn voorstelling 'Freefight'?? Ik vond dat echt heel cool gedaan met die 'trommeldoos' (kweet ff geen andere naam :roll: )... Dat lijkt me echt een hele leuke gadget, zal alleen wel niet te betalen zijn. :(

Dat was een Pearl en volgens mij een cajun. Moet je ff kijken voor de prijs of de Pearl site checken.

Soko
25 juli 2006, 11:13
valt er voor het opnemen van loopjes niet een delay te gebruiken? ik hoorde zoiets, maar ik heb nog niet echt veel verstand van delay pedaaltjes en loop pedaaltjes, en ik wil voor hetzelfde doel als de topicstarter ook zo'n pedaaltje kopen... kan ik daar geen delay voor gebruiken?

nielsduursma
25 juli 2006, 11:38
Dat was een Pearl en volgens mij een cajun. Moet je ff kijken voor de prijs of de Pearl site checken.

aangezien dit topic toch weer wordt gebumpt:
die cajuns zijn niet eens zo heel erg duur. (+- 100 à 150 euro). je bent dus meer geld kwijt aan een looper dan aan een cajun. :satisfie:

Mitch
25 juli 2006, 13:02
Nou, Soko, het punt is: met een delay, ingesteld op full feedback en full repeats kun je best een paar keer een slagje herhalen, maar je kan 'm niet tegelijk aan hebben staan en er dorheen spelen, want dan gaat -ie weer herhalen wat je opnieuw speelt, snappie ? Daar heb je dus een looper voor nodig. Die 'onthoudt' echt wat je gespeeld hebt en kan dat weer afspelen op het moment dat je dat wil. Straks komt Boss dus met de RC2, uitgeklede RC20. Is al een topic over trouwens.

Soko
25 juli 2006, 19:33
Nou, Soko, het punt is: met een delay, ingesteld op full feedback en full repeats kun je best een paar keer een slagje herhalen, maar je kan 'm niet tegelijk aan hebben staan en er dorheen spelen, want dan gaat -ie weer herhalen wat je opnieuw speelt, snappie ? Daar heb je dus een looper voor nodig. Die 'onthoudt' echt wat je gespeeld hebt en kan dat weer afspelen op het moment dat je dat wil. Straks komt Boss dus met de RC2, uitgeklede RC20. Is al een topic over trouwens.

ahh ok ja nu snap ik het, maar ik dacht dat er op een delay ook dan zo'n loopfunctie opzat maar blijkbaar dus niet, bedankt voor de uitleg; ik ga es in dat andere topic kijken, als der een uitgeklede rc20 komt dan wil ik die zeker hebben, wat betaalbaarder :)

nielsduursma
25 juli 2006, 19:51
ahh ok ja nu snap ik het, maar ik dacht dat er op een delay ook dan zo'n loopfunctie opzat maar blijkbaar dus niet, bedankt voor de uitleg; ik ga es in dat andere topic kijken, als der een uitgeklede rc20 komt dan wil ik die zeker hebben, wat betaalbaarder :)

sommige delays hebben dus wel een loopfunctie, alleen niet allemaal. de digitech digidelay heeft er dus een (heb ik zefl). en de boss dd serie heeft het ook. (niet allemaal volgens mij).

Mitch
25 juli 2006, 20:00
De gouwe ouwe Ibanez DDL heeft er ook één, maar die is echt minimaal. De Line 6 DL4 en Boss DD20 zijn de meest uitgebreide delays in pedaalvorm die beide een looper aan boord hebben.

dreadhead
26 juli 2006, 00:01
waar is die topic over de boss rc2 eigenlijk, ik kan hem niet vinden met de zoekfunctie?

schizo910
26 juli 2006, 00:19
waar is die topic over de boss rc2 eigenlijk, ik kan hem niet vinden met de zoekfunctie?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=77455

Fumi SG
26 juli 2006, 01:37
aangezien dit topic toch weer wordt gebumpt:
die cajuns zijn niet eens zo heel erg duur. (+- 100 à 150 euro). je bent dus meer geld kwijt aan een looper dan aan een cajun. :satisfie:

Inderdaad, ondertussen weet ik dat het een cajun heet en ik heb er ook al vaak zat op gespeeld. We hebben er op school nu een namelijk. Zijn erg leuke dingen hoor!! Die cajuns zijn inderdaad niet zo duur, die loopers echter wel (vind ik dan;)). Ik zag trouwens dat Najib Amhali die Line6 ook in zijn laatste show gebruikt, Most Wanted. Wederom érg cool gedaan!

Okay, back ontopic...

lampz
26 juli 2006, 10:20
Najib Amhali gebruikt inderdaad altijd de Line6 DL-4. Dit is duidelijk te zien bij de dvd van zijn laatste show, 'Most Wanted'. Daar is behoorlijk verantwoord gebruik van een looppedaal te zien :) (Sowieso een erg sterke show)