PDA

View Full Version : ibanez onstemt heeel snel



aadbilnaad
9 september 2005, 19:25
Hallo,

Ik heb een ibanez rg 370 dx, en hij ontstemt echt gewoon gigantisch snel, zodra ik de e a d snaren heb gestemt, en ik begin met de g snaar, dan zijn de e en de a snaren alweer vals.
en zodra ik dus de bovenste 2 snaren hebt gestemd, en ik zet ze op slot, helpt het nog niks, want zodra ik verder ga met de rest van de snaren stemmen worden de bovenste snaren weer vals :???:
ik heb ook geprobeerd alle snaren op slot te zetten en dan gewoon te stemmen via de fine tuning, maar dan ontstemmen ze alsnog snel.

Ik hoop dat jullie het begrijpen, en me kunnen helpen.

Alvast bedankt

Metalzone
9 september 2005, 19:28
dan denk ik dat je gitaar een goeie afstelbeurt nodig heeft. Halspen? Brug? Intonatie?

AART
9 september 2005, 19:39
je bent een zwevende brug aan het stemmen, dat houd in dat je een keer of 4/5 stemt, dan als ze redelijk goed gestemd zijn draai je ze vast, en dan ga je fijnstemmen, als dat klaar is is ie stemvast als de tyfus.

aadbilnaad
9 september 2005, 19:45
en is een zwevende brug een teken dat hij slecht afgesteld is? of maakt het niks uit?

ben???
9 september 2005, 19:48
als je een snaar aandraait of losdraait, verandert de spanning aan de onderkant van je brug... en ontstemt de rest dus ook. daaro ben je lang (erg lang soms) bezig met stemmen, je stemt elke snaar wel 5 keer.

een zwevende brug (floyd rose, lo-pro, weet ik veel...) is geen teken van slechte afstelling, die wordt zo gemaakt ;). het houdt in dat de brug twee kanten op kan bewegen met de tremoloarm (op en neer).

aadbilnaad
9 september 2005, 19:53
o haha sorry, heb er niet veel verstand van, kan hem idd aan 2 kanten stemmen ja.. ik zal ff proberen hem te stemmen.. zal wel ff gaan duren maja :cool:

aadbilnaad
9 september 2005, 20:16
nou ik heb het geprobeerd.. ik heb hem wel 20 x afgesteld.. toen hij er niet ver vanaf zat, en bijna was gestemd.. zette ik ze op slot.. en probeerde ik hem nog ff volledig te stemmen via de onderkant van de brug.. maar ik kreeg hem niet gestemd, heb het echt al heel vaak geprobeerd, maar hij blijft ontstemmen..
is dit gewoon een teken dat hij slecht is afgesteld?

Ronald
9 september 2005, 20:23
tja ik heb hetzelfde systeem en da is gewoon EEN ENORM KUTSYSTEEM !!!!!!

:) zo da moest er ff uit.

ja je bent echt gruwelijk lang bezig met stemmen idd en er komt nogal wa irritatie bij kijken. maar het voordeel is wel dat als je gitaar eenmaal goed gestemd staat dan blijft ie ook lang goed staan.

dus besteed gewoon een keer flink wa tijd aan het goed gestemd krijgen van je gitaar, dus eerst de de slotjes open maken en de snaren zo goed mogelijk proberen te krijgen , zet de draaiknopjes ongeveer op de helft. zet de slotjes vast en stem dan weer een aantal keer.

H.Manback
9 september 2005, 20:24
Zoek op google ofzo hoe je een floyd rose tremolo stemt...als je het dan nog niet kan vinden (en ook hier met de zoek functie niet) dan kunnen we verder praten denk ik (ik heb trouwens geen idee hoe zo'n ding gestemd moet worden, maar er zijn hier zat mensen met een floyd brug).

aadbilnaad
9 september 2005, 20:30
pff, ik ben net ookal een half uur bezig geweest, er blijven steeds 2 snaren over die ongestemd blijven, en zodra ik die stem, ontstemd de rest weer.
maja ik ga straks gewoon de hele avond er mee pielen.
maar zodra ik alle snaren dus volledig gestemd heb, en ik heb het slotje erop.. dan blijft hij een hele tijd gestemd?

aadbilnaad
9 september 2005, 20:33
Zoek op google ofzo hoe je een floyd rose tremolo stemt...als je het dan nog niet kan vinden (en ook hier met de zoek functie niet) dan kunnen we verder praten denk ik (ik heb trouwens geen idee hoe zo'n ding gestemd moet worden, maar er zijn hier zat mensen met een floyd brug).

oke thnx voor de tip, zal ff kijken

EDIT:
Heb google afgezocht en dit forum, maar kon niet echt iets nuttigs vinden.
Is er niet iets van een speciale techniek ofzo om dit systeem makkelijk te stemmen? :oops:
ik donder mijn gitaar straks echt het raam uit, ik krijg hem maar niet volledig gestemd

Anders_Destium
9 september 2005, 22:43
Hoe lang heb je hem al? Een RG370 is echt een beginnersgitaar, pas vanaf de RG5xx serie zijn het goed gitaren (en dan gelijk heel goed). Probleem met goedkopere RGs is dat de hardware en dan vooral de brug heel erg snel verslijt. Je kunt proberen je knife edges bij te vijlen maar ik denk dat blokkeren de beste optie is!

Afstellen van floyd-rose stijl bruggen:
http://www.ibanezrules.com/tech/setup/index.htm
http://www.jemsite.com/tech/index.htm

Problemen met het gestemd houden van floyd-rose stijl bruggen:
http://www.ibanezrules.com/tech/setup/tuning_stability.htm

Walternativo
9 september 2005, 23:34
en deze dan

Ibanez RG350DX Elektrisch gitaar

Internetprijs€ 391,00
Plaats in winkelmandje Favorieten

RG350DX-WH
Klik hier

Adviesprijs € 479,00 Winkelprijs € 391,00

*
Body: Lindenhout
*
Hals: Esdoorn
*
Halsvorm: Wizard II
*
Fretten: Jumbo
*
Toets: Palissander
*
Halselement: IBZ INF3 Humbucker
*
Middenelement: IBZ INF3S Single coil
*
Brugelement: IBZ INF4 Humbucker
*
Slagplaat: Wit parelmoer
*
Schakelaar: 5-Standenschakelaar
*
Volume: Totaal
*
Toonregeling: Totaal
*
Mechanieken: Deluxe gesloten
*
Brug: Edge III Tremolo
*
Hardware: Zwart




is dat ding van 390 euro ook een 'beginnersgitaar'?

Wormaap
9 september 2005, 23:44
Jup :) Volgens de algemeen geldende standaarden op deze site wel :-D

De tip die ik ooit van'n gast in'n winkel gekregen heb is: stem eerst de E snaar, dan de G snaar, dan de E snaar weer, G snaar, totdat die ongeveer goed zijn, en pak er dan steeds een snaar bij. Volgens hem ging't zo het snelst.

Pegasus
9 september 2005, 23:53
Je moet er gewoon even mee leren omgaan met een gitaar met Floyd Rose brug. Het is allemaal niet moeilijk en je hoeft er ook niet gefrusteerd door te raken, zolang je maar weet hoe je het moet aanpakken.

Wat betreft het stemmen van het gitaar kun je het beste als volgt te werk gaan. Je begint met het stemmen van de hoge e snaar, daarna stem je de e en de B snaar, enzovoort.
Dus op deze manier:
e
e B
e B G
e B G D
e B G D A
e B G D A E

Na het stemmen de toplock vastschroeven en klaar is kees (aad).
Wanneer je er eenmaal handigheid in hebt is het allemaal zo gepiept.

aadbilnaad
10 september 2005, 01:10
Hoe lang heb je hem al? Een RG370 is echt een beginnersgitaar, pas vanaf de RG5xx serie zijn het goed gitaren (en dan gelijk heel goed). Probleem met goedkopere RGs is dat de hardware en dan vooral de brug heel erg snel verslijt. Je kunt proberen je knife edges bij te vijlen maar ik denk dat blokkeren de beste optie is!

Afstellen van floyd-rose stijl bruggen:
http://www.ibanezrules.com/tech/setup/index.htm
http://www.jemsite.com/tech/index.htm

Problemen met het gestemd houden van floyd-rose stijl bruggen:
http://www.ibanezrules.com/tech/setup/tuning_stability.htm

ik heb hem net 2 dagen, ennuh, ik ben zelf ook niet echt bepaald een gevorderde gitarist :D :roll:
ik heb het net op pegasus zijn manier gedaan, en alles ging goed ( moest het wel allemaal 4x overnieuwd doen) maar daarna was hij compleet gestemd, maar zodra ik begon te spelen voor een kwartier was hij weer helemaal ontstemd ( terwijl ik wel gewoon het slotje op alle snaren had)

Vampire
10 september 2005, 09:13
Hoe lang heb je hem al? Een RG370 is echt een beginnersgitaar, pas vanaf de RG5xx serie zijn het goed gitaren (en dan gelijk heel goed). Probleem met goedkopere RGs is dat de hardware en dan vooral de brug heel erg snel verslijt. Je kunt proberen je knife edges bij te vijlen maar ik denk dat blokkeren de beste optie is!

Afstellen van floyd-rose stijl bruggen:
http://www.ibanezrules.com/tech/setup/index.htm
http://www.jemsite.com/tech/index.htm

Problemen met het gestemd houden van floyd-rose stijl bruggen:
http://www.ibanezrules.com/tech/setup/tuning_stability.htm

ik heb hem net 2 dagen, ennuh, ik ben zelf ook niet echt bepaald een gevorderde gitarist :D :roll:
ik heb het net op pegasus zijn manier gedaan, en alles ging goed ( moest het wel allemaal 4x overnieuwd doen) maar daarna was hij compleet gestemd, maar zodra ik begon te spelen voor een kwartier was hij weer helemaal ontstemd ( terwijl ik wel gewoon het slotje op alle snaren had)

Dat is een bekend verschijnsel hoor. Probeer op die sites te kijken die Anders gaf over wat je er tegen kan doen, als dat niet lukt en hij blijft gewoon ontstemmen, dan raad ik je aan je tremolo te blokkeren. Dat betekent dat je een blokje erachter stopt, zodat hij niet meer op en neer kan gaan, maar vast staat. Dan is het stemmen meteen heel makkelijk en ontstemt hij haast niet meer tijdens spelen. Je kunt alleen je tremolo niet gebruiken, maar dat zul je dan voor lief moeten nemen.

Gebruik de zoekfunctie maar even als je precies wilt weten hoe dat blokkeren van je tremolo werkt, er zijn genoeg topics over geschreven, inclusief foto's etc.

Constantijnster
10 september 2005, 17:21
Tja het is een Ibacrap he. Die dingen zijn gemaakt om te ontstemmen. :lol:

el loco
10 september 2005, 17:45
Dat is een bekend verschijnsel hoor. Probeer op die sites te kijken die Anders gaf over wat je er tegen kan doen, als dat niet lukt en hij blijft gewoon ontstemmen, dan raad ik je aan je tremolo te blokkeren.

Ik denk eerder dat je hier te maken hebt met het uitrekken van nieuwe snaren. Tijdens het opzetten van nieuwe snaren rek ik ze altijd 4 a 5 keer op. (niet te hard trekken natuurlijk)
Tremolo blokkeren is (mijns inziens) iets voor mensen die niet met een Floyd kunnen omgaan en nergens voor nodig omdat je kunt leren hoe je er mee moet omgaan. (voorwaarde is uiteraard wel dat een vrij redelijk Floyd systeem hebt, maar ik heb persoonlijk met niet één model van Ibanez ooit problemen gehad)

Anders_Destium
10 september 2005, 19:12
Terug naar de winkel is geen optie, of contact met de verkoper?

>El loco
De goedkope floyds van Ibanez zijn pure bagger, dus ook de edge III van Walternativo. Op mijn RG470 was ik in 2 jaar door de lo-trs heen, blokkeren doet op zo'n moment wonderen!

Vampire
10 september 2005, 19:12
Dat is een bekend verschijnsel hoor. Probeer op die sites te kijken die Anders gaf over wat je er tegen kan doen, als dat niet lukt en hij blijft gewoon ontstemmen, dan raad ik je aan je tremolo te blokkeren.

Ik denk eerder dat je hier te maken hebt met het uitrekken van nieuwe snaren. Tijdens het opzetten van nieuwe snaren rek ik ze altijd 4 a 5 keer op. (niet te hard trekken natuurlijk)
Tremolo blokkeren is (mijns inziens) iets voor mensen die niet met een Floyd kunnen omgaan en nergens voor nodig omdat je kunt leren hoe je er mee moet omgaan. (voorwaarde is uiteraard wel dat een vrij redelijk Floyd systeem hebt, maar ik heb persoonlijk met niet één model van Ibanez ooit problemen gehad)

Maar als het je eerste gitaar is en je speelt nog maar 2 weken, moet je echt niet al met een tremolo beginnen.
Plus dat iedereen zegt dat die goedkopere ibanezjes allemaal ontstemmen (heb er zelf geen ervaring mee), dus het zal wel niet alleen maar aan de rek van de snaren liggen. Die dingen hebben ook geen dubbel-lock systeem geloof ik, waardoor ze veel sneller ontstemmen.

Walternativo
10 september 2005, 20:46
waarom niet beginnen met tremolo? Daar zit geen logica in.
En dat ze snel ontstemmen? Ja, wel als je de tremolo gebruikt. Anders valt het mee. Maar die tremolo is echt 100% onbruikbaar op mijn grx140. 1 keer een paar centimeter naar beneden die arm en hoppa daar gaat je stemming wat betreft die snaren.

lorenz
11 september 2005, 14:09
heb pas ook dat probleem gehad (met een GRG270B). had er nieuwe snare opgelegd en kreeg z elangs geen kanten gestemd. Dagej erna me nog 2 vrienden der een uur aan bezig geweest en 't lukte nog ni. Dan mar rap naar de winkel gegaan, die verkoper draait er 2 minuutjes aan, en ze is volledig gestemd. Dus als't echt ni lukt, gwoon nar de winkel gaan, al shet een goeie winkel is, dan beginne ze er meteen aan en is het zelfs gratis.


Staat je brug evenwijdig met je body? moet je wel op letten, anders ga je nooit een goede stemming hebbe

lorenz
11 september 2005, 14:13
nog iets, als het nieuwe snaren zijn, dan ga je in't begin ook regelmatig trug moeten stemmen...(als ze al gestemd ware is dat geen probleem) gwoon je snare wat inspelen en na een tijdje blijft het wel goed staan, was bij mij ook zo toen ik net m'n ibanez had

Vampire
11 september 2005, 17:16
waarom niet beginnen met tremolo? Daar zit geen logica in.
En dat ze snel ontstemmen? Ja, wel als je de tremolo gebruikt. Anders valt het mee. Maar die tremolo is echt 100% onbruikbaar op mijn grx140. 1 keer een paar centimeter naar beneden die arm en hoppa daar gaat je stemming wat betreft die snaren.

Je geeft zelf de reden al...

Niet beginnen met een tremolo, omdat hij snel ontstemt. Als je net begint heb je het gehoor daar nog niet voor en zul je echt VAAAAK met een valse gitaar aan het spelen zijn en ten tweede moet je constant stemmen, wat je dan nog niet zo goed kan 9en wat een klotewerk is met een tremolo, waardoor de lol van gitaarspelen er heel snel vanaf kan zijn).

Je moet het zo zien vind ik, dat iedere barriere die je in het begin tegenkomt er 1 te veel is. Als je begint kun je niks, je hebt geen snelheid, je bent meestal nog niet creatief, je hebt pijn in je vingers. Als dan ook je gitaar om de 5 minuten gestemd moet worden, denk ik dat je wel heel erg gemotiveerd moet zijn om door te blijven gaan...

Vexx
11 september 2005, 18:53
waarom niet beginnen met tremolo? Daar zit geen logica in.
En dat ze snel ontstemmen? Ja, wel als je de tremolo gebruikt. Anders valt het mee. Maar die tremolo is echt 100% onbruikbaar op mijn grx140. 1 keer een paar centimeter naar beneden die arm en hoppa daar gaat je stemming wat betreft die snaren.

Je geeft zelf de reden al...

Niet beginnen met een tremolo, omdat hij snel ontstemt. Als je net begint heb je het gehoor daar nog niet voor en zul je echt VAAAAK met een valse gitaar aan het spelen zijn en ten tweede moet je constant stemmen, wat je dan nog niet zo goed kan 9en wat een klotewerk is met een tremolo, waardoor de lol van gitaarspelen er heel snel vanaf kan zijn).

Je moet het zo zien vind ik, dat iedere barriere die je in het begin tegenkomt er 1 te veel is. Als je begint kun je niks, je hebt geen snelheid, je bent meestal nog niet creatief, je hebt pijn in je vingers. Als dan ook je gitaar om de 5 minuten gestemd moet worden, denk ik dat je wel heel erg gemotiveerd moet zijn om door te blijven gaan...

Je kan het ook gewoon doen zoals ik het heb gedaan: mijn eerste gitaar was (en is nog steeds mijn enige) een Ibanez RG2550EX. Ik wist al dat de brug problemen zou kunnen opleveren, en dus heb ik me eerst ingelezen in de stof die ik kon vinden op het internet (en geloof me, dat is veel). De eerste keer stemmen heeft bij mij ook een uur geduurd, maar daarna is hij ook op stemming gebleven.

Natuurlijk had ik ook een betere brug op mijn gitaar dan de meeste beginners (niet veel beginners hebben de mogelijkheid te beginnen op een gitaar van 800 euro 8-)), maar dat zou bij een nieuwe gitaar qua stemmen niet veel mogen uitmaken.

Je kan nu iedere beginner een gitaar met een vaste brug gaan aanraden, maar uiteindelijk komt het erop neer dat (als je een Floyd wil natuurlijk) je het er toch in het begin moeilijk mee gaat hebben.

Moraal van dit verhaal: Als je een gitaar met een zwevende brug wilt, dan moet je dat vooral doen. Het werkt ook erg demotiverend om een Les Paul- of een strat-model te moeten kopen, terwijl je liever een Ibanez of een Jackson hebt.

Walternativo
11 september 2005, 18:53
als je hersenen in je kop hebt en je merkt dat je gitaar na tremologebruik ontstemd is dan gebruik je m idd niet meer. Voor een beginnersgitaar moet je geen tremolo hebben (Want die goedkope tremolos zijn toch waardeloos)

maar als je zou beginnen met een dure gitaar (als je bijv t leert op die van je vader ofzo... ik zeg ook maar wat ) dan is het geen bezwaar als die niet snel ontstemt.

Maar niet gevreesd trouwens, die pijn etc gaan na een tijdje gewoon weg! Dan kan de pret beginnen.

renier
12 september 2005, 13:01
je moet er even wat handigheid in krijgen. mijn tips:

1. snaren erop leggen
2. zodner toplock grof stemmen
3. een paar minuten flink raggen en aan je trem gaan hangen om de rek uit de snaren te krijgen.
4. opnieuw stemmen, begin bij de lage e, en stem deze te hoog (ongeveer een kwart toon), doe dit, in afnemende mate ook met de andere snaren:
E------> (hoger)
A----->
D---->
G--->
B-->
E->.

hierdoor kom je redelijk snel goed uit.als je namelijk 1 snaar hoger stemt, trek je de brug weer naar voren, waardoor de andere snaren dus weeer lager worden. dit proces moet je mischien een paar keer herhalen (3 a 4)

zorg dat je finetuners hiervoor op 3/4e uitgedraaid staan, zodat je beide kanten op nog wat speling hebt.

5. als alles gestemt is, toplock erop. hierdoor ontstemt de gitar een heel klein beetje, dus weer even opnieuw stemmen.

hierbij ga ik er dus wel vanuit dat de veren goed zijn afgestemd (dat je brug dus in gestemde toestand perfect horizontaal staat)

suc6

Nickname
12 september 2005, 13:17
Gewoon wat meer tijd insteken en goed lezen naar de tips die hier gegeven zijn :)

aadbilnaad
14 september 2005, 11:57
thanks voor alle tips! :razz:
die manier van renier heb ik idd zelf ook ontdekt. en kan ik hem eigenlijk nu al weer binnen 2 min. stemmen.
alleen merk ik wel dat zodra ik 1x de tremoloarm gebruik.. dat hij dan echt meteen ontstemt is.. en dat vind ik dan opzich wel jammer.
ik zit nu 1,5 jaar op gitaarles, dit is mijn 2de gitaar.. de 1ste was een richwood les paul immitatie.
ik zit te twijfelen of ik de tremolo zal blokeren of niet.. het is natuurlijk wel leuk om zo'n tremolo te hebben.. alleen als de hele gitaar meteen ontstemt zodra je hem 1x gebruikt is het natuurlijk ook niet leuk.
denk dat ik hem gewoon ff een keertje terug breng naar de winkel.. laten kijken of hij wel helemaal goed is afgesteld, want ik neem aan dat het niet echt normaal is dat hij meteen ontstemt als je de tremolo gebruikt.

aadbilnaad
14 september 2005, 11:58
thanks voor alle tips! :razz:
die manier van renier heb ik idd zelf ook ontdekt. en kan ik hem eigenlijk nu al weer binnen 2 min. stemmen.
alleen merk ik wel dat zodra ik 1x de tremoloarm gebruik.. dat hij dan echt meteen ontstemt is.. en dat vind ik dan opzich wel jammer.
ik zit nu 1,5 jaar op gitaarles, dit is mijn 2de gitaar.. de 1ste was een richwood les paul immitatie.
ik zit te twijfelen of ik de tremolo zal blokeren of niet.. het is natuurlijk wel leuk om zo'n tremolo te hebben.. alleen als de hele gitaar meteen ontstemt zodra je hem 1x gebruikt is het natuurlijk ook niet leuk.
denk dat ik hem gewoon ff een keertje terug breng naar de winkel.. laten kijken of hij wel helemaal goed is afgesteld, want ik neem aan dat het niet echt normaal is dat hij meteen ontstemt als je de tremolo gebruikt.

crrrN
14 september 2005, 12:14
Ik neem aan dat je de 2005 versie van de 370DX hebt, ik heb de 350EX van 2005. Ik moet zeggen dat die Edge III echt wel goed gestemd blijft (2 weken iedere dag spelen ongeveer).

Bij mn eigen 370dx (Edge pro II) merk ik ook dat ie bagger wordt, maarja daar pleur ik binnenkort wel een Gotoh of Schaller in.

Nickname
14 september 2005, 13:20
Wat is eigenlijk nou het wezenlijke verschil tussen de edge pro, II en III :???:

Anders_Destium
14 september 2005, 13:27
Het materiaal, volgens mij is het ontwerp bij alledrie hetzelfde. Maar dat verschil in materiaal maakt wel het verschil tussen een duurzame trem zelfs bij constant misbruik en een trem waarbij je de tremoloarm niet kunt gebruiken omdat hij dat niet aankan. Het zelfde verhaal dus als het aloude Edge/lo-pro Edge en lo-trs/lo trsII gebeuren...

Vexx
14 september 2005, 13:27
Edge Pro is het beste.

De goedkope versie van de Edge Pro was de Edge Pro II. En die is nu opgvolgd door de Edge III.

Wormaap
14 september 2005, 13:28
De Edge Pro 2 is gebaseerd op (jawel) de Edge Pro, die weer gebaseerd is op het Floyd low-pro design. Toen de patenten op het Floyd design vervielen dacht Ibanez lekker makkelijk weg te komen, en knalde de EP op hun duurdere gitaren en de EP2 op de goedkopi's. Toen kwam FR aangewapperd met een nog NIET verlopen patent op het low-pro design, en mocht Ibanez een leuke som gaan betalen + een bedrag (15$ ofzoeits) per verkochte gitaar met bruggen gebaseerd op dat design. Op de duurdere gitaren is 15$ natuurlijk niets, maar op de goedkopere was't een te forse hap uit hun winst, en daarom hebben ze nu de EP3, die gebaseerd is op het originele Edge-design.

Nickname
14 september 2005, 13:31
De Edge Pro 2 is gebaseerd op (jawel) de Edge Pro, die weer gebaseerd is op het Floyd low-pro design. Toen de patenten op het Floyd design vervielen dacht Ibanez lekker makkelijk weg te komen, en knalde de EP op hun duurdere gitaren en de EP2 op de goedkopi's. Toen kwam FR aangewapperd met een nog NIET verlopen patent op het low-pro design, en mocht Ibanez een leuke som gaan betalen + een bedrag (15$ ofzoeits) per verkochte gitaar met bruggen gebaseerd op dat design. Op de duurdere gitaren is 15$ natuurlijk niets, maar op de goedkopere was't een te forse hap uit hun winst, en daarom hebben ze nu de EP3, die gebaseerd is op het originele Edge-design.

Juist.. ik heb op mijn RG1570 Prestige dus een EP I. Maar wat is nou het verschil waardoor de EP I zoveel beter is dan de II en de III. Zijn er andere materialen gebruikt ofzo? :???:

Trocar
14 september 2005, 13:34
Ik wilde nog snel even opmerken dat er een eventueel nog een stapje tussen 'floating trem' en 'blokkeren' zit en wel in de vorm van een backbox of tremsetter of iets dergelijks. Nu weet ik niet of dit aan te raden is voor een 'beginner' (het kan wat moeite kosten zo'n ding in te bouwen/af te stellen) maar een gitaar met een trem hebben en er niet mee kunnen spelen vind ik ook zo'n naar idee...
Het is in ieder geval wat ik zelf toendertijd gedaan heb met mijn goedkope trem. Just my 2 cents...

Nickname
14 september 2005, 13:38
Ik wilde nog snel even opmerken dat er een eventueel nog een stapje tussen 'floating trem' en 'blokkeren' zit en wel in de vorm van een backbox of tremsetter of iets dergelijks. Nu weet ik niet of dit aan te raden is voor een 'beginner' (het kan wat moeite kosten zo'n ding in te bouwen/af te stellen) maar een gitaar met een trem hebben en er niet mee kunnen spelen vind ik ook zo'n naar idee...
Het is in ieder geval wat ik zelf toendertijd gedaan heb met mijn goedkope trem. Just my 2 cents...

Zie http://www.dircksons.com Retehandig apparaatje.. moet er ook nog 1 kopen.

Anders_Destium
14 september 2005, 13:39
De Edge Pro 2 is gebaseerd op (jawel) de Edge Pro, die weer gebaseerd is op het Floyd low-pro design. Toen de patenten op het Floyd design vervielen dacht Ibanez lekker makkelijk weg te komen, en knalde de EP op hun duurdere gitaren en de EP2 op de goedkopi's. Toen kwam FR aangewapperd met een nog NIET verlopen patent op het low-pro design, en mocht Ibanez een leuke som gaan betalen + een bedrag (15$ ofzoeits) per verkochte gitaar met bruggen gebaseerd op dat design. Op de duurdere gitaren is 15$ natuurlijk niets, maar op de goedkopere was't een te forse hap uit hun winst, en daarom hebben ze nu de EP3, die gebaseerd is op het originele Edge-design.

Juist.. ik heb op mijn RG1570 Prestige dus een EP I. Maar wat is nou het verschil waardoor de EP I zoveel beter is dan de II en de III. Zijn er andere materialen gebruikt ofzo? :???:

Ja.

Nickname
14 september 2005, 13:40
Ik wilde nog snel even opmerken dat er een eventueel nog een stapje tussen 'floating trem' en 'blokkeren' zit en wel in de vorm van een backbox of tremsetter of iets dergelijks. Nu weet ik niet of dit aan te raden is voor een 'beginner' (het kan wat moeite kosten zo'n ding in te bouwen/af te stellen) maar een gitaar met een trem hebben en er niet mee kunnen spelen vind ik ook zo'n naar idee...
Het is in ieder geval wat ik zelf toendertijd gedaan heb met mijn goedkope trem. Just my 2 cents...

Zie http://www.dircksons.com Retehandig apparaatje.. moet er ook nog 1 kopen.

Dick Wolkendeck
14 september 2005, 13:49
Wat ik knap ziek vind is dat hier de kreet "pro" gebruikt wordt door Ibanez. "Pro" is in heeeel de wereld een afkorting voor professioneel. Een goede, dure dus. Nou bij Ibanez denken ze dat "pro" een afkorting is voor "profile". Jezus, wat een ellende. Dat die Jappen slecht Engels spreken en schrijven, is bekend (Even lachen? www.engrish.com). Maar blijkbaar komen ze hier mee weg.

Anders_Destium
14 september 2005, 13:50
Professioneel wil alleen maar zeggen dat je ervoor betaalt, dus in die zin komt Ibanez er natuurlijk altijd mee weg :wink:

Dick Wolkendeck
14 september 2005, 13:55
Daar lijkt het op, ja. Anywaste, die duurdere IBZ-en zijn prima, van ontstemming nooit iets gemerkt. Zolang je er maar geen Steve Vai op na gaat doen, sta je in no time met een tremoloblok in de ene en je gitaar in de andere hand :razz:

Pegasus
15 september 2005, 22:43
Daar lijkt het op, ja. Anywaste, die duurdere IBZ-en zijn prima, van ontstemming nooit iets gemerkt. Zolang je er maar geen Steve Vai op na gaat doen, sta je in no time met een tremoloblok in de ene en je gitaar in de andere hand :razz:

Zoiets is Steve Vai dus overkomen tijdens een optreden met David Lee Roth.

Nickname
15 september 2005, 22:54
Daar lijkt het op, ja. Anywaste, die duurdere IBZ-en zijn prima, van ontstemming nooit iets gemerkt. Zolang je er maar geen Steve Vai op na gaat doen, sta je in no time met een tremoloblok in de ene en je gitaar in de andere hand :razz:

Zoiets is Steve Vai dus overkomen tijdens een optreden met David Lee Roth.

Is daar beeldmateriaal van? lijkt me wel gaaf om te zien :-D

Tupelo
16 september 2005, 00:12
Floyd's en ik gaan ook niet samen. Vind het ook gigantische kutsystemen.
Ben toch geen duikert. Had ooit een Floyd type tremelo op mijn Fernandez. Hardstikke puike gitaar die helaas een flinke nekcrack heeft opgelopen maar dat stemmen grrr. Intoneren was helemaal tranen met tuiten; om mijn zadeltjes vast te zetten moets ik met mijn imbussleutel precies onder de snaar zitten. Was niet te doen voor me, sta er nogsteeds van versteld hoe men dat heeft kunnen uitvinden! :o

renier
16 september 2005, 13:37
De Edge Pro 2 is gebaseerd op (jawel) de Edge Pro, die weer gebaseerd is op het Floyd low-pro design. Toen de patenten op het Floyd design vervielen dacht Ibanez lekker makkelijk weg te komen, en knalde de EP op hun duurdere gitaren en de EP2 op de goedkopi's. Toen kwam FR aangewapperd met een nog NIET verlopen patent op het low-pro design, en mocht Ibanez een leuke som gaan betalen + een bedrag (15$ ofzoeits) per verkochte gitaar met bruggen gebaseerd op dat design. Op de duurdere gitaren is 15$ natuurlijk niets, maar op de goedkopere was't een te forse hap uit hun winst, en daarom hebben ze nu de EP3, die gebaseerd is op het originele Edge-design.

Juist.. ik heb op mijn RG1570 Prestige dus een EP I. Maar wat is nou het verschil waardoor de EP I zoveel beter is dan de II en de III. Zijn er andere materialen gebruikt ofzo? :???:

persoonlijk vindt ik de Edge nog altijd het beste. ook beter dan de edge pro

Nrrrk
16 september 2005, 16:25
Terug naar de winkel is geen optie, of contact met de verkoper?

>El loco
De goedkope floyds van Ibanez zijn pure bagger, dus ook de edge III van Walternativo. Op mijn RG470 was ik in 2 jaar door de lo-trs heen, blokkeren doet op zo'n moment wonderen!

Die edge III brug van mij krijg ik niet zo snel ontstemt, tenminste als je gewoon normaal speelt en niet ramt. goed afstellen is blijkbaar 'n kunst. Hoef m om de 4 weken te stemmen, check 't regelmatig. (ook na optredens niet eens, terwijl ie dus wel in andere temperaturen komt).

en ja... de edge pro (I) zal helemaal ass kicken. Vandaar dat ik nu ga sparen voor 'n prestige. 8-)

Vampire
16 september 2005, 19:22
Floyd's en ik gaan ook niet samen. Vind het ook gigantische kutsystemen.
Ben toch geen duikert. Had ooit een Floyd type tremelo op mijn Fernandez. Hardstikke puike gitaar die helaas een flinke nekcrack heeft opgelopen maar dat stemmen grrr. Intoneren was helemaal tranen met tuiten; om mijn zadeltjes vast te zetten moets ik met mijn imbussleutel precies onder de snaar zitten. Was niet te doen voor me, sta er nogsteeds van versteld hoe men dat heeft kunnen uitvinden! :o

Welke Floid had je dan? Want ik heb ook van die imbus-schroefjes onder mijn snaren zitten, maar die hoef ik alleen maar los te maken als de snaar vervangen moet worden, niet als ik wil stemmen...

[EDIT]: Excuus, ik lees verkeerd zie ik.

crrrN
16 september 2005, 19:35
http://images.fok.nl/s/thumbsup.gif Floyd Rose http://images.fok.nl/s/thumbsup.gif

aadbilnaad
18 september 2005, 12:28
ik ga die dircksons tremconverter erop zetten :-D
het is wel duur, maar heb er wat over gelezen, en het lijkt me echt helemaal geweldig.
ik ga dinsdag toch naar de zaak: nederlandmuziek in almere (www.nederlandmuziek.com), dus dan koop ik daar ff een nieuwe versterker en laat ik ff die tremconverter erop zetten ( als ze die daar ook verkopen)..