PDA

View Full Version : Zelf les geven



Flames
9 september 2005, 17:41
Ik ga zelf gitaar les geven aan mijn buurjongetje.
Hij is negen jaar oud en heeft nog niet echt een idee van wat hij wilt.

Mijn vraag aan ullie is: Waar kan ik het beste mee beginnen om hem te leren?

scholier
9 september 2005, 17:59
ik ben zelf niet echt een leer expert ofso maar ik zou hiermee beginnen:leer hem eerst normaal zijn plectrum vast te houden en normaal te zitten, normale polshouding enz. enz. dingen die heel makelijk lijkenm maar die oh zo belangrijk zijn. als liedjes kan je bijvoorbeeld petergun(redelijk moeilijk ik het begin) of je laat hem de hele tijd een snaar spelen
daarna kan hem je "vinger" oefeningen geven zoals 012 en dan op elke snaar en weer terug(andersom) na loop van tijd kan je moeilekijre nummers geven enzo en zo gaat het verder, het gaat er ook om hoe hij zich ontwikkelt.

waayer
9 september 2005, 18:04
Iets van Vivaldi en dan de tweede les zeggen "zo jongen laat maar eens horen"



even serieus

Ik denk dat je hem het best wat simpele akkoordjes leert zoals E,Em,A,Am,D,Dm en G.
Ook de losse snaren leren benoemen en wat zeker niet onbelangrijk is leren stemmen op gehoor.

waayer
9 september 2005, 18:06
ik ben zelf niet echt een leer expert ofso maar ik zou hiermee beginnen:leer hem eerst normaal zijn plectrum vast te houden en normaal te zitten, normale polshouding enz. enz. dingen die heel makelijk lijkenm maar die oh zo belangrijk zijn. als liedjes kan je bijvoorbeeld petergun(redelijk moeilijk ik het begin) of je laat hem de hele tijd een snaar spelen
daarna kan hem je "vinger" oefeningen geven zoals 012 en dan op elke snaar en weer terug(andersom) na loop van tijd kan je moeilekijre nummers geven enzo en zo gaat het verder, het gaat er ook om hoe hij zich ontwikkelt.

sinds wanneer is 012 een nummer

Ronald
9 september 2005, 20:01
Iets van Vivaldi en dan de tweede les zeggen "zo jongen laat maar eens horen"



even serieus

Ik denk dat je hem het best wat simpele akkoordjes leert zoals E,Em,A,Am,D,Dm en G.
Ook de losse snaren leren benoemen en wat zeker niet onbelangrijk is leren stemmen op gehoor.


man das toch 100 keer te moeilijk om te beginnen :-? ik leerde pas open akkoorden na een jaar. gitaar spelen moet vooral leuk zijn

begin met losse snaren oefeningen en melodietjes. als ie beetje van rock muziek houd leer hem dan powerakkoorden zodat ie nummers kan gaan spelen.

ik geef zelf ook les en voor mijn gevoel is het het belangrijkste dat je het leuk houd. allemaal stomme vingeroefeningen en toonladders enzo (die uiteraard wel ontzettend nuttig zijn) zijn gruwelijk saai. je moet hem gewoon zo snel mogelijk nummers leren spelen.

toonladders, open akoorden, barre akkoorden, op gehoor stemmen enz. da komt later allemaal wel.

das tenminste hoe ik het doe, zal wel nie iedereen mee eens zijn, maar ik vind dat de beste manier.

Richwoodje
9 september 2005, 20:07
open akkoorden zijn niet zo moeilijk, zo ben ik ook begonnen...

waayer
9 september 2005, 20:16
Iets van Vivaldi en dan de tweede les zeggen "zo jongen laat maar eens horen"



even serieus

Ik denk dat je hem het best wat simpele akkoordjes leert zoals E,Em,A,Am,D,Dm en G.
Ook de losse snaren leren benoemen en wat zeker niet onbelangrijk is leren stemmen op gehoor.


man das toch 100 keer te moeilijk om te beginnen :-? ik leerde pas open akkoorden na een jaar. gitaar spelen moet vooral leuk zijn

begin met losse snaren oefeningen en melodietjes. als ie beetje van rock muziek houd leer hem dan powerakkoorden zodat ie nummers kan gaan spelen.

ik geef zelf ook les en voor mijn gevoel is het het belangrijkste dat je het leuk houd. allemaal stomme vingeroefeningen en toonladders enzo (die uiteraard wel ontzettend nuttig zijn) zijn gruwelijk saai. je moet hem gewoon zo snel mogelijk nummers leren spelen.

toonladders, open akoorden, barre akkoorden, op gehoor stemmen enz. da komt later allemaal wel.

das tenminste hoe ik het doe, zal wel nie iedereen mee eens zijn, maar ik vind dat de beste manier.


Nee dat is lekker motiverend eerst een jaar een beetje met losse snaren liggen pielen wow wat een melodietjes met losse snaren.
Gewoon gelijk met akkoorden beginnen en de nodige theorie die daar bij komt kijken.
Dit werkt in ieder geval motiverender dan eerst een jaar losse snaren en wat power akkoordjes om je matige spel te verbloemen.
Tuurlijk klinkt het af en toe lekker om met wat power akkoordjes te klooien maar in mijn ogen ben je op de lange duur beter af om gelijk de goede(gehele) akkoorden te leren.

Ronald
9 september 2005, 20:30
met losse snaren en melodietjes klooi nie het hele jaar natuurlijk he. maar powerakoorden wel natuurlijk. daarmee kun je namelijk ontzettend nummers al spelen.

open akkoorden werken juist eerder demotiverend omdat da nie erg snel zal lukken. powerakkoorden zullen al snel lukken

ik heb het mezelf zo aangeleerd en ik geef zo ook les en da bevalt me goed.

sneez0r
9 september 2005, 21:29
Nee dat is lekker motiverend eerst een jaar een beetje met losse snaren liggen pielen wow wat een melodietjes met losse snaren.
Je zal nog verbaasd zijn hoeveel moderne gitaarcomposities (bijvoorbeeld stukjes van Jaime Zenamon) voor een groot deel uit losse snaren bestaan. :)

waayer
10 september 2005, 11:42
Is goed joh, blijf maar lekker met je losse snaartjes klooien zal vast wel geweldig klinken maar volgens mij gebruiken gitaristen die losse snaren gebruiken voor hun compositie open stemmingen en dat zie ik een jongen van negen jaar die pas begint nog niet gelijk doen.
Ik denk dat er maar weinig gitaristen zijn behalve degene die klassiek geschoold zijn niet zijn begonnen met wat simpele akkoorden en een toonladder c of een pentatonische toonladder.

koella
10 september 2005, 21:03
wolf marshall gitaarmethode deel I.
Gebaseerd op powerchords, eenvoudige bluesriffs en een hoop achtergrondinformatie. Met CD!!

Voeg later een paar slagjes in op 2 of 3 accoorden.

En TAB een paar kinderliedjes voor hem.Dat is belangrijk voor de ouders die de les betalen en "resultaat"willen zien. Powerchords vinden de meeste ouders maar niks, maar als ze kortjakje kunnen spelen voor opa en oma dan zijn ze volgens hun al een heel eind :-D

Gitaro
11 september 2005, 12:35
Eerst zorgen voor motivatie. Toen ik 9 was had ik ook gitaarles, was na een jaar gestopt. Waarom? Ik had geen motivatie en ook nog geen muzieksmaak. Wel jammer enzo, maarja wat doe je eraan he. Laat hem eerst weten waarom ie nu gitaar moet gaan spelen (zodat ie later z'n klasgenootjes op de middelbare school er compleet uitspeelt :D). Dan de houding, etc. Beginnen met iets simpels.

e|-----------------------------3-3-3-0-1-1-1-----------------
B|-3-3-3-1-3---3-3-3-1-3-------------------3-3-3-3-1-3---

Dat is leuk om mee te beginnen. Verzin gewoon zelf dat soort melodietjes waar later ook alle vingers in voorkomen. En zorg goed voor zijn gitaar. Ik heb laatst mijn mini-akoestische lesgitaar afgesteld voor mn neefje (ik geef nu ook les aan hem) en mijn god. geen wonder dat ik gestopt was! die E hing gewoon 1 meter boven het fretbord.

dan powerchords. Niet moeilijk en klinkt al snel goed -> motivatie. Metallica - For Whom The Bell Tolls is erg makkelijk, en er zit een geode oefening in (het verschuiven van p.chords). En dan als dat lekker lukt: akkoorden! Ik zou zeggen; de akkoordversie van Metallica - Fade to Black (life it seems will fade away, la la la) is erg leerzaam, maar misschien hou je niet van metallica. Ook leuk is Creedence clearwater revival - bad moon rising. Meteen leren hoe ie goed aan moet slaan, bijv Neer - neer op - op neer. Heel belangrijk. En dan de akkoordjes in By the Way van de chili peppers. Zo leer je geleidelijk aan steeds meer akkoorden terwijl ze nog steeds in leuke liedjes verwerkt zitten.

Dan evt de 12 bar blues en de bijbehorende pentatonische ladder leren. Altijd leuk voor de ontwikkeling. Laat hem improviseren op die ladder, speel dan zelf de akkoorden en laat hem er een blues stukje overheen proberen te spelen.[/code]

PS. Zorg dat ie metal gaat spelen 8-)

Gitaro
11 september 2005, 12:35
bah, dubbelpost

Ritch
11 september 2005, 16:58
Eerst zorgen voor motivatie. Toen ik 9 was had ik ook gitaarles, was na een jaar gestopt. Waarom? Ik had geen motivatie en ook nog geen muzieksmaak. Wel jammer enzo, maarja wat doe je eraan he. Laat hem eerst weten waarom ie nu gitaar moet gaan spelen (zodat ie later z'n klasgenootjes op de middelbare school er compleet uitspeelt :D). Dan de houding, etc. Beginnen met iets simpels.

e|-----------------------------3-3-3-0-1-1-1-----------------
B|-3-3-3-1-3---3-3-3-1-3-------------------3-3-3-3-1-3---

Dat is leuk om mee te beginnen. Verzin gewoon zelf dat soort melodietjes waar later ook alle vingers in voorkomen. En zorg goed voor zijn gitaar. Ik heb laatst mijn mini-akoestische lesgitaar afgesteld voor mn neefje (ik geef nu ook les aan hem) en mijn god. geen wonder dat ik gestopt was! die E hing gewoon 1 meter boven het fretbord.

dan powerchords. Niet moeilijk en klinkt al snel goed -> motivatie. Metallica - For Whom The Bell Tolls is erg makkelijk, en er zit een geode oefening in (het verschuiven van p.chords). En dan als dat lekker lukt: akkoorden! Ik zou zeggen; de akkoordversie van Metallica - Fade to Black (life it seems will fade away, la la la) is erg leerzaam, maar misschien hou je niet van metallica. Ook leuk is Creedence clearwater revival - bad moon rising. Meteen leren hoe ie goed aan moet slaan, bijv Neer - neer op - op neer. Heel belangrijk. En dan de akkoordjes in By the Way van de chili peppers. Zo leer je geleidelijk aan steeds meer akkoorden terwijl ze nog steeds in leuke liedjes verwerkt zitten.

Dan evt de 12 bar blues en de bijbehorende pentatonische ladder leren. Altijd leuk voor de ontwikkeling. Laat hem improviseren op die ladder, speel dan zelf de akkoorden en laat hem er een blues stukje overheen proberen te spelen.[/code]

PS. Zorg dat ie metal gaat spelen 8-)

Volledig mee eens Gitaro! :)

BEHALVE DIE LAATSTE ZIN!!! :razz: :wink: [/b]

M.C.
28 oktober 2008, 11:30
Ik ga zelf gitaar les geven aan mijn buurjongetje.
Hij is negen jaar oud en heeft nog niet echt een idee van wat hij wilt.

Mijn vraag aan ullie is: Waar kan ik het beste mee beginnen om hem te leren?

Beste Flames,

Uit ervaring kan ik je zeggen dat het niet verstandig is om met zulke jonge kinderen te beginnen met akkoorden. Op die leeftijd ontbreekt vaak de muzikale fantasie ontbreekt om het liedje dat over bepaalde akkoorden moet worden gespeeld te herkennen.
Je zou ze bijvoorbeeld wel de melodielijn kunnen laten spelen en zelf deze melodie te begeleiden met akkoorden.

Daarbij is het lezen van noten vaak noodzakelijk. Een boek dat hee goed blijkt te werken bij jonge kinderen is "zes dieren en een gitaar". Dat boekje is erg populair en bijna overal te krijgen.

Daarnaast is het minstens zo belangrijk om auditief te werken; d.w.z. voor en naspelen (dus op gehoor werken). Speel een heel kort melodietje en laat de leerling dat naspelen. Je kan ook denken aan vraag-en-antwoord-spelletjes.
Dit princiepe moet ook worden toegepast bij het ontwikkelen van ritmegevoel, want muziek kan staan of vallen als het ritme niet deugt. Tik dus een ritme en laat de leerling dat natikken. Dit is erg belangrijk wanneer er na een poosje akkoorden moeten worden gespeeld.

Kinderen vinden het vooral leuk als ze herkennen wat ze spelen. Sinterklaas en kerst komen er weer aan en daar kan je bijvoorbeeld handig gebruik van maken.

Of je met een plectrumtechniek begint of gewoon met de vingers (wat ik wel aanraad) is uiteindelijk jouw keuze. Het beste is natuurlijk om beide technieken uiteen te zetten, daar gitaar zoveel gezichten heeft.

Een vorige spreker zei dat je een plan moet hebben met je leerling, daar ben ik het erg mee eens. Het schept duidelijkheid bij jouw als leraar en dat geeft de leerling hetzelfde gevoel. In het begin deed ik het ook erg vanuit de losse pols. En bij volwassenen hoeft dat soms niet eens een probleem te zijn.

Een goede lesindeling (van ca. 30 minuten) zou kunnen zijn:

-inspelen (en stemmen als de leerling daaraan toe is): wat simpele voor- en naspeel oefeningetjes.
-het huiswerk behandelen, er eventueel dieper op ingaan of nieuw huiswerk opgeven als de leerling daar aan toe is.
-de laatste minuten besteed ik vaak aan auditieve werkvormen (zoals eerder beschreven). Hier kan je ook een beetje experimenteren hoever je kan gaan bij een leerling (dus het talent van de leerling verkennen).

Ik zou nog wel een tijdje door kunnen gaan haha, maar ik hoop dat je er tot nu toe wat aan hebt. Eventuele vragen beantwoord ik graag.

Groeten,

MC

DeiDRagonas
28 oktober 2008, 12:57
Zoveel moeite gedaan een antwoord te schrijven... KAN DAT KERELTJE ALLANG VET GOED SPELEN!!
(Topic is al 3,5 jaar oud namelijk!! Lul...)

R

Pais
28 oktober 2008, 15:59
man das toch 100 keer te moeilijk om te beginnen :-? ik leerde pas open akkoorden na een jaar.

Het klinkt alsof jij nogal hardleers was :chicken:




Zoveel moeite gedaan een antwoord te schrijven... KAN DAT KERELTJE ALLANG VET GOED SPELEN!!
(Topic is al 3,5 jaar oud namelijk!! Lul...)

R


Ahh shit :chicken: Nou, wie weet kan Ronald inmiddels zelfs een barre!

-=JEROEN=-
29 oktober 2008, 00:01
Een heleboel meningen.

Ik zou hem verschillende dingen voorspelen en aan hem vragen welke hij het leukst vond. Een stukje met open akkoorden, een stukje slag en een stukje tokkel werk, een melodietje en een combinatie van deze dingen.

Ik heb aan verschillende kinderen les gegeven en allemaal wilde ze iets anders. De één speelde na een maand al alle open akkoorden, de ander had daar wat meer moeite mee, dus die heb ik eerst 2-vinger akkoorden geleerd (Em Asus2 D9 Cmaj7 G6 enz) en daarna pas de open akkoorden. Weer een ander wilde melodie spelen, dus die heb ik uit dat oranje boek (gitaar starter) liedjes leren spelen. En de jongste die ik ooit les heb gegeven was eigenlijk meer een drummer, dus heb ik zn gitaar in een open D5 gestemd (DADAAD), en dan kon hij met 1 vinger ieder akkoord spelen. Ritmisch was dat mannetje zo goed, binnen no time speelde hij latin en reggae nummers mee.

Wat belangrijk is dat je goed doorziet wat ze leuk vinden en wat haalbaar is. Kinderen geven het snel op als ze het niet leuk vinden en oefenen doen ze eigenlijk alleen maar als ze het leuk vinden om te doen. Ze moeten al zo veel (op school bijv).

NoLiMiT
3 november 2008, 00:19
Mijn tip: leer hem gemakkelijk dinge die ook al leuk klinken.

Een D maj, E maj,... Wanneer hij er plezier in heeft, en merkt dat wat hij speelt ook al leuk klinkt, zal hij er meer mee bezig zijn;). Veel mensen die ik ken beginnen met gitaar spelen maar wanneer het te moeilijk en saai lijkt in het begin, stoppen ze er direct mee.

vincent136
3 november 2008, 15:18
mensen, het laatste antwoord was op 11 september 2005, 16:58
Dit topic is zo oud als de kont van sinterklaas!

hahaha:blast:

Kim Wilson
3 november 2008, 15:21
Ik vind anders wel dat ie met een nuttige post gebumpt is. Niet meer van toepassing op de TS misschien, maar ik vind het wel interessant.

EuroCinema
3 november 2008, 16:47
Vind ik ook, laten we er gewoon mee doorgaan. Eerlijk gezegd baal(de) ik ervan om mensen gemotiveerd te moeten houden. (Geef dan ook geen les meer). Ik bedoel: gitaarspelen is voor mij een heel grote passie, al 20 jaar of zo. Als je dat gevoel niet hebt, ga ik het ook niet kunstmatig voor je aanwakkeren, zoek liever een andere hobby. Dan vind ik het leuker om mijn kennis een beetje te delen op dit soort fora, met mensen die ook echt liefde voor het instrument hebben.

-=JEROEN=-
4 november 2008, 00:26
Ik geef alleen les aan mensen die mij er zelf om vragen. Ik heb geen advertenties uit staan ofzo. Gewoon mensen in mij (in)directe omgeving. Zo geef ik nu les aan 2 basisschool leraressen. Leuk, die kinderliedjes, heel veel ken ik niet, dus zo breid ik mij repertoire ook weer uit :satisfie:

samthegreat4
13 november 2008, 23:03
Geen bijdehante opmerkingen over sinterklaas he!!! ^^

Guitarmania
14 november 2008, 20:39
Ik ga zelf gitaar les geven aan mijn buurjongetje.
Hij is negen jaar oud en heeft nog niet echt een idee van wat hij wilt.

Mijn vraag aan ullie is: Waar kan ik het beste mee beginnen om hem te leren?

Het ALLERbelangrijkste is om hem de lol ervan te laten inzien.

Voor mijn part leer je hem valsspelen en linkshandig spelen terwijl ie rechtshandig is, als je hem maar de lol ervan leert in te zien. Voor de rest gaat het allemaal vanzelf.

En: laat hem vragen wat ie wil leren, en gedraag je niet als een schoolmeester!