PDA

View Full Version : karaoke voor gitaar??



raymyr
9 september 2005, 17:35
Soms zie je op een gitaarbeurs wel eens muzikanten die zelf (?) een of andere song hebben gecomponeerd en via een minidisk het stuk laten horen waarbij ze zelf de (solo)gitaarpartij invullen, een soort karaoke dus voor gitaar.
Nou lijkt me dat je dat ook met bestaande songs kunt doen: alleen de gitaarpartij weghalen (frequentiegebied?) en dan opslaan en vervolgens zelf live weer meespelen. Lekkere bluessong bijv.
Is dat mogelijk met bepaalde software? Of moet je voor dit doel dure orkestbanden kopen? Of zijn er andere mogelijkheden? Midisongs bijv. maar die geven vaak een belabberde kwaliteit.
Hoop van jullie te horen.
:wink:

bert k
9 september 2005, 18:36
Je kan het proberen met Adobe Audition. Ga naar Effects>Filters>Center Channel Extractor. Proberen of het werkt.

raymyr
9 september 2005, 19:55
Je kan het proberen met Adobe Audition

Heb ik gedownload! Maar lijkt erg veel op CoolEdit Pro en dat heb ik al.


Ga naar Effects>Filters>Center Channel Extractor.

Voorbeeld is een instrumentaal bluesnummer

De keuze valt dan op Get Audio Phased at CENTER
vervolgens Frequency Range keuze voor FULL SPECTRUM of CUSTOM.

Resultaat is in beide gevallen een overdadige flanging. De gitaarpartij is wel iets naar achteren gedrongen maar het nummer wordt enorm aangetast[/u]

harrie-beton
9 september 2005, 20:29
Die methode zuigt

Wat jij zoekt noemt men BACKINGTRACKS, deze zijn veel te vinden op het grote boze internet

raymyr
9 september 2005, 22:41
Veel sites inmiddels bekeken maar ze handelen allemaal over echte karaoke: alleen voor vocalisten dus die willen meezingen. En dat zoek ik niet.
Neem nou zo'n nummer als Sultans of Swing bijv.
Ik wil daar zelf de hele sologitaarpartij van meespelen. Die wil ik dus niet horen. De rest mag gerust intact blijven.

Volgens mij gaat het om songs die opgenomen zijn met alles op verschillende sporen. Die moet je via midi kunnen bewerken waarbij je het gewenste spoor kunt dichtzetten zodat je die partij zelf kunt invullen. Nadat je het spoor het dichtgezet, save je de complete song weer. Je neemt je laptop en sluit die aan op en PA. Kies het nummer en voilá: De "band" speelt het complete nummer en jij bent de sologitarist.
Dat zoek ik dus!
Uiteraard wel met een origineel geluid en niet van die hoempapa klanken van een miditable.
Wat heb ik nodig?

harrie-beton
10 september 2005, 08:37
Veel gitaristen op dit forum (ik helaas niet) downloaden gewone backingtracks speciaal om over te soleren. Zo'n oudbollig nummer als SULTANS moet er wel zijn. Deze backingtracks zijn speciaal voor gitaar, volgens mij gebruiken ze nooit midi files maar altijd gewone mp3 tracks.

Multitracks waar je 1 spoor dicht kunt draaien is volgens mij zeldzaam.
Bovendien veel te lang downloaden..

harrie-beton
10 september 2005, 08:44
mp3 kost vaak geld maar midi van sultans of swing is zo gevonden, 1 minuut google:

http://www.midi-tab.com/

onder de D van dire straits

raymyr
10 september 2005, 10:50
Geachte heren, natuurlijk is Sultans of Swing een oubollig nummer. Dat was maar een voorbeeld. Maar misschien begrijp ik het niet goed.
Het gaat me dus niet om het simpel downloaden van een MP3. Want dan speel ik de solo gewoon mee. Nee, ik zou graag van die song de solo willen spelen zonder dat je het origineel hoort. Ik vul hem dus in, zeg maar!

Nogmaals. Ik sta op het podium en start de song (via een laptop bijv.) Alleen de gitaarpartij vul ik LIVE in. Dat is de bedoeling.
Kan dat? Is er zoiets?

Of moet ik dan eerst bijv. een KORG Workstation van 8000 euro kopen om dat zelf vervolgens te gaan maken? (Nee, dank je)

pikasso
12 september 2005, 11:27
Dan kun je de backing tracks downloaden.

Ik heb er een aantal, PM me maar ff, zal ik kijken wat ik kan doorsturen

Lord Abortion
12 september 2005, 12:03
Het gaat me dus niet om het simpel downloaden van een MP3.

Jawel hoor. Er bestaan backingtracks, en dat is wat je zoekt. Mensen die een mp3 ingespeeld hebben met een volledig nummer, behalve de solo's o.i.d.

raymyr
12 september 2005, 17:09
Mensen die een mp3 ingespeeld hebben met een volledig nummer, behalve de solo's o.i.d.

YES! Nu komen we ergens. Enig idee waar ik moet zijn hiervoor? Titels? Index? Sites?