PDA

View Full Version : Robuustheid Buizen



dejohan
9 september 2005, 12:20
Wou eens iets vragen over robuustheid en betrouwbaarheid van niet NOS buizen, dus nieuwe fabrieksbuizen. Ik heb in dat geval goede ervaringen met Sovtek, en slecht met JJ: JJ beginnen naar mijn gevoel nogal snel te rammelen en microfonisch te worden, Sovtek helemaal niet, die zijn echt robuust. Probleem is dat Sovtek dan weer niet klinkt, en JJ dan weer wel.

Zijn er buizen die qua sound goe zitten en robuuster zijn dan JJ's? Zijn winged Svetlana's steviger? En van die Ei elites? EH buizen?

pol
9 september 2005, 12:34
met mijn jj ecc83s heb ik tot nu toe geen enkel probleem gehad, maar alle sovteks lps die ik tot nu toe gekocht heb gingen allemaal kapot na een paar maanden in mijn amp.
sovtek wa en wb's hielden het wel uit dan, maar die klank was idd niet zo gewelding.

qua eindbuizen heb ik nog geen jj's gehad, wel svetlana winged c's, sovtek 5881, en gewone svetlana el34's, en die gaven allemaal geen enkel probleem qua betrouwbaarheid.

dejohan
9 september 2005, 13:15
Ja, vergeten te zeggen: ik heb het vooral over eindbuizen.

AART
9 september 2005, 15:28
hoe zijn EH buizen eigenlijk?

Mr.Bluesbreaker
10 september 2005, 23:57
Even een stukje JJ-ervaringen:

Heb 4 stuks EL84 van JJ in een Bedrock combo gehad. Klonk goed, behalve dat de dingen zo rammelden dat het net sambaballen waren. Bagger! Set groove tubes eringegooid, nergens last meer van. Behalve lege portemonnee.

Maar, EL34 van JJ vind ik dan juist weer erg ok. Heb een nieuwe set EL34 van JJ in mijn Marshall 2203 top zitten, en dat gaat als een zonnetje. Geen brom, ruis, resoneren, rammelen of wat dan ook. Kan ook heel erg per setje verschillen, het blijven buizen en soms zitten er missers tussen.

De pre amp sectie in mijn 2203 door (ja ook) JJ's vervangen in plaats van de stock Sovtek ecc 83. Even wat aangenamer hoog en meer nadruk op het mid, dat maakt de 2203 helemaal af IMHO. Bak klinkt echt te gek gewoon, hij is stiller dan mijn TSL uit 2003, en dat terwijl ie 25 jaar oud is.

Edit: je vroeg dus inderdaad robuuste, maar betrouwbare buizen met goede klank. Nou, het ligt eraan wat je voor types neemt, en nogmaals elk merk heeft missers, alleen het ene meer als het andere. Groove tubes dus, die hebben bij mij altijd goed gedaan op betrouwbaarheid EN klank. Wel duurder. JJ doen het goed qua klank, maar lang niet altijd betrouwbaar zoals ik merkte en ook veel lees tegenwoordig.

pol
11 september 2005, 10:24
hoe zijn EH buizen eigenlijk?

ik heb een paar EH ecc83's gehad, die hadden hetzelfde probleem als de sovtek lps, en gingen ook stuk na een paar maanden.

gerrekat
11 september 2005, 10:39
Voor poweramp buizen gebruik ik het liefst SED's of wel Russische Svetlana's en in de pre amp EH's super combinatie en heb nog nooit problemen gehad met de robuustheid...

IK heb een tijdje NOS buizen gehad maar mijns inziens is het meer hype dan dat ze nu echt zo goed klinken...