PDA

View Full Version : Framus Dragon vs. H&K TriAmp



Lord Abortion
9 september 2005, 12:02
Wel, ik speel nu twee maand op een Framus Dragon, ben er zeer tevreden van enzo, maar toch mis ik iets. Op mijn kot speelde ik altijd door een Boss GT-6 die op mijn PC aangesloten was, en nu op een V-Amp. Nu zoek ik niet zo een klank, maar de veelzijdigheid spreekt me wel nog steeds aan. Mijn Dragon heeft wel drie kanalen, maar ik mis toch iets. En dat iets zijn twee lead-kanalen. Ik kan de crunch wel instellen dat ik die als lead kan gebruiken, maar dan heb ik geen crunch meer. Ook mis ik in de Dragon net een beetje gain.

En ik bladerde onlangs nog eens in de Hughes & Kettner catalogus, en voelde weer wat voor de TriAmp MKII die ook een kanshebber was voor mijn amp. Nu overweeg ik om een Framus Dragon + Framus Dragon cabinet te ruilen tegen een H&K TriAmp MKII en H&K cabinet. Ik denk dat dit wel een faire deal is, toch?

Nu had ik toch nog enkele vraagjes i.v.m. de TriAmp:
1. Wat kan je allemaal schakelen via midi? De kanalen en de effectenloops weet ik zeker, maar ook de 'tight' op amp 1?
2. Blijft het cleane kanaal lang clean? Want mijn DiMarzio X2N heeft heel wat output en veel amps krijgen dat niet clean.
3. Heeft amp 3 veel gain? Ik zoek toch iets dat minimum zoveel gain haalt als een Dragon. Ervaringen met DuoTone hoor ik ook graag (die heeft dezelfde preamp).
4. Heeft de MKII nu reverb of niet?

Bedenkingen, opmerkingen, ... alles welkom.

ieme
9 september 2005, 14:38
KOOP GEWOON NOG EEN DRAGON!

pikasso
9 september 2005, 15:55
KOOP GEWOON NOG EEN DRAGON!

Ieme kan het weten :D

Lord Abortion
9 september 2005, 17:35
2 Dragons dan? :-? Wat kunnen 2 er meer dan 1? :lol:

Maar ik zoek dus iets meer gain, en liefst iets meer kanalen ook. Zou een H&K Trilogy misschien iets zijn? Ik heb gehoord dat die toch meer gain hebben als pakweg een JCM2000. Maar blijft dat clean wel lekker clean dan?

olaf
9 september 2005, 18:19
De MKII heeft geen reverb!
Ik speel er met EMG's op (in 50W stand) en het cleane kanaal blijft goed clean ook op hoge volumes - het is wel een vol geluid, beetje Vox A30-achtig. Ik weet niet of "tight" met midi is te schakelen maar je kiest er voor of niet (afhankelijk van je smaak / speakerkast) en zal daar waarschijnlijk niet mee schakelen. Amp 3 heeft voor mij meer dan voldoende gain en ik kom zelden hoger dan standje 7. Thuis op laag volume zet ik 'm wel hoger maar live nooit en laat liever m'n eindtrap werken voor een dynamischer en voller geluid. De Tri-amp is wel meer een rock dan een metal versterker. De duotone mist amp 2 (typisch Marshall voiced). Sorry ik ken Framus niet!

Josdevos
9 september 2005, 18:40
Ik vind de Duotone net wel dat hotrodded marshall geluid hebben...

Lord Abortion
9 september 2005, 18:48
Of zou een Powerball dan niet eerder iets voor mij zijn? Dan heb ik mijn 2 leads, en meteen ook een vette metalsound + behoud van 2 masters. Maar die ENGL V30 cabs zijn wel enorm duur.

DarknessAwaits
9 september 2005, 19:10
Je hoeft natuurlijk ook niet persé een Engl cab erbij te nemen. Wie weet klinkt je huidige wel even goed/beter.

Hell's Engl
1 januari 2007, 21:49
Hoe zit 't eigenlijk met het cleane kanaal van de Dragon? Hoe is die t.o.v. de Triamp?
Heb zelf de MKI 6L6 en ben erg tevreden over het cleane kanaal, met name 1b. Die heeft net dat randje wat ik lekker vind...
Kan de Dragon dit ook?
Wat voor buizen zitten er eigenlijk in 'n Dragon?

Riffcrusher
1 januari 2007, 21:58
Of zou een Powerball dan niet eerder iets voor mij zijn? Dan heb ik mijn 2 leads, en meteen ook een vette metalsound + behoud van 2 masters. Maar die ENGL V30 cabs zijn wel enorm duur.


Engl Invader 150 ? 4 (!) kanalen, onafhankelijke toonregeling ? Is maar een idee hoor.

Lord Abortion
2 januari 2007, 13:32
Topic is meer dan een jaar oud, de Dragon is intussen al zeker een blijvertje hoor. Het clean kanaal op de Dragon blijft in ieder geval lang clean, ik heb nog met een X2N er op gespeeld en dat klonk nog behoorlijk. Voor een lichte overdrive gebruik ik nu steeds een Tubescreamer dus eigenlijk heb ik de Dragon dat nooit laten doen. Maar ik had de gain van het cleane kanaal nooit erg hoog dus ik vermoed dat er wel een randje uit te halen valt.

Hell's Engl
3 januari 2007, 10:35
Waarom heb je destijds gekozen voor de Dragon ipv de Triamp?
Daar ben ik erg benieuwd naar...... Heb je ze naast elkaar gehad? Vraag me namelijk af waar ze verschillen....

Alvast bedankt!

En de beste wensen trouwens nog voor iedereen!!

Hell's Engl
3 januari 2007, 10:52
Waar heb je 'm trouwens gehaald? Ik kan geen winkel vinden die 'm heeft staan....

Lord Abortion
3 januari 2007, 13:04
Ik heb mijn Dragon tweedehands gekocht. Maar oorspronkelijk is die in Duitsland gehaald door de eerste eigenaar.

Ik heb de TriAmp zelfs nooit getest, want op het moment dat ik mijn halfstack kocht zat die toch nog wat boven mijn budget. Hetgeen me aansprak was vooral de mogelijkheid tot verschillende sounds. En toen ik aan ruilen dacht heb ik een overdrive (Maxon OD-808) geprobeerd op de Dragon en dat gaf wat ik zocht in het leadkanaal. Mijn keuze voor de Dragon was vooral omdat het een allrounder is, en dat je de amp via midi kan schakelen. Drie oerdegelijke kanalen in de amp en dat geeft voor mij de basis voor een erg veelzijdige setup (er komt nog een reuzegroot effectenrack bij op termijn). Ik heb nog een tijdje getwijfeld om voor een ENGL Powerball te gaan, maar die amp was dan weer veel te bruut als basissound.

Hell's Engl
3 januari 2007, 18:12
Oke thanx!
De Powerbal was me ook te bruut... heb 'm daarom ook maar weggedaan.
Ben gewoon heel erg benieuwd hoe die Dragon klinkt. Of íe erg veel verschild met de Triamp (heb zelf de MKI 6L6).
Er staat er wel een op gitaarmarkt voor 1200 Euro, maar op 't moment moet ik verkopen om te kopen. En wil nu geen risico lopen dat ie me tegenvalt t.o.v. de Triamp, want de Triamp vind ik persoonlijk wel 'n super-amp. Alleen wel super-zwaar! Hij is zo'n 9kg zwaarder dan 'n Dragon....
Heb van de Dragon alleen wat samples gehoord op rocksolide, maar ja... 't blijven samples. Maar goed, ik heb geen haast. Heb vorige week mijn buizen laten vervangen en ik kan er weer tegen aan...

Thanx anyway Joost

Negative K3 fan
3 januari 2007, 20:39
Ook mis ik in de Dragon net een beetje gain.

dat kun je toch niet menen??? toen ik skabouters dragon aan de tand voelde liep de gain er haast uit.

Hell's Engl
3 januari 2007, 22:45
Dit is ook zo'n beetje mijn geluid...

http://www.youtube.com/watch?v=MaMG1xyXzuU

Ik weet nu wel dat de Dragon dit kan...

http://www.youtube.com/watch?v=hIgi590Hg0E

Ieme heeft toch 'n Dragon en 'n Duotone (gehad)?
Misschien kan hij me wat meer vertellen waar ze verschillen....

Punkrockerke
3 januari 2007, 23:06
dat kun je toch niet menen??? toen ik skabouters dragon aan de tand voelde liep de gain er haast uit.
Misschien als je je dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=60165&highlight=dragon+extra+gain) nog herinnert begrijp je het wat beter...

Lord Abortion
4 januari 2007, 13:01
dat kun je toch niet menen??? toen ik skabouters dragon aan de tand voelde liep de gain er haast uit.

Welja, het was niet zozeer een pak meer gain die ik nodig had, maar vooral meer sustain en een iets smoothere zingende sound. Een boostertje was alles dat ik nodig had blijkbaar ...

Willlem
4 januari 2007, 23:28
Heb vorige week mijn buizen laten vervangen en ik kan er weer tegen aan...

Thanx anyway Joost

hee joost, ik heb precies dezelfde tri-amp (mk1-6L6), kun je wat meer vertellen over het vervangen van je buizen? ben zelf ook hoognodig aan nieuwe buizen toe en ben benieuwd naar ervaringen. welke heb je erin gezet? heb je per kanaal verschillende types erin gezet? hoe oud waren je buizen en hoor je een groot verschil? vertel vertel, ik hoor er graag meer over.

groet, willem

Hell's Engl
6 januari 2007, 15:59
Hey Willem,

Ik heb de TAD 6L6 GC-Str buizen erin laten zetten. Eigenlijk omdat H&K deze ook gebruikt en ik erg tevreden ben met mijn sound.
Zat wel te twijfelen om er de TAD 6L6 WGC-Str er in te laten zetten. Maar dat heb ik maar niet gedaan omdat ze zeggen dat deze 'n complex middengebied hebben voor 'n vetten mid, maar ik vind 't middengebied van m'n suhr pick-up al vet genoeg... Vandaar.

Ze hebben ook naar m'n pre-amp buizen gekeken, maar die zijn nog goed dus hoefde die niet vervangen te worden.
Maar hij klinkt weer lekker!! 1b is echt super! Lekker clean met 'n randje en genoeg headroom (voor mij dan...) en 3b.... die is gewoon beestachtig!! Zelfs met m'n strat!

Ik ben gewoon op save gaan spelen omdat ik dus eigenlijk tevreden ben met mijn sound en omdat ik ook 'n beetje met tijdgebrek zat...
Als je met buizen wilt experimenteren, ben je wel veel tijd kwijt... Maar ja... misschien vind je wel 'n betere tone die bij je past..
Ik ben in ieders geval weer blij (dat ik 'm niet weg heb gedaan...)!!

Succes!

Joost