PDA

View Full Version : Diepte van een cab van belang voor het geluid?



Kim Wilson
9 september 2005, 12:02
He allemaal,

Ik ga binnenkort dus ook een cab bouwen, een 2x12 om precies te zijn. Nu heb ik het aantal liters van AART zijn cab als uitgangspunt, dit is (buitenwerks, dat wel) ongeveer 135 liter. Ik wil hem onder mijn Hotrod zetten, dus vind ik het het mooiste als deze net zo breed wordt. En om hem makkelijk te kunnen verslepen, wil ik hem ook wat ondieper maken, iets van 30 cm. Zo wordt de cab ca. 75 cm hoog.

Nu is mijn vraag of de diepte van de cab en de plaatsing van de speakers van belang is voor het geluid. Klinkt een kast van 30 cm diep anders dan eentje van 35 cm, bij dezelfde inhoud? En bij een hoogte van 75 cm kan ik kiezen of ik ze recht boven elkaar zet of diagonaal in de cab plaats. Heeft dit ook invloed op de klank, of is dit te verwaarlozen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr. Hans

Kim Wilson
9 september 2005, 13:55
En nog iets: welke dikte hout is aan te raden? Na lang zoeken zag ik dat AART 18 mm heeft gebruikt, maar volgens hem kan 15 mm ook wel. Het moet een Fender-like kast worden, welke dikte is dan de meest gebruikelijke? Het liefst zou ik 15 mm gebruiken, vanwege het gewicht...

nicoverduin
9 september 2005, 14:06
En nog iets: welke dikte hout is aan te raden? Na lang zoeken zag ik dat AART 18 mm heeft gebruikt, maar volgens hem kan 15 mm ook wel. Het moet een Fender-like kast worden, welke dikte is dan de meest gebruikelijke? Het liefst zou ik 15 mm gebruiken, vanwege het gewicht...Als je van die verchroomde hoeken wil gebruiken dan kan je beter 18 mm gebruiken. En het gewicht valt wel mee hoor. Het gewicht zit meer in de goede speakers.
Nico

Kim Wilson
9 september 2005, 14:16
En nog iets: welke dikte hout is aan te raden? Na lang zoeken zag ik dat AART 18 mm heeft gebruikt, maar volgens hem kan 15 mm ook wel. Het moet een Fender-like kast worden, welke dikte is dan de meest gebruikelijke? Het liefst zou ik 15 mm gebruiken, vanwege het gewicht...Als je van die verchroomde hoeken wil gebruiken dan kan je beter 18 mm gebruiken. En het gewicht valt wel mee hoor. Het gewicht zit meer in de goede speakers.
Nico
Ik heb net de houthandel even aan de telefoon gehad, die hadden alleen 18 mm op voorraad, dus ik denk dat ik dat maar doe. Hoewel ik geen verchroomde hoeken ga gebruiken. Hij moet wel een beetje bij m'n Hotrod passen. :)

En de speakers zijn een set Jensen C12N RI geworden. Gisteren opgehaald bij Thijssie.

BTW, is €55 per plaat (€18,50/m2) een beetje redelijk voor 18 mm berken multiplex?

nicoverduin
9 september 2005, 14:18
Ik koop nooit hout per plaat. Ik laat hout altijd op maat zagen en betaal de rekening. Bij de betere houthandel dus. Ik geen flauw idee wat een plaat kost.
Nico

chennie
9 september 2005, 14:31
ik had onlangs verschillende groothandelaren aan de lijn, voor berken multiplex per plaat kwam ik rond de 49 euro, dat was 3 m2 (122 x 244) en volgens mij exc btw. Je hebt dus naar mijn weten een redleijke prijs.

Kim Wilson
9 september 2005, 14:36
Kijk, da's mooi.

Maar hoe zit het nou met de diepte van de kist en de plaatsing van de speakers? Maakt het wat uit, of is dat allemaal te verwaarlozen?

schwalbe
9 september 2005, 14:39
Als de kastinhoud gelijkblijft, dan maken de maten verder bijna niets uit (let er wel op dat de drivers passen in je baffle). In principe geven de speakers in een verticale rij een betere spreiding van het geluid en minder faseproblemen dan diagonaal en horizontaal. Bovendien til je de bovenste driver meer richting oorhoogte en dat is ook goed.
55,- euro voor 18mm berken is erg goedkoop; zo goedkoop dat ik even zou navragen of het wel 100% berken is en geen berkenmix (lagen berken en wat anders om en om).

pimmetje
9 september 2005, 14:50
Ik heb een keer een 2x10 kast gebouwd naar de specificaties in een boekje. Alleen had ik de diepte gemakkelijk te varieren gemaakt op 30cm en 40cm.

Uitgebreid getest, en 't scheelde vrijwel geen reet. Later ook nog op 25cm geprobeerd en dat scheelde wel flink.

Het zal ongetwijfeld van het specifieke model kast afhangen, maar met die kast was 't zeg maar zo dat 30cm diepte zo ongeveer het minimum was om lekker te klinken. En dat stond stiekem ook al in dat boekje... alleen moest ik met m'n eigenwijze kop 't eerst nog ff zelf proberen :D.

schwalbe
9 september 2005, 14:57
Ik heb een keer een 2x10 kast gebouwd naar de specificaties in een boekje. Alleen had ik de diepte gemakkelijk te varieren gemaakt op 30cm en 40cm.

Uitgebreid getest, en 't scheelde vrijwel geen reet. Later ook nog op 25cm geprobeerd en dat scheelde wel flink.

Het zal ongetwijfeld van het specifieke model kast afhangen, maar met die kast was 't zeg maar zo dat 30cm diepte zo ongeveer het minimum was om lekker te klinken. En dat stond stiekem ook al in dat boekje... alleen moest ik met m'n eigenwijze kop 't eerst nog ff zelf proberen :D.

Ja, dan heb je de kastinhoud dus wel veranderd... en dat maakt inderdaad wel uit ja; vooral voor het laag.

Kim Wilson
9 september 2005, 15:03
Ja precies. Ik wil wel het aantal liters hetzelfde laten, dus dan wordt ie hoger.
Ik denk dat ik eruit ben. Hij wordt 59,7 breed (zelfde als mijn Hotrod), 75 hoog en 30 diep. Zo kan ik ze ook verticaal boven elkaar zetten.

Hoe dik moet ik mijn baffle maken? En moet ie rondom vast of kan ik ook volstaan met alleen boven en onder?

schwalbe
9 september 2005, 15:13
Hoe dik moet ik mijn baffle maken? En moet ie rondom vast of kan ik ook volstaan met alleen boven en onder?

Als je 18 mm gebruikt dan hoeft de baffle niet nog dikker; dat zou wat overdone worden voor gitaar. Ik zou hem wel rondom vast zetten.

nicoverduin
9 september 2005, 15:15
't is ook de vraag of je de baffle juist mee wil laten doen of niet. hoe dikker hoe stugger hij reageert. Ik gebruik zelf altijd 12mm voor de wat grotere kasten. 9-10 mm voor de kleintjes
Nico

Kim Wilson
9 september 2005, 15:16
Hoe dik moet ik mijn baffle maken? En moet ie rondom vast of kan ik ook volstaan met alleen boven en onder?

Als je 18 mm gebruikt dan hoeft de baffle niet nog dikker; dat zou wat overdone worden voor gitaar. Ik zou hem wel rondom vast zetten.
Oh, ik zat eigenlijk te denken aan 15 mm MDF, maar 18 mm berken kan dus ook?

nicoverduin
9 september 2005, 15:18
Hoe dik moet ik mijn baffle maken? En moet ie rondom vast of kan ik ook volstaan met alleen boven en onder?

Als je 18 mm gebruikt dan hoeft de baffle niet nog dikker; dat zou wat overdone worden voor gitaar. Ik zou hem wel rondom vast zetten.
Oh, ik zat eigenlijk te denken aan 15 mm MDF, maar 18 mm berken kan dus ook?Wat wil je bereiken?

Kim Wilson
9 september 2005, 15:20
Nou, ik zoek een bluesy geluid, die wel door een behoorlijk drukke mix moet prikken (2x gitaar en toetsen). Snap je? :)

schwalbe
9 september 2005, 15:20
Ja: MDF zuigt. Veel te zwaar en kwetsbaar. 15 mm MDF is zwaarder dan 18 mm berken. In feite is 18 mm berken al behoorlijk dik voor een gitaarspeaker, 15 mm voldoet zeker ook. En nog dunner kan ook maar dan ga je de baffle horen (zoals nico al zei)

Kim Wilson
9 september 2005, 15:24
Ja: MDF zuigt. Veel te zwaar en kwetsbaar. 15 mm MDF is zwaarder dan 18 mm berken. In feite is 18 mm berken al behoorlijk dik voor een gitaarspeaker, 15 mm voldoet zeker ook. En nog dunner kan ook maar dan ga je de baffle horen (zoals nico al zei)
Oké, 18 mm berken it is then, aangezien de houthandel geen 15 mm op voorraad heeft.

Allemaal alvast heel erg bedankt voor de reacties. Ga straks direct hout halen. En ik ben bang dat ik nog wel een keer weer kom te zeuren. :-D

pimmetje
9 september 2005, 15:28
Ja, dan heb je de kastinhoud dus wel veranderd... en dat maakt inderdaad wel uit ja; vooral voor het laag.
Maar 't maakte dus niet of weinig uit vanaf een bepaalde diepte (in dit geval 30cm).

Ik kan overigens iedereen die z'n eigen cab wil bouwen het boekje "London Power DIY Speaker Cabinets for Musical Instrument Applications" van Kevin O'Connor aanraden.

schwalbe
9 september 2005, 15:36
Ja, dan heb je de kastinhoud dus wel veranderd... en dat maakt inderdaad wel uit ja; vooral voor het laag.
Maar 't maakte dus niet of weinig uit vanaf een bepaalde diepte (in dit geval 30cm).

.

Klopt; iedere speaker heeft zn 'ideale maat' kast. Groter maken heeft weinig zin maar kleiner mken betekent dat je minder laag komt (maar wel strakker in het laag)

SimonS
9 september 2005, 18:14
Site voor cab-berekeningen:

http://www.webervst.com/spkrcalc/cabmenu.htm

grtz Simon

SimonS
9 september 2005, 18:49
en deze link:

http://www.duncanamps.com/technical/speaker_cab.html

Simon

AART
10 september 2005, 15:09
btw:

dikker hout is strakker, klinischer. dus voor blues zou ik een dunne baffle aanraden.

Ikzelf heb een 16 mm mdf baffle en dat klinkt zeer strak maar dus ook iets klinisch(minder lekker bij clean, aar dat gebruik ik toch niet veel).

SimonS
10 september 2005, 15:14
trek ik de goede conclusies als ik dit zeg:

dikke baffle die is ingeklemd dus niet vastgeschroefd == dunnere baffle die is vastgeschroefd?

of in ieder geval, deze twee mogelijkheden liggen dichter bij elkaar in de buurt toch.

Simon

Thijssie
10 september 2005, 18:59
Oké, 18 mm berken it is then, aangezien de houthandel geen 15 mm op voorraad heeft.

Ik had hem 12mm gemaakt voor die speakers en het geluid wat jij zoekt :D

V!N
13 september 2005, 22:19
Oké, 18 mm berken it is then, aangezien de houthandel geen 15 mm op voorraad heeft.

Ik had hem 12mm gemaakt voor die speakers en het geluid wat jij zoekt :D

En daarom ben JIJ mijn cab-man Thijssie ! ;)

Kim Wilson
14 september 2005, 07:16
Oké, 18 mm berken it is then, aangezien de houthandel geen 15 mm op voorraad heeft.

Ik had hem 12mm gemaakt voor die speakers en het geluid wat jij zoekt :D

En daarom ben JIJ mijn cab-man Thijssie ! ;)
Ik heb inmiddels een stukkie 12 mm multiplex thuis liggen. :-D

SimonS
14 september 2005, 13:15
trek ik de goede conclusies als ik dit zeg:

dikke baffle die is ingeklemd dus niet vastgeschroefd == dunnere baffle die is vastgeschroefd?

of in ieder geval, deze twee mogelijkheden liggen dichter bij elkaar in de buurt toch.

Simon
bumper

Kim Wilson
14 september 2005, 13:55
trek ik de goede conclusies als ik dit zeg:

dikke baffle die is ingeklemd dus niet vastgeschroefd == dunnere baffle die is vastgeschroefd?

of in ieder geval, deze twee mogelijkheden liggen dichter bij elkaar in de buurt toch.

Simon
Ik weet het natuurlijk niet helemaal zeker, maar volgens mij moet dat niet uitmaken. Als je hem inklemt, moet ie ook strak zitten, anders begint het te rammelen... Vastschroeven (ik zet hem met boutjes vast) is een stuk makkelijker dan inklemmen, en veel minder "foutgevoelig".

Thijssie
14 september 2005, 17:10
Oké, 18 mm berken it is then, aangezien de houthandel geen 15 mm op voorraad heeft.

Ik had hem 12mm gemaakt voor die speakers en het geluid wat jij zoekt :D

En daarom ben JIJ mijn cab-man Thijssie ! ;)
Ik heb inmiddels een stukkie 12 mm multiplex thuis liggen. :-D

Dat doe je goed :D

Ik heb ze in een 18mm en een 12mm baffle gehad en vond ze in de dunne baffle veel beter. Ik vond de C12N's erg "hard" klinken, dat bedoel ik niet qua volume maar als in "schreeuwerig", soms zelfs op het oncomfortabele af. Met een dunnere baffle, lijkt het dan toch iets meer te gaan "leven" of zo.
Altijd lastig om geluid in schrift uit te drukken :lol:
Maar misschien is de vergelijking niet helemaal eerlijk omdat ik daarnaast over 4 oude greenbacks en 2 eminence GB12's speelde en dan zit je toch in een andere prijsklasse.

Ik ben ontzettend benieuwd naar wat je van het resultaat van je cab vindt, als deze af is.

Kim Wilson
15 september 2005, 08:35
Dat doe je goed :D

Ik heb ze in een 18mm en een 12mm baffle gehad en vond ze in de dunne baffle veel beter. Ik vond de C12N's erg "hard" klinken, dat bedoel ik niet qua volume maar als in "schreeuwerig", soms zelfs op het oncomfortabele af. Met een dunnere baffle, lijkt het dan toch iets meer te gaan "leven" of zo.
Altijd lastig om geluid in schrift uit te drukken :lol:
Maar misschien is de vergelijking niet helemaal eerlijk omdat ik daarnaast over 4 oude greenbacks en 2 eminence GB12's speelde en dan zit je toch in een andere prijsklasse.

Ik ben ontzettend benieuwd naar wat je van het resultaat van je cab vindt, als deze af is.
Ik moet zeggen dat ik ze nu ook wel een keer wil horen. :-D

Ik heb er al één in mijn Hotrod zitten, en volgens mij zijn ze wel minder schreeuwerig dan de stock Fender design troep. Behoorlijke klus overigens. Ik had de afdekplaat aan de achterkant eraf gehaald, en ik dacht dat ik zo de speaker er wel uit kon halen. Mooi niet dus, kon ik mijn hele versterker met chassis en al uit de kast schroeven... Maar dan kun je wel mooi effe zien hoe zo'n Hotrod opgebouwd is.

Ik heb gisteravond weer behoorlijk wat gedaan, ik heb de baffle af, gaten erin en latten erop waar het doek overheen moet komen. Check mijn fotoverslag. Ik ga hem eind van de middag denk ik even updaten.