PDA

View Full Version : Condensator mic beschermen tegen stof?



syarych
8 september 2005, 20:11
Ik ben sinds 2 dagen de trotse bezitter van een M-Audio Nova condensator microfoon.
Volgens de bijgeleverde handleiding is het aan te raden gebruik te maken van een 'plop-filter', welke de microfoon o.a. beschermt tegen mondvocht / condens. Ik heb er vandaag dan ook maar een aangeschaft, in de vorm van een 'scherm' welke een paar centimeter voor de microfoon zit.
Een tweede 'advies' uit de handleiding: microfoon opbergen in de bijgeleverde hoes als je 'm niet gebruikt, ter bescherming tegen schade door stof. In hoeverre is dit echt nodig? Kan zo'n microfoon echt kapot gaan aan stof (ondanks de kap die al over het element heen zit)?
Ik zie het namelijk niet zitten 'm steeds van de standaard te schroeven... bovendien wil ik, in geval van inspiratie, gewoon snel en makkelijk aan de slag kunnen.

bert k
8 september 2005, 23:21
Ja, stof en speeksel kunnen die microfoon beschadigen. Voor spuug heb je dat plopscherm al, maar je moet hem ook wel beschermen tegen stof.
Een condensatormicrofoon bestaat binnenin uit twee heel dunne velletjes folie met opgedampt metaal. Denk aan een boterhamzakje, zo dun. Als daar stof op komt gaat dat de beweging van dat membraan beinvloeden: je microfoon gaat kutter klinken.
Als je te lui bent om je zooi op te ruimen (ik vind dit echt te erg, man :) ) dan kan je natuurlijk ook een of ander hoesje verzinnen wat je over de mic schuift.