PDA

View Full Version : Ohm probleem?



Johnny V
8 september 2005, 19:23
Hallo,

Ik heb een Orange AD 30 head, deze orange heeft 2 speakeruitgangen van beide 8 ohm, Ik zou er graag 2 Marshall speakers aanhangen van elk 16 ohm. Kan dit kwaad? Gaat het mijn geluidskwaliteit verminderen?

Alvast bedankt voor de reacties!

deedee
8 september 2005, 19:47
nee

chennie
8 september 2005, 19:53
nee

Negative K3 fan
8 september 2005, 20:14
zijn ze samen 8 of apart 8??

Johnny V
8 september 2005, 20:20
De 2 uitgangen van de orange head zijn apart 8 ohm

Dus krijg je zo iets:

Orange head
8Ohm 8Ohm
/ \
Cab 16Ohm Cab 16Ohm

BlackSun
8 september 2005, 21:14
Als je je bedoeld dat je 2 speakers parallel (zoals nu in je tekening) op 1 8 ohm aansluiting wilt doen, dan is dat rpima (16 // 16 = 8 ohm).

Maar als je bedoelde dat je in elke 8 ohm aansluiten een 16ohm speaker aan gaat sluiten, dan zou ikdat liever niet doen. Buizenversterkers zijn niet dol op speakers met een hoger ohmage...liever lager!

Dan kan je beter nieuwe speakers kopen en/of je cabinetten rewiren.

chennie
8 september 2005, 22:34
Maar als je bedoelde dat je in elke 8 ohm aansluiten een 16ohm speaker aan gaat sluiten, dan zou ikdat liever niet doen. Buizenversterkers zijn niet dol op speakers met een hoger ohmage...liever lager!

Dan kan je beter nieuwe speakers kopen en/of je cabinetten rewiren.

oh ??
Naar mijn weten moet je speaker impedantie gelijk of hoger zijn dan de impedantie van de aansluitingen. Zo is me dat verteld en zo staat het in mn verstekers handleiding. Vijf pagina's aan plaatjes en uitleg over correct matchen en safe mismatchen lijkt mij vrij duidelijk. Je kan het ook zo zien. Lagere impedantie van de speaker tov de aansluiting, zorgt ervoor dat er meer stroom loopt naar de speaker dan bedoeld is. Dit kan niet goed zijn.

Unicron
9 september 2005, 00:07
Maar als je bedoelde dat je in elke 8 ohm aansluiten een 16ohm speaker aan gaat sluiten, dan zou ikdat liever niet doen. Buizenversterkers zijn niet dol op speakers met een hoger ohmage...liever lager!


Speaker inputs op zulke tops zitten toch vaak aan elkaar vast? (parallel, bij mijn Orange OR120 wel), het maakt dan niets uit of je ze samen parallel in één of los van elkaar twee inputs in de top steekt. Tenzij er een of andere schakeling aan de inputs op de top zit.....

BlackSun
9 september 2005, 08:00
@ chennie: Bij transistor liever hoger(nooit lager) , bij buizen liever wat lager.

@Unicron, das een goeie :D Niet aan gedacht. Ik neem idd aan dat die outputs parallel zijn...dan kan het wel gewoon (2 x 16ohm cabs), maar check de handleiding nog ff of dit et geval is.

jorrit
9 september 2005, 15:57
Maar als je bedoelde dat je in elke 8 ohm aansluiten een 16ohm speaker aan gaat sluiten, dan zou ikdat liever niet doen. Buizenversterkers zijn niet dol op speakers met een hoger ohmage...liever lager!

Dan kan je beter nieuwe speakers kopen en/of je cabinetten rewiren.

oh ??
Naar mijn weten moet je speaker impedantie gelijk of hoger zijn dan de impedantie van de aansluitingen. Zo is me dat verteld en zo staat het in mn verstekers handleiding. Vijf pagina's aan plaatjes en uitleg over correct matchen en safe mismatchen lijkt mij vrij duidelijk. Je kan het ook zo zien. Lagere impedantie van de speaker tov de aansluiting, zorgt ervoor dat er meer stroom loopt naar de speaker dan bedoeld is. Dit kan niet goed zijn.

dat is ook wat mij geleerd is chennie....

ik heb 2 4 ohm uitgangen op mn mesa en 2 8 ohm speakers.. volgens de verhalen die ik tot nu toe heb gehoord moet dat kunnen en andersom niet....

jorrit
9 september 2005, 15:58
Maar als je bedoelde dat je in elke 8 ohm aansluiten een 16ohm speaker aan gaat sluiten, dan zou ikdat liever niet doen. Buizenversterkers zijn niet dol op speakers met een hoger ohmage...liever lager!

Dan kan je beter nieuwe speakers kopen en/of je cabinetten rewiren.

oh ??
Naar mijn weten moet je speaker impedantie gelijk of hoger zijn dan de impedantie van de aansluitingen. Zo is me dat verteld en zo staat het in mn verstekers handleiding. Vijf pagina's aan plaatjes en uitleg over correct matchen en safe mismatchen lijkt mij vrij duidelijk. Je kan het ook zo zien. Lagere impedantie van de speaker tov de aansluiting, zorgt ervoor dat er meer stroom loopt naar de speaker dan bedoeld is. Dit kan niet goed zijn.

dat is ook wat mij geleerd is chennie....

ik heb 2 4 ohm uitgangen op mn mesa en 2 8 ohm speakers.. volgens de verhalen die ik tot nu toe heb gehoord moet dat kunnen en andersom niet....

BlackSun
9 september 2005, 16:24
Er is laatst een hele grote discussie over dit soort dingen geweest.

Het komt er op neer dat buizenevrsterkers niet zo goed tegen hogere loads kunnen vanwege reflecterende spanningen. gebruik search maar ff

chennie
9 september 2005, 16:29
@jorrit, ik weet het wel zekers dat dit het moet zijn, anders kan ik mijn 5 jaar electrotechniek aan de UT ook wel door de wc spoelen!

@blacksun, in de praktijk kan iets minder natuurlijk wel. Bijvoorbeeld bij verschillende speakers met onderlinge verschillende impedanties. Wellicht dat je op 7.6 ohm uitkomt ipv 8 ohm of dergelijks. Maar ik zou dus nooit een 4 ohm speaker op een 8 ohm speaker ingang aansluiten. Dit is dus wat jij beweert en nog toevoegt dat dat ook nog gewenst is.

nicoverduin
9 september 2005, 16:56
Wat je ook kan doen is een stukje hoeklijn nemen en daar 2 speaker jacks in zetten en die parallel bedraden en dan een kort snoertje met een plug naar een van de 8 ohm uitgangen doen.

Dat stukje hoeklijn schroef je dan ergens aan de binnenkant in het hout. Probleem opgelost.
Nico :-D :-D :-D :-D

BlackSun
9 september 2005, 17:12
Bij een te lage last kunnen de eindbuizen gewoonweg niet meer leveren aan vermogen dan, waarvoor bedoeld en staan dus onder zware druk en zullen snel achteruit gaan, door oververhitting. Bij een te hoge last, kunnen de eindbuizen niet meer uitsturen dan de bedoeling is, maar er komt hier een ander probleem om de hoek kijken; namelijk door magnetische lekkage van primair naar secundair en tussen de beide helften van de primaire kant, van de trafo. Als de stroom in de primaire kant niet continue is krijgen we inductie spannings pieken. Deze induktieve pieken kunnen weer je windingen vernietigen en zo krijg je een defecte eindtrafo!
Dus bij de vraag, wat is dan de beste belasting; houd je gewoon aan de opgegeven waarden die de trafo aangeven of van de fabrikant

Het is dus allebei niet goed, liever gewoon matchen, maar voor mijn gevoel moet een mismatch 4 ohm minder naar beneden beter zijn dan 8 ohm hoger...
Ok, ik ben maar een 1e jaars elektrostudentje HBO, en geen 5 jaar UT gedaan :razz:

chennie
9 september 2005, 20:24
eerstejaars jah ? leuk !

nou ok bedenk zo, dit is voor mij de makkelijkste manier, het is kort door de bocht, maar houdt iig de beschouwingen van de transformatoren buten spel.

versterker is een stroombron, de speakerkast de load. Wanneer de load een lagere impedantie heeft, kan je dat vergelijken met een kortsluiting. Er gaat een grote stroom rond van plus naar min. Dit kan niet goed zijn.
Wanneer de load een hogere impedantie heeft, zal er dus minder stroom gaan lopen. De load, speaker kast zal dan minder hard werken, omdat die minder krijgt. Om toch het zelfde prestatie te kunnen leveren, zal de versterker meer moeten leveren, ook dit kan niet zo erg goed zijn.

De eerste is dus gewoon niet aan te raden. De tweede is ook niet de beste, maar het is veilig. Ze noemen dat safe mismatch, je moet er rekening meehouden wat dat met zich meebrengt. Het defect wat bij het eerste verschijnsel optreedt is overigens veel waarschijnlijker (bijna volle zekerheid) dan de door jouw genoemde defect bij de tweede methode.

chennie
9 september 2005, 20:25
eerstejaars jah ? leuk !

nou ok bedenk zo, dit is voor mij de makkelijkste manier, het is kort door de bocht, maar houdt iig de beschouwingen van de transformatoren buten spel.

versterker is een stroombron, de speakerkast de load. Wanneer de load een lagere impedantie heeft, kan je dat vergelijken met een kortsluiting. Er gaat een grote stroom rond van plus naar min. Dit kan niet goed zijn.
Wanneer de load een hogere impedantie heeft, zal er dus minder stroom gaan lopen. De load, speaker kast zal dan minder hard werken, omdat die minder krijgt. Om toch het zelfde prestatie te kunnen leveren, zal de versterker meer moeten leveren, ook dit kan niet zo erg goed zijn.

De eerste is dus gewoon niet aan te raden. De tweede is ook niet de beste, maar het is veilig. Ze noemen dat safe mismatch, je moet er rekening meehouden wat dat met zich meebrengt. Het defect wat bij het eerste verschijnsel optreedt is overigens veel waarschijnlijker (bijna volle zekerheid) dan de door jouw genoemde defect bij de tweede methode.

jorrit
11 september 2005, 11:19
dan weet ik wel wie ik geloof :-D

ow en als je dingen niet zeker weet zou ik oppassen met roepen... als iemand denkt hey dat kan en dan zn versterker opblaast is toch wel erg sneu

BlackSun
11 september 2005, 15:17
Nog ff voor de duidelijkheid: De informatie die ik postte heb ik aan de hand van verschillende bronnen en niet ZELF zitten bedenken. Ik zal de discussie nog eens opzoeken, er zaten er paar buizenkenners in en die weten toch echt wel waarover ze praten.

Ik heb dus informatie gegeven die naar mijn mening logisch en goed onderbouwd was, en ik roep niet zomaar iets in het rond :)