PDA

View Full Version : Vlug vraagje (HELP!)



Nrrrk
8 september 2005, 11:33
Als je bij een buizen amp je versterker aanzet, om de lampen op te warmen, en de standby/ play knop staat nog op standby, en je speelt met je gitaaral met de volumeknop open. Gaat je top dan kapot?

that's all.

-----------------------------------------------------------

Oke, nou het zit zo.

Ik wou vanmorgen dus met met randall RM100 gaan spelen. dus ik zet dat ding aan om m dus op te warmen.... en ik ga alvast wat spelen zonder geluid, met volume knop open (dacht dat dat dus inderdaad geen kwaad kon). Nou.. na n minuutje zet ik die standby knop ook om, hoor ik BOEM! (en behoorlijk hard) en sinds dien werkt de amp wel, maar ik moet de volumes van de master + modules heeel ver open zetten voor 'n heel klein geluid.

En op de amp zit een tube-failure functie, die geeft dus aan of een van de power buizen(el34's) kapot is, en die werken dus nog allemaal goed.

Wat o wat is het probleem?

thanks in advance

wytz
8 september 2005, 11:46
nee hoor...

anders waren al mijn amps allang naar de klote :-D

Kim Wilson
8 september 2005, 11:47
Ik geloof dat het een beetje nadelig is voor de levensduur van je buizen, maar het kan geen kwaad.

Negative K3 fan
8 september 2005, 11:48
absoluut niet, ook niet een klein beetje zoals kim wilson zegt.

Nrrrk
8 september 2005, 11:50
Oke, nou het zit zo.

Ik wou vanmorgen dus met met randall RM100 gaan spelen. dus ik zet dat ding aan om m dus op te warmen.... en ik ga alvast wat spelen zonder geluid, met volume knop open (dacht dat dat dus inderdaad geen kwaad kon). Nou.. na n minuutje zet ik die standby knop ook om, hoor ik BOEM! (en behoorlijk hard) en sinds dien werkt de amp wel, maar ik moet de volumes van de master + modules heeel ver open zetten voor 'n heel klein geluid.

En op de amp zit een tube-failure functie, die geeft dus aan of een van de power buizen(el34's) kapot is, en die werken dus nog allemaal goed.

Wat o wat is het probleem?

thanks in advance

H.Manback
8 september 2005, 12:00
Dat klinkt toch verdacht veel naar een geplofte elco oid...

Uiteindelijk zal ie denk ik toch moeten worden nagekeken, dus zou ik dat maar doen dan.

Was de boem uit de speakers trouwens? Kan zijn dat er een dc verschil is opgebouwd ofzo en dat het aanzetten een lekkere knal gaf. Wat er dan kapot kan zijn, geen idee.

Nrrrk
8 september 2005, 12:07
Volgens mij uit de speakers, jah. 't ging fucking hard.

H.Manback
8 september 2005, 16:04
Dat klinkt erg veel als een verschil in voltage wat is opgelopen en wat in 1 keer een stroom stoot geeft bij het aan schakelen.

Laat iemand er maar naar kijken, want de kans is klein dat het een simpel probleempje is lijkt me. Voor mij is het natte vinger werk zo ten minste. Iemand anders ideeen er over?

Nrrrk
8 september 2005, 17:58
Maar hoe kan het dan dat hij nog wel werkt? alleen ongeveer 5 keer zachter.

Zouden het toch misschien de power- buizen kunnen zijn? Ook al geeft de amp dit niet aan? Zou best wel dom zijn, maar toch...

RUIS
8 september 2005, 18:05
Sowieso jaloers, ook op donderdagochtend kunnen spelen.......

nicoverduin
8 september 2005, 18:11
Maar hoe kan het dan dat hij nog wel werkt? alleen ongeveer 5 keer zachter.

Zouden het toch misschien de power- buizen kunnen zijn? Ook al geeft de amp dit niet aan? Zou best wel dom zijn, maar toch...Wat wil je nou precies weten?? Of je nieuwe buizen moet kopen? Of dat je beter er effe iemand aan kan laten kijken?
Nico

Nrrrk
8 september 2005, 18:18
Ik wil weten of mensen op dit forum misschien zo 1,2,3 weten wat hier aan de hand is. Ik ga er morgen mee naar de muziekzaak. vandaag ging niet. Ik wil gewoon jullie mening/advies/tips/E.T.C. horen.

nicoverduin
8 september 2005, 18:22
Ik deel de mening van H. Manback. Omdat je een knal hoort.....dat zegt niet zoveel. Kan van alles zijn. Het zou dus puur natte vingerwerk zijn.
Schiet je niet zoveel mee op :-D :-D :-D

Nrrrk
9 september 2005, 17:56
Het waren eindtrap buisjes. Twee rotte 12ax7 buisjes. Vervangen en hij doet et weer perfect.

nicoverduin
9 september 2005, 18:01
Het waren eindtrap buisjes. Twee rotte 12ax7 buisjes. Vervangen en hij doet et weer perfect.12AX7 is geen eindtrap buis hoor. :-D :-D :-D

Fumi SG
9 september 2005, 18:21
:-D

Fumi SG
9 september 2005, 18:21
:-D

mayniac
9 september 2005, 18:33
Het waren eindtrap buisjes. Twee rotte 12ax7 buisjes. Vervangen en hij doet et weer perfect.12AX7 is geen eindtrap buis hoor. :-D :-D :-D

Hoort de PI officieel niet bij de eindtrap? :-D

Negative K3 fan
9 september 2005, 18:36
zeker wel!

nicoverduin
9 september 2005, 18:39
De PI is wel een onderdeel van de eindtrap maar niet een van de eindbuizen.

laat maar

Nico

Nrrrk
9 september 2005, 18:44
Mijn eindbuizen zijn EL34's. Echter, in de modules zitten de pre-amp buizen. 12ax7. En op de top zelf zitten ook nog 3 12ax7 buisjes. Hoe moet ik die in godsnaam noemen?

mayniac
9 september 2005, 19:29
De PI is wel een onderdeel van de eindtrap maar niet een van de eindbuizen.

Dat heb ik ook niet gezegd hoor... :-D

Agent_Smith
9 september 2005, 20:01
Hoe dan ook: het heeft helemaal niets, en dus ECHT NIETS, met je gitaar of of de vol.pot daarvan te maken. 8-)