PDA

View Full Version : Gitaar assembleren



Les Paul
7 september 2005, 20:11
Ik overweeg een Strat uit Warmoth onderdelen te gaan bouwen. Wat zijn de lastigste dingen die ik tegen ga komen? Het spuiten zal niet makkelijk zijn, maar daar kom ik wel uit. In hoeverre moet je de frets nog vlakken?

Is het verstandig eerst een keer te oefenen op goedkope onderdelen of is de kans op succes de eerste keer zo groot dat ik gelijk met mooie onderdelen aan de gang kan gaan?

olaf reijnders
7 september 2005, 20:25
Volgens mij zijn de Warmoth onderdelen kant & klaar.

Daniël_san
7 september 2005, 20:32
De Frets hoef je in princiepe niet te vlakken. Dat is soms wel zo en soms niet zo. Soms is het hoet nog niet helemaal droog en gaat het hout ''bol'' worden en dan moet je dus gaan vlakken.... Maar ze verkopen ze als zijnde goed gefrette halzen.....

Dirk W
7 september 2005, 22:58
je moet schroeven, das volgens mij alles. En een beetje inzicht in hoe zo'n ding in elkaar zit. MIsschien gaten boren voor de slagplaat, maar dat weet ik niet zeker. En je zal nog moeten solderen. Die schema's vind je zo. Alleen ff doorkrijgen hoe een soldeerbout werkt.

Dirk W
7 september 2005, 22:59
je moet schroeven, das volgens mij alles. En een beetje inzicht in hoe zo'n ding in elkaar zit. MIsschien gaten boren voor de slagplaat, maar dat weet ik niet zeker. En je zal nog moeten solderen. Die schema's vind je zo. Alleen ff doorkrijgen hoe een soldeerbout werkt.

fred dons
8 september 2005, 07:31
wat daniel zegt, in principe hoeven de frets niet gevlakt te worden (niet meer dan de meeste productie gitaren (die in de fabriek ook niet gevlakt worden) bij de meest warmoth nekken heb je uit de doos sowieso beter fret werk dan bij de meeste gitaren.
wat kan gebeuren is dat tijdens het vervoer van de neck door temperatuursverschillen het hout van de nek iets kan gaan werken waardoor je weer wat ongelijke frets kan krijgen (hoeft niet en de kans dat het met een andere gitaar gebeurt die dezelfde reis maakt is net zo groot)
je kunt Warmoth ook de body en nek alvast laten lakken (in hun showcase staan vaak leuke aanbiedingen op dat gebied)
de rest is gewoon in elkaar schroeven en afstellen

Les Paul
8 september 2005, 11:48
Het aflakken wil ik graag zelf doen, omdat ik graag een nitro finish wil hebben. Ik heb de nodige modelauto's gespoten, dus voor het spuitwerk ben ik niet bang. Ook de soldeerbout is geen onbekende voor mij.

Als ik jullie zo hoor, gaat het allemaal best meevallen en kan ik best de wat duurdere Warmoth onderdelen gebruiken voor mijn eerste project. Het is natuurlijk wel leuk als mijn eerste zelfbouwproject ook gelijk een hele goede gitaar op kan leveren.

Mattia
8 september 2005, 11:57
Met Warmoth onderdelen een topgitaar bouwen (qua klank, constructie, etc) is best wel heel makkelijk, eigenlijk. Gewoon goede hardware, onderdelen, pickups gebruiken, goed solderen, goede setup, en je hebt een prima instrument. Lakken, tja, het is niet super moeilijk, maar ook niet echt makkelijk, maar is toch grotendeels cosmetisch.

Echter, als je nog nooit een gitaar hebt gespoten, denk ik dat Warmoth's eigen finish toch van betere kwaliteit zal zijn. Nitro heeft geen magische klankeigenschappen. Maargoed, als je spuiten leuk vind, ga vooral je gang. M'n eerste gitaar heb ik uit warmoth onderdelen gemaakt, en zelf gespoten. Wil 'm ooit eens opneiuw spuiten, maar het is een prima, topkwaliteit instrument, verder.

fred dons
8 september 2005, 15:28
warmoth spuit tegenwoordig ook in cellulose (is nog geen optie op de site maar je kunt er naar vragen)
ik gebruik zelf cellulose omdat ik het een relatief gemakkelijke en harde lak vind maar inderdaad zoals Matia al zegt als je het voor de "magische klank eigenschappen" doet dan is het zonde van de moeite :wink:

Les Paul
8 september 2005, 16:12
Het zelf lakken is toch juist 1 van de leuke dingen om te doen? Of begrijp ik dat nou verkeerd ;)

De gitaar die ik wil bouwen is qua lak heel simpel: Daphne Blue. Als ik het wil leren zal ik het toch een keer moeten doen, nietwaar?

De body moet Swamp Ash worden. Heeft het gewicht van de body nog invloed op de klank? En een body uit 1 stuk?

olaf reijnders
8 september 2005, 16:20
Swamp ash heeft volgens mij dezelfde klank als gewone essen.

fred dons
8 september 2005, 16:25
inderdaad dat begrijp je helemaal verkeerd :wink:

als het goed gaat is lakken heel leuk (met name het eindresultaat) alleen is een gitaar spuiten iets anders dan het spuiten van een bouwpaket en zeker als je je met swampash gaat werken.
Het lakken van een swampash body vergt veel prep werk (fillen van de porieren, sealen van het hout) voordat je aan de kleur laag kunt beginnen en de eindlak gaat doen. het hele proces duurt wel een paar weken (1 laag per dag spuiten, nat schuren tussen de lagen door, 3 a 4 weken laten uitharden, en polijstenen etc.) en voor een eerste lak project is tamelijk ambitieus
(elzen, linden en esdoorn zijn een stuk makkelijker)
het gewicht heeft invloed op de klant, in de regel hoe zwaarder de swampash hoe meer hoog in je geluid
en 1 piece of 2 piece maakt naar mijn bescheiden mening geen moer uit :D

Les Paul
8 september 2005, 16:46
De modellen die ik gebouwd heb zijn ook niet zomaar bouwpakketjes hoor :evil: Klassieke auto's van het merk Pocher (gemiddels 2000 onderdelen en qua prijs duurder dan een complete Warmoth strat). Het spuiten van kunststof luistert heel nauw. Een 2e kans heb je niet, want bij schuren ben je de details kwijt.
Een gitaarbody kan altijd weer afgeschuurd worden volgens mij (al zal het geen leuk werk zijn)

Het geduld heb ik in ieder geval wel :)

Maar misshien heb je wel gelijk Fred en kan ik maar beter eerst een keer met Alder beginnen. Ook daar heb ik dan de vraag wat gewicht doet met de klank? Overigens lijkt het me niet dat je een Alder body even in een middagje spuit, maar gaan er ook de nodige bewerkingen aan vooraf.

fred dons
8 september 2005, 17:07
je hebt gelijk hoor wat die bouwpakken betreft, het was ook geen aanval op je vaardigheden maar meer om aan te geven dat het 2 totaal verschillende dingen zijn (kunstof neemt veel minder lak op bijvoorbeeld dan hout) 8)

elzen wijkt qua gewicht onderling weinig af (minder dan bijvoorbeeld ash-swamp ash) en ik heb nog geen toon verschil kunnen ontdekken bij elzen van verschillende gewichten
Elzen is in zovere makkelijker te lakken omdat het fijnere porieren heeft en de lak sneller pakt (hoewel op de kopse kant je wel even aan het lakken bent voordat je geen porieen meer ziet)
bij swampsash zul je merken dat hoewel je de body superglad geschuurd hebt je zodra de eerste laklaag de body raakt je opeens hele diepe nerven en porieen kan zien en voelen in het hout (met name als je niet filled of sealed)
omdan een mooi glad eindresultaat te krijgen ben je heel veel schuur en laklagen verder :wink:

Les Paul
8 september 2005, 17:24
je hebt gelijk hoor wat die bouwpakken betreft, het was ook geen aanval op je vaardigheden maar meer om aan te geven dat het 2 totaal verschillende dingen zijn (kunstof neemt veel minder lak op bijvoorbeeld dan hout) 8)


Ik zag het niet als aanval hoor. Mijn opmerking was eigenlijk ironisch bedoeld en komt voort uit het typische minderwaardigheidscomplex van de plastic modelbouwer......;)

Uit je FAQ had ik begrepen dat het ook goed is om sealer te gebruiken bij Alder. Wordt de kopse kant dan niet een stuk makkelijker te lakken?

fred dons
9 september 2005, 11:05
inderdaad een sealer zou enorm helpen bij elzen, zeker als je met customcolours gaat werken.

Mattia
9 september 2005, 11:42
Hehe....lakken leuk...hehehe...

Prep is veelal irritant: alles driedubble checken, vlakschuren, porieen vullen (soms komen er 3-4 applicaties vuller aan te pas), sealen (schellac is goed), en dan spuiten. Het spuiten zelf vind ik wel wat hebben. Het schuren vind ik niks. Het vergt veel tijd, veel concentratie, en het luistert allemaal heel nauw. En dan dat rondhangen en laten drogen, het precies levellen, zorgen dat kleuren precies mooi zijn, en de laatste laklaag precies mooi afwerken en polijsten. Het geeft een gevoel van voldoening als het resultaat goed is, dat wel, maar het is voor mij nou niet het leukste aan bouwen :-)

Het bouwen, dat is het leuke aan bouwen.