PDA

View Full Version : zang in de mix



basssssplayer
7 september 2005, 18:07
eej mensen!

iemand enig idee hoe ik stemmen goed kan mixen? De muziek klinkt nu goed, maar de zang komt er niet echt bovenuit.

Thanx
J! 8-)

skanky
7 september 2005, 18:34
Zang is een van de moeilijkste dingen om te mixen. Ik stuur het signaal meestal eerst door een compressor (meestal een 1176 / LA2a plugin) en daarna EQ ik het nog subtiel. En ook een beetje galm zorgt ervoor dat het wat lekkerder mixt.
Maar er zijn nog veel meer manieren. Je kan eerst EQ'en voordat je het door een compressor stuurt. Je kan ook ipv galm, delay gebruiken of allebei.

harrie-beton
7 september 2005, 22:44
Zang mixen met compressie is een goed idee. Niet te veel galm want daardoor lijkt de zang naar achteren te verdwijnen plus een te hoog "hazes" gehalte.

Ik moet zeggen dat er een oeroud principe geldt:

garbage in =garbage out

Als je slecht hebt opgenomen kun je mixen wat je wil maar blijft het lastig om een goed geluid te krijgen.
Zie ook het microfoon topic :-D

basssssplayer
7 september 2005, 22:59
thanx alvast..
ik heb 't opgenomen met een Røde NT1000.

maar hoe zit dat met 'alles een plaatsje geven in de mix' Bij de gitaren heb ik bv alles onder de 120 Hz weg gefilterd om zo de bas wat beter te kunnen laten horen. Hoe zit dat met zang?

thanx
J!

Han S
7 september 2005, 23:02
Waar heb je het mee opgenomen? (bijvoorbeeld Cubase SX) en welke plugins heb je tot je beschikking?

basssssplayer
7 september 2005, 23:46
ik heb 't opgenomen met m'n Yamaha AW16G en ik importeer de tracks in Cubase SX3. Daar ga ik vervolgens aan de slag met mixen.

Ik heb een berg plugins, wat dingen van Voxengo maar ik ben nog niet iets tegen gekomen waar ik echt veel aan heb.. ik zoek bv nog een goeie reverb en compressor. Wat beveel je me aan?

J!

Han S
8 september 2005, 00:24
Ik ga je wat vertellen over vocalen, ik denk dat ik uit jouw eerste post meen op te maken dat je een zangpartij hebt met nogal wat dynamiek.

Als je die in de mix zet gaan er nogal wat elementen verloren en sommige zijn zelfs wat te hard. Het gevolg is dat de zang niet lekker in de mix zit, althans niet zoals je dat hoort bij de producties die je zelf goed vindt.

Een ander punt is, wat wil je, wil je een compact 'in your face' geluid, of wil je een meer open geluid?

Voor dat recht in je smoel geluid heb je compressie nodig, maar dat wil nogal eens resulteren in wollgheid en dufheid, vooral als je zware compressie gebruikt.

Een techniek die uit de analoge wereld komt heet 'multing' en dat werkt als volgt: je hebt de vocals op een spoor staan. Je brengt dat spoor naar twee kanalen op de mixer, met een split kabeltje of je gaat van uit de direct uit van dat kanaal naar een tweede input. Het ene kanaal laat je onaangetast dus alle pieken blijven zoals ze zijn en op het andere kanaal zet je compressie en mixt beide kanalen naar smaak.

Je kunt ook dat ene spoor op drie kanalen zetten en één wat lichte compressie geven en de ander zware compressie. Je mixt dan de drie kanalen zodanig dat je het geluid hebt wat je zoekt.

Dat kun je in Cubase doen door het vocal spoor te copiëren (of twee keer) en het origineel zo laten als het is, daar zitten de mooie transiënten in (korte en snelle pieken) en de gecopiëerde tracks voorzien van compressie of zelfs normalizen.

Voxengo maakt een aantal goede plugs, ik gebruik de Elephant wel als eindlimiter.
Heb je ook de PSP VintageWarmer ? Daar kun je de boel flink mee opblazen, heftige compressie.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

basssssplayer
8 september 2005, 00:31
yo Han... dankjewel man... ik ga hier meteen ff mee aan de slag. De muziek die ik maak is op dit moment punkrock. Ik heb 8 tracks opgenomen met m'n bandje en als dat af is zal je dat ook op de site kunnen downloaden. Die Vintagewarmer ken ik niet, ik zal er meteen ff voor gaan kijken.

latorr
J!

Han S
8 september 2005, 00:37
http://www.pspaudioware.com/indexen.html?url=http://www.pspaudioware.com/plugins/vintage.html;

Als je hem niet hebt gebruik je gewoon een andere, het barst er van.

basssssplayer
8 september 2005, 18:43
't lukt al aardig allemaal! Compressie werkt erg goed igg. Ik vrees alleen dat mijn geluidskaart (onboard) een hoop hoog mist ofzo. Wat is een goeie, betaalbare kaart puur voor 't afluisteren?

J! 8-)

bert k
8 september 2005, 19:08
Gaan we weer :) Terratec EWS 24/96 og M-Audio audiphile 24/96, allebei rond de 100 euro. Goeie, simpele profi kaartjes.

Overigens, on-board kaarjes willen nog wel eens flink ruisen, maar dat ze hoog tekort komen valt wel mee. Twee vraagjes: welke sample-frequentiew gebruik je? Neem altijd 44.100 of hoger, dat is goed voor je hoge tonen.
Verder, hoe goed zijn de boxen waar je mee afluistert? Plastic computerspeakertjes zijn echt niet geschikt.

basssssplayer
8 september 2005, 22:37
jah ik weet 't sorry.. had ff moeten zoeken idd...

Ik heb 16 bit opname en ook 41.100 frequentie. Ik heb m'n line out van m'n geluidskaart op een stereo amp van Pioneer aangesloten met daaraan 2 boxen van Bose, de Studiocraft 500 ST. Klinkt te gek. Ik mis gewoon wat hoor, maar misschien ligt dat aan m'n opname en mastering. Ben ook nog maar een beginner ehehe

J! 8-)

harrie-beton
9 september 2005, 09:49
ik ben blij dat je kritisch en serieus aan het opnemen bent.

Je hoort dan meteen beperkingen van "huis-tuin-keuken" pc's. Als je het opnemen tot een hoger niveau wilt brengen moet je inderdaad beginnen met een betere geluidskaart.

En omhoog die sample rate!

Dan zijn we er nog niet, ik ken die stereo van jou niet maar een goede terugluisterset doet ook wonderen..

Misschien over de top maar heb je ruimte voor 2 sets speakers? Je "went" aan je eigen speakers met hun eigen dingetjes, veel studio's hebben een extra set speakers met een ander karakter.

Jimi Hendrix
10 september 2005, 10:09
En omhoog die sample rate!


Eerst maar eens op 24 bits gaan opnemen en leren opnemen en mixen voordat je dat gaat horen... 'k neem aan dat 41.100 een spelfout is en 44.100 moest. zijn.

basssssplayer
10 september 2005, 11:06
En omhoog die sample rate!


Eerst maar eens op 24 bits gaan opnemen en leren opnemen en mixen voordat je dat gaat horen... 'k neem aan dat 41.100 een spelfout is en 44.100 moest. zijn.

uh.. niet iedereen heeft zomaar de mogelijkheid om op 24bit op te nemen hoor. Ik werk met een Yamaha AW16G en die werkt met een 16bits sample rate. Soms is 't roeien met de riemen die je hebt. 41.100 is idd een typfout.

J! 8-)

Jimi Hendrix
10 september 2005, 12:15
En omhoog die sample rate!


Eerst maar eens op 24 bits gaan opnemen en leren opnemen en mixen voordat je dat gaat horen... 'k neem aan dat 41.100 een spelfout is en 44.100 moest. zijn.

uh.. niet iedereen heeft zomaar de mogelijkheid om op 24bit op te nemen hoor. Ik werk met een Yamaha AW16G en die werkt met een 16bits sample rate. Soms is 't roeien met de riemen die je hebt. 41.100 is idd een typfout.

J! 8-)

wat ik bedoelde te zeggen is dat 16 of 24 bits meer verschil maakt dan 44.100 of hogere samplerate....

Gast
10 september 2005, 13:12
[spammode]Hey basssssplayer,
ik heb nog een terratec dmx 6fire geluidskaart over. Jaartje geleden gekocht, goed ding. Voor 75 euro heb je hem[spammode/off]
pm maar even.

basssssplayer
10 september 2005, 17:18
eej Gast ehehe

ik zit een beetje reviews te bekijken en ik lees niks dan ellende wat die geluidskaart betreft. Thanx anyway.

J! 8-)

Gast
10 september 2005, 17:22
Waar las je die reviews? Ik wil namelijk weleens weten welke je ellende je tegen kunt komen met die kaart. Ik heb hem amper gebruikt (alleen de line out 8-) ) dus ook geen ellende gehad.
p.s. het is de dmx6fire lite

Predator
12 september 2005, 14:04
Hoe meer van het overbodige je uit de mix verwijderd, hoe krachtiger je mix wordt. Zang door muziek heen hoeft bijvoorbeeld niet veel bass te bevatten, solo kan dit weer wel om kracht te compenseren.

Het beste is zo min mogelijk nat te maken om directheid van je geluid te behouden. Hier een website met wat goede richtlijnen voor afmixen van muziek. http://www.audiomelody.com/Tutorials/MixingStep3.htm

Wormaap
19 september 2005, 15:05
Nog heel even vlug terugkomend op die geluidskaart: Ik heb zelf de Terratec DMX 6Fire 24/96 (dus met de breakout-box) en ik vind't een geweldige geluidksaart voor het geld. Ik kan door de ASIO2.0 ondersteuning prima meespelen met muziek met'n softsynth, en ook opnemen terwijl ik een aantal tracks terughoor is geen enkel probleem enzo. En het frequentiespectrum van de kaart is vrijwel lineair (zie test op tomshardware.com)

basssssplayer
19 september 2005, 15:49
thanx gasten... ik ga er weer mee aan de slag.

J! 8-)

imlikeajungle
16 oktober 2005, 05:46
Misschien kan het ook helpen om je zangspoor te 'faderriden', in Cubase dus gewoon de volumes te automaten. Dat kan helpen als je niet overdreven veel compressie wil & niet meerdere sporen kan opofferen aan je zang (wegens CPU of whatever) zoals in de oplossing van Han.

Het faderriden bestaat dan dus uit het volume aanpassen op kleine stukjes zang, bvb woorden die er niet goed uitkomen een beetje luider zetten etc.

Wat ook kan als je zang niet goed door de mix komt is dat je idd geen 'plaats' hebt voor de zang. Als beginner (ik doe het bvb wel vaker zo) is het handig van eventjes een spectrum analyser op de zang te zetten en te kijken waar de emphasis ligt (zo in het mid-hoog, tussen 24KHz of zo), dan een analyser over de stereo out te gooien (met de vocals gemute) en kijken of er een piek zit rond die frequenties waar de zang het sterkst is (van bvb je gitaarmuur). Het kan dan erg helpen van al je gitaren te groupen en daar een EQ'tje op te zetten die een dipje heeft in de sterke frequenties van de zang...

Ik hoop dat dat een beetje duidelijk is, en dat je er iets aan hebt!

basssssplayer
24 oktober 2005, 17:08
eej mensen!

ik had wat vertraging, maar hier is dan exemplaar nummer 1

www.meltshifter.nl/mp3/johnnymix2.mp3

luister maar ff en laat weten wat je er van vind aub!

J! 8-)