PDA

View Full Version : Hals zelf recht krijgen: experiment.



dejohan
7 september 2005, 13:14
Heb een pokkegoedkoop gitaartje waarvan de hals te bol is. De pen kan ik er al helemaal uitdraaien, dus het is om zeep. Gitaar is het niet waard om er een nieuwe hals voor te maken/kopen, en laten rechttrekken is al helemaal geen optie.

Om de hals terug 'hol' te krijgen heb ik die hals op een vochtige plaats gelegd (mijn kelder), gesteund op kop en halsvoet, en er bakstenen op de fretkant van de hals gestapeld.
Wat denken jullie, is dit een goed idee, zal dit werken, of zijn er beter manieren?
En zou ik de hals zelf ook wat vochtig houden, door er vb vochtige doekjes om te winden?

Mattia
7 september 2005, 14:59
Whoa, meteen stoppen. Vocht = slecht. Natten doeken = idioot idee. Je loopt de kans dat de boel lelijk kromtrekt. Geen controle. Hitte = beter. Basis: warm maken, hals recht zetten, vast klemmen totdat 't weer afkoelt. Ga naar frets.com en/of naar mimf.com (registreer je bij die laatste), en zoek eens op hals reparaties/rechttrekken van halzen. Is ontzettend veel over te vinden.

Wat hier eigenlijk moet worden gedaan is de toets eraf, nieuwe truss rod erin, en dat verder.

Verder: de truss rod is er om de hals bol te trekken. De snaren moeten 'm bol trekken. niet andersom. Soms heb je een double-acting rod, maar bij een spotgoedkoop gitaartje lijkt me dat niet waarschijnlijk (en verder zou je 'm 'los' moeten draaien, meestal naar links, om de bolheid eruit te krijgen)

Kim Wilson
7 september 2005, 15:25
Whoa, meteen stoppen. Vocht = slecht. Natten doeken = idioot idee. Je loopt de kans dat de boel lelijk kromtrekt. Geen controle. Hitte = beter. Basis: warm maken, hals recht zetten, vast klemmen totdat 't weer afkoelt. Ga naar frets.com en/of naar mimf.com (registreer je bij die laatste), en zoek eens op hals reparaties/rechttrekken van halzen. Is ontzettend veel over te vinden.

Wat hier eigenlijk moet worden gedaan is de toets eraf, nieuwe truss rod erin, en dat verder.

Verder: de truss rod is er om de hals bol te trekken. De snaren moeten 'm bol trekken. niet andersom. Soms heb je een double-acting rod, maar bij een spotgoedkoop gitaartje lijkt me dat niet waarschijnlijk (en verder zou je 'm 'los' moeten draaien, meestal naar links, om de bolheid eruit te krijgen)
Ik denk dat je hol bedoelt. :wink:

Richwoodje
7 september 2005, 15:55
Whoa, meteen stoppen. Vocht = slecht. Natten doeken = idioot idee. Je loopt de kans dat de boel lelijk kromtrekt. Geen controle. Hitte = beter. Basis: warm maken, hals recht zetten, vast klemmen totdat 't weer afkoelt. Ga naar frets.com en/of naar mimf.com (registreer je bij die laatste), en zoek eens op hals reparaties/rechttrekken van halzen. Is ontzettend veel over te vinden.

Wat hier eigenlijk moet worden gedaan is de toets eraf, nieuwe truss rod erin, en dat verder.

Verder: de truss rod is er om de hals bol te trekken. De snaren moeten 'm bol trekken. niet andersom. Soms heb je een double-acting rod, maar bij een spotgoedkoop gitaartje lijkt me dat niet waarschijnlijk (en verder zou je 'm 'los' moeten draaien, meestal naar links, om de bolheid eruit te krijgen)
Ik denk dat je hol bedoelt. :wink:

dus dikkere snaren moet ook een verschilletje maken of niet?

dejohan
7 september 2005, 16:37
Verder: de truss rod is er om de hals bol te trekken. De snaren moeten 'm bol trekken. niet andersom. Soms heb je een double-acting rod, maar bij een spotgoedkoop gitaartje lijkt me dat niet waarschijnlijk (en verder zou je 'm 'los' moeten draaien, meestal naar links, om de bolheid eruit te krijgen)

Ok bedankt voor de tips.
Zal eens proberen met lichtjes opwarmen.

ivm de trus rod: ik zeg toch dat ik hem helemaal los kan zetten?

Gerrit
7 september 2005, 17:25
Je kan het boek Compleet Guitar repair kopen, daar staat in hoe je dat soort shit kan doen. Best een leuk en nuttig boek!