PDA

View Full Version : Engelse netvoedingplug gewoon vervangbaar met EU-type?



Speeddemon
7 september 2005, 10:48
Ik heb net een MXR FLanger (jawel, vintage, + doosje en boekje) binnen uit de UK, met dus ook zo'n Engelse stekker eraan.

Bij mijn weten hanteren ze in Engeland ook 240V/50Hz, of niet?
Kan ik die plug gewoon vervangen met een Europees type, zodat ik 'm hier in 't stopcontact kan pluggen?

cesco
7 september 2005, 12:37
ik weet vrijwel zeker dat dat gewoon kan. Je kan er ook zo'n simpeler reis-adaptorplug opzetten, die vergeet ik namelijk standaard als ik in de UK speel.

Negative K3 fan
7 september 2005, 14:17
wow ik wist niet eens dat ze in engeland andere plugs hebben! hoe zien ze eruit?

JoostBaksteen
7 september 2005, 14:20
wow ik wist niet eens dat ze in engeland andere plugs hebben! hoe zien ze eruit?

Beetje hetzelfde als in amerika, maar dan ff anders, iets groter. Ze zijn iig allemaal met 3 pinnetjes.

Antal
7 september 2005, 16:02
Ja hoor geen probleem. gewoon een andere stekker er aan.

Speeddemon
7 september 2005, 17:06
Zo, 't is gelukt.

Hij klinkt super (MXR Flanger, de vintage versie, wel met LED).

Enige jammere is dat ie een beetje een volume drop heeft.
Weet iemand hier iets op?

Simpele mod dat ie iets van 3dB meer output heeft?

nicoverduin
7 september 2005, 17:53
Ik ken dat ding verder niet, maar zit er geen spanningsschakelaar op dat je hem naar 230V kan zetten? Waarschijnlijk verlies je nu teveel spanning omdat er 230V (als je dat al haalt) op een 240V aansluiting zet.

Of is het gewoon een adapter. In dat geval zou ik gewoon de juiste adapter erbij zoeken.

Als het het eerste geval betreft, is het misschien mogelijk dat er van binnen iets te wijzigen valt (zal vast wel een te verkleinen dropping werstand in zitten).
Nico

Speeddemon
7 september 2005, 18:23
Hey Nico, er zit geen adapter op, gewoon een vaste netspanningskabel.

Het is de 'vintage' (Pre-Dunlop) versie.

Hier een link naar 't schema, misschien dat je er wat mee kan:

http://www.fortunecity.com/tinpan/humperdinck/223/mxrorig.gif

nicoverduin
7 september 2005, 19:13
Helaas de voeding staat er niet in getekend. Dan moet er toch effe iemand naar kijken. Of probeer eens een paar foto's van het binnenste.
Nico

mathe
7 september 2005, 22:22
Enige jammere is dat ie een beetje een volume drop heeft. Weet iemand hier iets op? Simpele mod dat ie iets van 3dB meer output heeft?
De 10k weerstand in onderstaand schema verhogen naar een waarde tussen 22k en 47k. Hiermee verhoog je de Acl van de opamp.

Het verschil tussen een netspanning 240 en 230V zal geen invloed hebben op de werking van het apparaat.

http://www.amp-restoration.com/temp/mxr.jpg

Marc

Fumi SG
7 september 2005, 22:27
sorry, maar wat bedoel je met 'de Acl van de opamp'??

Antal
7 september 2005, 22:31
sorry, maar wat bedoel je met 'de Acl van de opamp'??

De term ken ik ook niet. Maar het gaat om de versterkingsfactor van de opamp voor wisselspanningen (lees: voor je audiosignaal)

JoostBaksteen
7 september 2005, 22:35
Google leert mij: Minimum Gain in closed loop (Acl)

Zie ook: http://www.google.nl/url?sa=t&ct=res&cd=1&url=http%3A//www.analog.com/en/prod/0%2C%2C771_854_AD8393%2C00.html&ei=ak8fQ-uDCIqgiALCysmQAg & http://www.elexp.com/t_gain.htm

Speeddemon
8 september 2005, 00:35
Enige jammere is dat ie een beetje een volume drop heeft. Weet iemand hier iets op? Simpele mod dat ie iets van 3dB meer output heeft?
De 10k weerstand in onderstaand schema verhogen naar een waarde tussen 22k en 47k. Hiermee verhoog je de Acl van de opamp.

Het verschil tussen een netspanning 240 en 230V zal geen invloed hebben op de werking van het apparaat.

http://www.amp-restoration.com/temp/mxr.jpg

Marc
En er even van uitgaand, dat ie nu ongeveer 3 à 4 dB onder unity gain zit, wat zou dan de beste waarde zijn, om hem net een haartje boven unity gain te duwen?

Verder sowieso bedankt dat je wat wist te vinden! :)

hadv
8 september 2005, 02:14
met een potmetertje/trimmertje kun je het helemaal zelf bepalen

Speeddemon
8 september 2005, 11:14
heb alleen geen trimpots die netjes van 22k tot 47k voor de hand. :razz:

Franc
8 september 2005, 12:06
heb alleen geen trimpots die netjes van 22k tot 47k voor de hand. :razz:

Hoeft ook niet, je laat die 10k zitten en zet er een potmeter van 47k (volgens mij is dat een standaard waarde voor een pot) achter.

Dan kun je varieren tussen de 10k (stock) en 57k, dat moet je genoeg mogelijkheden geven.

Speeddemon
8 september 2005, 12:28
potmeters van 47k?

Ik ken ze alleen van 5,10,25,50,100, 500 en 1 M.
(maar goed, 50k zou kunnen. Alleen d'r is daar totaal geen ruimte intern voor! Dus ik ga liever voor de weerstand-vervanging...)

Antal
8 september 2005, 13:13
Wat ik zou doen denk ik, gewoon ff dat ding openleggen. Dan 2 draadjes vastmaken waar die weerstand zit. Die ff aan een potmetertje zetten. FF spelen, en de potmeter naar wens afregelen. Lossolderen. Dan de potmeter doormeten met een DMM. En dan een weerstand pakken met een waarde die daar in de buurt ligt.

Franc
8 september 2005, 14:40
potmeters van 47k?

Ik ken ze alleen van 5,10,25,50,100, 500 en 1 M.
(maar goed, 50k zou kunnen. Alleen d'r is daar totaal geen ruimte intern voor! Dus ik ga liever voor de weerstand-vervanging...)

Instelpots zijn meestal waardes van 5k 27k 47k, zoiets. Doet er ook niet zo heel veel toe wat je erin zet als het rond de 50k zit.
En je kunt instelpotjes krijgen die erg klein zijn.

Speeddemon
9 september 2005, 12:57
Hey Nico, na aanraden van Andreas (op HCFX, ook een goeie electronicus) moest ik de 100k vergroten (ipv de 10k. De 100k zit parallel aan die 10k).

Dit vervangen met 221k, en hoewel 't volume nu goed is, heeft ie ineens een ontzettende basboost. Weet jij hoe dat komt?

nicoverduin
9 september 2005, 14:14
Dat kan wel kloppen. Door die 100k te vergroten gaat die 10k met die 3.3nF een grotere invloed uitoefenen bij de rolloff frequentie. Aangezien het hier een tegenkoppeling betreft, dus hoe minder terugkoppeling hoe groter de versterking, moet je dus de kondensator vergroten om de bas te verminderen.

de formule is 1/(2 X PI x f X C). Je kan dus uitrekenen wat het effect is bij een bepaalde frequentie in de oude situatie en wat deze is geworden in de nieuwe situatie. Beetje spelen met Excel.

Nico

Speeddemon
9 september 2005, 14:21
hey Nico, je bedoelt die 3.3nF vergroten?

En hoe zit het met de output cap van 2.2uF? Als je die nou ontzettend verkleint? (naar 0.047uF bijv.) Gaat dan de bas ook omlaag?

nicoverduin
9 september 2005, 14:46
hey Nico, je bedoelt die 3.3nF vergroten?

En hoe zit het met de output cap van 2.2uF? Als je die nou ontzettend verkleint? (naar 0.047uF bijv.) Gaat dan de bas ook omlaag?Ik weet niet wat het effect dan is op de uitgangsversterker.

Ik heb nog eens naar dat schema gekeken. als je dezelfde frequentie karakteristiek wilt, kun je beter tussen pin 1 van dat ic en daar waar die 100k en 3n3 bij elkaar komen, een 91 k weerstand zetten. Wat je dan doet is de totale weerstand met ongeveer 91 k vergroten wat ongeveer hetzelfde doet bij die 221 k met dit verschil dat het frequentie verloop gelijk blijft.

Nico

nicoverduin
9 september 2005, 15:11
Ik heb e.e.a eens uitgewerkt met Excel.

http://www.verelec.com/images/versterking.JPG

Je moet de grafiek zo lezen dat hoe hoger Rtotaal is hoe hoger de versterking. Een bas boost betekent dat de lagere frequenites relatief meer worden versterkt dan de hogere frequenties.

Kijkend naar de grafiek zie je:

- Dat de karakteristiek redelijk vlak is in de oude situatie.
- Dat er een scherpe daling is in met name het lage frequentie gebied (jouw gekonstateerde bas boost) met alleen de 221k weerstand
- er een gelijke frequentie verloop is met de oude situatie + een 91k weerstand tussen pin 1 van het IC en de 100k weerstand en 3n3 cap. terwijk de versterking gelijk is aan de nieuwe situatie.

Je zou zelfs een kunnen experimenteren door die 91k te vervangen voor bijv. een 100k instel potmeter. Dan kan je hem instellen zoals je hem wilt.

Nico

Speeddemon
10 september 2005, 18:59
Hey Nico, maar zijn d'r geen simpelere oplossingen?

die 10k weerstand vervangen, waar jij 't over had, hoe reageert de freq. respons daarop?

En verder, ik had de 2.2uF uitgangselco dus verkleind tot 0.22uF, maar ik zou nu ook nog 2x 0.1uF parallel kunnen gebruiken (zodat ik effectief 0.05uF overhoud toch?). Zou dat de bass boost ook tegen gaan?

Speeddemon
11 september 2005, 17:04
Nico? :oops:

nicoverduin
11 september 2005, 17:41
Hey Nico, maar zijn d'r geen simpelere oplossingen?

die 10k weerstand vervangen, waar jij 't over had, hoe reageert de freq. respons daarop?

En verder, ik had de 2.2uF uitgangselco dus verkleind tot 0.22uF, maar ik zou nu ook nog 2x 0.1uF parallel kunnen gebruiken (zodat ik effectief 0.05uF overhoud toch?). Zou dat de bass boost ook tegen gaan?Condensators in parallel moet je optellen. In serie is het delen.

Vergroten van de 10k weerstand levert alleen een vlakkere frequentie response. Geen noemenswaardig versterking verschil.

Maar wat is het bezwaar om die cap en die weerstand aan eenkant (de goede) effe los te halen , ze aan elkaar te solderen en een instelpot met de oude plek waar ze beide zaten weer in te solderen.

NIco

Speeddemon
12 september 2005, 00:35
maar begrijp ik dan goed dat als je de 2.2uF stock laat, de 100k ook laat zitten, en je tussen pin 1 en de samenkomst van die 100k en 3.3nF een 91k weestand plaatst, je
1) het volume vergroot
2) geen bassboost hebt?

en is 91k een wild guess, of geeft ie al een goeie boost?

nicoverduin
12 september 2005, 00:46
maar begrijp ik dan goed dat als je de 2.2uF stock laat, de 100k ook laat zitten, en je tussen pin 1 en de samenkomst van die 100k en 3.3nF een 91k weestand plaatst, je
1) het volume vergroot
2) geen bassboost hebt?

en is 91k een wild guess, of geeft ie al een goeie boost?
Ik heb het probleem omgedraaid als volgt:
In de grafiek zie je de totale weerstand (die uiteindelijk de versterking bepaalt) van de 100k + 10k + 3n3 bij een bepaalde frequentie. Dat is dus de lijn OUD.
Daarna heb ik het effect neergezet als je alleen de 100k Vergroot naar 221K (roze lijn). Je ziet ook gelijk dat hoe lager de frequentie hoe hoger de weerstand dus hoe hoger de versterking. De bas wordt dus meer versterkt als de hogere frequenties = bas boost.
Als je daarin tegen mijn oplossing toepast, dan blijft de frequentie karakteristiek gelijk alleen wordt de curve op een hogere weerstand dus hogere versterking gezet (gele lijn).

Die 91 K is eruit gekomen omdat ik hetzelfde punt zocht als met die bas boost.

Het zou best wel eens kunnen dat dit teveel is. Dus daarom stelde ik voor om er een instelpotmeter erin te doen.

Nico

Speeddemon
12 september 2005, 13:52
Hey Nico, ik heb t opgezocht op de PCB. 't probleem is een beetje dat ik een gedeelte baan zou moeten wegkrassen, wil ik iets tussen Pin 1 en die samenkomst van 100k en 3.3uF zetten, en dat doe ik mijn Flanger uit '81 (potmeter dates gecheckt) liever niet aan.

Dus wat zijn de andere opties?
kan dit:
100k vergroten naar 221k, en de 3.3uF vergroten naar...?

Of
100k vergroten naar 221k, en de INPUT cap (0.1uF) verkleinen?

Speeddemon
12 september 2005, 13:53
bump

V!N
12 september 2005, 15:22
De eenvoudigste oplossing blijkt weer het moeilijkst te zien. ;) Zet dit originele en complete verzamelstuk veilig in de kast en maak een kloon waarin je naar hartelust banen kunt wegkrassen en onderdelen vervangen.

Speeddemon
12 september 2005, 15:36
een kloon van een MXR Flanger?

Do you have ANY idea of the part-count? :o :o :o

En SAD Reticon 1024 chips liggen ook niet echt voor 't oprapen... :roll:

nicoverduin
12 september 2005, 15:41
Hey Nico, ik heb t opgezocht op de PCB. 't probleem is een beetje dat ik een gedeelte baan zou moeten wegkrassen, wil ik iets tussen Pin 1 en die samenkomst van 100k en 3.3uF zetten, en dat doe ik mijn Flanger uit '81 (potmeter dates gecheckt) liever niet aan.

Dus wat zijn de andere opties?
kan dit:
100k vergroten naar 221k, en de 3.3uF vergroten naar...?

Of
100k vergroten naar 221k, en de INPUT cap (0.1uF) verkleinen?

Beide opties zal niet jouw gewenste resultaat geven.

Maar je hoeft alleen maar die twee onderdelen aan de kant waar je anders een spoor moet doorsnijden los te maken, aan elkaar knopen en dan een instelpot tussen die knoop en een van die punten die los is gemaakt zetten.
Nico

V!N
12 september 2005, 16:10
Och, mijn kloon van een Deluxe Electric Mistress had volgens mij een nagenoeg gelijk aantal onderdelen en ik heb hier ook regelmatig een oude synthesizer open .. Maar ik geef toe, dergelijke flangers hebben een afschrikwekkend aantal onderdelen meer aan boord dan een boostertje.

En wat die SAD1024 betreft: het is dat ik mijn zand niet verkoop, anders zou ik zeggen "hoeveel moet je er hebben" ? :D

Speeddemon
12 september 2005, 16:13
Hey Nico, ik heb het gedeelte effe getekend:

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/mxrbottom.gif

Ze komen dus bij elkaar OP een baan, op de T splitsing richting pin 1 van de opamp. :cry:

Ik heb overigens net -om te testen- de input cap verkleind, maakte geen fuck uit. :(
En na veel moeite die 3.3nF losgemaakt te hebben (hierbij 2 behuizingen van andere caps licht beschadigd (*GRMBL! :evil: * ) en vervangen door een 100nF, raakte ik weliswaar alle bas kwijt, maar ook nog eens superveel volume.

Speeddemon
12 september 2005, 16:14
En wat die SAD1024 betreft: het is dat ik mijn zand niet verkoop, anders zou ik zeggen "hoeveel moet je er hebben" ? :D
:???:
Wil je zeggen dat jij er een stapel hebt liggen?

Bij mijn weten zijn die dingen zeldzamer dan 20 karaats diamanten en ondertussen mogelijk ook duurder. :-?

nicoverduin
12 september 2005, 16:30
Hey Nico, ik heb het gedeelte effe getekend:

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/mxrbottom.gif

Ze komen dus bij elkaar OP een baan, op de T splitsing richting pin 1 van de opamp. :cry:

Ik heb overigens net -om te testen- de input cap verkleind, maakte geen fuck uit. :(
En na veel moeite die 3.3nF losgemaakt te hebben (hierbij 2 behuizingen van andere caps licht beschadigd (*GRMBL! :evil: * ) en vervangen door een 100nF, raakte ik weliswaar alle bas kwijt, maar ook nog eens superveel volume.

Als je nou die 3n3 en die 100k effe los maakt van dat spoor en aan elkaar knoopt. Vervolgens een potmeter 50-100k) tussen dat punt waar die 100k vast zat en de aan elkaar geknoopte cap en weerstand. Ben jer.

Nico

Speeddemon
12 september 2005, 16:56
Hey Nico, je verwacht dat er niet meer dan 100k nodig is om te boosten?

En wat zou ik kunnen doen om de frequentierespons NOG vlakker te krijgen?

nicoverduin
12 september 2005, 17:09
dan moet je die 3n3 vervangen voor bijv. 47pF. Is ie bijna recht.

Nico

Speeddemon
12 september 2005, 17:18
ik heb er een 100k pot tussen gegooid en gemeten.
Bij 12k gaf ie al voldoende boost. Al werd het hoog naar mijn mening wel wat krasseriger. Is daar nog wat aan te doen? (zou dan die uitganselco groter moeten dan 2.2uF?)

nicoverduin
12 september 2005, 17:27
Dan moet je gaan spelen met die 100k weerstand. In de 10-20 k range extra. Dan accentueer je de bas tov. de treble iets meer. Maar houd wel rekening dat die opamp zijn beperkingen heeft.
Nico

Speeddemon
12 september 2005, 20:33
Nico, ik bedoelde eigenlijk of je op de een of andere manier een soort high roll-off kan instellen? Een low-pass filter ofzo, zonder het laag te boosten.

De bas is goed, het volume is goed, het hoog alleen iets te scherp.

nicoverduin
12 september 2005, 20:44
Nico, ik bedoelde eigenlijk of je op de een of andere manier een soort high roll-off kan instellen? Een low-pass filter ofzo, zonder het laag te boosten.

De bas is goed, het volume is goed, het hoog alleen iets te scherp.klein capje en potmeter naar ground over de uitgang?

Speeddemon
13 september 2005, 02:01
Dus NA die 2.2uF zou er dan nog bijv. een 10nF moeten ofzo, naar ground?

nicoverduin
13 september 2005, 05:04
Dus NA die 2.2uF zou er dan nog bijv. een 10nF moeten ofzo, naar ground?zat eerder aan 100pf te denken. En een instelpot/weerstand in serie daarmee. JE wilt het afzwakken niet afknijpen.
Nico

Speeddemon
14 september 2005, 10:54
had er effe die 12k ingezet, maar die bleek alsnog te veel boost te geven.
Ben nu gesettled op 6k81.