PDA

View Full Version : Opnemen met tonelab SE



pikasso
7 september 2005, 10:46
Hallo,

Ik ben echt een complete nul op het gebied van opnemen op de pc.

Ik heb een Tonelab SE, die is aangesloten op mijn PC met een USB-midi converter. Dat gaat goed.
Ik heb ook cool edit pro. Maar ik heb geen idee hoe ik kan mijn gitaargeluid vanuit de TL kan opnemen, ofzo.
Iemand een idee?

bert k
7 september 2005, 11:14
Met een midi-converter kom je niet ver. Midi is alleen voor de besturing en de presets van de Tonelab. Je wilt het geluid van de Tonlab in je PC, dus je moet een geluidskaart hebben met een gewone analoge ingang, een line-in. Wat voor geluidskaart heb je?

Scali
7 september 2005, 11:26
Line-out van de Tonelab SE in de line-in van de PC?
En dan de amp/speakersim van de Tonelab SE aanzetten.

pikasso
7 september 2005, 11:36
ok,
dan moet ik dus een betere geluidskaart aanschaffen, wat op zich ook wel logisch is eigenlijk,

Ik heb nu gewoon een standaard-ding. Kan me niet voorstellen dat ik het daarmee red.

Scali
7 september 2005, 11:56
Waarom niet? Als ie maar een line-in heeft, is het al gauw goed.
Pas als je meerdere bronnen tegelijk wil opnemen (multitracking), heb je een speciale kaart nodig met meerdere ingangen.

De kwaliteit van de A/D converter van een dure geluidskaart is misschien wel iets beter, maar dat verschil is niet zo groot dat je er echt wakker van moet liggen. Zeker niet bij een gitaar, die van nature een beetje ruist, en een beperkt frequentiebereik heeft. Misschien hoor je het verschil niet eens.

Ik gebruik zelf ook gewoon een SB Live! met Adobe Audition, en dat werkt prima, en klinkt zeer goed. Het grootste nadeel van simpele kaartjes is niet zozeer de kwaliteit, maar eerder het ontbreken van ASIO support, waardoor de wat meer professionele programma's niet goed werken. Audition heeft hier totaal geen last van, maar Guitar Rig werkt bij mij totaal niet. Op de Terratec EWX 24/96 van m'n broer werkt het wel gewoon goed.

pol
7 september 2005, 12:32
yup, het grootste probleem met die gewone geluidskaarten is de latency die je krijgt zonder asio drivers.
Da's geen probleem als je alleen je gitaar even wil opnemen, maar wel als je meerdere tracks wil inspelen.
Nu ja het is wel te doen hoor, je kan die tracks wel terug gelijk krijgen door er wat mee te schuiven, maar plezant werken is het niet.

als je een simpele goedkope geluidskaart wil voor opnames : m-audio audiophile, die heeft 2 in en 2 uitgangen en kost iets van een 100 euro.

pikasso
7 september 2005, 12:39
thanks allemaal

ik ga dadelijk ff kabeltje halen, en proberen.

Scali
7 september 2005, 12:44
Da's geen probleem als je alleen je gitaar even wil opnemen, maar wel als je meerdere tracks wil inspelen.

Zoals ik al zei, mijn SB Live! heeft daar geen last van met Adobe Audition. Ik neem aan dat Audition dan met bijna alle geluidskaarten goed moet werken, want die SB van mij is maar een heel simpel en goedkoop dingetje.

Han S
7 september 2005, 14:21
Ik kan jullie mededelen dat de ADA convertors van een betere en dus duurdere geluidskaart significant beter zijn dan die van een goedkoop barrel en dat is heel goed hoorbaar, ook op een gitaar en zeer zeker op een akoestische gitaar.

Buiten het feit dat een echt goede geluidskaart meer in en uitgangen heeft en latency vrij kan zijn.

Een electrische gitaar heeft versterkt een frequentiespectrum van zo'n 60 hz tot ruim 13 khz en een akoestische gitaar komt daar nog wel boven met zijn harmonischen.

Het loont dus zeer zeker de moeite om een echt goede geluidskaart te kopen, je krijgt daar veel meer (geluids)kwaliteit voor terug.

Frequentiebereik is één ding, maar er zijn in het digitale domein ook nog heel andere problemen als bijvoorbeeld aliasing problemen.

Goede ADA convertors is echt nodig en dat kost gewoon wat meer.

bert k
7 september 2005, 14:37
M-audio en Terratec kaarten zijn prima, hebben een goede AD/DA converter en kosten rond de 100 euro. Meer in- en uitgangen gaat je fors meer kosten en heb je voor home-recording niet nodig.

Scali
7 september 2005, 16:13
Daar ga je weer, Han...
We hebben het hier over simpele thuisopnamen...
Natuurlijk zijn duurdere geluidskaarten beter.
Maar dat is allemaal zo minimaal, dat boeit totaal niet voor een thuisopname, dus waarom zoveel geld eraan uitgeven?
Die Tonelab SE is ook maar een dingetje met 20 bit 44.1 KHz geluid, dus zo geweldig goed is de bron al niet.

Verder nodig ik je graag uit voor een blinde test. Ik denk niet dat als ik mijn gitaargeluid opneem met m'n SB Live!, en daarnaast met een betere kaart (ik heb hier een Terratec EWX 24/96, is dat goed genoeg? Anders moet je zelf maar de hardware voor me regelen), dat jij kunt horen wat de betere kaart was.

Han S
7 september 2005, 16:23
Is 100 euro voor een goede kaart dan zo veel? Ik draai op 32 bit 96 khz en ik hoor echt het verschil met 44.1, ik hoor ook verschil met 88.2.

En je gaat mij toch niet vertellen dat jij niet een zo goed mogelijk geluid wilt als je iets opneemt?

Simpele thuisopnamen, wat nou simpel? Ik heb op dit forum opnamen gehoord, thuis opgenomen die geweldig klinken.

Scali
7 september 2005, 16:51
Is 100 euro voor een goede kaart dan zo veel? Ik draai op 32 bit 96 khz en ik hoor echt het verschil met 44.1, ik hoor ook verschil met 88.2.

Bewijs het dan door mijn blinde test aan te gaan.


Simpele thuisopnamen, wat nou simpel? Ik heb op dit forum opnamen gehoord, thuis opgenomen die geweldig klinken.

Er komt veel meer bij kijken dan alleen de kwaliteit van de geluidskaart.
Sterker nog, ik beweer dat de kwaliteit niet echt belangrijk is, zolang deze maar 'goed genoeg' is. Een opname die goed klinkt, zit veel meer in het gitaargeluid, het spel en in de algemene mix/master dan in de kwaliteit van de geluidskaart zelf.

pikasso
7 september 2005, 17:08
Dit werkt al prima.
Nou nog even uitvogelen hoe ik een backing track kan laden, en dan meespelen (en mezelf ook horen)

Han S
7 september 2005, 17:19
Dennis, ik weet niet wat je tegen mij hebt, je wilt voortdurend in duel over zaken waarvan je geen of weinig notie hebt.

Ik heb jouw opnamen ook beluisterd en ik heb daar bewust niet op gereageerd.

Ik ben door al je posten heengegaan in vind daar zoveel contradicties dat ik genoeg materiaal zou hebben om je af te branden.

Ik ben tot nog toe vriendelijk tegen je maar als je zo doorgaat zou dat wel eens kunnen veranderen.

Het allerlaatste waar ik behoefte aan heb is het organiseren van een blinde luistertest met iemand die een attitude heeft als jij.

Ik zou het heel prettig vinden als je wat inhoudelijker reageert en nog prettiger als je helemaal niet reageert.

Scali
7 september 2005, 18:55
Dennis, ik weet niet wat je tegen mij hebt, je wilt voortdurend in duel over zaken waarvan je geen of weinig notie hebt.

Dit is precies wat ik tegen je heb. Jouw 'alwetende' gedrag de hele tijd. Zoals je nu voor het gemak maar even bepaalt dat ik niets weet van opnemen.


Ik heb jouw opnamen ook beluisterd en ik heb daar bewust niet op gereageerd.

Alsjeblieft zeg. Op het forum heb ik alleen wat ruwe schetsen gepost, die ik thuis even snel heb gemaakt, soms met opnamen van jaaaaren geleden, met apparatuur die ik niet eens meer heb. Daar moet je dus geen conclusies aan verbinden, want die zijn niet representatief voor wat ik aan opnamekwaliteit kan halen als ik daar even goed voor ga zitten.
Nou kan ik wel opnamen laten horen waarbij dat wel het geval is, maar ik heb zo'n voorgevoel dat die hoe dan ook genadeloos afgebrand gaan worden door jou.


Ik ben door al je posten heengegaan in vind daar zoveel contradicties dat ik genoeg materiaal zou hebben om je af te branden.

Noem maar wat dan.


Het allerlaatste waar ik behoefte aan heb is het organiseren van een blinde luistertest met iemand die een attitude heeft als jij.

Degene met een attitude hier ben jij. Jij bepaalt voor iedereen wat voor apparatuur ze moeten kopen, en de argumentatie is altijd dat jij vindt dat je er veel verstand van hebt, en dat jij al dat verschil hoort.
En als ik je uitnodig om dat te laten zien, dan geef je niet thuis. Als je zo zeker bent van je zaak, kun je dat toch even laten zien? Dan is meteen bewezen dat het wel loont om meer geld uit te geven aan een goede geluidskaart, en is die vraag in dit topic ook weer beantwoord.


Ik zou het heel prettig vinden als je wat inhoudelijker reageert en nog prettiger als je helemaal niet reageert.

Ten eerste heb ik volgens mij inhoudelijk genoeg gereageerd, en ten tweede bepaal jij gelukkig niet wie er wel en niet mag reageren.

pikasso
7 september 2005, 19:08
Hey mannen,
maak een eigen topic om elkaar af te zeiken. :-D :-D

btw, Scali heeft wel een beetje gelijk. Ik geef erg duidelijk aan dat ik een nul benop recording gebied. Dan kun je toch niet verwachten dat ik direct topkwaliteit opnamen verwacht.

Han S
7 september 2005, 19:18
Hey mannen,
maak een eigen topic om elkaar af te zeiken. :-D :-D

btw, Scali heeft wel een beetje gelijk. Ik geef erg duidelijk aan dat ik een nul benop recording gebied. Dan kun je toch niet verwachten dat ik direct topkwaliteit opnamen verwacht.

Maar je hebt wel een Tonelab SE en dat is niet echt een goedkoop prul, dan wil je toch de kwaliteit van dat ding wel terughoren in je opname?

Of zie ik dat verkeerd?

Scali
7 september 2005, 19:38
Zeg Han... als je mij beschuldigt van tegenstrijdige beweringen en geen verstand van zaken, dan wil ik wel bewijs zien. Anders is het niets meer dan een ongefundeerde aanval op mijn persoon, en daar ben ik niet van gediend.

bert k
7 september 2005, 20:23
Hey mannen,
maak een eigen topic om elkaar af te zeiken. :-D :-D

btw, Scali heeft wel een beetje gelijk. Ik geef erg duidelijk aan dat ik een nul benop recording gebied. Dan kun je toch niet verwachten dat ik direct topkwaliteit opnamen verwacht.

Maar je hebt wel een Tonelab SE en dat is niet echt een goedkoop prul, dan wil je toch de kwaliteit van dat ding wel terughoren in je opname?

Of zie ik dat verkeerd?
Han, je ben wat onduidelijk op welke kwaliteit je nou mikt. Ik denk dat die tonelab prima uit de verf komt met een 24 bit 96 khz kaartje die, zoals gezegd, rond de 100 euro zijn. Meerdere ingangen lijken me ook niet echt nodig.
Waar zat jij aan te denken?

Han S
7 september 2005, 20:31
Bert, het lijkt me dat die Tonelab een goed apparaat is, ik ken hem zelf niet maar hij staat op het net voor $750.

Als je darmee gaat opnemen lijkt me niet dat kwaliteit ineens onbelangrijk is en een standaard geluidskaartje zal niet in overeenstemmeing zijn met de kwaliteit van die Tonelab.

Een Terratec lijkt me prima en als je $750 over hebt voor een apparaat moet je die 100 euro ook ergens kunnen vinden.

Scali
7 september 2005, 20:37
De Tonelab SE kost nieuw 450e bij Feedback, en zoals gezegd, 20 bit, 44.1 KHz geluidskwaliteit: http://www.voxamps.co.uk/products/tonelab/tonelab_se.htm

24/96 is dus meer dan genoeg, de bron levert die kwaliteit toch niet.

bert k
7 september 2005, 20:38
Pikasso, heeft die Tonelab toevallig een digitale uitgang? En dan niet de USB, maar Sp/dif (staat wel ergens. Is een tulpstekker of een optisch ding)
Dan kan je rechtstreeks digitaal naar de 'puter. Nog beter. Als je geluidskaardt een digitale ingang heeft.

Han S
7 september 2005, 20:49
De interne signal processing werkt idd met 20 bit op 44.1, de output is stereo en analoog, als je dat gaat opnemen moet je dus weer digitaliseren d.m.v een AD filter.

Een Terratec DMX6fire heeft een mooie AD en kan 96 khz zonder problemen aan, deze kaart zit ook lekker aan het front van de PC en heeft zelfs een phono ingang.

Ik had er een overcompleet maar die hebbben we al weggegeven aan een arme bassist, helaas pindakaas.

Scali
7 september 2005, 21:38
De gewone Tonelab heeft wel SP/DIF, voor zover ik weet heeft de SE dit niet, helaas.

harrie-beton
8 september 2005, 00:27
picasso in Cool edit of audition doe je multitrack view

dan kun je een backing track (ook mp3) combineren met je opname.
De geluidskwaliteit klopt wat Han S zegt maar ik denk dat het voor thuis gebruik en internet goed genoeg is..

Het grootste manco zou kunnen zijn dat je geluidskaart niet snel genoeg is om de backing track + je supersolo synchroon te krijgen.


http://home.wanadoo.nl/hoeksema/gear/podxt_cool_edit_multitrack.jpg

pikasso
8 september 2005, 09:02
Hey mannen,
maak een eigen topic om elkaar af te zeiken. :-D :-D

btw, Scali heeft wel een beetje gelijk. Ik geef erg duidelijk aan dat ik een nul benop recording gebied. Dan kun je toch niet verwachten dat ik direct topkwaliteit opnamen verwacht.

Maar je hebt wel een Tonelab SE en dat is niet echt een goedkoop prul, dan wil je toch de kwaliteit van dat ding wel terughoren in je opname?

Of zie ik dat verkeerd?

Ja, dat zie je verkeerd.
Ik heb dat ding voor live gebruik.
Bij opnames wil ik gewoon terugluisteren wat voor waanzinnige solo's ik nu weer gespeeld heb :-D :-D

Ik denk dat jij wat moeite hebt je prof. instelling te vertalen naar amateurs.

Han S
8 september 2005, 10:27
Ja, dat zie je verkeerd.
Ik heb dat ding voor live gebruik.
Bij opnames wil ik gewoon terugluisteren wat voor waanzinnige solo's ik nu weer gespeeld heb :-D :-D

Ik denk dat jij wat moeite hebt je prof. instelling te vertalen naar amateurs.

Klopt, wij willen altijd alles zo goed mogelijk laten klinken.

Als jij dat niet belangrijk vindt, maakt het ook geen barst uit welke geluidskaart je gebruikt en elke kaart heeft wel en line in.

Veel plezier nog met je waanzinnige solo's! :cool:

Les Paul
8 september 2005, 11:42
Ik denk dat Han probeert duidelijk te maken, dat je met een relatief kleine investering je opnames veel beter kunt krijgen. 100 euro voor een geluidskaart is een bedrag wat voor de meeste amateurs wel op te hoesten is.
Ik heb zelf ook geinvesteerd in een goede geluidskaart en ik heb daar echt heel veel plezier van.

@Pikasso: Je zou nog eens langs komen om lekker wat te jammen. Misschien is mijn bescheiden thuisstudio wel een extra reden om dat binnenkort eens te doen :)

Scali
8 september 2005, 12:11
Ik denk dat Han probeert duidelijk te maken, dat je met een relatief kleine investering je opnames veel beter kunt krijgen. 100 euro voor een geluidskaart is een bedrag wat voor de meeste amateurs wel op te hoesten is.
Ik heb zelf ook geinvesteerd in een goede geluidskaart en ik heb daar echt heel veel plezier van.

Ja, maar aangezien Pikasso pas voor het eerst gaat opnemen, is het toch niet nodig om hem meteen op kosten te jagen?
Laat hij eerst maar eens kijken hoe het gaat met wat hij nu heeft, en dan kan hij later altijd nog besluiten dat hij de kwaliteit onvoldoende vindt, en wil investeren in betere hardware.
Er is trouwens nog veel beter te koop dan de 6Fire. De 6Fire is een beetje een semi-professionele kaart, die ook op gamers/home theater richt, net als de SB Audigy. Ik denk dat je beter maar meteen een echt goede kaart kunt kopen dan, evt met multitrack-mogelijkheden.

pikasso
8 september 2005, 14:16
Ik denk dat Han probeert duidelijk te maken, dat je met een relatief kleine investering je opnames veel beter kunt krijgen. 100 euro voor een geluidskaart is een bedrag wat voor de meeste amateurs wel op te hoesten is.
Ik heb zelf ook geinvesteerd in een goede geluidskaart en ik heb daar echt heel veel plezier van.

@Pikasso: Je zou nog eens langs komen om lekker wat te jammen. Misschien is mijn bescheiden thuisstudio wel een extra reden om dat binnenkort eens te doen :)

Da's wel een goede, wil ik wel op je "ACE" spelen :-D

Les Paul
8 september 2005, 15:09
Ik denk dat Han probeert duidelijk te maken, dat je met een relatief kleine investering je opnames veel beter kunt krijgen. 100 euro voor een geluidskaart is een bedrag wat voor de meeste amateurs wel op te hoesten is.
Ik heb zelf ook geinvesteerd in een goede geluidskaart en ik heb daar echt heel veel plezier van.

@Pikasso: Je zou nog eens langs komen om lekker wat te jammen. Misschien is mijn bescheiden thuisstudio wel een extra reden om dat binnenkort eens te doen :)

Da's wel een goede, wil ik wel op je "ACE" spelen :-D

Dat was de afspraak toch al ? :)

pikasso
8 september 2005, 15:24
je hebt een PM :-D