PDA

View Full Version : Kan ik iets beschadigen?



Dweezman
7 september 2005, 10:20
De heilige kweeste naar de ultieme sound zal nimmer stoppen, maar daar hebben meer mensen last van, hier op 't forum.

Er komen een paar nieuwe pedalen mijn kant op: een EHX Memory Man, RMC1-wah en een Zvex super hard-on.

Maar mijn vraag gaat hierover: ik heb een Fuzz Factory, en die schijnt vooraan in je chain te moeten. (Dat klopt idd, iets ervoor maakt m'n sound minder). Toch zal de Hard-on er weer voor moeten, denk ik?

Verder is die Fuzz Factory zo luid en produceert 'ie zulke weirde en agressieve geluiden dat ik me serieus afvraag of ik mijn pedalen die erba komen niet kan beschadigen met dat signaal. (Mijn MicroSynth komt b.v. na de FF).

Iemand hier ideeën over?

BramVersteeg
7 september 2005, 11:03
Antwoord 1: Wij moeten een keer samen komen om pedalen te testen :D
Antwoord 2: Ik zou het zo doen..........Fuzz-wah-SHO-MMD
Zelf heb ik ook een RMC1 en die heb ik vóór mijn FuzzProbe staan.Dit geeft ook maffe geluiden maar dat moet je gewoon zelf testen. Volgens mij is de MMD de enigste die je amp kan verkloten als je m helemaal over z'n toeren helpt maar de rest kun je instellen zoals je wilt en dus ook in je keten zetten waar je wilt.

Dweezman
7 september 2005, 11:19
thanx! Maar de MMD dus niét in de fx-loop? De wah (Dunlop JH-1) voor m'n FF is geen succes, hij verandert dan meer in en soort expressie pedaal bij de FF. Het wah-effect is dan bijna weg, en hij laat dan de FF fluiten en gillen...

(testen lijkt me top!)

Lucluc
7 september 2005, 13:22
Ik gebruik ook een Fuzzfactory, Memory Man en een Super Duper. Ik zal je mijn volgorde even geven:

- Peterson Strobostomp
- Zvex Seek Wah
- MI Audio Blue Boy
- Zvex Fuzzfactory
- Fulltone Supatrem
- EH Deluxe Memory Man
- Zvex Super Duper

Zoals Bram al zegt: uitproberen wat jij het mooiste vindt. Voor mij werkt het het beste als de Super Duper NA de DMM komt. En de Seek Wah VOOR de FF. Klinkt in mijn oren beter dan erna.

Ik weet niet welke versie DMM je hebt: eentje uit een kartonnen doosje, of houten doosje?

Dweezman
7 september 2005, 14:04
Ik weet niet welke versie DMM je hebt: eentje uit een kartonnen doosje, of houten doosje?

Ik ook nog niet! De MMD, RMC1 en SHO zijn onderweg, mede uit de USA. Iig bedankt voor je volgorde, waar bij je toch redelijk wat pedalen vóór je FF hebt staan, zie ik.

Ik vroeg me mede af of ik m'n MicroSynth en toekomstige MMD niet zou vernielen met die FF ervoor...

Heb je de MMD niet in je fx-loop?

Lucluc
7 september 2005, 14:14
Heb je de MMD niet in je fx-loop?

Dat kent opa niet :D Daar had ome Leo anno 1963 best eens aan kunnen denken.... Maar gelukkig heeft de geschiedenis anders beslist.

Ik denk dat iets vernielen met de FF niet mogelijk is. Is wel veel geschreeuw en gepiep, maar zo veel het volume boosten doet ie nou ook weer niet. Dan zou je dus ook moeten oppassen met een high output metalgitaar.

Over de DMM: de nieuwste versies zijn true bypass. Dan kan je met een enorme volume boost voor de delay, alleen een overstuurd signaal krijgen als je het effect inschakelt. De oude DMM zonder tb zou dat ook al kunnen doen als het effect uit staat. Zal ook een kwestie van proberen zijn.

Nog wat aanvullende informatie hierover van de site van Howard Davis:

"Some pedals such as the Deluxe Memory Man have an adjustable gain stage (a drive or level control) at the input that introduces complications with bypassing methods other than the buffered bypass it was designed with. This is because with other bypass arrangements the variable gain can result in a volume mismatch between the dry and effect-on signals when the switch is thrown. The level control can be set so the dry and effect-on volumes are the same, but the problem is that this level setting may not be optimum for signal to noise ratio, which requires as high a drive level as possible without causing objectionable distortion. It is also possible with very hot pickups that the effect out signal will become overdriven before its level can equal that of the dry signal. A mod can correct this. So you CAN have the total bypass mod done on such pedals, but you then lose the ability to adjust the drive level exactly as you might want it and also keep the balance between bypass and effect-on volume levels. In such cases where total bypass may not be desired, a mod that increases the input impedance of the first stage can be almost as effective as total bypassing in reducing tonal degradation due to pickup loading. If you use other pedals or long cables following this pedal, increasing the input impedance is the better choice, as the benefits of buffering are retained, which is not the case with total bypassing.

The reissue Deluxe Memory Man now comes from the factory with direct bypass, but with the input level control stage as it was when wired for buffered bypass. This is workable with most pickups, but bypass level matching problems can occur with low output or very hot pickups."

Dweezman
7 september 2005, 16:19
De superduper is toch een dubbele SHO? Kan niet wachten tot ik 'em binnen heb...

Random_hero
7 september 2005, 16:24
Superduper is idd 2x een SHO met een extra master volume.

BramVersteeg
7 september 2005, 21:43
thanx! Maar de MMD dus niét in de fx-loop? De wah (Dunlop JH-1) voor m'n FF is geen succes, hij verandert dan meer in en soort expressie pedaal bij de FF. Het wah-effect is dan bijna weg, en hij laat dan de FF fluiten en gillen...

(testen lijkt me top!)

Hey,
Ik gebruik mijn wah juist om mijn Fuzz (probe) te beïnvloeden als een soort expressiepedaal :) Werkt erg leuk met de compressor bijna helemaal open en de gain bijna dicht en dan die wah eroverheen. Het klopt dat ie dan niet echt wah doet. Wah erna krijg je weer een erg overdreven wah wat ook wel vet is maar misschien niet wat je zoekt.
Ik heb zelf momenteel mijn MMD vóór de versterker en een andere delay in de loop.

Dweezman
7 september 2005, 22:30
Ben dan benieuwd naar je sound! Als je de MM vóór je amp hebt, gebruik je deze dan voor freaky stuff en de andere delay als, ehm.. delay? Ik heb nu ook een Ibanez DE-7 en die wilde ik gaan gebruiken om ieder moment te kunnen oscilleren.

robzilla
7 september 2005, 23:34
Hmm, ik moet nog steeds een DMM testen. Wordt eens tijd!

Antal
8 september 2005, 00:07
Hmm, ik moet nog steeds een DMM testen. Wordt eens tijd!

Een Digitale MultiMeter??? :razz:

Swan
8 september 2005, 10:41
meer info over die Fuzzfactory? is ie echt zo extreem?

Dweezman
8 september 2005, 12:07
Vind ik wel. De volume knop gaat van zacht tot ineens instant death, zeer gevoelig, daarnaast kun je een behoorlijk aantal 'foute' instellingen maken, waardoor het bloed je uit de oren komt lopen. Maarrr... de sounds die wel te verdragen zijn, zijn géwéldig! Ik heb nog nooit zo'n vet een agressief geluid uit m'n Koch horen komen.

BramVersteeg
8 september 2005, 17:11
Ben dan benieuwd naar je sound! Als je de MM vóór je amp hebt, gebruik je deze dan voor freaky stuff en de andere delay als, ehm.. delay? Ik heb nu ook een Ibanez DE-7 en die wilde ik gaan gebruiken om ieder moment te kunnen oscilleren.

Nope, op het moment heb ik mijn Replica ingesteld voor directe oscillatie maar die wil ik weer als 'solo-delay' gaan gebruiken. De MMD is ook voor maffe geluiden maar vooral voor 'mooie' delays. (luister naar de MMD en je weet wat ik bedoel met mooie delays :razz: ). Dan wil ik nog een 3e delay voor het oscilleren :wink:
Is de DE-7 daar goed in?

Dweezman
9 september 2005, 10:33
Ben zeer benieuwd naar het verschil in solo delays en 'mooie' delays! (nog 1 dagje en dan is ie er!)


En ja: die DE-7 klinkt best okay, in kan erg mooi oscilleren, moest meteen aan Radiohead denken.

fullorder
9 september 2005, 10:39
Maar mijn vraag gaat hierover: ik heb een Fuzz Factory, en die schijnt vooraan in je chain te moeten. (Dat klopt idd, iets ervoor maakt m'n sound minder). Toch zal de Hard-on er weer voor moeten, denk ik?

geen SHO voor je FF zetten hoor! dan krijg je echt een onwerkbare FF als je SHO ingeschakeld is.

Dweezman
9 september 2005, 10:43
Okay! Ervaringen?
Ik las uit Bram's volgorde ook al af dat de SHO later in de chain kan.















ik word een gear-slut

Lucluc
9 september 2005, 13:41
Dan wil ik nog een 3e delay voor het oscilleren :wink:
Is de DE-7 daar goed in?

Ja, en wat dacht je van een Boss PS-2??? Dat is een leuke glitch bak en meestal voor rond de 60 euro te koop.