PDA

View Full Version : Greenbacks of V-30?



olaf
6 september 2005, 22:12
Ik heb een Tri-amp MKII van Hughes & Kettner en zoek nu een goed cabinet voor deze amp.
H&K zelf heeft deze met Greenbacks en Vintage 30 Celestions.
Wie heeft hier ervaring mee of weet een goed alternatief?
BTW ik speel erop met een MM The Luke II!

Gr. Olaf

vinni
6 september 2005, 22:29
De nieuwe Eminence serie heeft zeker hele goeie alternatieven.
Aanraders : de Govenor en Private Jack.

B.t.w.
Celestion heeft onlangs een aantal reisues uitgrbracht van legendarische Celestions. Daar weet ik echter niet al te veel van. Wellicht ook een optie.

Tip:
Ergens op dit forum staat een topic over die Eminence speakers die belachelijk goedkoop in Duitsland te koop zijn. Niet in NL kopen dus!

Vinni

Negative K3 fan
7 september 2005, 14:14
de greenback v30 discussie is al ontzettend vaak gevoerd en het is puur ern alleen smaak!

er zijn ongeveer evenveel v30 als greenback fans

en de enige manier om erachter te komen is testen.

zelf houd ik van greenbacks en ik haat v30s, al is haten een groot woord.

Negative K3 fan
7 september 2005, 14:15
de greenback v30 discussie is al ontzettend vaak gevoerd en het is puur ern alleen smaak!

er zijn ongeveer evenveel v30 als greenback fans

en de enige manier om erachter te komen is testen.

zelf houd ik van greenbacks en ik haat v30s, al is haten een groot woord.

pol
7 september 2005, 14:34
idd zelf testen, en vergeet ook niet dat de cab waarin die speakers zitten enorm belangrijk is.
van eminence heb ik zelf es 4 tonkers gekocht aan 50 euro het stuk, geen geld dus, maar ze klinken helemaal niet als celestions, misschien liggen de andere modellen hier dichter tegenaan, maar dat weet ik niet.
de vintage 30's zal luider zijn dan de greenbacks, met strakkere bas en meer mids, en minder hoog

almarvk
7 september 2005, 14:38
Tip:
Ergens op dit forum staat een topic over die Eminence speakers die belachelijk goedkoop in Duitsland te koop zijn. Niet in NL kopen dus!

Vinni

Thomann.de

Thijssie
8 september 2005, 08:56
de vintage 30's zal luider zijn dan de greenbacks, met strakkere bas en meer mids, en minder hoog

Grappig, ik vind juist dat de V30 een heel "schreeuwerig hoog randje" hebben.

Speeddemon
8 september 2005, 11:07
Ik heb zelf een 2x12" Vintage 30 cab van Engl, die ik super vind (bij m'n Engl Savage 60), maarrr....

die H&K Tri Amp heeft van zichzelf al iets fels in 't hoogmid, dus naar mijn idee (en die van een stel vrienden die een Tri-amp hebben), zijn die Greenbacks EEN MUST! Zo klinkt die versterker mooi, vol en gebalanceerd. Met V30's klinkt ie bijna JCM900-schuurpapier-achtig.

Engls zijn van zichzelf romiger qua klank, dus die met V30's is wel weer supervet.

Josdevos
8 september 2005, 11:27
Mijn Duotone klinkt alleszinds zeer lekker op beide Engl en Bogner V30 kasten... Absoluut geen last...
Overlaatst ook een Triamp MK1 getest op z'n eigen cab met greenbacks en die klonk wel wat wolliger, veel lossere bottom.
Nu vraag me af in hoeverre de Duotone van de Triamp MK1 verschilt, heb Duotone nl nog niet op Greenback kast en Triamp MK1 nog niet op V30 kast gehoord...

Mijn Savage SE op die H&K Greenback kast vonnek niet zo geslaagd.

http://users.pandora.be/brike/Pol/DSC00003.JPG

Negative K3 fan
8 september 2005, 11:49
de vintage 30's zal luider zijn dan de greenbacks, met strakkere bas en meer mids, en minder hoog

Grappig, ik vind juist dat de V30 een heel "schreeuwerig hoog randje" hebben.

dat is meer hoog mid, ik heb bij v30s altijd het idee dat er een dik doek over de speakers hangt, geen tophoog

vinni
8 september 2005, 12:21
Ik had een ENGL 4X12 V30 kast. Vond het hoog te schreeuwerig.
De kast staat nu bij Jos. Bij Jos blijkt die goed te werken.

Heb nu zelf 2 ENGL 2X12 V30 cabs. Veel beter geluid! (vind ik dus)
Dus hou er rekening mee in welke kasten ze komen.
In de 2X12 kast vind ik ze veel beter klinken.
Maar......ook weer op mijn installatie.

Zoals Speedy al aangaf....
T'is de combinatie die het'm doet.
Jammer dat je speakers niet lekker kunt testen.
Zo wil ik nog die Gouvenor en Private Jack eens testen.
Maar ja.....moet ik ze eerst kopen.....da's kut :-(

Vinni

Josdevos
8 september 2005, 12:38
Wel Vinni, ik blijf de Bogner V30 beter vinden, en waarschijnlijk komt ie er binnekort ook aan... de Engl klinkt me te heavy... ook soms wat teveel scream zoals je zelf ook zegt.

De 2x12 van Engl vind ik zelf ook beter... Die klinken echt enorm goed!
Heb die van Lordriffenstein hier al een weekske staan (zit in spanje) en heb me er gisteren dan ook maar eentje besteld! :lol:

http://users.pandora.be/brike/Stuff/DSC00079.JPG

vinni
8 september 2005, 12:46
Hahahaha!

Ja zo gaat dat hé!

Ben blij dat mijn keuze ook door anderen wordt bevestigd.
Vind de 2X12 beter klinken. Don't aks me why!

Ga je nu ook weer mijn ex verkopen?
Misschien leuk om daar eens van die gouvenors in te zetten.
Die kosten maar eur 200 totaal....als ze beter klinken kan je die
V30's echt wel weer voor dat geld kwijt.

Groet,
Vinni

Negative K3 fan
8 september 2005, 16:34
governors lijken echt niet zo veel op v30 en als je v30 gewend bent en mooi vind is het waarschijnlijk nog een stap terug ook, maar proberen kan nooit kwaad.

ieme
9 september 2005, 14:42
ik heb zowel een Bogner 2X12 greenback (openback) als een Bogner 4X12 V30, en de greenbacks klinken lekkerder met mn guytron amp en de V30 met mn mesa...
De greenback is iets "warmer" en de V30 iets "strakker" en "directer"

Gewoon testen!

olaf
9 september 2005, 17:49
Bedankt voor jullie reactie!
Ik ga dus toch ook Greenbacks testen. M'n Tri-amp heeft voldoende mid (vooral op het cleane kanaal) en EMG's ook, daarnaast zijn EMG's ook superstrak dus kunnen Greenbacks misschien voor een mooie balans zorgen, wie weet.

Even wat reacties;
Vraag aan Josdevos; Ik denk dat de Duotone veel op de tri-amp mk2 lijkt. Je vindt 'm op beide kasten goed klinken maar wat vindt jij het verschil in sound (en met wat voor gitaar)?

Het dikke doek effect heb ik ook met de V80's maar alleen op laag volume en in de band snijden ze goed door de mix.

Tja, jullie zadelen me nu ook op met een nieuw "probleem"; 2x12 of 4x12!
Vroeger had ik die V80's in 2 zelfbouw 2x12 kasten, klonk goed maar ik speel niet meer stereo en een 4x12 kast is lekker op het podium. Misschien toch ook maar 2x12 kasten gaan beluisteren?!?

olaf
12 september 2005, 11:07
Ik heb nu een Tri-Amp I H&K cab staan met greenbacks .
Jesus, wat een verschil in sound is dat - nooit geweten dat een cab. zoveel verschil in je sound kon betekenen.
A.s. vrijdag ga ik 'm echt aan de tand voelen tijdens een optreden.
Indruk tot nu (in huiskamer getest);
- smoother en minder aggressief als mijn Classic Leads terwijl ze wel fel zijn.
- sound klinkt wat authentieker.
- minder overheersend mid.

Wel even wennen !

Josdevos
12 september 2005, 11:30
Denk wel dat de Duotone toch wel wat verschil van de MK1 hoor! MK1 klonk heel los in't laag en klonk redelijk heavy (a la Mesa DR) op de Greenbackkast. Die haal je niet uit de Duotone.

Overigens een EMG - Triamp MK1 - Greenbackkast lijkt me idd een heel mooie combinatie...

olaf
12 september 2005, 11:54
Ik speel op een Tri-Amp MKII maar heb nu een cabinet van een MKI erbij staan (met greenbacks)!
Ik dacht dat het heavy kanaal vd Duotone hetzelfde was als het 3e kanaal vd MKII - heb ik het mis?!?
De MKII zelf is behoorlijk strak in het laag zeker met EMG's dus een wat "lossere" speaker kan geen kwaad voor de balans!
De MKI heb ik nooit gehoord.
Een 2x12" kastje lijkt me ook wel wat. Engl, Bogner en Brunetti worden veel genoemd. H&K heeft er ook één zag ik op de site.

olaf
12 september 2005, 11:55
Ik speel op een Tri-Amp MKII maar heb nu een cabinet van een MKI erbij staan (met greenbacks)!
Ik dacht dat het heavy kanaal vd Duotone hetzelfde was als het 3e kanaal vd MKII - heb ik het mis?!?
De MKII zelf is behoorlijk strak in het laag zeker met EMG's dus een wat "lossere" speaker kan geen kwaad voor de balans!
De MKI heb ik nooit gehoord.
Een 2x12" kastje lijkt me ook wel wat. Engl, Bogner en Brunetti worden veel genoemd. H&K heeft er ook één zag ik op de site.

Negative K3 fan
12 september 2005, 18:13
M'n Tri-amp heeft voldoende mid (vooral op het cleane kanaal) en EMG's ook, daarnaast zijn EMG's ook superstrak dus kunnen Greenbacks misschien voor een mooie balans zorgen, wie weet.

uit ervaring kan ik je vertellen dat op zo'n manier speculeren helemaal niets oplevert.

olaf
13 september 2005, 08:23
uit ervaring kan ik je vertellen dat op zo'n manier speculeren helemaal niets oplevert.
Objectief gezien misschien niet maar ........ 't gaf mij wel net dat duwtje in de rug om Greenbacks te luisteren - en ik heb 'm nu ook staan.
Met je eens dat je het gewoon moet horen en voelen ('t speelt / voelt anders) 't is een subjectief gebied zoals bijna alles op dit forum!

olaf
13 september 2005, 08:23
uit ervaring kan ik je vertellen dat op zo'n manier speculeren helemaal niets oplevert.
Objectief gezien misschien niet maar ........ 't gaf mij wel net dat duwtje in de rug om Greenbacks te luisteren - en ik heb 'm nu ook staan.
Met je eens dat je het gewoon moet horen en voelen ('t speelt / voelt anders) 't is een subjectief gebied zoals bijna alles op dit forum!

Negative K3 fan
13 september 2005, 14:23
proberen kan nooit kwaad en ik snap ook niet waarom je daar zon redenering voor moet hebben om ze uit te proberen, maar goed.

olaf
22 september 2005, 13:09
Kast met Greenbacks toch weer de deur uit gedaan! :(
Schijnbaar kick ik toch meer op CL's of V30's. Dat directe geluid vind ik vooral live lekkerder. :)
Ik ben nu alleen benieuwd naar een 2x12 kast met V30's of CL's.
Josdevos: ik heb begrepen dat de duotone en de tri-amp mk2 veel strakker zijn dan de oude mk1. Groot verschil tussen de duotone en de mk2 is dat de laatste er een modern high gain kanaal erbij heeft dat duidelijk een amerikaans karakter heeft ipv het britse (marshall) karakter van de duotone en het 2e kanaal vd mk2. Het cleane kanaal lijkt veel op elkaar.

Hell's Engl
18 juni 2006, 16:11
Zoals sommige misschien al weten, heb ik 'n H&K Triamp MKI welke over 'n oude Mesa (staande) 2x12 gaat.
Heb laatst 'n optreden gedaan en was sinds anderhalf jaar weer errug tevreden met mijn sound. Waar m'n Haar strat natuurlijk ook 'n aandeel in heeft... Maar zit met het volgende "probleem";

Mijn staande 2x12 cab is niet veel kleiner dan 'n 4x12 cab. Mijn spullen staan normaal gesproken op zolder, waardoor ik vaak aan 't stuntelen ben...
Nu wil ik dus weer 'n liggende 2x12....
Ik ben er alleen nog niet uit of 't V30 of Greenbacks worden, maar dat is 'n kwestie van testen.

Ik weet dat de Bogner 2x12 de hemel in worden geprezen, maar heeft iemand ervaring met de 2x12 kasten van Erik v/d Haar bijvoorbeeld?

Maar zag laatst ook dit;

http://www.gitaarmarkt.nl/photos/p62580n1.jpg

Als ik dit nou zou kopen en de speakers zou vervangen.... Die cab past nl bij mijn MKI ('t oog wil natuurlijk ook wat...)
Iemand daar ervaringen mee....? In 'n "goedkopere" kast "duurdere" speakers proppen.....

Wizz
18 juni 2006, 16:50
Niet in NL kopen dus!

Nee, koop niets in NL ! Laten we alle winkels boycotten tot er alleen nog internetwinkels over zijn en je zelfs voor een fucking setje snaren naar Duitsland moet !

Wizz

imlikeajungle
19 juni 2006, 15:12
Die H&K kasten zijn erg duur hoor, niks 'goedkoper' aan...

Wizz
19 juni 2006, 15:23
Ik ben erg onder de indruk van de Genz Benz 212 kast. Ook zeker eens proberen !
Wat speakers betreft, 't is ook erg bepalend in wat voor kast ze zitten.V30's waren een tijdje erg "hot"; ik zag fabrikanten daar gretig slaatjes uit slaan en ze te pas en te onpas in allerlei kasten en combo's plaatsen. Persoonlijk vind ik V30's vooral mooi in (semi)open kabinetten, terwijl G12-25M (Greenback) het vooral weer goed doet in gesloten 412 kasten. Kwestie van smaak dus én van toepassing (wat voor top komt erop).
Hij is al eens eerder genoemd, mijn persoonlijke favoriet : De Celestion G 12-30H, het zware broertje van de Greenback. Tot voor kort alleen los te bestellen, nu ook te beluisteren : Het is de speaker in alle Marshall Handwired Cabinets.

Wizz

Wizz

Mitch
19 juni 2006, 15:40
Nee, koop niets in NL ! Laten we alle winkels boycotten tot er alleen nog internetwinkels over zijn en je zelfs voor een fucking setje snaren naar Duitsland moet !


Dat was een post van een jaar oud die je zat te quoten :sneaky:

Thijssie
19 juni 2006, 16:03
Persoonlijk vind ik V30's vooral mooi in (semi)open kabinetten, terwijl G12-25M (Greenback) het vooral weer goed doet in gesloten 412 kasten. Kwestie van smaak dus én van toepassing (wat voor top komt erop).

Dat is erg vreemd omdat de V30 in eerste instantie voor een gesloten kast ontworpen is. Ik heb wel eens wat tests gedaan met een V30 in een kast waarbij ik de opening aan de achterkant kon vergroten/verkleinen. Ik vond dus dat er aan de achterkant een soort van "doods midden" uit kwam bij de open configuraties. En hoe groter de opening, hoe slechter het geluid werd. Gesloten; dan was het helemaal weg en klonk de speaker zoals deze m.i. moet klinken.

Kun je vertellen uit welk jaar de V30's zijn waarmee je dat hebt geconstateerd? Ik ken nl meerdere verhalen van late V30's die het *wel* heel goed doen in open kasten.

Greenbacks doen het inderdaad het lekkers in een gesloten kast, ze worden in een open kast wel erg modderig in het laag.

future2future
19 juni 2006, 16:14
Ik werk met een combinatie van een v30 en een G12 nog iets en dat klinkt echt te gek! vullen elkaar goed aan!

Tristan
19 juni 2006, 16:18
[QUOTE=Wizz]Ik ben erg onder de indruk van de Genz Benz 212 kast. Ook zeker eens proberen !
Wat speakers betreft, 't is ook erg bepalend in wat voor kast ze zitten.V30's waren een tijdje erg "hot"; ik zag fabrikanten daar gretig slaatjes uit slaan en ze te pas en te onpas in allerlei kasten en combo's plaatsen. Persoonlijk vind ik V30's vooral mooi in (semi)open kabinetten, terwijl G12-25M (Greenback) het vooral weer goed doet in gesloten 412 kasten. Kwestie van smaak dus én van toepassing (wat voor top komt erop).
Hij is al eens eerder genoemd, mijn persoonlijke favoriet : De Celestion G 12-30H, het zware broertje van de Greenback. Tot voor kort alleen los te bestellen, nu ook te beluisteren : Het is de speaker in alle Marshall Handwired Cabinets.

Wizz

Die Celestion G12H anniversary (high resonance) zijn echt de meest waardeloze speakers i.c.m. een Vox en vooral ook een Marshall i.m.o...
Heel lelijk en schreeuwerig tophoog en een afschuwelijke rafel aan je crunch, heel ongedefinieerd daardoor... Vooral met Gibson (achtige) gitaren werkt deze speaker voor geen meter, met een Strat/Tele merk je het niet zo, maar een Gibson komt daarmee niet door de mix...
Met Greenbacks + een Marshall krijg je een veel warmere, vloeiendere crunch, zonder die lelijke rafel en het sisserige tophoog...
Ik vind het zowiezo een schande dat Marshall in die handwired cabs zo'n goedkope speaker stopt en dan net doet alsof het iets bijzonders is, ze zouden die Heritage G12H (low resonance) erin moeten stoppen voor de prijs die ze voor die cabs vragen... Ik denk dat dat een veel betere speaker is...

Hell's Engl
19 juni 2006, 18:12
Ik ben erg onder de indruk van de Genz Benz 212 kast. Ook zeker eens proberen !
Wat speakers betreft, 't is ook erg bepalend in wat voor kast ze zitten.V30's waren een tijdje erg "hot"; ik zag fabrikanten daar gretig slaatjes uit slaan en ze te pas en te onpas in allerlei kasten en combo's plaatsen. Persoonlijk vind ik V30's vooral mooi in (semi)open kabinetten, terwijl G12-25M (Greenback) het vooral weer goed doet in gesloten 412 kasten. Kwestie van smaak dus én van toepassing (wat voor top komt erop).
Hij is al eens eerder genoemd, mijn persoonlijke favoriet : De Celestion G 12-30H, het zware broertje van de Greenback. Tot voor kort alleen los te bestellen, nu ook te beluisteren : Het is de speaker in alle Marshall Handwired Cabinets.

Wizz

Wizz

Oke thanx!! Hier heb ik wat aan!! Waar kan ik zo'n Genz Benz testen?
En wat ik al zei; V30's of Greenbacks... Ik ga ze gewoon testen..

Thanx

Agent_Smith
19 juni 2006, 18:43
Ik werk met een combinatie van een v30 en een G12 nog iets en dat klinkt echt te gek! vullen elkaar goed aan!

Dan klinken die V30 toch 'luider' ivm de iets hogere efficiency?

Wizz
19 juni 2006, 18:51
Kun je vertellen uit welk jaar de V30's zijn waarmee je dat hebt geconstateerd?

Zeker. Mijn Marshall Studio 15 uit 1987 had vanuit de fabriek een V 30 en dat klonk prima. In onze winkel staat een Brunetti 212 met V 30´s waar je naar believen de helft van de achterkant af kunt halen. Is hooguit vijf jaar oud. Ik werd niet blij van die kast, tot ik idd eens het achterpaneel verwijderde : Alsof je een deken over de kast weghaalde...

Maar goed, het is dus duidelijk een kwestie van smaak, want mijn favoriete Celestion is volgens Tristan het meest waardeloze wat hij ooit hoorde !

Wizz

Punkrockerke
19 juni 2006, 19:48
Maar goed, het is dus duidelijk een kwestie van smaak, want mijn favoriete Celestion is volgens Tristan het meest waardeloze wat hij ooit hoorde !

Wizz
Dat heeft hij hier ook al van bijna alle amps verkondigd.. ;)

Maar bedoel je de G12H uit de classic-reeks, of de nieuwe G12H uit de Herritage-reeks, die inderdaad de zwaardere versie van de originele Greenback (G12M) is?

Tristan
19 juni 2006, 20:23
Dat heeft hij hier ook al van bijna alle amps verkondigd.. ;)

Maar bedoel je de G12H uit de classic-reeks, of de nieuwe G12H uit de Herritage-reeks, die inderdaad de zwaardere versie van de originele Greenback (G12M) is?

Dat is niet helemaal waar, het ene dient gewoon een ander doel dan het andere...
Ik had het over de G12H uit de Classic reeks, die ook wel de G12H anniversary wordt genoemd en die schijnt erg goed te werken in Fender type amps... Alleen vind ik die speaker dus helemaal ruk i.c.m. Marshall en Vox achtige amps, vooral ook i.c.m. Gibson achtige gitaren (vooral ook met humbuckers)...
De crunch wordt te rafelig, met sisserig en krasserig hoog...
Ik denk dat die G12H uit de Heritage reeks het aanmerkelijk beter zal doen...
De Vox AC30CCH top is trouwens i.m.o. een waanzinnige combi met een Bogner 4x12 met Vintage 30's en ik ben normaal helemaal niet weg van Vintage 30's, maar die combi cruncht en rockt als een gek, veel boutique amps konden niet tippen aan die sound i.m.o...
Wat betreft de channel switching/higain/voortrap amps die ik weleens pleeg uit te schelden: het zijn handige dingen, maar het heeft niet de sound en feel van die klassieke amps, je moet er geen crunch/blues/classic rock/clean met een randje sound uit verwachten die net zo goed is als uit een klassiek opgebouwde amp, sommigen kunnen het een beetje nabootsen, maar echt in de buurt komt het niet, die amps zijn voor een ander doel ontworpen...
Ik snap gewoon niet dat mensen zoveel geld uitgeven voor zo'n channel switching/higain/voortrap amp, inplaats van een klassiek opgebouwde amp...
Sommige amps zijn zwaar overpriced, zoals bijvoorbeeld de meeste Mesa/Boogies en sommige amps behoren gewoon tot de mindere in hun veld, zoals bijvoorbeeld de Marshall JCM900 Dual Reverb...

Les Paul
19 juni 2006, 21:29
Dat is niet helemaal waar, het ene dient gewoon een ander doel dan het andere...
Ik had het over de G12H uit de Classic reeks, die ook wel de G12H anniversary wordt genoemd en die schijnt erg goed te werken in Fender type amps... Alleen vind ik die speaker dus helemaal ruk i.c.m. Marshall en Vox achtige amps, vooral ook i.c.m. Gibson achtige gitaren (vooral ook met humbuckers)...
De crunch wordt te rafelig, met sisserig en krasserig hoog...
Ik denk dat die G12H uit de Heritage reeks het aanmerkelijk beter zal doen...


Ik heb de anniversary's in mijn 4x12 zitten, speel een Les Paul over een Marshall DSL. En ik kan je vertellen dat dit geweldig door de mix komt en werkelijk zalig klinkt! Kom gerust eens luisteren ;)

Tristan
19 juni 2006, 23:27
Ik heb de anniversary's in mijn 4x12 zitten, speel een Les Paul over een Marshall DSL. En ik kan je vertellen dat dit geweldig door de mix komt en werkelijk zalig klinkt! Kom gerust eens luisteren ;)

Ik had het ook meer over de klassiek opgebouwde Marshall of Vox achtige amps, niet de moderne channel switchers, ik heb geen idee hoe ze daar mee reageren, die DSL is voor mij ook niet helemaal een "echte" Marshall... (niet beledigend bedoeld)
Toch denk ik dat die Heritage G12H (low resonance) een stuk beter is dan de G12H anniversary...
Ik vind de G12H anniversary (Classic serie) wel wat meer laag hebben en wat directer klinken t.o.v. de G12M Greenback (Classic serie) en ga ervan uit dat de Heritage G12H dat ook zal hebben t.o.v. de G12M's...
Die (duurdere) G12M20 Heritage zit trouwens in de Marshall 1974x en daar was ik ook niet echt van onder de indruk, van de speaker dan... Een beetje weinig headroom en een beetje doffig, minder midhoog en strak laag dan de Marshall 4x12 kast met de goedkopere G12M uit de Classic serie...
Misschien is een combi van een G12H en een G12M (welke dan ook) wel te gek...
Overigens zou ik die G12H anniversaries iedere Grunge/Alternative Rock gitarist absoluut aanraden... Ze zijn heel direct, maar ook erg rauw met schreeuwerig/krasserig tophoog en een lelijke rafel i.m.o... Soms is dat net hetgene dat je nodig hebt, maar het is niet mijn "cup of tea", niet als ik naar een voor mij lekkere rhythm sound zoek en niet als ik naar een voor mij lekkere solo sound zoek...

Wizz
19 juni 2006, 23:31
Sommige amps zijn zwaar overpriced, zoals bijvoorbeeld de meeste Mesa/Boogies en sommige amps behoren gewoon tot de mindere in hun veld, zoals bijvoorbeeld de Marshall JCM900 Dual Reverb...

Dat vind ik gewaagde stellingen, Tristan.
Zijn al die mensen dan gek, die een Mesa kopen ? De JCM 900 Dual Reverb was in zijn tijd veruit de goedkoopste channelswitcher waar nog een merkje op zat. Voor het geld was het sowieso een luxe versterker. Ik denk dat de in mijn ogen onterechte negatieve reputatie van 900's in het algemeen op twee zaken terug te voeren valt :
1.De buizen waren nog nooit zo slecht als in de jaren negentig.
Ik kocht in die dagen een spiksplinternieuwe 900 MK III (mod.nr.2100) en die klonk ook ruk, zo nieuw uit doos, maar na een weekje in het verpleegtehuis van Ernst Fliek blies 'ie zelfs mijn Silver Jubes eruit. Die waar Slash, Fruciante ed op spelen, ja...
2.Mensen konden er niet goed mee overweg.
Ook nu nog worden Marshalls verketterd op grond van het scheurkanaal, dat dan vergeleken wordt met oude plexi's. Fout ! Je moet het cleane kanaal crancken, als je met Vendexen speelt er ook nog een Germanium-doosje tussen zetten. Tone-heaven, en een heel wat constantere en hogere kwaliteit dan seventies Marshalls, waar je erg geluk mee moest- maar ook veel pech mee kon hebben.

Wizz

Tristan
19 juni 2006, 23:46
Dat vind ik gewaagde stellingen, Tristan.
Zijn al die mensen dan gek, die een Mesa kopen ? De JCM 900 Dual Reverb was in zijn tijd veruit de goedkoopste channelswitcher waar nog een merkje op zat. Voor het geld was het sowieso een luxe versterker. Ik denk dat de in mijn ogen onterechte negatieve reputatie van 900's in het algemeen op twee zaken terug te voeren valt :
1.De buizen waren nog nooit zo slecht als in de jaren negentig.
Ik kocht in die dagen een spiksplinternieuwe 900 MK III (mod.nr.2100) en die klonk ook ruk, zo nieuw uit doos, maar na een weekje in het verpleegtehuis van Ernst Fliek blies 'ie zelfs mijn Silver Jubes eruit. Die waar Slash, Fruciante ed op spelen, ja...
2.Mensen konden er niet goed mee overweg.
Ook nu nog worden Marshalls verketterd op grond van het scheurkanaal, dat dan vergeleken wordt met oude plexi's. Fout ! Je moet het cleane kanaal crancken, als je met Vendexen speelt er ook nog een Germanium-doosje tussen zetten. Tone-heaven, en een heel wat constantere en hogere kwaliteit dan seventies Marshalls, waar je erg geluk mee moest- maar ook veel pech mee kon hebben.

Wizz

Een Mesa is in Europa gewoon overpriced en al helemaal sinds Voerman de importeur is... Toen Serlui het nog deed waren de prijzen hoog, maar niet onacceptabel, bij Voerman zijn ze de pan uitgerezen... Voor die prijzen kan je gewoon een betere amp kopen i.m.o...

De JCM900 Dual Reverb is bedoeld als channel switcher met een clean en een gain kanaal... Zoals je zelf al zegt is het gain kanaal gewoon ruk en clean klinkt hij ook niet echt lekker, dus de enige lekkere sound die je er nog uit kan halen is een soort crunchy sound, maar dat doet bijvoorbeeld een JCM800 2203/2204 i.m.o. beter, dus is het in geen opzicht echt een geslaagde amp... Niet als channel switcher en niet echt als crunch amp...

Voor de Silver Jubilee geldt i.m.o. hetzelfde, dat vind ik echt helemaal niets... Het lead kanaal klinkt met gain boven het midden als een scheet door een megafoon, dat heeft iedereen kunnen horen bij het concert van de Peppers op Pinkpop...

Ik heb geen idee wat je bedoelt met Vendexen...

Agent_Smith
20 juni 2006, 07:46
Nou, er is weinig eer te behalen aan deze discussie.

Wizz
20 juni 2006, 09:29
Voor de Silver Jubilee geldt i.m.o. hetzelfde, dat vind ik echt helemaal niets(...) Ik heb geen idee wat je bedoelt met Vendexen...

Ah ! Dus jij vindt de favoriete versterker van bijna alle groten der aarde niets... er wordt me een hoop duidelijk. Kwestie van smaak zullen we maar zeggen. Ik vind de solo van Hotel California best lekker, persoonlijk !
Met Vendex bedoel ik Fender. De frustratocaster, zeg maar.

Wizz

hanzeman
20 juni 2006, 09:55
Ah ! Dus jij vindt de favoriete versterker van bijna alle groten der aarde niets... er wordt me een hoop duidelijk. Kwestie van smaak zullen we maar zeggen. Ik vind de solo van Hotel California best lekker, persoonlijk !
Met Vendex bedoel ik Fender. De frustratocaster, zeg maar.

Wizz


Ik dacht dat de solo van Hotel California vreemd genoeg was gespeeld op een Roland Cube. Serieus!

Thijssie
20 juni 2006, 10:46
Afgezien van het feit dat deze discussie over het verschil tussen Greenbacks en V30's ging, moet je zaken een beetje in het perspectief kunnen zien.

Je kunt wel zeggen dat alle versterkers zwaar zuigen en dat er alleen nog maar een plexi uit '69 en een fender uit '65 overblijven die *wel* een acceptabel geluid hebben voor jou, maar ik vind dat je zaken dan uit zijn verband rekt.


Btw weer on-topic! Greenbacks klinken veeeeeeeeeeeel beter! :)

Wizz
20 juni 2006, 11:52
Je kunt wel zeggen dat alle versterkers zwaar zuigen en dat er alleen nog maar een plexi uit '69 en een fender uit '65 overblijven die *wel* een acceptabel geluid hebben voor jou, maar ik vind dat je zaken dan uit zijn verband rekt.

Helemaal mee eens. Bovendien zijn die ouwe bakken vaak hoogst onbetrouwbaar. Toen ik op ouwe AC 30's speelde was ik maar wat blij dat ik er drie had : Eén bij de reparateur, één op het podium en één als reserve. Mijn ziekelijke kollektie Marshalls vindt ook zijn oorsprong in het feit dat die eind zestig/begin zeventiger jaren bakken nogal eens sneuvelden, on the road.

En dan weer on-topic :
@Thijssie : "Greenbacks klinken véééél beter"...."gezocht : V 30" :sneaky:
Zoals ik het zou willen omschrijven klinkt een V 30 een beetje "gescooped" oftewel, van het "mid" ontdaan. Als je die chop-chop sound zoekt, is dat je ding. Nadeel : Ook al zet je het mid op 100 op de versterker, het komt gewoon niet uit de speaker. De Greenback neigt eerder naar teveel mid, maar dat laat zich met de equalizer -van de amp of een bakske- prima verwijderen, desgewenst.
Oftewel : Met wat passen en meten kun je met een Greenback redelijk de V 30 sound benaderen, andersom wil echt niet.

Wizz

Agent_Smith
20 juni 2006, 12:09
Afgezien van het feit dat deze discussie over het verschil tussen Greenbacks en V30's ging, moet je zaken een beetje in het perspectief kunnen zien.

Je kunt wel zeggen dat alle versterkers zwaar zuigen en dat er alleen nog maar een plexi uit '69 en een fender uit '65 overblijven die *wel* een acceptabel geluid hebben voor jou, maar ik vind dat je zaken dan uit zijn verband rekt.


Btw weer on-topic! Greenbacks klinken veeeeeeeeeeeel beter! :)


Precies, dat is wat ik met mijn opmerking ook bedoelde. ruk-dit, ruk-dat.... nou, laat maar. Er is blijkbaar geen discussie mogelijk.

Ik hou het wel lekker bij mijn channel-switcher-Marshalls en dan lekker door mijn 1977 Marshall cab met Greenbacks!! Ik heb toch een andere definitie van een zuig-geluid...

LordRiffenstein
20 juni 2006, 12:23
Zoals ik het zou willen omschrijven klinkt een V 30 een beetje "gescooped" oftewel, van het "mid" ontdaan. Als je die chop-chop sound zoekt, is dat je ding. Nadeel : Ook al zet je het mid op 100 op de versterker, het komt gewoon niet uit de speaker. De Greenback neigt eerder naar teveel mid, maar dat laat zich met de equalizer -van de amp of een bakske- prima verwijderen, desgewenst.
Oftewel : Met wat passen en meten kun je met een Greenback redelijk de V 30 sound benaderen, andersom wil echt niet.

Wizz

Dat is de allereerste keer dat ik ze zo omschreven hoor, de meeste mensen zeggen net het omgekeerde.

Frequency V30:
http://professional.celestion.com/guitar/products/graphs/vintage_30.gif

Frequency Greenback:
http://professional.celestion.com/guitar/products/graphs/g12_m_greenback.gif

heavy-metal-thunder
20 juni 2006, 12:32
Helemaal mee eens. Bovendien zijn die ouwe bakken vaak hoogst onbetrouwbaar. Toen ik op ouwe AC 30's speelde was ik maar wat blij dat ik er drie had : Eén bij de reparateur, één op het podium en één als reserve. Mijn ziekelijke kollektie Marshalls vindt ook zijn oorsprong in het feit dat die eind zestig/begin zeventiger jaren bakken nogal eens sneuvelden, on the road.

En dan weer on-topic :
@Thijssie : "Greenbacks klinken véééél beter"...."gezocht : V 30" :sneaky:
Zoals ik het zou willen omschrijven klinkt een V 30 een beetje "gescooped" oftewel, van het "mid" ontdaan. Als je die chop-chop sound zoekt, is dat je ding. Nadeel : Ook al zet je het mid op 100 op de versterker, het komt gewoon niet uit de speaker. De Greenback neigt eerder naar teveel mid, maar dat laat zich met de equalizer -van de amp of een bakske- prima verwijderen, desgewenst.
Oftewel : Met wat passen en meten kun je met een Greenback redelijk de V 30 sound benaderen, andersom wil echt niet.

Wizz

En waar mogen de G12H30 (ergens jaren, 70 Rola's ook met een groen rugje), geplaatst worden?

Thijssie
20 juni 2006, 12:36
@Thijssie : "Greenbacks klinken véééél beter"...."gezocht : V 30" :sneaky:

:)

Ik heb reeds een 4x12 met greenbacks!

Maar heb nog een V30 nodig voor een Cab met GB12's en V30's. Je moet natuurlijk altijd wat te kloten hebben natuurlijk :p

Tristan
20 juni 2006, 12:37
Sorry dudes, maar ik vind het ene gewoon beter dan het andere...
Een eenkanaals JCM800 2203/2204 is i.m.o gewoon in alle opzichten een betere amp dan een JCM900 Dual Reverb of een Silver Jubilee, betere lead sounds en betere crunch sounds en clean zijn ze alledrie niet super, dus dat lijkt me een uitgemaakte zaak... Ik begrijp niet waarom iemand voor second best zou kiezen als hij voor hetzelfde geld iets beters kan krijgen...
Het gaat erom dat je de ene sound wel uit elke amp kan krijgen en de andere sound niet... Een Silver Jubileeof een JCM900 Dual Reverb (scheet) geluid kan je ook uit een JCM800 halen i.c.m. een licht ingestelde Fuzz, maar uit een een Silver Jubilee/JCM900 Dual Reverb haal je niet de vloeiende crunch met ballen die je uit een JCM800 kan halen, zo simpel is het i.m.o en laat dat laatste nou toevallig precies zijn wat ik zoek... Een goede zingende lead sound haal je ook uit een JCM800 i.c.m. een boost/overdrive pedaaltje en dat doet een Silver Jubilee of een JCM900 Dual Reverb ook minder i.m.o...

Maar weer ontopic:
Wat betreft speakers vind ik een G12H dichter in de buurt liggen van een Vintage 30 dan een G12M Greenback... De G12H en de Vintage 30 hebben allebei minder (smeuig) midden dan een G12M Greenback, maar vooral de Vintage 30 heeft weer wel meer midhoog, meer presence... Soms is dat erg mooi... Voor volledig cleane partijen, of om een high gain geluid meer definitie te geven, maar voor een klassieke sound vind ik het meestal minder goed werken...

Thijssie
20 juni 2006, 12:43
Zoals ik het zou willen omschrijven klinkt een V 30 een beetje "gescooped" oftewel, van het "mid" ontdaan. Als je die chop-chop sound zoekt, is dat je ding. Nadeel : Ook al zet je het mid op 100 op de versterker, het komt gewoon niet uit de speaker. De Greenback neigt eerder naar teveel mid, maar dat laat zich met de equalizer -van de amp of een bakske- prima verwijderen, desgewenst.
Oftewel : Met wat passen en meten kun je met een Greenback redelijk de V 30 sound benaderen, andersom wil echt niet.

Nou, hier ben ik het dus helemaal niet mee eens!

Haal jij de G12T75 en V30 niet door elkaar?

De V30 heeft juist ontzettend veel mid, er zit zelfs in het hoog mid een enorm "schreeuwerig randje" waardoor ik er wel eens "pijn aan mijn oren" van krijg. Maar ze zijn wel heel strak en geven ontzettend veel "druk", zelfs zo veel dat ze zelfs met heel veel gain nog dynamisch klinken.

Het karakteristiek van de Greenback vind ik juist het "losse". De warmte, het modderige in het laag en dat levendige in het hoog. Ze zijn ook niet echt "clean", ook al speel je helemaal clean, ze vervormen altijd een beetje, zelfs op lage volumes.

Agent_Smith
20 juni 2006, 12:57
Sorry dudes, maar ik vind het ene gewoon beter dan het andere...
Een eenkanaals JCM800 2203/2204 is i.m.o gewoon in alle opzichten een betere amp dan een JCM900 Dual Reverb of een Silver Jubilee, betere lead sounds en betere crunch sounds en clean zijn ze alledrie niet super, dus dat lijkt me een uitgemaakte zaak... Ik begrijp niet waarom iemand voor second best zou kiezen als hij voor hetzelfde geld iets beters kan krijgen...
Het gaat erom dat je de ene sound wel uit elke amp kan krijgen en de andere sound niet... Een Silver Jubileeof een JCM900 Dual Reverb (scheet) geluid kan je ook uit een JCM800 halen i.c.m. een licht ingestelde Fuzz, maar uit een een Silver Jubilee/JCM900 Dual Reverb haal je niet de vloeiende crunch met ballen die je uit een JCM800 kan halen, zo simpel is het i.m.o en laat dat laatste nou toevallig precies zijn wat ik zoek... Een goede zingende lead sound haal je ook uit een JCM800 i.c.m. een boost/overdrive pedaaltje en dat doet een Silver Jubilee of een JCM900 Dual Reverb ook minder i.m.o...


Jaja, we kennen je mening nu ondertussen wel.

Wizz
20 juni 2006, 14:08
Jaja, we kennen je mening nu ondertussen wel.

Ik vraag me alleen serieus af of het hier een mening of een vooroordeel betreft. Het is leuk om te zien hoe onze smaken over speakers verschillen, hoe we klankverschillen ervaren.
Maar ik heb zowel een paar 2203's, 2204's als Silver Jubilee's en die laatste hebben gewoon een veel betere toonregeling -interactief, zoals de Mesa/Boogie's waar Tristan ook al zo'n hekel aan heeft. En dan rijst bij mij toch de vraag of Tristan ooit de tijd genomen heeft om uit te zoeken hoe die toonregeling werkt. Ik begrijp het ook wel :Eén van mijn grootste miskopen was een Boogie MK III : Teveel toonregeling, elke knop had "pull shift" ed. Net iets teveel mogelijkheden om je geluid te verneuken, en altijd het gevoel dat het beter zou moeten kunnen als je nog een uurtje had kunnen soundchecken. De Boogie MK I die ik nu heb is echter één van de beste combo's die ik ooit gehad heb.


Wizz

Tristan
20 juni 2006, 14:31
Een Boogie Mark1 is ook een ander beestje dan een Mark3...
Dat is een van de weinige echte lekkere Boogies ooit gemaakt i.m.o...
Wat betreft de toonregeling, daarin heb je absoluut gelijk... Er zijn meer mogelijkheden met de toonregeling op een Silver Jubilee, maar wat juist zo fijn is aan die JCM800 is dat je hem telkens hetzelfde kan afstellen en dat er dan voor jou telkens het beste geluid uitkomt... Bij die Silver Jubilee ben je maar aan het draaien en krijg je er toch niet uit wat je wil horen (ik niet tenminste, of er moet een scheet/rafel uit knop op zitten)... Overigens is die toonregeling van een JCM800 heel makkelijk aan te pakken, inderdaad door iemand als Ernst Fliek ofzo, daarna heb je een toonregeling die zeker zo effectief is als die op een Silver Jubilee... Voor mij hoeft het echter niet, juist omdat de toonregeling zo beperkt is, heb je heel gemakkelijk een sound die lekker klinkt en de voicing van de amp zelf is gewoon al erg lekker, dat kan ik van de Silver Jubilee niet zeggen...
Ik heb overigens bijna alle amps waar ik over spreek uitvoerig getest en vaak ook in live situaties gebruikt, dus er zijn geen vooroordelen van mijn kant...

Tristan
20 juni 2006, 14:47
Nou, hier ben ik het dus helemaal niet mee eens!

Haal jij de G12T75 en V30 niet door elkaar?

De V30 heeft juist ontzettend veel mid, er zit zelfs in het hoog mid een enorm "schreeuwerig randje" waardoor ik er wel eens "pijn aan mijn oren" van krijg. Maar ze zijn wel heel strak en geven ontzettend veel "druk", zelfs zo veel dat ze zelfs met heel veel gain nog dynamisch klinken.

Het karakteristiek van de Greenback vind ik juist het "losse". De warmte, het modderige in het laag en dat levendige in het hoog. Ze zijn ook niet echt "clean", ook al speel je helemaal clean, ze vervormen altijd een beetje, zelfs op lage volumes.

Ik ben het met je eens, Thijssie...
Die Vintage 30's hebben een onwijze piek in het hoog midden, die erg piercing is, ook hebben ze aardig wat laagmidden... Die G12H anniversary heeft dan weer wat meer tophoog en het laag is ook wat lager, bij oversturing is de speaker wat minder strak en krijg je dus die lelijke rafel en dat sisserige en krasserige geluid in het tophoog... Die G12H anniversaries lijken i.m.o. qua karakter ook heel erg op de speakers die Vox gebruikt in de AC30CC 2x12 combo met de goedkopere speakers (dus niet de Alnico Blue's)...
De Greenbacks zingen gewoon en hebben midden wat je echt het middengebied kan noemen, misschien is het een iets minder direct klinkende speaker en mist hij wel wat efficientie in het hoog en zeker ook in het laag (het geluid blijft minder staan), maar wat je ervoor terugkrijgt is die heerlijke vloeiende dikke crunch... Daarom is misschien een combinatie tussen een G12H en een G12M ook wel heel erg lekker... Een beetje van die rafel, dat meer "staande/stijle/rechte" tophoog en dat vette laag van de G12H, maar ook het vloeiende en het mooie midden van de G12M Greenback...
Misschien dat die G12H wel heel lekker is bij een Silver Jubilee of zoiets, maar ik vind het van Marshall maar een gekke combi bij de handwired series en ik zou de speaker ook niet zo snel combineren met een JCM800 2203/2204...

Wizz
20 juni 2006, 14:57
Ik zie nu dat je linkshandig bent. Zou dat het zijn, dat je moeite hebt met het feit dat alle versterkers rechtshandige toonregelingen hebben ?
:) Just kidding, natuurlijk. Bedankt voor je duidelijke reaktie. We dwalen natuurlijk wel af, het begon over speakers...
Nog één dingetje moet me wel van het hart : Van de 2204 (ook één van mijn favorieten) heb ik er zeker tien gehad, en steeds de beste twee/drie gehouden. Er klonken er geen twee hetzelfde, en dat lag niet alleen aan de buizen (getest). Ik probeerde het te verklaren door bouwjaar en zo, meende op een gegeven moment te weten dat "topjacks" beter klonken dan "sidejacks", maar dan kwam ik weer in het bezit van een te gekke sidejack en ging de theorie toch weer in rook op...
Ik wil maar zeggen, als ik mijn mening over "de 2204" zou baseren op de slechtste die ik ooit had, zou het een andere zijn dan wanneer ik hem baseer op de beste die ik heb (een '83 topjack). "De waarheid" zal wel ergens in het midden liggen, denk je niet ?

Wizz

Tristan
20 juni 2006, 15:07
Er zit inderdaad erg veel verschil tussen en ik vind de verticale inputs niet beter klinken dan de horizontale inputs en vice versa, geen idee waar het dan aan ligt, maar wat ik wel weet is dat ze allemaal wel een bepaalde sound en feel hebben en die sound en feel kan ik gewoon altijd meer waarderen dan de sound en feel van welke Silver Jubilee en JCM900 Dual Reverb dan ook...

Heeft iemand verder nog een mening over bepaalde speakers?
Ik denk dat we inmiddels wel kunnen stellen, dat voor cleane en highgain sounds de Vintage 30 erg geschikt is en dat de Greenback erg geschikt is voor meer klassieke crunch/blues/clean met een randje sounds...

Wizz
20 juni 2006, 15:25
Ik denk dat we inmiddels wel kunnen stellen, dat voor cleane en highgain sounds de Vintage 30 erg geschikt is en dat de Greenback erg geschikt is voor meer klassieke crunch/blues/clean met een randje sounds...

De "gewone" G 12-75T is imo ook erg onderschat. Erg "straight" maar een waanzinnige basweergave. In één van mijn 4X12 kastjes heb ik onderin G 12-75T's zitten, en bovenin G 12-30H en die kast klinkt f**king goed.
Een andere superspeaker is de "Rola" 65 Watt voorganger van de "75" en ik blijf het me afvragen : Klinken ze zo goed omdat ze oud en ingespeeld zijn ? Als dat zo is, kunnen we van de 75 nog veel meer goeds verwachten in de toekomst...

Wizz

Thijssie
20 juni 2006, 16:49
De "gewone" G 12-75T is imo ook erg onderschat. Erg "straight" maar een waanzinnige basweergave.

Gaat ie weer :)

Ik vind hem helemaal niet zo goed, ik vind hem erg doods en vlak klinken. Hij is wel strak en voor highgain toepassingen nog niet zo verkeerd maar daarvoor zijn er genoeg andere alternatieven.....

Les Paul
20 juni 2006, 18:24
De "gewone" G 12-75T is imo ook erg onderschat. Erg "straight" maar een waanzinnige basweergave. In één van mijn 4X12 kastjes heb ik onderin G 12-75T's zitten, en bovenin G 12-30H en die kast klinkt f**king goed.
Een andere superspeaker is de "Rola" 65 Watt voorganger van de "75" en ik blijf het me afvragen : Klinken ze zo goed omdat ze oud en ingespeeld zijn ? Als dat zo is, kunnen we van de 75 nog veel meer goeds verwachten in de toekomst...

Wizz

Ik ben juist zo blij dat ik die 75's uit mijn 4x12 gehaald heb. De anniversary's zijn stukken beter. Meer laag, strakker mid en niet dat schelle hoog meer.



Ik denk dat we inmiddels wel kunnen stellen, dat voor cleane en highgain sounds de Vintage 30 erg geschikt is en dat de Greenback erg geschikt is voor meer klassieke crunch/blues/clean met een randje sounds...

Ook die generalisatie gaat wat mij betreft niet op. De Studio 15 met V30's kan een werkelijk zalig blues geluid geven. Maar ja.....wat kan de Studio 15 niet? ;)

Tristan
20 juni 2006, 18:26
Die G12T75 vind ik ook erg karakterloos, wel strak en een goed laag, maar als enige speaker in een kast of combo doet hij het niet zo lekker i.m.o... Je kan hem wel goed combineren in een 4x12 closed back met Vintage 30's enzo...
De speaker waar jij het over hebt Wizz maken ze nu weer bij Celestion in de Heritage series, dat is de G12T65 Heritage... Die speaker heb ik overigens nog nooit gehoord...

djgitarist
20 juni 2006, 18:33
Het lijkt me inderdaad een kwestie van smaak, maar let wel op dat er ook duidelijk hoorbaar verschil kan zijn tussen cabinetten van verschillende merken/types die allemaal V30's hebben.

Ik vind persoonlijk de diezel cabinetten met 4x V30 erg goed klinken.

Tristan
20 juni 2006, 18:37
Ik ben juist zo blij dat ik die 75's uit mijn 4x12 gehaald heb. De anniversary's zijn stukken beter. Meer laag, strakker mid en niet dat schelle hoog meer.



Ook die generalisatie gaat wat mij betreft niet op. De Studio 15 met V30's kan een werkelijk zalig blues geluid geven. Maar ja.....wat kan de Studio 15 niet? ;)

Ik bedoelde het ook niet als generalisatie, ik bedoelde er niet mee dat een Vintage 30 per definitie geen geweldige Blues/Crunch/Clean met een randje sound kan neerzetten...
Cabs (merken) maken ook erg veel verschil inderdaad...

Agent_Smith
20 juni 2006, 18:44
Ik heb de genoemde speakers bijna allemaal (v30, GB, G12T75, G12M-70, G12-65) en mijn favo is toch de Greenback. De minste vind ik de G12T75. Zoals al genoemd erg kil en karakterloos en waanzinnig schel.
De v30 vind ik idd met een open back ook behoorlijk lekker, maar veel minder smeuig dan de GB.

Wizz
20 juni 2006, 23:28
De speaker waar jij het over hebt Wizz maken ze nu weer bij Celestion in de Heritage series, dat is de G12T65 Heritage...

Kijk kijk, dat zijn nou de gouden tips die je op dit forum kunt krijgen. Ik ga ze blind bestellen. Tot nu toe haalde ik mijn Rolaatjes meestal samen met Marshall 1X12" kastjes binnen, via E-bay of zo. Geen hond wil een 1X12" dus meer dan enkele tientjes hoefde ik er nooit voor te betalen. Rolaatje eruit, kastje in de kachel, voila. Toch een hoop gedoe...
Hartstikke bedankt voor de tip, Tristan !

Wizz

Tristan
21 juni 2006, 00:55
Graag gedaan hoor, ik dacht eigenlijk dat je dat al wel wist...
Ze staan gewoon op de Celestion site: www.celestion.com bij Heritage series...

Wizz
21 juni 2006, 17:24
Ik weet veel minder dan m'n nick -verbastering van m'n initialen- doet vermoeden ! Heb inmiddels een paartje besteld. Zeer benieuwd wat de verschillen met de oude Rola's klankmatig zullen zijn, laat ik je weten !
Groetjes,

Wizz

Xeno
22 juni 2006, 11:35
@ Wizz:

Ff over de Rolaatjes ofwel Heritage G12-65. Als ik op de Celestionsite het verhaaltje lees, lijkt het erop dat Celestion een Greenback heeft proberen te maken die meer vermogen aankan. Is het product dan een speaker die erg klinkt als een Greenback, maar toch wat strakker in de bassen is, door het hogere vermogen?
Zoja, dan is dat misschien iets voor mij. Ik speel vooral metal (High Gain en strakke bas is dus noodzakelijk) maar qua geluid hou ik meer van Classic Rock sounds (meer "personality") en dus ben ik op zoek naar de ideale "cross-over". Ik heb nu 1960A-kasten en die vind ik niet goed klinken (zoals de meesten op dit forum). V30-kasten vind ik wel beter maar die hebben "het" ook niet. Greenbacks heb ik nog nooit over gespeeld maar de soundclips die ik heb gehoord hebben "het" vaak wel, maar die zouden wellicht niet strak genoeg zijn?

Thijssie
22 juni 2006, 12:27
Ff over de Rolaatjes ofwel Heritage G12-65. Als ik op de Celestionsite het verhaaltje lees, lijkt het erop dat Celestion een Greenback heeft proberen te maken die meer vermogen aankan. Is het product dan een speaker die erg klinkt als een Greenback, maar toch wat strakker in de bassen is, door het hogere vermogen?
Zoja, dan is dat misschien iets voor mij. Ik speel vooral metal (High Gain en strakke bas is dus noodzakelijk) maar qua geluid hou ik meer van Classic Rock sounds (meer "personality") en dus ben ik op zoek naar de ideale "cross-over". Ik heb nu 1960A-kasten en die vind ik niet goed klinken (zoals de meesten op dit forum). V30-kasten vind ik wel beter maar die hebben "het" ook niet. Greenbacks heb ik nog nooit over gespeeld maar de soundclips die ik heb gehoord hebben "het" vaak wel, maar die zouden wellicht niet strak genoeg zijn?

Je zou dan ook Eminence GB12's kunnen proberen, die zijn een stukje vriendelijker voor je portomonnee en met dezelfde insteek gemaakt omdat in de VS greenbacks moeilijk te verkrijgen zijn.

Persoonlijk vind ik dat ook een hele toffe speakers, de "levendigheid in het hoog" en het "losse" is niet zo sterk als bij "de echte", maar geven wel dat type geluid. Daarnaast zijn ze veel strakker in het laag en geven nog meer "druk" dan een V30.

Tristan
22 juni 2006, 16:27
@ Wizz:

Ff over de Rolaatjes ofwel Heritage G12-65. Als ik op de Celestionsite het verhaaltje lees, lijkt het erop dat Celestion een Greenback heeft proberen te maken die meer vermogen aankan. Is het product dan een speaker die erg klinkt als een Greenback, maar toch wat strakker in de bassen is, door het hogere vermogen?
Zoja, dan is dat misschien iets voor mij. Ik speel vooral metal (High Gain en strakke bas is dus noodzakelijk) maar qua geluid hou ik meer van Classic Rock sounds (meer "personality") en dus ben ik op zoek naar de ideale "cross-over". Ik heb nu 1960A-kasten en die vind ik niet goed klinken (zoals de meesten op dit forum). V30-kasten vind ik wel beter maar die hebben "het" ook niet. Greenbacks heb ik nog nooit over gespeeld maar de soundclips die ik heb gehoord hebben "het" vaak wel, maar die zouden wellicht niet strak genoeg zijn?

Hee Xeno, die Celestion G12T65 Heritage is dan inderdaad wel het overwegen waard, lijkt me... Veel Jaren '80 Rock/Metal groepen speelden ook over die speakers i.c.m. een JCM800... Een andere Celestion waar je dan nog naar zou kunnen kijken is de Classic Lead CL80, ingespeeld hebben die een heel mooi zangerig midden, een beetje wat de Greenbacks ook hebben... Het enige nadeel aan de Classic Leads CL80, is dat ze vrij schel klinken als ze nog niet ingespeeld zijn i.m.o...

olaf
15 oktober 2006, 18:47
De combinatie CL80 en V30 is ook erg lekker!
De CL80 geeft vooral bij high gain geluiden dat smeuige en zangerige EN is strakker dan een V30. Ik speel al jaren op CL80's maar heb er nu V30's bijgeplaatst om het clean te verbeteren.
BTW De enige manier om speakers echt te testen is imo op het volume dat je gebruikt in de band want zowel je versterker als je speakers gaan dan heel anders reageren.

e!
28 februari 2007, 12:28
proberen kan nooit kwaad en ik snap ook niet waarom je daar zon redenering voor moet hebben om ze uit te proberen, maar goed.
De reden waarom je speculeert over wat goed zou KUNNEN klinken op basis van specs en info van anderen is dat je daarmee gerichter kunt zoeken naar voor jou relevante mogelijkheden. Als je helemaal niets weet moet je ALLES proberen en daar heeft de gemiddelde mens geen tijd voor.

Negative K3 fan
28 februari 2007, 12:51
De reden waarom je speculeert over wat goed zou KUNNEN klinken op basis van specs en info van anderen is dat je daarmee gerichter kunt zoeken naar voor jou relevante mogelijkheden. Als je helemaal niets weet moet je ALLES proberen en daar heeft de gemiddelde mens geen tijd voor.

dit topic ging maar over 2 speakers en is alweer jaren oud

Mr.Bluesbreaker
28 februari 2007, 13:05
Ik heb zelf erg lang naar "mijn speaker" gezocht nadat ik jaren met de G12 75T's speelde in 8*12 stack. Teveel gesis in het hoog en niet mooi met een Gibson vond ik. Zowel Greenbacks als V30 uitgeprobeerd, het meest opvallende:

Het ligt er maar net aan onder welke versterker je het zet. In de oefenruimte speel ik op een Mosfet (transistor dus) Marshall 100 watts combo, openback.
Telecaster erop en wat galm, V30 2 maal erin, perfect geluid.
Zet ik 4*V30 onder mijn Marshall 2203 dan is het echt oren dicht, alle treble en presence op 0, en proberen een aangename sound te zoeken.

Sinds een tijdje heb ik een Bogner rechter 4*12 kast met Greenbacks erin. Dat werkt veel beter met mijn amp.

Rutger
28 februari 2007, 13:13
Precies, het is de match met je amp, maar eigenlijk met je gehele setup die leidt tot je speakerkeuze. Maar ook op twee dezelfde amps hoeven toch niet dezelfde speakers het beste te klinken, als voor de amp totaal andere effecten en gitaren worden gebruikt. En je smaak en speelstijl zijn misschien nog wel het belangrijkste.


Maar je kun idd niet alles gaan uitproberen, er is maar een select groepje die in die gelegenheid is. Wat je in elk geval wel kunt doen, is in muziekzaken amps uittesten waarvan je weet welke speakers erin zitten. Dan krijg je in elk geval een idee van de klankkleur die de speakers geven, en wat jouw voorkeur heeft. Dat telt toch het meest.

En als je zelfs die gelegenheid niet hebt, kun je het best voor de gulden middenweg kiezen. Lees over/luister naar de mensen die een vergelijkbare setup en muzieksmaak als jij hebben, vraag ze welke speakers ze gebruiken, en koop daar een setje van. Dan zit je in elk geval in de goede richting!

Kim Wilson
28 februari 2007, 13:17
Ik heb mijn keuze laten bepalen door er veel met anderen over te praten, hier op het forum. Het zou best kunnen dat er ergens op de wereld een set speakers is dat nóg beter klinkt, maar ik denk dat ik redelijk de ideale setup heb voor mijn smaak. Ik vond dat er in de originele Oxford speakers een hoge scherpe overdrive zat, met de G12H's heb ik daar geen last meer van. Hij klinkt nu echt geweldig, echt mooi rond, zoals een Bandmaster hoort te klinken.

Rutger
28 februari 2007, 13:25
maar je wist in elk geval al wat je niet mooi vond ;)

Kim Wilson
28 februari 2007, 13:26
maar je wist in elk geval al wat je niet mooi vond ;)
Ik wist welk geluid ik zocht. De G12H's had ik al voordat ik de Bandmaster met bijbehorende Oxfords kocht.

Rutger
28 februari 2007, 13:30
Oh foutje, uit je zelfbouwcab natuurlijk :roll:

k heb btw ook een set G12H's op advies van anderen, maar dan oudjes. een 55Hz greenback uit de '60-s, en een 75 Hz blackback die iets jonger is (wrs uit een ouwe Vox). Perfecte combi! De 55Hz zorgt voor warmte en bas, de 75Hz voor strakheid en punch

je moet ook een beetje het geluk hebben waar je tegenaan loopt. de 75 Hz had ik via marktplaats uit A'dam gehaald, de 55Hz bij ons aller bekende Al

Kim Wilson
28 februari 2007, 13:34
Greenbacks zijn G12M's toch?

Die van mij zijn 55Hz uit 1974. Rola, met grijze kap. En allemachtig zwaar!

Rutger
28 februari 2007, 13:37
Een G12H kan ook greenback zijn, t is gewoon de beschrijving van de groene kap achterop de magneet. De mijne zijn ook Rola's :)

En die krengen zijn idd loodzwaar, vooral in zo'n Bandmaster cab. Maar t is de moeite van het vertillen waard!

dr.distortion
28 februari 2007, 13:38
Ikzelf heb zo'n fame cab van musicstore met 2 x 12 " V30 cabs. Een heerlijk geluid met mijn London City Mark IV. Qua status / standing het meest goedkope misschien wat er te vinden valt...maar qua geluid? Heerlijk. Voor de high gain toepassing heb ik er een Zoom Driver voor staan....echt een heerlijk vet geluid (denk richting black album van metallica). Voor de rock / hardrock /blues heb ik een SD1 en een DS2. Het cab heb ik wel open gemaakt aan de achterkant voor een meer open / helder geluid, dicht was het toch te donker. Ik heb hiervoor gekozen omdat mijn muzieksmaak vooral heavy metal / hardrock is...naar aanleiding van rondlezen op dit forum heb ik toen gekozen voor V30, en dat fame cab was een geweldig alternatief tov de veel duurdere bekende merken. Eerlijk gezegd...een greenback heb ik niet getest, ben erg tevreden met mijn geluid momenteel. Mss nogal off topic, sorry daarvoor, maar wilde dit even met jullie delen...