PDA

View Full Version : Gitaarnek: welk hout?



CatchDude
6 september 2005, 17:17
Ik ben rustigaan begonnen met het zoeken naar een nieuwe gitaar. Uiteindelijk gaat het er op neer komen op: "Hoeveel geld heb je" en "Speel d'r eens op, dan weet je hoe hij voelt/klinkt". Maar goed, tot die tijd ga ik dus afstrepen wat ik wel en niet voor een gitaar wil hebben.

Uit sentimentele redenen moet het een Fender Stratocaster gaan worden maar hoe, wat of welke ben ik nog niet uit. Nieuw of 2e hands ook nog niet.
Ik wil me eerst gaan verdiepen in welke houtsoorten ik wil zien. Nu zoek ik dus naar een goede website waarop wordt uitgelegd welke houtsoorten en in welke positie voor een bepaald soort geluid zorgen. Iemand advies, links of tips?

Uiteindelijk zoek ik naar een zuivere warme toon met een goede basklank die gewoon lekker bluezzy aanvoelt. Maar dat hoor ik tijdens het spelen wel. ;)

Orpheo
6 september 2005, 17:28
houtsoorten zelf zeggen niet veel hoor. uit een mahonie-esdoorn gitaar kan je heus wel een lekkere metaldreun krijgen, maar ook lekkere blueslicks, en uit alder/esdoorn idem.

voor halzen gebruikt men vaak esdoorn of mahonie. soms wat andere soorten, zoals basswood (bij parkers bv) of purperhart als laminaat. maar das redelijk zeldzaam.

maar bij zelfbouw hoort dit denk ik eerder. daar zie je ook welke houtsoorten welke sound ongeveer produceren.

je kan ervan uitgaan eigenlijk dat basswood totaal GEEN tonewood is. mahonie maakt je tone warm, diep en vettig, esdoorn geeft t helderheid, sparkle, en soms schelheid, rosewood maakt je sound wat warmer, essen geeft je lekker laag met flink wat tophoog erbij, lekker gebalanceerd, elzen meer hoog, maar nog redelijk gebalanceerd, ebben haalt het mid en hoog van je sound naar voren, en dan ben ik er eigenlijk wel, in supersneltreinvaart....snappie t nog? :D

CatchDude
6 september 2005, 17:43
Hmm, als ik het goed lees ben ik op zoek naar Mahonie of Essen dus. Even googlen. :) Thank man!

Orpheo
6 september 2005, 18:32
Hmm, als ik het goed lees ben ik op zoek naar Mahonie of Essen dus. Even googlen. :) Thank man!

het was maar globaal wat ik zei he. pickups hebben ook megaveel invloed, en amp ook.

een van de meest aangename gitaren over de meeste versterkers is een alder/ash gitaar met esdoorn nek en rosewood/ebben/esdoorn toets. een soort strat dus. kan je metal mee beuken, maar ook lekkere blues.

of een les paul. maar omdat je een strat wil, zou ik op zoek gaan naar een ESSEN strat met maple toets+nek. dat is imo het beste dat je kan nemen in jou positie. mar ja, das mijn smaak en voorkeur.

Orpheo
6 september 2005, 18:33
Hmm, als ik het goed lees ben ik op zoek naar Mahonie of Essen dus. Even googlen. :) Thank man!

het was maar globaal wat ik zei he. pickups hebben ook megaveel invloed, en amp ook.

een van de meest aangename gitaren over de meeste versterkers is een alder/ash gitaar met esdoorn nek en rosewood/ebben/esdoorn toets. een soort strat dus. kan je metal mee beuken, maar ook lekkere blues.

of een les paul. maar omdat je een strat wil, zou ik op zoek gaan naar een ESSEN strat met maple toets+nek. dat is imo het beste dat je kan nemen in jou positie. mar ja, das mijn smaak en voorkeur.

jero
6 september 2005, 18:42
http://www.suhrguitars.com/wood.htm

CatchDude
6 september 2005, 19:06
Orpheo, bedankt voor de tip, ik ga meteen even zoeken! Ik snap dat pickups van grote invloed is, maar die vervang je makkelijker dan een nek zeg maar. :) (ten minste, da's mijn idee.)

Jero, die link is precies wat ik zoek, bedankt!

Negative K3 fan
6 september 2005, 19:27
houtsoorten zelf zeggen niet veel hoor. uit een mahonie-esdoorn gitaar kan je heus wel een lekkere metaldreun krijgen, maar ook lekkere blueslicks, en uit alder/esdoorn idem.

voor halzen gebruikt men vaak esdoorn of mahonie. soms wat andere soorten, zoals basswood (bij parkers bv) of purperhart als laminaat. maar das redelijk zeldzaam.

maar bij zelfbouw hoort dit denk ik eerder. daar zie je ook welke houtsoorten welke sound ongeveer produceren.

je kan ervan uitgaan eigenlijk dat basswood totaal GEEN tonewood is.
dat is natuurlijk volslagen onzin, niet alleen naar mijn mening maar ook naar die van vele andere bekendere gitaristen kan basswood/linden ook een perfecte tone hout zijn, het ziet er alleen niet uit


mahonie maakt je tone warm, diep en vettig, esdoorn geeft t helderheid, sparkle, en soms schelheid, rosewood maakt je sound wat warmer, essen geeft je lekker laag met flink wat tophoog erbij, lekker gebalanceerd, elzen meer hoog, maar nog redelijk gebalanceerd, ebben haalt het mid en hoog van je sound naar voren, en dan ben ik er eigenlijk wel, in supersneltreinvaart....snappie t nog? :D
nu haal je allerlei houtsoorten door elkaar voor verschillende toepassingen... ik heb namelijk nog nooit een nek compleet van ebben of elzen gezien. netzoals ik ook nog nooit een basswood fretbord heb gezien...[quote]

Negative K3 fan
6 september 2005, 19:27
houtsoorten zelf zeggen niet veel hoor. uit een mahonie-esdoorn gitaar kan je heus wel een lekkere metaldreun krijgen, maar ook lekkere blueslicks, en uit alder/esdoorn idem.

voor halzen gebruikt men vaak esdoorn of mahonie. soms wat andere soorten, zoals basswood (bij parkers bv) of purperhart als laminaat. maar das redelijk zeldzaam.

maar bij zelfbouw hoort dit denk ik eerder. daar zie je ook welke houtsoorten welke sound ongeveer produceren.

je kan ervan uitgaan eigenlijk dat basswood totaal GEEN tonewood is.
dat is natuurlijk volslagen onzin, niet alleen naar mijn mening maar ook naar die van vele andere bekendere gitaristen kan basswood/linden ook een perfecte tone hout zijn, het ziet er alleen niet uit


mahonie maakt je tone warm, diep en vettig, esdoorn geeft t helderheid, sparkle, en soms schelheid, rosewood maakt je sound wat warmer, essen geeft je lekker laag met flink wat tophoog erbij, lekker gebalanceerd, elzen meer hoog, maar nog redelijk gebalanceerd, ebben haalt het mid en hoog van je sound naar voren, en dan ben ik er eigenlijk wel, in supersneltreinvaart....snappie t nog? :D
nu haal je allerlei houtsoorten door elkaar voor verschillende toepassingen... ik heb namelijk nog nooit een nek compleet van ebben of elzen gezien. netzoals ik ook nog nooit een basswood fretbord heb gezien...[quote]

Cubensis
6 september 2005, 19:31
ik heb namelijk nog nooit een nek compleet van ebben gezien. netzoals ik
ik wel hoor, had orpheo me een link van gestuurd, van shamray, normaal doen ze dat nooit omdat ze nooit zulke grote stukken ebben hebben, maar daar dus wel, zag er echt lekker uit, was alleen gigantisch duur :)

Negative K3 fan
6 september 2005, 19:31
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=60878&highlight=houtsoorten in dit topic (watje heel makkelijk had kunnen vinden als je even had gezocht) staat een link met een redelijk objectieve en uitgebreide informatie over houtsoorten met betrekking tot solid body electrische gitaren.

Negative K3 fan
6 september 2005, 19:35
ik heb namelijk nog nooit een nek compleet van ebben gezien. netzoals ik
ik wel hoor, had orpheo me een link van gestuurd, van shamray, normaal doen ze dat nooit omdat ze nooit zulke grote stukken ebben hebben, maar daar dus wel, zag er echt lekker uit, was alleen gigantisch duur :)

hmm ik zie het nut er niet echt van in, aangezien je dat van te voren absoluut niet kunt testen, het verschrikkelijk duur (niet alleen om te krijgen, maar ook om te bewerken, keiharde houtsoort) is en het zal je gitaar ook asociaal zwaar maken... eigenlijk helemaal niet geschikt als nek.

Negative K3 fan
6 september 2005, 19:35
ik heb namelijk nog nooit een nek compleet van ebben gezien. netzoals ik
ik wel hoor, had orpheo me een link van gestuurd, van shamray, normaal doen ze dat nooit omdat ze nooit zulke grote stukken ebben hebben, maar daar dus wel, zag er echt lekker uit, was alleen gigantisch duur :)

hmm ik zie het nut er niet echt van in, aangezien je dat van te voren absoluut niet kunt testen, het verschrikkelijk duur (niet alleen om te krijgen, maar ook om te bewerken, keiharde houtsoort) is en het zal je gitaar ook asociaal zwaar maken... eigenlijk helemaal niet geschikt als nek.

Negative K3 fan
6 september 2005, 19:36
ik heb namelijk nog nooit een nek compleet van ebben gezien. netzoals ik
ik wel hoor, had orpheo me een link van gestuurd, van shamray, normaal doen ze dat nooit omdat ze nooit zulke grote stukken ebben hebben, maar daar dus wel, zag er echt lekker uit, was alleen gigantisch duur :)

hmm ik zie het nut er niet echt van in, aangezien je dat van te voren absoluut niet kunt testen, het verschrikkelijk duur (niet alleen om te krijgen, maar ook om te bewerken, keiharde houtsoort) is en het zal je gitaar ook asociaal zwaar maken... eigenlijk helemaal niet geschikt als nek.

Orpheo
6 september 2005, 19:37
@ neg. k3fan:

over basswood: velen zijn dat denk ik wel met me eens... tis karakterloos hout. maar dat kan de T.S. zelf ontdekken als ie me niet gelooft (ik raad dat zelfs dus aan). en ik was inderdaad ietwat vaag over die fingerboard-houtsoorten, maar een nek van rosewood of ebben is wat duur, maar kan makkelijk. denk maar aan bv anders D.'s PRS of aan die strat van michael walker van shamray; die heeft een stratbody van koa (dacht ik...) en een nek van maccassar ebben (ME DUNKT!!!!). het voelde blijkbaar nagenoeg perfect, en t scheen heel goed te klinken.

maar ik kan me ok herinneren dat ik zei dat ie beter gewoon zelf maar kon gaan testen, en dat de T.S. mijn verhaal niet als waarheid moest zien maar als globale richtlijn...

Orpheo
6 september 2005, 19:38
@ neg. k3fan:

over basswood: velen zijn dat denk ik wel met me eens... tis karakterloos hout. maar dat kan de T.S. zelf ontdekken als ie me niet gelooft (ik raad dat zelfs dus aan). en ik was inderdaad ietwat vaag over die fingerboard-houtsoorten, maar een nek van rosewood of ebben is wat duur, maar kan makkelijk. denk maar aan bv anders D.'s PRS of aan die strat van michael walker van shamray; die heeft een stratbody van koa (dacht ik...) en een nek van maccassar ebben (ME DUNKT!!!!). het voelde blijkbaar nagenoeg perfect, en t scheen heel goed te klinken.

maar ik kan me ok herinneren dat ik zei dat ie beter gewoon zelf maar kon gaan testen, en dat de T.S. mijn verhaal niet als waarheid moest zien maar als globale richtlijn...

Negative K3 fan
6 september 2005, 19:38
karakterloos ben ik met je eens, maar dat maakt het niet opeens ongeschikt als tonehout, ieder slot heeft zijn sleutel en ik kan me voorstellen dat basswood in bepaalde situaties precies de toon kan hebben die je zoekt.

Negative K3 fan
6 september 2005, 19:39
karakterloos ben ik met je eens, maar dat maakt het niet opeens ongeschikt als tonehout, ieder slot heeft zijn sleutel en ik kan me voorstellen dat basswood in bepaalde situaties precies de toon kan hebben die je zoekt.

CatchDude
6 september 2005, 19:55
T.S. is ook niet op zijn achterhoofd gevallen hoor. ;) Maar je moet ergens beginnen met je zoektocht, nietwaar?

@ Neg K3 fan: Tja, door al het drukke zoeken op google gewoon niet hier gezocht voor meer info. Bedankt voor de link iig.

Uiteindelijk gaat het er om dat de gitaar klinkt en speelt zoals jij wilt, maar als je niet bulkt van het geld is een compromis vaak de enige oplossing. Stel ik vind een gitaar met elementen die ik graag wil hebben, en een andere gitaar met het soort hout dat ik graag zie op de diverse plekken maar zonder die elementen. Die elementen in de andere gitaar laten zetten is geen optie als je even wilt inspelen om te kijken of het is wat je zoekt. Vandaar dat ik liever vooraf een bepaalde samenstelling in een gitaar kan vaststellen en binnen dat kader ga zoeken naar een gitaar naar wens. Daarnaast heb je dan ook een bepaalde richtlijn zodat je niet verdrinkt in het oneindige aanbod. :) En het proberen en spelen komt tegen de tijd dat ik het uit te geven bedrag bijna bij elkaar heb. ;)

Maar tot die tijd speel ik lekker verder op m'n Ibanes SA-160 die elke vorm van bas moet ontbreken, elke 10 minuten opnieuw gestemt moet worden en een sustain heeft die eigenlijk demping had moeten heten. ;) (Hij speelt wel verdomt soepel overigens...)

CatchDude
6 september 2005, 20:03
Voor de geinterresseerden heb ik ook deze link gevonden:

http://www.warmoth.com/guitar/necks/necks.cfm?fuseaction=guitar_neckwoods

jpb
7 september 2005, 00:51
[.....]Uit sentimentele redenen moet het een Fender Stratocaster gaan worden maar hoe, wat of welke ben ik nog niet uit. Nieuw of 2e hands ook nog niet.
Ik wil me eerst gaan verdiepen in welke houtsoorten ik wil zien. Nu zoek ik dus naar een goede website waarop wordt uitgelegd welke houtsoorten en in welke positie voor een bepaald soort geluid zorgen. Iemand advies, links of tips?[.......]


Om sentimentele redenen een strat? Dan koop je er toch gewoon een, met maple of rosewood toets. Ik zie het probleem niet.. :???:



[....]Uiteindelijk zoek ik naar een zuivere warme toon met een goede basklank [.....]
Als je zo'n toon wilt, dan moet je geen stratocaster kopen. Alles behalve warm en goede basklank :D

CatchDude
7 september 2005, 11:12
Maar dat is het hem dan juist; Neem je maple of rosewood? :)

Maar waar zou ik dan naar moeten zoeken, ipv die strat? (Sentiment daargelaten...;))

CatchDude
7 september 2005, 14:49
Hmmm, zojuist op een Mexicaanse Fender Deluxe player strat gespeeld.
http://www.fender.com/products/search.php?partno=0133000327

Deze had een rosewood fingerboard, ik moet zeggen: "Dat was lekker!" Klonk ook erg goed en fluisterstil qua noise. Aan het eind van de week is er ook een binnen met een maple fingerboard. Dat wordt even vergelijken dus. :)

's Even kijken of ik hier wat mensen kan vinden die er ervaring mee hebben...

Ibanez RuleZ
7 september 2005, 16:40
karakterloos ben ik met je eens, maar dat maakt het niet opeens ongeschikt als tonehout, ieder slot heeft zijn sleutel en ik kan me voorstellen dat basswood in bepaalde situaties precies de toon kan hebben die je zoekt.

het heeft weldegelijk karakter, een neutraal karakter, een erg maakbaar karakter. het is grappig dat basswood altijd zo afgezeken wordt, maar mijn charvel 750 (die per ongeluk van basswood is en niet mahonie, foutje) met esdoorn top klinkt weldegelijk SUPERvet

harrald

olaf reijnders
7 september 2005, 16:58
Wat denk je van die talloze Ibanezzen die supervet klinken! Ook basswood (lindehout)! Ik heb zelf een SR800 gehad waar ik jarenlang met plezier op heb gespeeld.
Alleen de vraag is welk hout voor nekken geschikt is. Wenge heeft veel bas in het geluid. Alleen bouwt 7ender geen gitaren met Wenge. Je zou kunnen nadenken om een Warmoth stratje te bouwen.

Braindead
7 september 2005, 17:01
quote"het is grappig dat basswood altijd zo afgezeken wordt, maar mijn charvel 750 (die per ongeluk van basswood is en niet mahonie, foutje) met esdoorn top klinkt weldegelijk SUPERvet

harrald[/quote]

Dat kan kloppen. Mijn ervaring is ook dat Basswood een heel kaal gevoelloos geluid geeft. Maar mijn Musicman Axis die eveneens een basswood body heeft, maar dan een maple top klinkt best heel goed.
Volgens mij heeft zo'n maple top gewoon een heel positieve invloed op je geluid als je er basswood onder hebt zitten.
Bij de axis is het ook de hals die uit megadik esdoorn (birdseye) is gemaakt, en dus veel karakter geeft.
Bij jouw charvel zal het dus ook de maple top en de nek zijn die het karakter geven. Beslist niet het basswood.......

jpb
8 september 2005, 00:09
Maar dat is het hem dan juist; Neem je maple of rosewood? :)

Maar waar zou ik dan naar moeten zoeken, ipv die strat? (Sentiment daargelaten...;))
Houtsoorten is maar een deel van je geluid. Voor warm zou ik eerder rosewood nemen. Maple is feller.

I.p.v. een strat? Mischien kun je wat meer vertellen over wat je onder "warm" en "goede bass respons" verstaat. Welke stijlen wil je spelen (als indicatie)?

CatchDude
8 september 2005, 13:02
Diverse stijlen eigenlijk, maar voornamelijk 60's/70's rock, rock&roll, rockabillie en hier en daar wat blues. Oh ja, en nog wat symphonische rock af en toe (Pink Floyd e.d.)

Maar die bas zoek ik omdat m'n amp niet al te sterk is in het basgebied, dus net dat beetje extra input kan het verschil wezen. Verder is die amp precies wat ik zoek, dus vervangen is geen optie. Nou zal zo'n beetje elk element meer bas leveren dan de elementen in m'n ibanez, dus beter wordt het altijd. Maar als ik dan toch aan het zoeken ben kan ik het beter gelijk uitzoeken, nietwaar?

En de sentimentele redenen dat ik een strat wil is eigenlijk omdat ik van kleins af aan al gefacineerd ben door dat type gitaren. Maf eigenlijk om die oogkleppen op te houden maar ja, je moet wat hebben om naartoe leven. :)