PDA

View Full Version : Ik zit vast :(



Mauser
6 september 2005, 14:30
Ik speel nu al ongeveer 2,5 jaar, en ben in die tijd heeel at vooruitgegaan. Maar sinds een paar maanden heb ik het gevoel dat ik helemaal niet meer vorder. Ik heb wel nieuwe riffs/nummers geleerd en zo, maar bv. m'n snelheid is totaal niet vooruitgegaan, waardoor ik ook problemen heb bij het leren/oefenen van solo's. Iemand tips?

Satriani
7 september 2005, 13:35
Verdeel het in stukjes. 1 stuk van eeen solo langzaam spelen, als je dat beheerst iets sneller en snelller tot het op tempo is. DAn volgende stukje zelfde verhaal. Dan plak je de stukjes aan elkaar en voila :-D

Harry
7 september 2005, 15:09
of speel solo's op je eigen manier en in je eigen tempo. Die trend van zo snel mogelijk spelen is ook maar marginaal. Inventief spelen heeft niks met snelheid te maken.

Mauser
7 september 2005, 15:45
Ok, in ieder geval bedankt :) Wat zijn verder goede oefeningen die van pas komen bij soleren?

Neals
7 september 2005, 19:21
Als je juist vastzit, zelf zit ik vooral op artistiek vlak vast, is het misschien verstandig eens andere muzieksoorten te luisteren.

Neals
8 september 2005, 21:52
Aanvulling: Zelf zit ik net vast, maar heb tegenwoordig eindelijk een sound waar ik redelijk tevreden over ben. Hoop binnenkort acceptabel materiaal te posten.

Bobbel
9 september 2005, 02:47
dat heb ik ook... ik kan nu wel heel wat acoorden pakken... ook wat lastige accoorden, maar soloren loopt nog niet lekker... snelle laddertjes enzo... ik kan wel een rustig blues solotje spelen, maar een snelle rock & roll solo zit er nog niet in... is het dan iets om daarvoor op les te gaan?

Mauser
9 september 2005, 11:17
dat heb ik ook... ik kan nu wel heel wat acoorden pakken... ook wat lastige accoorden, maar soloren loopt nog niet lekker... snelle laddertjes enzo... ik kan wel een rustig blues solotje spelen, maar een snelle rock & roll solo zit er nog niet in... is het dan iets om daarvoor op les te gaan?

Ik heb dus precies hetzelfde! Alleen, ipv akkoorden ben ik begonnen met riffs en powerchords, en ondertussen leer ik ook steeds meer open akkoorden. Maar soleren en gecompliceerde riffs lukken gewoon niet echt :(

Bobbel
9 september 2005, 14:48
Ja maar Mauser powerchords leert een aap nog binnen 5 minuten... dan zou ik als ik jou was ff The Who gaan spelen, dat kan in powerchords, maar het zijn meestal andere accoorden, wat lastigeren... en probeer jazz funk te spelen...

Mauser
9 september 2005, 15:48
Ja maar Mauser powerchords leert een aap nog binnen 5 minuten... dan zou ik als ik jou was ff The Who gaan spelen, dat kan in powerchords, maar het zijn meestal andere accoorden, wat lastigeren... en probeer jazz funk te spelen...

Dat Powerchords simpel zijn weet ik ook wel :wink: Maar ik bedoel dus ook andere soorten powerakkoorden. Die worden niet alleen gebruikt door bands als The Who, maar ook Slayer en Metallica :)

Tenzij je andere akkoorden bedoelt als o.a. deze

------------------
------------------
-5--3------------
-5--5---------7--
-3--5--3--3--5--
-3--3--5--3--3--

waayer
9 september 2005, 18:09
Aanvulling: Zelf zit ik net vast, maar heb tegenwoordig eindelijk een sound waar ik redelijk tevreden over ben. Hoop binnenkort acceptabel materiaal te posten.

het gekletter van sleutels van de cellen

Mauser
9 september 2005, 19:20
Ik heb trouwens alle 5 de Pentatonische toonladders uit m'n hoofd geleerd (was veeel makkelijker dan ik dacht) maar als ik tabs zie van een solo van bv. Kirk Hammett of Zakk Wylde (gitaristen waarvan ik vaak lees/hoor dat zij vaak de pentatonische toonladders gebruiken) maar ik herken daar niks in terug van die toonladders :???:

waayer
9 september 2005, 19:50
Alle vijf de pentatonische toonladders? volgens mij zijn het er maar twee
mineur en majeur, dat je ze op vijf verschillende posities kan spelen is iets anders.

Mauser
9 september 2005, 20:21
Alle vijf de pentatonische toonladders? volgens mij zijn het er maar twee
mineur en majeur, dat je ze op vijf verschillende posities kan spelen is iets anders.

Kan ook :oops: Het zijn in ieder geval deze: http://www.guitarconsultant.com/pentatonic.html

Maar alsnog herken ik er niks van in die solo's :-?

guitarmonk
9 september 2005, 21:25
Alle vijf de pentatonische toonladders? volgens mij zijn het er maar twee
mineur en majeur, dat je ze op vijf verschillende posities kan spelen is iets anders.

Volgens mij is het er maar 1, maar inderdaad de verschillende posities maakt het een ander verhaal. Maar dat pentatonische toonladder verhaal vind ik de boel alleen maar ingewikkelder maken als je kijkt naar de kerktoonladders. Als je die leert gaat er een wereld voor je open, het heeft denk ik geen zin om eerst die penta's helemaal te leren en dan nog eens (bijna) opnieuw voor de kerktoonladders te gaan. Lijkt zo'n beetje wel dubbelop.

Bij de kerktoonladders kun je altijd nog kiezen om pentatonisch te spelen, maar als je van de de kerktoonladders niets weet is dat andersom erg moeilijk.

taylor
10 september 2005, 11:35
eigenlijk heb je 2 pentatonische ladders mineur en majeur die kun je allebei op 2 verschillende pleken spelen.

naast die 5 noten kun je met pentatonisch afgeleide veel meer, alleen noem je dat geen pentatonisch meer omdat het geen 5 noten bevat maar 6 of zelfs 8 ect vaak wordt dit wel pentatonisch genoemt maar het is het eigenlijk niet.

het is dus niet zo van je kent 1 pentatonische en dan ben je er of zo, je kunt er net zoveel mee als kerktoonladders misschien zelfs wel meer kijk na gitaristen als bv eric johnson alleen komt er dan ook veel techniek bij kijken.

guitarmonk
10 september 2005, 15:32
eigenlijk heb je 2 pentatonische ladders mineur en majeur die kun je allebei op 2 verschillende pleken spelen.

naast die 5 noten kun je met pentatonisch afgeleide veel meer, alleen noem je dat geen pentatonisch meer omdat het geen 5 noten bevat maar 6 of zelfs 8 ect vaak wordt dit wel pentatonisch genoemt maar het is het eigenlijk niet.

het is dus niet zo van je kent 1 pentatonische en dan ben je er of zo, je kunt er net zoveel mee als kerktoonladders misschien zelfs wel meer kijk na gitaristen als bv eric johnson alleen komt er dan ook veel techniek bij kijken.

Het was ook niet zo dat ik zei dat je er met een pentatonische ladder al bent. Eric Johnson doet ook wel meer dan alleen penta, omdat hij daarvoor kiest, omdat hij de kerktoonladders wel tot zijn beschikking heeft.

taylor
11 september 2005, 11:38
ik zei ook niet dat jij dat zei maar zo kwam de topic een beetje over.

en eric johnson speelt het grootste gedeelte toch pentatonisch of afgeleide daarvan.
eric johnson was maar een voorbeeld ik had ook albert lee kunnen zeggen of hendrix of weet ik veel wie

guitarmonk
11 september 2005, 17:31
ik zei ook niet dat jij dat zei maar zo kwam de topic een beetje over.

en eric johnson speelt het grootste gedeelte toch pentatonisch of afgeleide daarvan.
eric johnson was maar een voorbeeld ik had ook albert lee kunnen zeggen of hendrix of weet ik veel wie

Ja ik snap het idee. Eric Johnson is wel erg goed, maar volgens mij heeft hij meer door wat hij speelt dan Jimi.

taylor
12 september 2005, 10:17
ja misschien wel ja maar dat is wat jimi zo appart maakt een dat er eigenlijk nooit iemand zoals hij meer is geweest.

guitarmonk
12 september 2005, 12:25
ja misschien wel ja maar dat is wat jimi zo appart maakt een dat er eigenlijk nooit iemand zoals hij meer is geweest.

Je hebt helemaal gelijk. Daarom vind ik hem nog wel beter dan eric j.

Nuttig bericht is dit verder.

Bloodline
14 september 2005, 11:22
Ik speel nu al ongeveer 2,5 jaar, en ben in die tijd heeel at vooruitgegaan. Maar sinds een paar maanden heb ik het gevoel dat ik helemaal niet meer vorder. Ik heb wel nieuwe riffs/nummers geleerd en zo, maar bv. m'n snelheid is totaal niet vooruitgegaan, waardoor ik ook problemen heb bij het leren/oefenen van solo's. Iemand tips?


als je gaat improviseren, wat doe je dan hoofdzakelijk ? als je dat onder de ogen hebt gezien. doe dan b ijv iets anders

Bloodline
14 september 2005, 11:23
Ik speel nu al ongeveer 2,5 jaar, en ben in die tijd heeel at vooruitgegaan. Maar sinds een paar maanden heb ik het gevoel dat ik helemaal niet meer vorder. Ik heb wel nieuwe riffs/nummers geleerd en zo, maar bv. m'n snelheid is totaal niet vooruitgegaan, waardoor ik ook problemen heb bij het leren/oefenen van solo's. Iemand tips?


als je gaat improviseren, wat doe je dan hoofdzakelijk ? als je dat onder de ogen hebt gezien. doe dan b ijv iets anders

moot
8 oktober 2005, 02:35
Voor al deze mensen heb ik een tip.
Neem les bij een goede gitaarleraar. Echt waar, doe dat nou maar!

guvnor
8 oktober 2005, 11:51
Voor al deze mensen heb ik een tip.
Neem les bij een goede gitaarleraar. Echt waar, doe dat nou maar!

+1 Ik zat ook muurvast... Telkens als ik de gitaar oppakte betrapte ik me erop dat ik telkens weer hetzelfde deed. Werd ook niet beter.
Heb toen les genomen en al vanaf de eerste paar lessen werd ik veel vrijer in hetgeen in speelde. Ik werd "gedwongen" andere dingen te spelen en merkte dat door alles wat ik bijleerde ik meer plezier had bij het spelen en dat maakte me alleen maar leergieriger.

Mauser
8 oktober 2005, 12:51
Voor al deze mensen heb ik een tip.
Neem les bij een goede gitaarleraar. Echt waar, doe dat nou maar!

Tjah, ik zou wel op les willen, maar ik heb nogal gebrek aan tijd en geld :oops: