PDA

View Full Version : Van 4Ohm naar 8 of 16 Ohm



almarvk
6 september 2005, 10:01
Ik wil een 2x12 cabinet bestellen, maar die heeft alleen een aansluiting voor 4 Ohm. Op mijn buizentop heb ik alleen 8 & 16 Ohm. Hoe kan ik dit veranderen op het cabinet?

pimmetje
6 september 2005, 10:07
2x12 4ohm cab is waarschijnlijk (vrijwel zeker) 2 8ohm speakers parallel.
Als je dan die 8ohm speakers in serie schakelt, heb je 16 ohm.

Kim Wilson
6 september 2005, 10:12
Gitaarspeakers zijn vaak 8 of 16 ohm. Dus in een 2x12" cab van 4 ohm zullen twee 8 ohm speakers zitten. Deze zijn nu parallel geschakeld, en als je ze in serie schakelt (dus kabel van input aan de plus van spkr. 1, van de - van deze naar de + van spkr. 2 en van de - van spkr. 2 terug naar je input) zul je uitkomen op 16 ohm, en die kun je weer in je top pluggen.

Suc6,
Hans



>Edit:
Sh*t, net te laat. :razz:

almarvk
6 september 2005, 11:14
Ok dan! Thnx! Dan ga ik 'm bestellen, zien we dan wel weer wie in mijn buurt een soldeerbout heeft :)

Kim Wilson
6 september 2005, 11:16
Ok dan! Thnx! Dan ga ik 'm bestellen, zien we dan wel weer wie in mijn buurt een soldeerbout heeft :)
Ik heb wel een soldeerbout... :roll:

chennie
6 september 2005, 16:11
Dat van die impedanties in praktijk gebruik enzo snap ik, maar ik vroeg me zo laatst af, is er nog een verschil in hoorbare kwaliteit wanneer speakers series of parallel staan geschakeld ?

Lintpete
8 september 2005, 13:05
Dat van die impedanties in praktijk gebruik enzo snap ik, maar ik vroeg me zo laatst af, is er nog een verschil in hoorbare kwaliteit wanneer speakers series of parallel staan geschakeld ?
Zolang je er voor zorgt dat beide speakers in fase staan, hoor je geen verschil. Dit geldt zowel voor parallel als serie. De speakers uit fase aansluiten is heel slecht want dan dempen ze elkaar.

Overigens is het wel zo dat een versterker vaak meer vermogen levert aan 4 ohm (parallel) dan aan 16 ohm (serie). Je hebt dus wel een verschil in geluidssterkte.

Antal
8 september 2005, 13:09
Overigens is het wel zo dat een versterker vaak meer vermogen levert aan 4 ohm (parallel) dan aan 16 ohm (serie). Je hebt dus wel een verschil in geluidssterkte.

Volgens mij gaat dat verhaal alleen op voor een SS bak. Een buizenbak heeft niet voor niets een impedantieschakelaar.

Lintpete
8 september 2005, 13:17
Ik heb nog een vraag die hiermee te maken heeft.

Ik heb een Peavey transistor head die 200W levert aan 8 ohm, 300W aan 4 ohm en 450W aan 2 ohm. Op dit moment heb ik een Peavey 4x10 cabinet erbij van 8 ohm.
Ik kan een zelfbouw cab overnemen waar een 15" Peavey Black Widow in zit van 16 ohm. Als ik die ook op de top aansluit, wordt die belast met 5,3 ohm. Leuk want dan levert ie meer vermogen en er komt een goed bas fundament bij.

Mijn vraag is: is er verschil in geluidsterkte te verwachten tussen de 8 ohm cab en de 16 ohm cab? Met andere woorden, gaat de 8 ohm cab 2x zo hard staan blazen als de 16 ohm cab? P=V^2/R toch?

Wie kan dit bevestigen of tegenspreken?

Kim Wilson
8 september 2005, 13:42
Overigens is het wel zo dat een versterker vaak meer vermogen levert aan 4 ohm (parallel) dan aan 16 ohm (serie). Je hebt dus wel een verschil in geluidssterkte.

Volgens mij gaat dat verhaal alleen op voor een SS bak. Een buizenbak heeft niet voor niets een impedantieschakelaar.
Nee, dit gaat ook op voor een buizenbak hoor. Als je de weerstand verlaagt, gaat er meer stroom naar je speaker.

nicoverduin
8 september 2005, 16:38
Je redenering is niet zonder meer zo te stellen. Het verlagen van de speaker impedantie op een hogere secundaire impedantie heeft een verlagend effect op de primaire impedantie van de trafo. Dit heeft wel degelijk een effect op de instelling van de eindbuizen.

Maar deze discussie komt zo ongever elke 2 maanden weer terug geloof ik dus, geloof je het niet, "be my guest".

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Kim Wilson
8 september 2005, 19:55
Je redenering is niet zonder meer zo te stellen. Het verlagen van de speaker impedantie op een hogere secundaire impedantie heeft een verlagend effect op de primaire impedantie van de trafo. Dit heeft wel degelijk een effect op de instelling van de eindbuizen.

Maar deze discussie komt zo ongever elke 2 maanden weer terug geloof ik dus, geloof je het niet, "be my guest".

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
Tja, de kennis van de echte deskundigen kan ik moeilijk tegenin gaan. :-D