PDA

View Full Version : Hoe produceer ik dat 'hoge gilletje' ...?



syarych
5 september 2005, 19:26
Luister, alvorens verder te lezen, eerst eens naar deze sample (http://members.chello.nl/e.ruiten1/sample.mp3).
(voor de geinteresseerden: een fragment van 'Of Wolves Lineage, We Are Bond' van de amerikaanse black metal band Leviathan).
Dit is een riff die, in deze sample, vier maal herhaald word. De 1e en 3e keer dat deze riff gespeeld word, hoor je aan het einde een hoog 'gilletje'. Dit hoor ik regelmatig, voornamelijk bij black- en death metal bands.
Hoe doe je dat? Zijn dat gewoon harmonics, of ... ?

Ronald
5 september 2005, 20:15
klinken gewoon als artificial harmonics

Rob_BoZ
5 september 2005, 20:35
Dat is een apparte plectrum techniek die kun je krijgen door een nagel van je slaghand op de snaar te leggen en vervolgends met de plectrum aan te slaan ( moet je goed aanvoelen hoe hard je met die nagel er op moet drukken )

Verder kun je dan de snaar met je andere hand een beetje buigen zodat hij in toonhoogte verandert.

syarych
5 september 2005, 20:35
ah, dat is nieuw voor me. Met 'artifical harmonics' was ik nog niet bekend. Ik zal het eens proberen.

M.COM
5 september 2005, 21:16
Eerst met plectrum de snaar aanslaan en dan razendsnel met je duim de snaar aanraken (eventueel nagel erbij).

Ik vind het moeilijk om uit te leggen, maar heet dit trouwens ook niet "Pinch Harmonics"?

Zie =>http://www.tabcrawler.com/articles.php?action=readarticle&articleid=88 bijvoorbeeld+nog 1000 andere sites

Greetz, JF

Bloodline
6 september 2005, 02:17
Pinch harmonie inderdaad. zeer bekend bij metal en zker zeer bekend bij zakk wylde. toen ik ermee moest beginnen deed ik eerst altijdde flageolet (met je wijsvinger op de snaar en dan aanpikken ) maar zoal de metal meesters het doen en ik nu owk. gewon met de duim een dran en snel met de zijkant vn je duim aanraken. het s ff onder de knie krijgen.

theo!
3 november 2005, 15:33
ik pak het plectrum zeer kort vast, zodat er maar n klein puntje tussen je vingers doorkomt, en ik glij gewoon door met de zijkant van mijn duim(top) over de snaar, tis veel proberen hoe en waar je de best pitches krijgt, zoals altijd: oefenen, probere, oefenen, proberen, etc...

deedee
3 november 2005, 15:50
doe het aanslaan ook eens op verschillende plekken van de snaar (dichter naar de brug of naar de hals), zal je heel verschillende geluiden horen :wink:

waayer
3 november 2005, 16:34
luister maar eens naar ZZ top die gebruiken het heel vaak

nopster
3 november 2005, 19:41
En Rory Gallagher, 1 vd eersten die het veelvuldig gebruikte.