PDA

View Full Version : Test + solo-tje



Boomstam
5 september 2005, 00:53
Hallo, dit is mijn 1e post hier, dus ook direct een test voor mij of dit allemaal werkt. Als alles goed werkt, bij deze een link naar het bestandje:

http://onlinerock.com/musicians/boomstam/solomix-1.wma

Oh ja, graag uw kritiek :D Het schema waarover ik "soleer" is van het nr Mr Crowley van Ozzy Osbourne (moet je natuurlijk ook maar net kennen).

Het gaat me vooral om de kritiek, want dat hoort er natuurlijk bij op zo'n forum ... het zal vast hard aankomen, maar als het goed is leer ik er ook veel van! Dus laat me weten wat je vindt wat te verbeteren valt.

Bloodline
5 september 2005, 12:44
je kan wel shredden maar ik betwijfel btw dat de chtergrond akkoorden van mr.crowley's partij zijn want het klinkt er niet naar. anyway:

maar waar shred je naartoe ? ik vindt het neit echt bepaald melodieus.

Bloodline
5 september 2005, 12:44
je kan wel shredden maar ik betwijfel btw dat de chtergrond akkoorden van mr.crowley's partij zijn want het klinkt er niet naar. anyway:

maar waar shred je naartoe ? ik vindt het neit echt bepaald melodieus.

Ravanelli
5 september 2005, 19:12
Ik mis persoonlijke ook de melodieuze lijn......De begeleiding had naar mijn mening ook iets strakker gekunt (dempen).

Succes!

koella
5 september 2005, 22:27
Shit, nou dacht ik dat ik al aardig wist wat de term shred inhoud.
Maar als jullie zeggen dat dit er ook ondervalt heb ik het toch nog niet helemaal door geloof ik.
Dus..eh..kan iemand mij een goeie defenitie van shred geven? :???:

een onwetende.

Boomstam
7 september 2005, 00:38
Hallo,

@Bloodline & @Ravanelli:
Bedankt voor de inhoudelijke reacties! Ik herken dit. Ik begrijp iets van toonladders en kan enigzins snel heen en weer fladderen daarbinnen, maar ... hoe maak ik nou een mooie solo??. Dus, waar ga ik naartoe en waarom kies ik voor bepaalde tonen over een bepaald akkoord? Dat vindt ik moeilijk bij improviseren, bij alle solo's maar zeker bij snelle solo's. Ik loop daar in vast, ik hoop dat iemand hier misschien tips heeft hoe ik hierin verder kan komen?

@Koella: ik zou het ook niet weten :???:

Scali
7 september 2005, 01:26
Mijn definitie van shred is wat Yngwie Malmsteen doet (ik dacht ook dat de term voor het eerst opdook bij zijn muziek)... Het 'verpulveren' (shredden in het Engels) van de snaren door de enorm snelle alternate picking (met veel distortion). Dat is ook het geluid dat ik een beetje met een 'shredder' (afvalverpulveraar) associeer.
Hammers, pulls en tapping hebben toch een heel ander geluid, en zijn technisch minder uitdagend, dus dat reken ik persoonlijk niet direct tot shredding, maar daarover zijn de meningen verdeeld. Vaak wordt de term gewoon gebruikt voor alles dat met snel of technisch ingewikkeld spelen te maken heeft.

Boomstam, ik kan je wel vertellen hoe ik heb leren soleren, maar een direct antwoord op 'hoe speel je een goede solo' heb ik niet, helaas.
Ik probeer gewoon altijd met vanalles mee te spelen dat er op radio of TV langskomt. Meestal zoek ik dan eerst het melodietje ongeveer uit, en daarna improviseer ik daar overheen, of voeg andere licks ertussen toe.
Dat is gewoon een kwestie van vaak doen, en dan ontwikkel je een gevoel voor hoe bepaalde noten en dingetjes klinken, en kun je min of meer spelen wat je in je hoofd hebt.
Er zijn wel een aantal standaard-regeltjes voor, zoals beginnen en eindigen van frases op de grondtoon, of een andere belangrijke toon uit de toonladder/het akkoord. Maar het is vooral een kwestie van experimenteren met dat soort dingetjes, en blindelings weten te vinden waar je goed begint of eindigt. Ik denk daar zelf niet echt bij na. Ik kan dat nu gewoon min of meer op gevoel doen.
Je kunt het best beginnen met de pentatonische ladder, denk ik. Daar zijn al wat 'moeilijke' noten weggelaten, en wat er overblijft klinkt eigenlijk bijna altijd goed. Daarna kun je de overige noten uit de diatonische reeks toevoegen. En uiteindelijk kun je er ook nog chromatische noten tussen gooien. En je kunt altijd terugvallen op de pentatonische om 'goed uit te komen', of bepaalde pentatonische licks om een bepaalde spanning op te bouwen.

koella
7 september 2005, 10:20
Dank U :wink:

Negative K3 fan
7 september 2005, 14:46
ik denk dat shred oorspronkelijk komt vanuit de (thrash) metal hoek, keiharde muziek vooral voor de live beleving, strakke riffs agressieve vocalen en bij die muziek mag een inhoudsloze solo natuurlijk niet ontbreken. denk aan slayer enzo, daar hoort gewoon een solo in een nummer met veel gepiel en techniek waar het publiek helemaal van onder de indruk is. tegenwoordig is het naar hogere niveaus verheven en is ook de definitie verandert (zoals bijv shakeel: "het goed/mooi toepassen van snel spel") door spelers als vai (minder metal), satriani (nadruk op melodie), malmsteen is meer een grondlegger die inspiratie vooral uit de klassieke hoek, net als joe stump (of hoe heet ie ook alweer?) haalt terwijl moderenere shredders het vooral uit de jazz/fusion/bebob kant halen. dan heb je verder nog de circusshredders zoals micheal angelo, rusty cooley etc. die puur en alleen te waarderen zijn vanwege het tarten van fysieke grenzen en zich absoluut niet meer bezig houden met artistieke inhoud, esthetica of bezieling.

maar hier hoeft natuurlijk niet iedereen het mee eens te zijn.

koella
7 september 2005, 21:49
tegenwoordig is het naar hogere niveaus verheven en is ook de definitie verandert (zoals bijv shakeel: "het goed/mooi toepassen van snel spel")

Wie is dat dan?
En is daar hier ergens een voorbeeld van, ik kan geen enkele sound-post van hem vinden.