PDA

View Full Version : gitaar kabels?



rhcp_schipper
4 september 2005, 22:56
yoyo!

rhcp_schipper
4 september 2005, 22:59
ik wil binnenkort nieuwe kabels voor mijn pedalen! Om ze zeg mar door te lussen, dus ben ik even naar mijn plaatselijke dealer geweest en die had mooie/goede kabels maar alleen niet voor een antrekkelijke prijs(22,5 per kabel :o ) Dus ik ben van plan om zelf kabels in elkaar te zetten zeg maar, maar welke pluggen en kabels moet ik daarvoor gebruiken(merken van kabels)? En hoe doe je dat met het strippen van die instrumentkabels?
Als iemand me hiermee zou kunnen helpen zou dat wel super zijn!

Fumi SG
4 september 2005, 23:19
Neutrik pluggen in ieder geval, verder kan ik je niet helpen helaas. :wink:

amon
4 september 2005, 23:23
Ikzelf gebruik Neutrik pluggen (die heb je ook haaks). Let wel op dat je geen stereo neemt. Ik schrok me dood toen mijn pedaal het ineens niet deed, bleek te komen doordat hij het alleen doet met mono pluggen. Dus dat is iets om op te letten!

Ik heb zelf ook even een vraagje tussendoor:
Als je de fx loop op je amp wilt gebruiken, dan is het aantal kabel dat je gebruikt meteen weer 10 tot 20 meter langer. (van loop naar pedalboard en weer terug). Nu dacht ik bij mezelf dat die kabels misschien niet eens van goede kwaliteit hoeven te zijn (van die dure dingen), aangezien het signaal al voorversterkt is en dus niet snel "afbreekt" door lange kabels. Klopt dit een beetje? Of zijn die kabels in de fx-loop net zo belangrijk als je kabel van gitaar naar amp? En hoe zit het met de kabel van je top naar je speakers?

jorrit
5 september 2005, 03:26
die vraag had ik dus ook, hoe zit het met de extra meters door de fx loop?

je speakerkabel moet van goede kwaliteit zijn, geen dunne kabel en zo kort mogelijk.

gvink
5 september 2005, 12:37
Je kan ook eens George L's proberen... :)

Speaker en gewone en patch kabel...



(sig)

Antal
5 september 2005, 12:42
Ik zou gewoon iets fatsoenlijks nemen. George l, cordial, Tasker, Monster. Doe ff een search. Ik weet dat er minstens 1 topic is met heel veel info hierover.

Kim Wilson
5 september 2005, 12:58
Kabel voor in de fx-loop weet ik niet precies, daar zou ik zelf gewoon goeie kabel kopen (ik gebruik zelf geen fx-loop). Ik heb nu zelf Klotz LaGrange voor patchkabels en van gitaar-->pedalen-->amp, dit is voor lange kabel geschikter dan als patchkabel, maar het kan wel. Ze zijn namelijk nogal stug, maar van hele goeie kwaliteit. Samen met de Neutrik stekkers heb ik een set probleemloze kabels.

Voor kabel naar de speaker is een dikke kabel goed genoeg. De dikte is een beetje afhankelijk van het vermogen, maar 2 x 4 mm2 voldoet altijd, voor kleinere cabs kan 2 x 2,5 ook nog. Bij de plaatselijke autoradio-boer kun je speakerkabel in alle mogelijke diktes wel krijgen. Voor een echt goede kwaliteit wordt vaak de OFC (oxigen-free-copper) kabel aangeraden. Dietz is een heel bekend merk in de audiowereld. En natuurlijk gewoon weer aansluiten met een Neutrik monostekker.

Speeddemon
5 september 2005, 13:24
Wat betreft de FX-loop kabel, ik weet dat Jukebox (in Boekel) een soort dubbele kabel van Tasker verkoopt (dus 2 gescheiden kabels, in één draad, die eruit ziet alsof ze 2 draden naast elkaar aan elkaar hebben gesmolten). Zet hier 4 pluggen aan en je hebt minder spaghetti op de vloer dan 2 losse kabels.

Het belangrijkste is trouwens de kabel van je gitaar naar je versterker (of 1e effect). Zodra je 1 effect bent gepasseerd, is de impedantie al laag ohmig, en hoeft het geen VDHul kwaliteit meer te zijn. ;-)

Niettemin raad ik wel degelijk aan om ook tussen je effecten wel George L. of Planet Waves te gebruiken.

Voor zelf-bouw kabels, Tasker, Belden, Canare en Mogami...

En Neutrik pluggen!

Bl44t44p
5 september 2005, 16:14
Heb zelf prima ervaringen met Neutrik jacks (mono en haaks/recht) en zowel Cordial als Tasker kabel :)

robert-gitarist
5 september 2005, 16:58
Ik heb nu mooie korte patchkabels van Yellow Cable...goed spul en kost niet zo veel...
Dacht eerst dat het troep zou zijn maar nu ik het zelf heb...

robert-gitarist
5 september 2005, 16:59

Robbert
5 september 2005, 19:08
Ikzelf gebruik Neutrik pluggen (die heb je ook haaks). Let wel op dat je geen stereo neemt. Ik schrok me dood toen mijn pedaal het ineens niet deed, bleek te komen doordat hij het alleen doet met mono pluggen. Dus dat is iets om op te letten!

Niet helemaal waar, het is niet dat je pedaal niet werkt:

Een pedaal heeft vaak op de input van het effect, de min van een batterij zitten. Dus zodra je de kabel eruit haalt, de batterij onderbroken wordt.
Dit kun je voorkomen door aan 1 kant van de stereo stekker de mantel en de ring aan elkaar te koppelen. De tip blijft gewoon signaal :)


Zelf prima ervaring met Canare en Switchcraft!

amon
5 september 2005, 22:05
Ikzelf gebruik Neutrik pluggen (die heb je ook haaks). Let wel op dat je geen stereo neemt. Ik schrok me dood toen mijn pedaal het ineens niet deed, bleek te komen doordat hij het alleen doet met mono pluggen. Dus dat is iets om op te letten!

Niet helemaal waar, het is niet dat je pedaal niet werkt:

Een pedaal heeft vaak op de input van het effect, de min van een batterij zitten. Dus zodra je de kabel eruit haalt, de batterij onderbroken wordt.
Dit kun je voorkomen door aan 1 kant van de stereo stekker de mantel en de ring aan elkaar te koppelen. De tip blijft gewoon signaal :)


Klopt, heb ik nu ook gedaan, maar toch...

gitaarwonder
19 september 2005, 17:52
Ik heb sinds een 6 tal maanden alle kabels die ik had in de vuilnisbak gekieperd. Steeds storingen.......... haperingen. Ik heb mij een reeks kabels van Bespeco aangeschaft en tot nu toe ( ik ben een ramp met kabels ) geen problemen, perfecte klank en zeeeer weinig ruis.
Heb een goeie beslissing genomen toen ! Misschien een tip.
Ik heb de viper kabels.
TOP !

harrie-beton
19 september 2005, 22:51
ik speel niet elke weekend maar toch wel regelmatig, ik heb met concerten alle kabels DUBBEL. Op concerten gaat wel eens wat fout.
Vooral als ze met een zware case over je snoertje heen rijden...