PDA

View Full Version : Presonus buizen pre-amp geschikt voor gitaar?



ResNovae
4 september 2005, 21:28
Hallo mensen,

Ik wil graag van dat kille transistorgeluid af en voor hoofdzakelijk het recorden ben ik op zoek naar een buizen (pre)amp die ik hiervoor kan inzetten.

Mijn interesse is gewekt in de Presonus BlueTube DP en in de Presonus TubePre. Helaas hebben ze die dingen in de regio niet demo-klaar dus ik hoop dat jullie mij hiermee wat kunnen helpen.

Een aantal vraagjes:

-zijn deze beide pre-amps in dusdanige mate te oversturen dat ik er een lichte crunch uit kan halen is? (is de 10% THD op de maximumstand voldoende hiervoor?)

-Is het bij dit soort pre-ampjes ook nog nodig om een softwarematige speaker/cabinet plugin te laden of komt er standaard uit deze dingen een dusdanig goed geluid dat softwaremodeling niet meer nodig is?

Mochten jullie andere tips hebben waardoor ik een kwalitatief goed buizentintje aan mijn gitaarsignaal kan geven, dan hoor ik dat uiteraard ook graag.


Erik

bert k
5 september 2005, 00:13
Ik ken hem niet goed (alleen ff geGoogled...) maar dit is een microfoon pre-amp. Die laat zich in principe niet oversturen. Zou je niet beter naar gitaarpre-amps kunnen kijken? Die zijn er bij bossen.

ResNovae
5 september 2005, 10:48
Dank voor je antwoord Bert.

Daar was ik al bang voor, dat ie niet zou oversturen. Hoeft op zich niet zo'n probleem te zijn, want ik heb een leuk overdrivepedaal.

Wat betreft die preamps: heb je tips?

Scali
5 september 2005, 11:36
Hughes & Kettner Tubeman is een hele goeie, als je een buizenpreamp zoekt voor opnamen.

Maar een Vox Tonelab is ook een prima apparaat voor directe opnamen. En zelfs de apparaatjes zonder buizen, zoals de Pod, V-Amp, en de meeste gewone multifx van Boss, Zoom, Digitech en Korg kunnen erg goede opnamen maken. Dus misschien kun je verder kijken dan alleen buizenpreamps.
Dan kun je dat distortionpedaal maar beter niet gebruiken, maar de distortions in die apparaten klinken toch prima, dus er zit vast wel wat bij.
Bij de Tubeman zou ik ook geen distortionpedaal gebruiken trouwens, mooier dan z'n eigen distortion kan het toch bijna niet.

harrie-beton
5 september 2005, 15:26
scali
+1

Geen losse pedaal maar inderdaad bijvoorbeeld een tonelab.
Voor recorden zeeer goed.

ResNovae
8 september 2005, 20:39
Mannen, bedankt voor jullie tips. Krijg volgende week een H&K Tubeman II in mijn bezit, waar ik waarschijnlijk iets meer mee kan dan met een Presonus.

Ben benieuwd naar de opnamekwaliteit. Iemand al eens opgenomen met zo'n ding?