PDA

View Full Version : Welke dingen vragen bij ankoop tweedehands versterker?



Ritch
4 september 2005, 19:01
Ik ben dus nu al op zoek naar een nieuwe versterker (Eindelijk het geld :) ) Maar wat voor dingen moet ik allemaal vragen aan de verkoper? Over de staat van de casco, buizen? Een fototje van de amp? Ik moet hem natuurlijk eerst zelf ook uitproberen... Waar moet ik nog meer aan/om denken? Alvast bedankt voor jullie reacties!

deedee
4 september 2005, 19:26
hoe oud de buizen zijn. Controleer ook of het serienummer er nog op staat.

Vampire
4 september 2005, 19:49
Kapotte potmetertjes, dat ze niet kraken enzo is ook wel belangrijk.

Fumi SG
4 september 2005, 20:24
tsjah, je kunt hem wel vragen hoe oud de buizen zijn maar iedere idioot kan zeggen dat ze net nieuw zijn. Maar is dat ook zo?? Ik zou zelf uiteraard ff spelen (niet gewoon ff, wel goed proberen) en kijken hoe alles in elkaar zit en hoe het er uit ziet. Ook zou ik ff kijken of er nog een orginele speaker(s) (zoniet een betere) in zit.

vester86
4 september 2005, 21:28
als iemand zegt dat de buizen net nieuw zijn dan moet ie daarvan een bonnetje/rekening kunnen laten zien, kan ie dat niet, dan zijn ze 95% zeker NIET nieuw en zou ik de verkoper NIET op zn woord geloven

Ritch
4 september 2005, 21:33
Bedankt voor de reacties! Nog meer dingen waar ik op moet letten?

E-J
4 september 2005, 21:39
Weet je al wat je nieuwe amp gaat worden eigenlijk?

Ritch
4 september 2005, 21:52
Zie sig :)

Fumi SG
4 september 2005, 23:24
als iemand zegt dat de buizen net nieuw zijn dan moet ie daarvan een bonnetje/rekening kunnen laten zien, kan ie dat niet, dan zijn ze 95% zeker NIET nieuw en zou ik de verkoper NIET op zn woord geloven

zelf met bonnetje is het niet helemaal zeker. Het is mogelijk (nogmaals.. het IS mogelijk!) dat die buizen in een andere amp gestopt zijn. Maarjah, dat is wel een beetje ver gezocht natuurlijk. :roll:

















tsjah, denk daar maar eens over na! :razz:

Nicci
4 september 2005, 23:35
als iemand zegt dat de buizen net nieuw zijn dan moet ie daarvan een bonnetje/rekening kunnen laten zien, kan ie dat niet, dan zijn ze 95% zeker NIET nieuw en zou ik de verkoper NIET op zn woord geloven

ik denk dat maar weinig mensen de bonnetjes van de buizen bewaren . . .

Slow-Water
5 september 2005, 00:06
Ik vraag ook altijd naar zijn/haar rede van verkoop, maar ja.. Daar kan ook vanalles op geantwoord worden. Ik voel me op de een of andere manier toch wat meer gerust als ik het heb gevraagd en een beetje snel en duidelijk antwoord heb gekregen, i.p.v. wat gestotter en gemompel. Maar dan ben ik. :-?
En het is al gezegd, maar ik zeg het toch maar nog een keer: gewoon goed de tijd nemen en alles rustig checken. Niet zo veel dat er op een gegeven moment gevraagd wordt 'of je mee eet vanavond', maar je begrijpt wat ik bedoel. Ik krijg ook nogal de neiging alles een beetje snel te willen doen omdat ik anders het gevoel heb dat ik asociaal ben. Maar goed.. Veel succes in ieder geval.

Nocki
7 september 2005, 08:42
Maak mekaar toch niet gek...

Ik heb welleens van die malloten thuis die heel de amp binnenste buiten gaan keren terwijl het gewoon allemaal goed is. of allemaal stomme vragen gaan stellen en als de dan door hun keuring gekomen is een achterlijk bod doen omdat ze op het internet gelezen hadden dat deze transistor bak toch zeker volledig buizen is en dat daarom deze amp minder waard is. of van die idioten die een gitaar een uur lang gaan zitten uit proberen zonder echt iets te doen en uit eindelijk zeggen. ik koop m niet want de intonatie is niet goed.

alemaal van die achterlijke dingen komen dan naar boven. natuurlijk zitten er tussen de verkopers afzetters maar je moet gewoon iemand mee nemen met verstand van zaken. en niet zelf achterlijk gaan doen.

net als die gozer die langskwam voor een ibanez gitaar en langs de hals keek. dat had ie ook wel eens iemand zien doen in een winkel dus dat deed ie dan ook maar. toen ik vroeg wat ie aan het doen was kon die het me niet vertellen...

bram123
7 september 2005, 11:38
dat van intonatie is natuurlijk wel een belangrijk punt, nocki. ik kan aan een gitaar niet zo maar zien of slechte intonatie makkelijk te verhelpen is.

V!N
7 september 2005, 13:19
1: Zitten er buizen in ?
2: Staat er Marshall op of heeft het er ooit op gestaan ?

:-D

Tupelo
7 september 2005, 13:22
Ik heb op het ogenblik zelf een versterker te koop staan met een defect. Daar ben ik volstrekt eerlijk over in mijn contact met aspirant kopers. Biedt ook de gelegenheid de versterker uitgebreid uit te komen proberen & testen; want ik wil niet dat iemand later iets heeft van "dat wist ik niet".

Enfin, toevallig gisteren naar een versterker wezen kijken. Toen ik de standby switch omhaalde begon die ineens tegen me te brommen dat het niet mooi meer was. :o Nu had ik van te voren al een gevoel dat de versterker naar verhouding te goedkoop was zou die in orde zijn. Verder op internet e.e.a. van te voren bekeken wat er bekend was over de zwakke plekken van de versterker. Nog voor ik de versterker aansloot gevraagd hoe lang de eigenaar de versterker al in bezit had en of die er zelf weleens problemen mee heeft gehad. Dat was niet zo. Toch raar dat de versterker spontaan niet zo lekker klonk & daar eerder geen last van had. Weet niet of dit koosjer was of niet. Die gozer heeft me wel het geld voor de benzine teruggegeven & gisteravond stond de versterker meteen voor 250 euro minder aangeboden met duidelijke vermelding van een defect.

Lijkt er overigens op dat die nu wel verkocht is... of hij heeft zichzelf teruggetrokken... ik weet het niet... was een leuke amp trouwens als die in orde was geweest; een Ampeg VL-503.

Heb nu overigens besloten een nieuwe versterker te kopen. Ben gewoon geen techneut. Teveel maffe dingen meegemaakt de laatste tijd. Wil garanties.

Nicci
7 september 2005, 13:50
geld voor benzine terug? die vent is gek!

Tupelo
7 september 2005, 14:16
Vond het wel een sympathiek gebaar, er was in 1e instantie namelijk geen melding van gemaakt dat de versterker een defect zou hebben... anders was ik sowiezo niet gereden.

nicoverduin
7 september 2005, 19:19
Als ik op zoek zou zijn naar een 2e hands versterker,is mijn eerste indruk,zeg maar hoe ie eruit ziet, heel belangrijk.Een versterker waar veel mee is opgetreden,zal waarschijnlijk nogal wat schade vertonen.En zo zal het geluid ook meestal oveeenkomstig klinken!
Vragen stellen is dus best wel moeilijk omdat je moet afgaan op wat je hoort en wat je ziet.Je kan het ook anders zien..... Een versterker met veel uiterlijke schade is kennelijk eentje die wel tegen een stootje kan dus een degelijke versterker.

Als een versterker nooit verder is gekomen dan de slaapkamer dan weet je niet wat er gebeurt als hij een tijdje rammelt in een vervoersbusje.

Mbt het geluid, als hij goed onderhouden/geserviced is, kan het geluid uitstekend zijn. Ik zou dus eerder voor een goede versleten kast gaan. Retolexen kan altijd nog....

Nico

Kim Wilson
7 september 2005, 20:10
Als ik op zoek zou zijn naar een 2e hands versterker,is mijn eerste indruk,zeg maar hoe ie eruit ziet, heel belangrijk.Een versterker waar veel mee is opgetreden,zal waarschijnlijk nogal wat schade vertonen.En zo zal het geluid ook meestal oveeenkomstig klinken!
Vragen stellen is dus best wel moeilijk omdat je moet afgaan op wat je hoort en wat je ziet.Je kan het ook anders zien..... Een versterker met veel uiterlijke schade is kennelijk eentje die wel tegen een stootje kan dus een degelijke versterker.

Als een versterker nooit verder is gekomen dan de slaapkamer dan weet je niet wat er gebeurt als hij een tijdje rammelt in een vervoersbusje.

Mbt het geluid, als hij goed onderhouden/geserviced is, kan het geluid uitstekend zijn. Ik zou dus eerder voor een goede versleten kast gaan. Retolexen kan altijd nog....

Nico
Ja, en dan het liefst bij jou de tolex bestellen. :razz:
:-D :-D

JoostBaksteen
7 september 2005, 20:56
[..]

Nico
Ja, en dan het liefst bij jou de tolex bestellen. :razz:
:-D :-D

Dan kan je tenminste wel per dm bestellen.