PDA

View Full Version : Advies nodig (elektrische gitaar, humbuckers)



Mister88
4 september 2005, 01:52
Goedendag :)

Ik speel nu 7 maanden gitaar op een beginnersetje (kostte 150 euro). Ik ben dus ook nog een absolute beginner maar ik ben er ondertussen wel achter dat ik gitaar spelen echt door wil zetten.

Zoals je misschien dus al kunt raden klinkt die Tenson erg slecht (voor zover ik dat kan beoordelen als beginner) naar mijn mening (ook in combinatie met een goede versterker) en vind ik de goedkoopste Stagg al beter klinken. Ik weet niet of daar veel aan te doen is maar ik lees wel vaker dat er met goedkope modellen veel mis is dus lijkt me van niet (bijvoorbeeld afstellen).

Nu kon ik vantevoren al weten dat deze gitaar niet alles voorstelde en had ik misschien meteen een betere kunnen kopen. Maar ik heb het gevoel dat als ik nu een betere gitaar zou hebben, en die een stuk beter zou klinken (zowiezo met humbuckers) ik er nog een stuk meer plezier in zou beleven dan dat ik nu al heb.

De gebreken die ik heb ontdekt aan deze gitaar zijn: Geen humbuckers (toch wel een must voor de muziek die ik wil spelen: punk, hard-rock, sommige metal en gewone rock), Hij klinkt echt ontzettend vals (ja ik stem hem ook natuurlijk), heb last van trillende snaren. Het volume op 30 % ongeveer (zo zal ik het maar noemen) en het gitaartje ruist al verschrikkelijk. (ook op goede versterkers) En de gitaar zingt nogal rond (om het zo maar even te noemen)

Nu zou ik natuurlijk kunnen zeggen, oefen hier nog een jaartje op want wat moet je toch nu alweer met een nieuwe gitaar. Of dat ik nu een goede koop (heb redelijk wat geld ter beschikking) want wat maakt het eigenlijk ook uit of ik over een half jaartje een nieuwe gitaar koop of nu als ik nu toch het geld ervoor heb. En echt zonde is het niet van de aankoop van die Tenson want die 75 euro die die gitaar nu eigenlijk gekost heeft (als je de versterker er niet bij telt, daar kan ik ook niet echt over vallen)

Ik zit dus nog een beetje te twijfelen of ik het nu wel of niet doe maar ik ben toch al wel een beetje aan het rondkijken naar wat modellen met humbuckers. Zo zag ik op Feedback.nl een Dean - Vendetta 1 GN voor iets meer dan 200 euro en heb hier al verschillende meningen over gelezen en die zijn erg positief voor in die prijsklasse.

Tegelijkertijd klinkt een Ibanez ook wel erg aantrekkelijk of een wat duurdere Dean of iets dergelijks (ik ben uiteindelijk wel bereid om naar gitaren van rond de 400 euro te kijken maar ik weet niet of dat nu al erg verstandig is)

Om dit lange verhaal af te sluiten.... Ga ik er erg op vooruit als ik een Dean Vendetta aan zou schaffen ten overstaande van wat ik nu heb (qua gitaar) of dan toch al naar een duurder model kijken omdat ik anders over een tijd weer zit te zeuren waarschijnlijk....

Alvast bedankt :)

ps: m'n oprechte exuses als ik dit lange verhaal ergens anders had kunnen plaatsen (ik vond het in een van de adviestopics toch iets te misplaatst dit lange verhaal) of als dit soort situaties al vaker voorkwamen op dit forum, en als dat dan deze topic overbodig maakt dan mag het natuurlijk gesloten worden en zal ik het in de juiste fora posten... :)

vester86
4 september 2005, 02:04
als ik jou was zou ik eens kijken naar een London City Hurricane II
Die kost 450 euro, wat een bak geld is, maar ik heb um nu 2 weken en ik vind um echt grandioos lekker spelen EN klinken, en is erg geschikt voor de muziekstijlen die je noemt. je hebt echt een gitaar van goeie kwaliteit in je handen. (jaja, ben bevooroordeeld, maar t is gewoon een topding voor t geld) ze zijn trouwens al goedkoper te krijgen.
Voor geluidsfragmenten moet je hier ff kijken en luisteren:
http://jera.homeip.net/hoodlum/lc/

Rob_BoZ
4 september 2005, 02:07
Ik ben persoonlijk helemaal verliefd op me ibanez GRX 170. ( 255€ )
Ik speel er zelf (hardcore-) metal op en vind het echt super klinken.
2x humbucker 1x single coil:

http://members.home.nl/robgoverde/ikgitaar.jpg

Mister88
4 september 2005, 02:27
vester86 dat klinkt erg goed maar 450 euro is toch wel erg veel (lees: toch verstandig om nu al zoiets te gaan kopen?)

Rob_Boz over Ibanez hoor ik ook veel goede dingen en die prijs valt ook erg mee...

olaf reijnders
4 september 2005, 02:53
Ik zou ook voor Ibanez gaan. 8-)

Jerre
4 september 2005, 10:10
Ik zou een keer naar Yamaha kijken.
Met name de Pacifica reeks.
Yamaha Pacifica Pagina (http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe/belgium/10_musical_instruments/30_guitars_basses_amps/60_electric_guitars/10_electric_guitars/index.html)

Er zitten wel duurdere modellen tussen maar de meeste gitaren uit die reeks zitten kwa prijs tussen de 200€ en de 400€.

Ik heb zelf al jaren een Pacifica 112 en speel ook de muziekstijlen die jij er mee wil spelen. En ik moet zeggen dat ik nog geen enkele seconde spijt heb gehad dat ik deze gitaar heb gekocht.
Ik heb de mijne 250€ betaald, maar die prijs is ondertussen gezakt omdat ik het over een paar jaar terug heb.

Deze gitaren hebben allemaal een humbucker en 2 single coils. Het zijn niet de beste pickups, maar ik heb al veel slechter gehoord.
En voor dat rondzingen (feedback) moet je soms wel wat moeite doen dus daar zal je niet snel last van hebben.

De gitaar blijft ook mooi gestemd, maar dat is wel op voorwaarde dat je de tremolo niet intensief gebruikt.

Ga hem gewoon een keertje testen, je gaat er geen spijt van hebben.

Mister88
4 september 2005, 14:20
Ik heb hier een geluidsfragment van hoe mijn gitaar in combinatie met versterker klinkt met een redelijk laag geluidsniveau en wel veel gain...

Click here to watch ruis (http://media.putfile.com/ruis)

Is dit normaal en zoniet is dit te verhelpen of ligt dit echt gewoon aan beginners gitaren?

(In het echt klinkt het veel harder maar microfoon staat stuk verder weg van de pc)

LIGNUMdrummerke
4 september 2005, 15:47
Ik zou ook voor Ibanez gaan. 8-)

goedkope ibbies zuigen! en ik heb er al verschillende in mijn handen gehad....

Speeddemon
4 september 2005, 18:32
Ik zou voor die Dean gaan en er een beter 30W versterkertje bij kopen (Roland Cube 30 of VOX AD30VT). Ben je totaal 450 kwijt en heb je een HELE goeie beginners/amateur set.

Mister88
4 september 2005, 19:17
Ik zou voor die Dean gaan en er een beter 30W versterkertje bij kopen (Roland Cube 30 of VOX AD30VT). Ben je totaal 450 kwijt en heb je een HELE goeie beginners/amateur set.

Zoiets zat ik ook al te denken. Want met alleen een goede gitaar kom ik er waarschijnlijk niet, want mijn versterker is ook niet echt geweldig

Maar zoals ik al eerder vroeg is er met een goede afstelbeurt en dergelijke niet veel te veranderen?

AART
4 september 2005, 21:39
ibanez rg 321 mh:

280 euro
mahonie body(vet geluid)
wizard II hals
fixed bridge(geen gedoe met slechte tremolo's

stuk beter dan een gio, en kost nauwelijks meer.

Speeddemon
4 september 2005, 23:28
ibanez rg 321 mh:

280 euro
mahonie body(vet geluid)
wizard II hals
fixed bridge(geen gedoe met slechte tremolo's

stuk beter dan een gio, en kost nauwelijks meer.
Dean Vendetta heeft ook fixed bridge en mahonie body, en is 80 euro goedkoper en zeker niet slechter.

Ik heb zelf een duurdere Ibanez waar ik zeer tevreden over ben, maar de goedkopere Ibanezzen (alles onder de 400-450) laten me vaak te wensen over. Die Dean is eigenlijk 3x zoveel waard als ie kost.

Wereldgitaar, en waarschijnlijk haal ik 'r zelf nog eens 1. (Duncans erin en misschien andere tuners...)

Nickname
4 september 2005, 23:43
Ik zou als ik jou was eens een paar ibanezjes uitproberen :D Voor jouw muziekstijl denk ik als je niet zo heel veel wilt uitgeven de GRX of GSA serie. Heb je wat meer geld ga dan voor een leuke RG of S/SA kijken. Dean heb ik ook goede verhalen over gehoord maar niet op gespeeld. Yamaha is ook een optie :D

Rob_BoZ
5 september 2005, 00:04
goedkope ibbies zuigen! en ik heb er al verschillende in mijn handen gehad....

Ik heb zelf ook 2 goedkope ibanez gitaren maar ik vind ze een heel stuk beter spelen als bv van die dure fenders ofzow.

Ze zijn licht en hebben een lekker smalle hals, en het geluid ik ook lekker.

Mischien is het dan toch de style muziek die je maakt waardoor die niet in de smaak valt, maar voor hardcore metal, met een dikke metalzone er tussen vind ik ze zeer geschikt.

Vexx
5 september 2005, 01:27
met een dikke metalzone er tussen vind ik ze zeer geschikt.

Oei.. let hell break loose..

De consensus hier op het forum is over het algemeen dat een metalzone (MT2) helemaal nergens voor geschikt is. Ikzelf heb er geen ervaring mee (alleen de MD-2), maar het schijnt dat hij live absoluut waardeloos is.

Rob_BoZ
5 september 2005, 02:22
met een dikke metalzone er tussen vind ik ze zeer geschikt.

Oei.. let hell break loose..

De consensus hier op het forum is over het algemeen dat een metalzone (MT2) helemaal nergens voor geschikt is. Ikzelf heb er geen ervaring mee (alleen de MD-2), maar het schijnt dat hij live absoluut waardeloos is.

Ik heb hem nu al 2 jaar en ben er wel over te spreken hoor.
Het is wel een kwestie van goed afstellen maar als dat eenmaal gelukt is krijg je er leuk geluid uit.

Ik weet ook niet waar de meeste mensen hem voor gebruiken, en op wat voor versterker, maar ik speel vooral hatebreed style, en dan over een 120W versterker, nou dat wilt wel hoor 8-)

Ik denk gewoon dat de meeste er de tijd niet voor nemen om hem goed af te stellen ( das behoorlijk wat werk ) of gewoon geen passende muziekstyle voor dat pedaal spelen.

Ik hoor mensen ook klagen dat er teveel distortion op zit enzow, maar ik heb die distortion altijd driekwart open staan, en dan flink wat palm muten tussendoor, vind het gewoon een vet ding :D

Orpheo
5 september 2005, 07:50
ik heb last van trillende snaren.


:lol: deze is te mooi om niet even eruit te lichten :D


ja, ik snap wat je bedoeld hoor, dat je fretbuzz hebt, maar gewoon...de hele frase is gewoon mooi :D

FruscianteFan
5 september 2005, 08:31
goedkope ibbies zuigen! en ik heb er al verschillende in mijn handen gehad....

Ik heb zelf ook 2 goedkope ibanez gitaren maar ik vind ze een heel stuk beter spelen als bv van die dure fenders ofzow.Dat zegt enkel iets over je persoonlijke smaak en voorkeur, niets over goedkope Ibanezzen of dure Fenders :roll:

Nickname
5 september 2005, 09:09
ik heb last van trillende snaren.


:lol: deze is te mooi om niet even eruit te lichten :D


ja, ik snap wat je bedoeld hoor, dat je fretbuzz hebt, maar gewoon...de hele frase is gewoon mooi :D

:seriousf:

Speeddemon
5 september 2005, 11:26
Ik heb hem nu al 2 jaar en ben er wel over te spreken hoor.
Het is wel een kwestie van goed afstellen maar als dat eenmaal gelukt is krijg je er leuk geluid uit.

Ik weet ook niet waar de meeste mensen hem voor gebruiken, en op wat voor versterker, maar ik speel vooral hatebreed style, en dan over een 120W versterker, nou dat wilt wel hoor 8-)

Ik denk gewoon dat de meeste er de tijd niet voor nemen om hem goed af te stellen ( das behoorlijk wat werk ) of gewoon geen passende muziekstyle voor dat pedaal spelen.

Ik hoor mensen ook klagen dat er teveel distortion op zit enzow, maar ik heb die distortion altijd driekwart open staan, en dan flink wat palm muten tussendoor, vind het gewoon een vet ding :D

Ik heb 'm 5 jaar gehad (speel nu 12 jaar) en afgezien van leuk THUIS kunnen meerammen met Metallica en Iced Earth enzo, is 't pedaal gewoon RUK als je 'm live in een band-setting gebruikt. En ja, ik speel veel metal.

Ik had er 1 redelijke sound uit, die wel wat allrounder was, maar 't probleem is ook dat als je weinig distortion gebruikt, ie helemaal als een natte vaatdoek op rupsbanden klinkt.
Wat dat betreft is de Line 6 Uber Metal beter. Niet alleen klinkt ie vetter en heeft ie 3 distortion types, met weinig gain haal je er ook een zeer bruikbare (classic) rock sound uit. Probeer jij maar eens iets van de Eagles te spelen met een MetalZone... :o

En de Uber Metal is EVEN DUUR als de Metal Zone, dus dat zou ook al geen reden moeten zijn om 'm NIET te kopen.

Rob_BoZ
5 september 2005, 15:13
Ik heb 'm 5 jaar gehad (speel nu 12 jaar) en afgezien van leuk THUIS kunnen meerammen met Metallica en Iced Earth enzo, is 't pedaal gewoon RUK als je 'm live in een band-setting gebruikt. En ja, ik speel veel metal.

Ik had er 1 redelijke sound uit, die wel wat allrounder was, maar 't probleem is ook dat als je weinig distortion gebruikt, ie helemaal als een natte vaatdoek op rupsbanden klinkt.
Wat dat betreft is de Line 6 Uber Metal beter. Niet alleen klinkt ie vetter en heeft ie 3 distortion types, met weinig gain haal je er ook een zeer bruikbare (classic) rock sound uit. Probeer jij maar eens iets van de Eagles te spelen met een MetalZone... :o

En de Uber Metal is EVEN DUUR als de Metal Zone, dus dat zou ook al geen reden moeten zijn om 'm NIET te kopen.[/quote]

Ik speel alleen maar nummers met vol distortion dus ik heb nergens last van, maar ik snap wat je bedoelt, als je idd nummers met wat minder distortion heb klinkt het niet.