PDA

View Full Version : Line6 Spider II HD + Spider II 4x12 Cabinet



americanreject
3 september 2005, 19:26
hallo,

ik ben reeds 2 jaar aan het spelen en dit met een Epiphone Les Paul Goldtop op een Novanex combo versterker. Omdat ik in een band wil beginnen, is het nodig dat ik me een zwaardere versterker aanschaf. Ik ben student en heb een niet te groot budget. ik heb een beetje opzoekingswerk gedaan en o.a. op dit forum gekeken wat er zo allemaal in mijn budget (max. 1000 €) ligt.

ik had gedacht aan een Line6 Spider II HD + Spider II 4x12 Cabinet. probleem is dat deze nogal uiteenlopende kritieken krijgt. de ene vindt deze geweldig, de andere zegt dat het de grootste kutzooi is. het grote voordeel lijkt me de vele ingebouwde functies en de goeie distortion. daarentegen zou bij hoog volume het geluid slecht worden.

zou deze aankoop een goeie zijn, of beter doorsparen voor 'the real thing' en een lampenversterker aanschaffen? is het mogelijk om een deftige marshall head en cabinet te krijgen onder 1000 €. zoja, welk types zijn er aan te raden in die prijsklasse?

dank bij voorbaat

wytz
3 september 2005, 19:31
koop geen spider stack! ga je ontzettend spijt van krijgen!

wat voor muziek speel je, wat voor geluid zoek je? wat voor muziek luister je ?

heb je al versterkers geprobeerd ?

americanreject
3 september 2005, 19:47
ik speel een beetje vanalles, vooral rock, metal, stoner, punk, vaak ook blues.

ik heb nog niet op andere versterkers gespeeld.

belangrijk voor mij is dat de versterker ook betrouwbaar genoeg is om live op te treden.

LIGNUMdrummerke
3 september 2005, 19:50
voor 1000euro heb je absoluut wat! een lampenversterker heb je al voor een euro of 400-500, voor 1000euro heb je heelwat en al zeker 2dehands! en als je nog niet op andere versterkers hebt gespeeld, doe dat dan eerst maar voor je je keuze maakt en zulk budget uitgeef!

Fumi SG
3 september 2005, 20:19
Voor €1000,- heb je zelfs nieuw al wel wat moois. Maar waarom eigenlijk een halfstack?? Een goede combo (2*12 misschien?) gaat ook wel hard zat voor repetities, en je kunt hem live evt. mic'en. En als je een combo hebt zeul je je niet een hernia, je hebt natuurlijk wel zware combo's maar het is in ieder geval een stuk handzamer dan een 4*12. Ik zou voor een nieuwe/2e handse 2*12 combo gaan... :wink:

Baker
3 september 2005, 21:20
Mijn advies:
doorsparen voor the real thing.
(je kunt altijd nog een PODje voor erbij kopen)

americanreject
3 september 2005, 21:39
als ik voor een marshall ga, welke head - cabinet combinatie is er dan aan te raden? en wat zal me dat kosten (tweedehands - nieuw) ?

alleszins al bedankt voor de reacties

M.COM
3 september 2005, 22:12
Ik heb -na 2 jaar zwoegen- me ook een Marshall kunnen aanschaffen. Een JCM800 2204 + 1960A cabinet voor exact €1000. Ik ben er echt content van, maar als jij zelf al een Spider II aangaf kan ik me inbeelden dat je deze amp rotzooi vindt omwille van de weinige mogelijkheden :razz: !

Een JCM2000 TSL (3 kanaals dus) is dan misschien meer iets voor jou. Mijn vriend heeft er ook zo één en hij is er net als ik heel tevreden mee. Deze tops kosten wel wat meer, dus je zal dan eerder moeten gaan voor een JCM800 of een JCM900 denk ik als je €1000 wil spenderen aan Head+cab.

Maar kijk ook uit naar andere merken, koopjes (koop je versterker misschien best 2dehands) loeren om de hoek. Maar dat zullen de andere "gitaarnetters" je misschien iets beter in kunnen helpen, want ik heb nog niet de kans gehad om vele versterkers uit te testen...

In ieder geval, veel succes met je zoektocht! Bij mij duurde het een tijdje, maar het loont de moeite!

Greetz!

vester86
4 september 2005, 02:26
koop een 2e hands combo, daar ga je (qua klank) VEEL meer plezier van hebben dan van een head+cab, al is het alleen maar vanwege het slepen!
en ze gaan ongeveer even luid, je zult het verschil zeker niet missen

wytz
4 september 2005, 10:09
voor 1000 euro kan je een leuke twintone of boogie 2e hands kopen, en dat is hartstikke goed spul..:)

harrie-beton
4 september 2005, 12:23
Een 4 keer 12 is niet altijd nodig hoor, 2 keer 12 is ook erg hard.
Een combo met 2 keer 12 zou ik ook eens proberen als ik jou was.

Betrouwbaar met optreden? Goed onderhoud + geen domme dingen doen en het gaat goed.

tillens
4 september 2005, 13:30
op gitaarmarkt staat een fraaie 1x12 marshall jtm60, heel veelzijdig en een lekkere sound. check it!

Shifty
4 september 2005, 16:03
Ik speel zelf op een Epiphone Les Paul en een Twintone head met 2 speaker kabinet. Moeilijk 2ehands te vinden (zegt op zich ook wat natuurlijk) en kosten ongeveer 900-1000 euro. Hiermee heb je meer dan genoeg volume en spreiding voor live én een prachtig geluid.

Ga 's kijken naar een leuke buizenbak, daar krijg je nooit spijt van.

LIGNUMdrummerke
4 september 2005, 16:31
koop een 2e hands combo, daar ga je (qua klank) VEEL meer plezier van hebben dan van een head+cab, al is het alleen maar vanwege het slepen!
en ze gaan ongeveer even luid, je zult het verschil zeker niet missen


klopt niet helemaal he! gua klank ben je beter af met aparte head en cab dan met een combo. de speakers vormen de klank en hoe minder je weerkaatsing hebt van andere componenten (zoals dus de versterkermodule) die in diezelfde behuizing zitten, hoe beter.... daarbij komt nog dat veel combo's niet closed back zijn en er dus ook klank gaat vliegen, ook voor het laag is dit in vele gevallen een nadeel!

Stitch
4 september 2005, 18:06
Wat maakt het nou uit of je weerkaatsing hebt van je versterker module of van de bovenkant van je cab?? Als het al invloed heeft zal het minimaal zijn.

LIGNUMdrummerke
4 september 2005, 19:33
hout vormt klank, daarom hebben verscheidenen houtsoorten ook invloed, metaal absorbeert niets, noppes, nul de ballen! en zet eens een head+cab naast een combo van hetzelfde merk/model en wordt wijzer zou ik zeggen....

Wormaap
4 september 2005, 20:14
hout vormt klank, daarom hebben verscheidenen houtsoorten ook invloed, metaal absorbeert niets, noppes, nul de ballen! en zet eens een head+cab naast een combo van hetzelfde merk/model en wordt wijzer zou ik zeggen....
Het spijt me echt heel erg, maar je bent redelijke stierenpoep aan het praten :)
Head/cab klinkt uiteraard anders dan een combo, maar of dat beter of slechter is, da's maar net de vraag. Er zijn bv. genoeg mensen die een openback prefereren over een gesloten kist. Het feit dat er in een combo een versterker zit heeft verder ook behoorlijk weinig te maken met de klank. Het feit dat een combo vaak andere afmetingen heeft dan een cab is 'iets' belangrijker.

LIGNUMdrummerke
4 september 2005, 20:20
ik zeg ook niet dat open back slechter is, maar t verlies aan laag tegenover closed back is wel reëel of niet soms.... en het verschil met een versterker-module in een combo, of enkel de speakers maakt wel degelijk verschil! ik zou dit niet zeggen, moest ik het niet zelf ervaren hebben....

Wormaap
4 september 2005, 20:47
De versterkermodule zit bij de meeste combo's niet echt tussen de speakers ofzo. Dat er verschil is tussen open- en closed back is zeer zeker waar, er is inderdaad minder bas bij een openback. Maar dat er ook nog een geweldig geluidsverschil zou zijn doordat er bij een combo nog een amp in de behuizing zit, vind ik op z'n minst nogal twijfelachtig. Tenzij je precies dezelfde behuizing hebt gebruikt met- en zonder versterker erin kunnen er zó veel dingen zijn die het geluid beïnvloeden dat zonder meer zeggen dat het aan de versterkermodule ligt gewoon niet reëel is.

LIGNUMdrummerke
4 september 2005, 21:15
tuurlijk zijn er ook nog andere dingen die het geluid beïnvloeden, zoals bouwstructuur, dikte van het hout, ... enfin veel meer dan alleen de module inderdaad, daar geef ik je geen ongelijk in, maar het geluid gaat wel rond binnen de cab ook en weerkaatsen zich ook op de module... maar enfin, t is ook een eindeloze discussie dit, we hebben alletwee ergens gelijk :D

vester86
4 september 2005, 21:31
in ieder geval moet de topicstarter GEEN spider II head kopen :-p

LIGNUMdrummerke
4 september 2005, 21:35
true :-D

Wormaap
4 september 2005, 21:38
true :-D
Zijn we het daar in ieder geval over eens :-D

LIGNUMdrummerke
4 september 2005, 21:54
alhoewel...
















































:-D :lol: nee inderdaad, die spider head is t niet!

americanreject
6 september 2005, 09:59
ok, bedankt voor de reacties.

ook het off-topic was leuk om te volgen.

anyway, kga sowieso eens naar nen groten muziekwinkel gaan en vanalles checken. ook de spider 2.

momenteel staat er een Marshall jcm 2000 dual super lead & Crate 4*12' celestion speakers, te koop voor 950 €, 4 jaar oud. (nieuw: 1050 + 700 €)

is dit een goeie deal, want ik weet niet veel van die Marshall-reeksen????

andoni
6 september 2005, 10:26
ok, bedankt voor de reacties.

ook het off-topic was leuk om te volgen.

anyway, kga sowieso eens naar nen groten muziekwinkel gaan en vanalles checken. ook de spider 2.

momenteel staat er een Marshall jcm 2000 dual super lead & Crate 4*12' celestion speakers, te koop voor 950 €, 4 jaar oud. (nieuw: 1050 + 700 €)

is dit een goeie deal, want ik weet niet veel van die Marshall-reeksen????


Is de nieuwste Marshall reeks de 3 kanaals TSL buiten beschouwing gelaten. Kopen zou ik zeggen, is een mooie prijs en imo een erg lekkere amp. Heb zelf de 100 Watt versie en ben er erg tevreden over. Eerst wel eens testen! Indien de cab je niet aanstaat kan je die altijd voor een 250 of 300 euro verkopen, heb je een DSL voor 6 a 700 euro op de kop getikt. Niet slecht.

ReinoutV
6 september 2005, 11:07
Lijkt me inderdaad een goede deal. Als dit je eerste buizenversterker is hoef je niet meteen een TSL te kopen, een DSL is prima, volgens sommigen zelfs beter (qua klank). De 4x12" van Crate ken ik niet, maar mocht deze je niet bevallen kun je voor 350 à 400 euro een marshall cabinet op de kop tikken, er worden er genoeg aangeboden.

Nrrrk
7 september 2005, 15:47
Zo'n DSL is iig een heeeeeeel stuk beter dan zo'n Spider II Head. Wat een bagger ding is dat. Maar dat heb ik al tig keer geroepen.

Als je een goedkoop cabinet wilt, kun je ook kijken naar Randall R412CX kasten. Groot, GOED, klinken strak en kosten 400-500 euro. Marshall buizenbak erop en je hebt 'n geweldige sound.