PDA

View Full Version : speakers vervangen



Ché
3 september 2005, 17:33
naar aanleiding van het vorige SR topic ga ik de emi blue alnico van mn bassman eens in mijn SR proberen want ik ben toch niet helemaal tevreden over de oxfords die erin zitten...

kan dat zonder problemen (indien ik de draden behoorlijk aansluit uiteraard :) ) ?

thanks!

Mr.Jay
3 september 2005, 17:35
naar aanleiding van het vorige SR topic ga ik de emi blue alnico van mn bassman eens in mijn SR proberen want ik ben toch niet helemaal tevreden over de oxfords die erin zitten...
kan dat zonder problemen (indien ik de draden behoorlijk aansluit uiteraard :) ) ?
thanks!

Yep, plus/min goed en er is niks aan de hand, als je een 40-45W SR hebt, dus géén 70W versie ( staat bij de speakeruitgang).

JaY

Ché
3 september 2005, 17:40
naar aanleiding van het vorige SR topic ga ik de emi blue alnico van mn bassman eens in mijn SR proberen want ik ben toch niet helemaal tevreden over de oxfords die erin zitten...
kan dat zonder problemen (indien ik de draden behoorlijk aansluit uiteraard :) ) ?
thanks!

Yep, plus/min goed en er is niks aan de hand, als je een 40-45W SR hebt, dus géén 70W versie ( staat bij de speakeruitgang).

JaY

thanks!
het is een 45w, ik ga het deze avond eens proberen :)

Mr.Jay
3 september 2005, 19:10
[quote="Mr.Jay"][quote=Ché]naar aanleiding van het vorige SR topic ga ik de emi blue alnico van mn bassman eens in mijn SR proberen want ik ben toch niet helemaal tevreden over de oxfords die erin zittenthanks!

Misschien es 2 Emi's en 2 oxfords in beide amps ? lijkt me veel beter

JaY

Mr.Jay
3 september 2005, 19:44
Check voor de zekerheid even polariteit... De heren fabrikanten willen de plus en min nog wel eens omdraaien. Zelfs bij zelfde merk en model kan het wel eens verkeerd om zitten... Gewoon even met een 9V batterijtje kijken of ze allemaal dezelfde kant op bewegen (naar voren of naar achteren).

+1....vergeten.

JaY

Ché
5 september 2005, 00:24
speakers vervangen, met dank voor de info ;)

er zitten momenteel 2 oxfords en 2 emi's in en het is een HEEL verschil: veel meer punch, helderder, en 'meer' drive...

ik ben aan het denken er alle 4 emi's in te zetten omdat ik de oxfords vergeleken met de emi's echt niet levendig vind klinken...of is dit heilig/vintage schennis? :p

greetz

Al
5 september 2005, 00:39
ik ben aan het denken er alle 4 emi's in te zetten omdat ik de oxfords vergeleken met de emi's echt niet levendig vind klinken...of is dit heilig/vintage schennis? :p

greetz

Nee hoor, welke Oxfords zijn het? 10L6?

Al

Ché
5 september 2005, 00:45
ik ben aan het denken er alle 4 emi's in te zetten omdat ik de oxfords vergeleken met de emi's echt niet levendig vind klinken...of is dit heilig/vintage schennis? :p

greetz

Nee hoor, welke Oxfords zijn het? 10L6?

Al

jup dat zijn ze...

Ché
5 september 2005, 10:49
ik heb nog een bijkomende vraag (die geen topic verdient :) ):

De mid-knop van mn SR blijkt pas 'actief' te worden vanaf 7 en hoger. Dus onder 7 mag ik hem op eender wat zetten en dan is er niet echt een verschil te horen, terwijl de treb en bass op iedere stand wel hoorbaar verschillen.
Iemand die weet waaraan dit zou kunnen liggen ? :???: ik veronderstel dat dit niet normaal is :)

Mr.Jay
5 september 2005, 10:57
ik heb nog een bijkomende vraag (die geen topic verdient :) ):
De mid-knop van mn SR blijkt pas 'actief' te worden vanaf 7 en hoger. Dus onder 7 mag ik hem op eender wat zetten en dan is er niet echt een verschil te horen, terwijl de treb en bass op iedere stand wel hoorbaar verschillen.
Iemand die weet waaraan dit zou kunnen liggen ? :???: ik veronderstel dat dit niet normaal is :)

Jawel, heel normaal. Die 10K pot doet tussen 1 en 6-7 vrijwel niks, laatste stukkie pas.

JaY

Ché
5 september 2005, 11:13
ow ok, ik had mezelf dus nog niet doof gespeeld :razz:
thanks!

markieray
5 september 2005, 15:08
Vraagje aan Ché : was het moeilijk die speakers te vervangen ? Gewoon vijsjes losdraaien en uitnemen ? Had gehoord dat zo'n oude speakers nog wel 's blijven zitten door de lijm ... ? En kan ik de speakerdoek gewoon laten zitten (hopelijk wel) ?

Ik heb het zelf nog nooit gedaan en zal het wellicht binnenkort dus toch moeten doen ....

Enne ... hoe kan ik de polariteit meten ? (ben dus een compleet groentje zoals je ziet... :D)

Alvast bedankt !

Markie 8-)

Al
5 september 2005, 16:56
Vraagje aan Ché : was het moeilijk die speakers te vervangen ? Gewoon vijsjes losdraaien en uitnemen ? Had gehoord dat zo'n oude speakers nog wel 's blijven zitten door de lijm ... ? En kan ik de speakerdoek gewoon laten zitten (hopelijk wel) ?

Ik heb het zelf nog nooit gedaan en zal het wellicht binnenkort dus toch moeten doen ....

Enne ... hoe kan ik de polariteit meten ? (ben dus een compleet groentje zoals je ziet... :D)

Alvast bedankt !

Markie 8-)

Oude speakers willen nog wel eens plakkerig zijn en niet loskomen. Voorzichtig een scherp voorwerp onder de rand steken en en losmaken. Bij het inzetten niet met geweld vastdraaien. Draai ieder moertje eerst handvast en dan om de beurt een slag geven. Verspring steeds naar de andere kant van de speaker zodat niet eerst aan een kant alle moeren vast komen te zitten. Je kan het frame krom trekken en de speaker kan gaan aanlopen. Check de polariteit met een 9V batterij. De speakers moeten allemaal dezelfde kant op bewegen.

Al

Ché
5 september 2005, 19:06
Vraagje aan Ché : was het moeilijk die speakers te vervangen ? Gewoon vijsjes losdraaien en uitnemen ? Had gehoord dat zo'n oude speakers nog wel 's blijven zitten door de lijm ... ? En kan ik de speakerdoek gewoon laten zitten (hopelijk wel) ?

Ik heb het zelf nog nooit gedaan en zal het wellicht binnenkort dus toch moeten doen ....

Enne ... hoe kan ik de polariteit meten ? (ben dus een compleet groentje zoals je ziet... :D)

Alvast bedankt !

Markie 8-)


het vervangen ging gelijk niks...er zat geen lijm aan, dus dat ging al goed...ik heb de vijsjes gewoon losgedraaid via de achterkant en de speakers er heel voorzichtig uitgenomen...

wat de polariteit betreft staat hierboven goed uitgelegd, de + was het gele kabeltje en stond aangeduid met een rode sticker op de speaker, maar toch even nagekeken voor de zekerheid met batterijtje :)

Ché
5 september 2005, 19:16
oei polariteit meten stond precies toch niet heel goed uitgelegd :)

euh gewoon een 9V batterij tegen de 'aansluitingen' houden + op de ene en - op de andere en dan zie je wel dat je speaker naar binnen of buiten zal bewegen, bij iedere speaker moet de beweging hetzelfde zijn

hier waat meer info: http://www.colomar.com/Shavano/speaker.html

cheers