PDA

View Full Version : PC met geluid op mainboard probleem?



Braindead
3 september 2005, 16:02
De laatste tijd zit ik naar een nieuwe pc te kijken en dan valt me op dat bij sommige er geluid op het mainboard zit. Nou heb ik al een goede externe geluidskaart. Geeft dit problemen? Of kun je dat geluid op het moederbord gewoon uitzetten en maakt dat dus niks uit?

syarych
3 september 2005, 19:11
Geen probleem. De geluidskaart op het moederbord is uit te schakelen via het zogenaamde 'cmos (ook wel 'bios' genoemd) setup', een 'programma' voor configuratie van de aanwezige hardware (apparatuur) in het systeem, buiten het besturingssysteem (Windows) om.
Overigens is het geen enkel probleem meerdere geluidskaarten naast elkaar te gebruiken, ik heb zelf ook een tijd 2 (interne) Creative en M-Audio geluidskaarten naast elkaar gehad, en dat werkte uitstekend.

harrie-beton
3 september 2005, 19:51
Een nadeel van geluid "on board" is dat het vaak niet serieus voor muziek opname bedoeld is. Bovendien zijn ze traag en niet altijd full duplex.

De profi kaarten zijn echt stukken beter, gelukkig kunnen er meerdere geluidskaarten in een pc dus geen probleem.

Tot slot, in het BIOS kun je die onboard kaarten ook nog uitzetten.

Braindead
4 september 2005, 12:18
Ik hoor wel vaker dat mensen meerdere geluidskaarten tegelijk gebruiken. Maar geziien de problemen die ik nu al had met mijn geluidskaart (Soundblaster) wil ik problemen het liefst meteen voorkomen.
Ben verder in het bezit van een Tascam us 428 die wel volstaat als geluidskaart.

Als ik de onboard geluidskaart dus kan uitzetten dan hoef ik dus geen problemen te verwachten.

Kijk aan deze pc zat ik te denken....

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=5235553370&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1

Is dat een beetje wat voor recording?
Er zal dan wel wat extra intern geheugen bij moeten (RAM) maar verder..

harrie-beton
5 september 2005, 00:23
Zoals er honderden microfoons mogelijk zijn, zo zijn er ook vele pc's mogelijk. Wat u nu leest in mijn mening.

Voor audio only is een Pentium III genoeg met 256 mb, dan kun je al 16 sporen opnemen zonder probleem. Audio trekt niet zoveel kracht.

voor recording zou ik letten op:

-Graag een stille pc (goede koeling maar lekker stil, ZALLMAN fans)
-Een TFT scherm voor ongestoord werken
-Een DVD brander om makkelijk WAV multitrack bestanden te backuppen (zie een ander topic waarom je je ruwe data moet bewaren :razz: )
-80 gig schijf is weinig tegenwoording, het kan wel maar dan moet je veel opruimen, als voorbeeld mijn mp3 collectie is al 60 gig.


Het belangrijkste: de geluidskaart, kies een profi kaart dus Terratec of maudio of Taskam... geen soundblaster.

En zeker niet onbelangrijk: computer speakers zijn CRAP, zorg voor goede terug-luister mogelijkheden, goede HIFI of Near Field Monitors.


-VERDIEP JE IN DE SOFTWARE EN DE OPNAME TECHNIEK

bert k
5 september 2005, 00:42
En zeker niet onbelangrijk: computer speakers zijn CRAP, zorg voor goede terug-luister mogelijkheden, goede HIFI of Near Field Monitors.




+1000!!! Geef hier geld aan uit! Scheelt alles!