PDA

View Full Version : help...



wanneskuyps
3 september 2005, 13:29
Ik heb hier thuis 2 zeer oude speakerkasten (+- 1968) staan. 2 keer 4x12 met daarvan nog 6 werkende celestion-speakers.

Ik heb die speakers eens opgezocht en het zijn de originele 20 watts g12m (15 ohm) greenbacks uit de jaren '60.

Ik wil nu 2x12 kasten maken en 2 speakers als reserve houden.

Probleem: ik heb geen flauw idee hoe ik moet beginnen.

Hoe kan ik ze best schakelen en wat heb ik nodig (behalve een kast en de speakers)?

Het gaat om speakers van 15 ohm en daar heb ik nog geen schema's van gezien.

nicoverduin
3 september 2005, 14:58
Je hebt een aantal mogelijkheden:

De speakers in serie heeft geen zin (30 ohm). Parallel wel dan krijg je 7.5 (lees 8 ohm).

Daarnaast kun je via een creatieve loplossing waarbij je de eerste box in de 2e schakelt, het geheel zodanig maken dat je met de boxen:
- 2 x 8 ohm als stereo gebruikt
- 1 x 4 ohm gezamelijk
- 1 x 16 ohm gezamelijk
Nico

wanneskuyps
4 september 2005, 10:06
Alvast bedankt

Kan je dat even verder uitleggen aub?

Heb je daar schema's van?

nicoverduin
4 september 2005, 10:17
Ik zal een tekening voor je maken, Maar even de uitleg:
- Als je 2 van die speaker parallel schakelt krijg je een nieuwe impedantie van 1/Znieuw = 1/Z1 + 1/Z2 waarbij Z = de impedantie van de speaker. Dus 1/Zn = 1/15 +1/15 = 2/15 = 1/7.5. Zn = dus 7.5 ohm.

Deze combinatie kun je dus zien als een enkele speaker van 7.5 ohm (mag je ook als 8 ohm lezen hoor).

Dit zelfde geld voor de 2e box. Je krijgt dan dus 2 boxen van 8 ohm.

Ik heb al eens een schakeling gemaakt voor het parallel en serie schakelen van 2 speakers. Indien ze 8 ohm zijn elk, krijg je een aansluitmogelijkheid van 4 ohm (parallel : denk aan de bovengenoemde formule) en 16 ohm (serie: 8 + 8 ohm).

Schema komt eraan:
Nico

nicoverduin
4 september 2005, 11:09
Ik zal een tekening voor je maken, Maar even de uitleg:
- Als je 2 van die speaker parallel schakelt krijg je een nieuwe impedantie van 1/Znieuw = 1/Z1 + 1/Z2 waarbij Z = de impedantie van de speaker. Dus 1/Zn = 1/15 +1/15 = 2/15 = 1/7.5. Zn = dus 7.5 ohm.

Deze combinatie kun je dus zien als een enkele speaker van 7.5 ohm (mag je ook als 8 ohm lezen hoor).

Dit zelfde geld voor de 2e box. Je krijgt dan dus 2 boxen van 8 ohm.

Ik heb al eens een schakeling gemaakt voor het parallel en serie schakelen van 2 speakers. Indien ze 8 ohm zijn elk, krijg je een aansluitmogelijkheid van 4 ohm (parallel : denk aan de bovengenoemde formule) en 16 ohm (serie: 8 + 8 ohm).

Schema komt eraan:
Nico

Dit zou het schema moeten zijn. Let wel dat de de Verleng aansluiting in Box 2 niet op een versterker wordt aangesloten. Desnoods een aandere aansluiting gebruiken (speakon bijv).

http://www.verelec.com/images/duo%20box.JPG

wanneskuyps
4 september 2005, 11:46
Nico,

De kasten zijn origineel wel in serie geschakeld. Het zijn 4x12 kasten in serie dus. Is dat niet gek dan? Kan ik dan misschien niet beter 1 kast restaureren in 4x12 configuratie? Dan moet ik die bedrading niet opnieuw doen want daar ken ik niet zoveel van.

Dat schema van jouw krijg ik volgens mij nooit gefixed.

Want denk jij?

PS: kan ik vanuit belgië bestellen bij jouw webwinkel?


Mvg

nicoverduin
4 september 2005, 11:54
Nico,

De kasten zijn origineel wel in serie geschakeld. Het zijn 4x12 kasten in serie dus. Is dat niet gek dan? Kan ik dan misschien niet beter 1 kast restaureren in 4x12 configuratie? Dan moet ik die bedrading niet opnieuw doen want daar ken ik niet zoveel van.

Dat schema van jouw krijg ik volgens mij nooit gefixed.

Want denk jij?

PS: kan ik vanuit belgië bestellen bij jouw webwinkel?


Mvg
Die kasten kunnen wel in serie zijn geschakeld, maar het gaat erom hoe de speakers zijn geschakeld van binnen. Je gaf aan dat het 15 ohm speakers zijn. Daar ben ik van uit gegaan.

Als die kasten in serie zijn geschakeld kan het zijn dat van binnen een deel parallel en een deel in serie is geschakeld.

Je kan bestellen bij mijn winkel uit Belgie hoor (sorry Al :-D ).

Maar als je problemen hebt om die schakeling te bedraden, wil ik ze wel alvast voor je aan elkaar zetten hoor (sorry AL [maar hier kom ik haast niet omheen :-D ]). PM me maar effe. Da hoef je ze alleen maar aan de speakers aan te sluiten.

Nico

Nico

wanneskuyps
4 september 2005, 12:53
Nico,

Bedankt voor je uitleg en schema.

Mijn broer gaat de bedrading solderen zoals op je schema. :lol:


Maar wat zijn dan de mogelijkheden?
Dan heb ik 2 inputjacks in box 1 en ik kan beide aansluiten via een verlengstuk naar box 2.
Kan ik dan stereo spelen?
Waar moet ik dan inpluggen?...... :???:

Mvg

nicoverduin
4 september 2005, 16:52
Die aansluiting in box 2 is uitsluitend te gebruiken om box 1 erin te stoppen. Als je dat niet doet, dan gebruik je de aansluiting in Box 1 als een kanaal en de parallel aansluiting in box 2 (rechts onder) voor het ander kanaal. Beide kanalen zijn dan 8 ohm.


Als je daarin tegen de kabel van box 1 in de bovenste plug van box 2 doet, dan heb je de volgende mogelijkheden:
- Links onder in box 2 wordt dan 16 ohm
- rechts onder in box 2 wordt dan 4 ohm.

Dus je krijgt in totaal de volgende mogelijkheden:
- Elke box apart = 8 ohm per box
- beide boxen doorgelust: 4 ohm en 16 ohm aansluitingen.

Nico

nicoverduin
4 september 2005, 16:54
En goed opletten bij die plastic jacks. Dat lipje dat schakelt is niet altijd consequent (links om of rechts om). Maar de bedoeling lijkt me duidelijk. En anders effe een foto van zo'n jack maken en vragen.
Nico