PDA

View Full Version : Trusrod Ibanez 2630



texasspecial
3 september 2005, 01:28
De trusrod van mijn '78 Ibanez Artist 2630,kan wel rechter,maar niet losser, gesteld worden . Het probleem is dat er dus te weinig "relief "in de hals te krijgen is en daardoor "stringbuzz".Ik heb er een setje snaren van 11 tot 48 opzitten, maar de ruimte tussen de bovenkant van de zevende/achtste fret en de onderkant van de snaren, met capo op 1e fret en ingedrukte 22e fret meet minder dan 0,05mm, met de trusrodmoer helemaal los. Het boekje "Do it your self guitar"van Pieter Fillet , geeft aan dat je de hals kan laten "schrikken" dmv met je linkerhand de hals bij de topkam te ondersteunen en met je rechterhand druk uit te oefenen op het midden van de hals , zodat het mogelijke probleem, de trusrod is vastgelijmd,dmv de uitgeoefende druk,al krakend verholpen wordt. Ik heb dit geprobeerd, maar durf niet te veel druk uit te oefenen.Is dit de enige manier om dit probleem op te lossen ?

heeres gitaarbouw
19 september 2005, 08:58
Je kunt nog proberen wat kruipolie in de halspengleuf te laten lopen, dat wil ook nog wel eens helpen. Misschien toch iets meer kracht zetten (als je denkt dat dat nog verantwoord is) of een gitaarbouwer bezoeken.

texasspecial
28 september 2005, 10:42
Hoeveel kruipolie?
Ik neem aan dat het om enkele druppels gaat?

heeres gitaarbouw
29 september 2005, 08:52
Zelf gebruik ik hier spuitbussen W-40 voor. Moer losdraaien, rietje ertussen, een of twee keer spuiten moet voldoende zijn.

texasspecial
30 september 2005, 11:20
Het lukt niet, ik zal hem ter reparatie bij een gitaarbouwer aanbieden.
Bedankt voor de tips.

olaf reijnders
30 september 2005, 12:01
Mooie gitaar, trouwens. Is wel een paar duiten waard. Heel verstandig om 'm te laten repareren bij een pro. 8-)

texasspecial
25 oktober 2005, 20:24
yup :-D