PDA

View Full Version : kurt cobain



thomazzbootzz
2 september 2005, 22:38
Hallo ik heb net in enkel forums gelezen over kurt cobain en de manier waarop veel mensen hier over hem praten.
Als of hij een infrieur zielig mannetje was die hellemaal geen muziek kon maken.
Oke zijn nummer zijn gitaartechnisch gezien geen hoogstandjes maar de nummers opzich zijn originele meesterwerken.
Vind ik
maarja wie ben ik

Philippe
2 september 2005, 22:51
thomazzbootzz

ixque
3 september 2005, 01:04
de enige echte

Roy K.
3 september 2005, 01:19
+ 1

FruscianteFan
3 september 2005, 10:51
Nirvana heeft flink wat lekkere nummers gemaakt ja... alleen is Nirvana en vooral Kurt Cobain gigantisch overgewaardeerd.

Simpele nummers kunnen heel mooi zijn, daar is Nirvana wel een goed voorbeeld van maar Kurt Cobain was gewoon geen heel goed gitarist. Hij had wel een geweldige stem, als hij maar niet vals zong.

L.
3 september 2005, 11:52
De man had gevoel...



Dat brengt vaak lekkere muziek mee....

FruscianteFan
3 september 2005, 12:11
over simpele, doch prachtige nummers gesproken: Joy Division!
(ik moet toegeven, ik ken vooralsnog alleen New Dawn Fades, en ook alleen maar omdat een bepaald persoon die prachtig heeft gecoverd :oops: )

Outrage
3 september 2005, 12:43
het zijn natuurlijk jouw oren en jouw hersenen die voor jou uitmaken of je al dan niet graag luistert naar zijn (of andere) muziek.

je zal natuurlijk altijd andere meningen tegenkomen, dat is behoorlijk normaal, accepteer of weet ik veel wat je er nog mee kan doen.

Set Wenker
3 september 2005, 13:37
Hey,
daar zeg je wat joh... Dit is misschien wel een interessante discussie om hier eens op gitaarnet te voeren. Eens een keer wat anders. Ik ben nu al benieuwd naar de reacties.

Bl44t44p
3 september 2005, 13:50
Hey,
daar zeg je wat joh... Dit is misschien wel een interessante discussie om hier eens op gitaarnet te voeren. Eens een keer wat anders. Ik ben nu al benieuwd naar de reacties.

Euhm ja? Als ik naar andere "discussies" kijk belooft dat nou niet echt veel goeds...

Set Wenker
3 september 2005, 14:06
klopt.

The wall of dolls
3 september 2005, 18:28
Ik ben verre van fan van Kurt cobain/ Nirvana, maar ik vind die mensen die zeggen dat hij een prutser is zo'n bord voor hun kop hebben. De manier waarop hij op z'n neil young's noten er uit perste verdient gewoon respect. Meer respect dan zo'n Vai- of Petrucci-zielepoot. Met gevoel splen is veel en veel moeilijker dan die technische hoogstandjes

Jax
3 september 2005, 18:38
Hebben we dit onderwerp niet al genoeg besproken?

Uitkomst van alle topics:

Kurt maakte leuke liedjes, er was sprake van op het juiste tijdstip komen met zijn muziek. Toch waren er andere grungebandjes die misschien beter waren dan nirvana. Je kan Kurt cobain geen gitaar genieus noemen, dat was hij niet, dus ga hem niet vergelijken met Vai.

Dit was het wel zo'n beetje...

Roy K.
3 september 2005, 18:43
Ik ben verre van fan van Kurt cobain/ Nirvana, maar ik vind die mensen die zeggen dat hij een prutser is zo'n bord voor hun kop hebben. De manier waarop hij op z'n neil young's noten er uit perste verdient gewoon respect. Meer respect dan zo'n Vai- of Petrucci-zielepoot. Met gevoel splen is veel en veel moeilijker dan die technische hoogstandjes

Weer zo'n figuur die als ie wat anders dan powerchords of pentatonische ladders hoort begint te zeuren dat er geen "gevoel" in de muziek zit.

Kom op kerel, Vai heeft echt veel meer gevoel in 1 nummer (neem For the love of God) dan het hele ouvre van Nirvana bij elkaar.

Als Kurt met een moeilijke kop keihard powerchords loopt te rammen heeft dat mijn inziens weinig met gevoel in muziek te maken. Ik denk dat je gewoon niet nog niet rijp bent om de finesses en dynamiek in het spel van Vai te horen...

The wall of dolls
3 september 2005, 20:56
Weer zo'n pino die zijn oordeel al klaar heeft alsi k 1 opmerking maak die m niet naar zijn smaak is. Wat wil je dan dat ik zeg dat ik luister? The Mars Volta is mijn favoriete band en Rodriguez 1 van mijn favoriete gitaristen van het moment. De meest absurde gitarist die er rondloopt. Maar wel 1 die niet geobsedeerd is door techniek, maar die techniek gebruikt. Of moet ik zeggen dat ik Jeff Beck briljant vind, of Eddie van Halen. Maakt mij allemaal niet uit, maar je oordeel is erg erg kortzichtig en zeer ondoordacht.

Vampire
3 september 2005, 20:59
Als Kurt met een moeilijke kop keihard powerchords loopt te rammen heeft dat mijn inziens weinig met gevoel in muziek te maken.

Het roept anders wel komische gevoelens bij mij op hoor :razz:

sunday violence
4 september 2005, 00:31
Weer zo'n pino die zijn oordeel al klaar heeft alsi k 1 opmerking maak die m niet naar zijn smaak is. Wat wil je dan dat ik zeg dat ik luister? The Mars Volta is mijn favoriete band en Rodriguez 1 van mijn favoriete gitaristen van het moment. De meest absurde gitarist die er rondloopt. Maar wel 1 die niet geobsedeerd is door techniek, maar die techniek gebruikt. Of moet ik zeggen dat ik Jeff Beck briljant vind, of Eddie van Halen. Maakt mij allemaal niet uit, maar je oordeel is erg erg kortzichtig en zeer ondoordacht.

precies!

er zijn trouwens qua virtuoos gefreak de nodige uitzonderingen die wel erg goed zijn op gevoel en snelheid en alles, vai oa of steve morse maar dan noem je er ook een paar.
verder zijn er heel veel technische mafketels die de plank misslaan en denken dat snelheid belangrijker is dan mooie muziek maken. dat irriteert mij. En die gasten zijn er veeeeels te veel, met name op dit forum lijkt wel.

laatst was voor mij het overduidelijke bewijs op een lokaal festival. Daar speelde een gitarist, supergoed, ene sweep naar de andere en afgezien van misschien 2 gitaristjes vooraan vond iedereen het kut. Er speelde ook een bandje fucking goeie nummers zonder poespas en het publiek was superenthausiast.
Dus ik zou zeggen richt je pijlen gewoon op muziek maken en je performance en niet op techniek, daar bereik je veel meer mee. En anders wordt je gewoon lekker zo'n slaapkamer gitarist die af en toe wat post op een gitaarforum waar een paar je een veer in je hol steken maar come on dat wil je toch niet?

Roy K.
4 september 2005, 00:50
Weer zo'n pino die zijn oordeel al klaar heeft alsi k 1 opmerking maak die m niet naar zijn smaak is. Wat wil je dan dat ik zeg dat ik luister? The Mars Volta is mijn favoriete band en Rodriguez 1 van mijn favoriete gitaristen van het moment. De meest absurde gitarist die er rondloopt. Maar wel 1 die niet geobsedeerd is door techniek, maar die techniek gebruikt. Of moet ik zeggen dat ik Jeff Beck briljant vind, of Eddie van Halen. Maakt mij allemaal niet uit, maar je oordeel is erg erg kortzichtig en zeer ondoordacht.

Wel, van mij hoef je niks te luisteren, maar als je zegt dat je geen respect hebt voor Vai vanwege zijn technische, zonder gevoel gespeelde muziek, heb je volgens mij nog een hele muzikale ontwikkeling door te maken...



laatst was voor mij het overduidelijke bewijs op een lokaal festival. Daar speelde een gitarist, supergoed, ene sweep naar de andere en afgezien van misschien 2 gitaristjes vooraan vond iedereen het kut. Er speelde ook een bandje fucking goeie nummers zonder poespas en het publiek was superenthausiast.


De muziek die het meest wordt geluisterd is hipperdehop rapmuziek. Dat zegt wel genoeg over de muzikale beleving :roll: van het het grote publiek.

Slow-Water
4 september 2005, 01:44
'Met gevoel spelen is moeilijker dan techniek en theorie toepassen'. Tjsa..
Het zit mijns inziens zo: met gevoel spelen is moeilijk wanneer je weinig theorie kent. Theorie opent namelijk deuren en geeft je opties en meer vrijheid. En wat je ook zegt, het is nu eenmaal zo. Maar nu zijn er ook mensen die zichzelf verliezen in de theorie en alles calculeren. Dat is dan weer jammer. Een gulden middenweg zoeken dus. Kurt Cobain kende niet echt veel theorie denk ik, maar hij heeft wel een nummer als Smells Like Teen Spirit geschreven. Niet echt een hoogstandje qua muziektheorie e.d., maar het is en blijft wel Smells like teen spirit als je begrijpt wat ik bedoel.. Vai en dergelijke.. Deze hebben geen rondleiding over het fretboard nodig. They know their way around it well enough. Ze kunnen je zo vertellen wat ze doen en waarom, maar waarom zou het de emotie wegnemen? Meer vrijheid betekent toch juist dat de boodschap op meerdere en een duidelijke manier kan worden overgebracht? Dat dacht ik altijd, tenminste. Zolang je je er maar niet in verliest.. Maar ja, waar trek je die lijn? Dat is voor ieder weer anders.
Maar ja..
Ik heb For the love of God niet geschreven, noch Come as you are.
Ik zeg hiermee eigenlijk niets nieuws, maar goed.
Kurt Cobain heeft wat goeie en minder goeie nummers, net als Vai en iedere andere gitarist. En dan gaat het me niet om hoeveel theorie er is toegepast met welke reden dan ook. En hoeveel gevoel er kennelijk wel niet is gestopt. Maar gewoon hoeveel ik de theorie kan volgen en begrijpen.(Begrijpen als ik 'snappen waarom hier dit gespeeld wordt en waarom hier die noot en die andere weer niet') En hoeveel het nummermij aanspreekt. De gevoelens die een nummer bij mij oproepen hoeft dat bij een ander niet te doen. Maar dat lijkt me wel duidelijk..

Goed, om weer terug te komen op het onderwerp: Cobain..
Was een leuke gozer, kon aardig wat deuntjes verzinnen. Wellicht zou hij met wat theorie wat meer hebben kunnen doen met z'n gitaar om het instrument voor zover mogelijk te kunnen beheersen. Maar prutser was hij ook weer niet. Groeide op als vele anderen en kon z'n emoties goed omzetten naar nummers en sprak dus veel mensen aan omdat zij zich ook zo voelden. Kurt 'sprak' meer met zijn teksten/stem. Vai laat meer zijn gitaar voor zich spreken en dan heb je theorie toch echt wel nodig hoor. Gevoel-geschmoel, hou toch op. Het kan allebei. Persoonlijk ben ik geen fan van 'extremen' en heb ik liever beide. En nu bazel ik alleen nog maar geloof ik.. Maar 'je weet toch!'

The wall of dolls
4 september 2005, 12:49
'Met gevoel spelen is moeilijker dan techniek en theorie toepassen'. Tjsa..
Het zit mijns inziens zo: met gevoel spelen is moeilijk wanneer je weinig theorie kent. Theorie opent namelijk deuren en geeft je opties en meer vrijheid. En wat je ook zegt, het is nu eenmaal zo. Maar nu zijn er ook mensen die zichzelf verliezen in de theorie en alles calculeren. Dat is dan weer jammer. Een gulden middenweg zoeken dus. Kurt Cobain kende niet echt veel theorie denk ik, maar hij heeft wel een nummer als Smells Like Teen Spirit geschreven. Niet echt een hoogstandje qua muziektheorie e.d., maar het is en blijft wel Smells like teen spirit als je begrijpt wat ik bedoel.. Vai en dergelijke.. Deze hebben geen rondleiding over het fretboard nodig. They know their way around it well enough. Ze kunnen je zo vertellen wat ze doen en waarom, maar waarom zou het de emotie wegnemen? Meer vrijheid betekent toch juist dat de boodschap op meerdere en een duidelijke manier kan worden overgebracht? Dat dacht ik altijd, tenminste. Zolang je je er maar niet in verliest.. Maar ja, waar trek je die lijn? Dat is voor ieder weer anders.
Maar ja..
Ik heb For the love of God niet geschreven, noch Come as you are.
Ik zeg hiermee eigenlijk niets nieuws, maar goed.
Kurt Cobain heeft wat goeie en minder goeie nummers, net als Vai en iedere andere gitarist. En dan gaat het me niet om hoeveel theorie er is toegepast met welke reden dan ook. En hoeveel gevoel er kennelijk wel niet is gestopt. Maar gewoon hoeveel ik de theorie kan volgen en begrijpen.(Begrijpen als ik 'snappen waarom hier dit gespeeld wordt en waarom hier die noot en die andere weer niet') En hoeveel het nummermij aanspreekt. De gevoelens die een nummer bij mij oproepen hoeft dat bij een ander niet te doen. Maar dat lijkt me wel duidelijk..

Goed, om weer terug te komen op het onderwerp: Cobain..
Was een leuke gozer, kon aardig wat deuntjes verzinnen. Wellicht zou hij met wat theorie wat meer hebben kunnen doen met z'n gitaar om het instrument voor zover mogelijk te kunnen beheersen. Maar prutser was hij ook weer niet. Groeide op als vele anderen en kon z'n emoties goed omzetten naar nummers en sprak dus veel mensen aan omdat zij zich ook zo voelden. Kurt 'sprak' meer met zijn teksten/stem. Vai laat meer zijn gitaar voor zich spreken en dan heb je theorie toch echt wel nodig hoor. Gevoel-geschmoel, hou toch op. Het kan allebei. Persoonlijk ben ik geen fan van 'extremen' en heb ik liever beide. En nu bazel ik alleen nog maar geloof ik.. Maar 'je weet toch!'

Hmmm, ja maarja, kijk, als je de gemiddelde Page solo ziet... daar is toch ook weinig technisch vernuft in terug te vinden. Veelal gewoon een aantal akkoorden die over de toets veprlaatsbaar zijn en die hij gewoon in z'n geheel grijpt of gewoon de simpelste toonladdertjes. Muziektheorie van riching 0 (bij wijze van, gerelateerd aan vai). Maar hoe hij het gebruik, dat maakt het interessant. Ik heb nooit iemand met zulke simpele middelen zulke fantasierijke stukjes zien maken. Ok dan moet je dat allemaal weer aan elkaar knopen wat het weer moeilijk maakt. maar hij heeft niet van die quasi-complexe stukken. geldt ook voor Clapton bijvoorbeeld.

Ik vind juist in een paar soli van Cobain die houthakkersmentaliteit zo mooi... bij wijze van: gewoon maar wat aan slaan en net zo lang aan die snaren buigen tot het toevallig goed klinkt.

Maarja dat ben ik, ik heb het gewoon niet op types die de kunst van het weglaten niet verstaan. De mooiste muziek maak je niet door dingen toe te voegen maar door dinge nweg te laten, dat maakt de muziek of niet, denk ik

Nog even over dat veel theoretisch kennis hebben. Wie heeft er meer levenservaring? de student die alles tot in detail heeft geleerd of het straatschoffie dat z'n kont heeft moeten redden. Ik bedoel maar, emotionele ervaring valt niet in theorie te leren, dus zo'n vai blijft voor mij een prutser.

The wall of dolls
4 september 2005, 13:03
Weer zo'n pino die zijn oordeel al klaar heeft alsi k 1 opmerking maak die m niet naar zijn smaak is. Wat wil je dan dat ik zeg dat ik luister? The Mars Volta is mijn favoriete band en Rodriguez 1 van mijn favoriete gitaristen van het moment. De meest absurde gitarist die er rondloopt. Maar wel 1 die niet geobsedeerd is door techniek, maar die techniek gebruikt. Of moet ik zeggen dat ik Jeff Beck briljant vind, of Eddie van Halen. Maakt mij allemaal niet uit, maar je oordeel is erg erg kortzichtig en zeer ondoordacht.

Wel, van mij hoef je niks te luisteren, maar als je zegt dat je geen respect hebt voor Vai vanwege zijn technische, zonder gevoel gespeelde muziek, heb je volgens mij nog een hele muzikale ontwikkeling door te maken...

Hij heeft ook 2 woordjes geleerd... waarom heb ik dan nog een muzikale ontwikkeling door te maken? Omdat ik geen wiskunde kan bedrijven met rock? als iemand moeilijk doet zegt het niet dat ie het goed doet hoor. Hoe moeilijker muziek is hoe moeilijker het is om het goed te doen. Ik vind het eerder van slechtontwikkelde muziekkennis getuigen als je de simpele dingen niet kunt waarderen. En we zullen vast heel wat dingen qua muziek hebben waar we het wel over eens zijn maar over Vai en andere dubieuze gitaristen dus niet

LuukieRayVaughan
4 september 2005, 17:08
Ziek!

Harry
4 september 2005, 17:22
veel trainen, oefenen en studeren kan iedereen die tijd heeft, maar mensen raken is niet te leren. Ik ben geen Cobain-fan, maar de Vai's kunnen mij zeker niet boeien.

Roy K.
4 september 2005, 20:23
Hij heeft ook 2 woordjes geleerd... waarom heb ik dan nog een muzikale ontwikkeling door te maken? Omdat ik geen wiskunde kan bedrijven met rock? ....


Nee, omdat je de subtiliteit in het spel van Vai blijkbaar niet hoort/wilt horen.


En we zullen vast heel wat dingen qua muziek hebben waar we het wel over eens zijn maar over Vai en dubieuze andere gitaristen dus niet

wat er dubieus is aan Vai (en andere gitaristen) snap ik niet, maar voor de rest zul je wel gelijk hebben...

WICKED
4 september 2005, 20:49
Ik ben verre van fan van Kurt cobain/ Nirvana, maar ik vind die mensen die zeggen dat hij een prutser is zo'n bord voor hun kop hebben. De manier waarop hij op z'n neil young's noten er uit perste verdient gewoon respect. Meer respect dan zo'n Vai- of Petrucci-zielepoot. Met gevoel splen is veel en veel moeilijker dan die technische hoogstandjes

VERKLAAR :evil:

Wouter J
4 september 2005, 21:07
Wat Nirvana een goede band maakte was niet aleen Cobain's songwriting maar ook de ijzersterke ritme sectie die ze in de personen van Krist Novoselic en Dave Grohl hadden.

Laten we eerlijk zijn dat dat iets is waar niemand het over heeft, kijk naar wat jullie net allemaal gezegd hebben in dit onderwerp en niemand noemt op hoe strak en ge-olied Nirvana als Band zelf waren.

Krist Novoselic is bas gaan spelen omdat Kurt al gitaar speelde toen hij en Kurt Nirvana oprichtten. Hij benaderd basspelen ook om Kurts gitaarspel te versterken. Luister naar die melodieuze baslijn van "On a Plain" Krist was geen onverdienstelijk Bassist.

Dave Grohl mag je met recht de John Bonham van de Jaren negentig noemen, hij is als een machine achter het drumstel: Precies en keihard.

Het is niet eerlijk om Cobain die autodidact was te vergelijken met Steve Vai die klassiek getraind is, bij Frank Zappa in de band zat en gitaar heeft leren spelen door Joe Satriani.

Maar ironisch genoeg is Zappa het gene wat Cobain en Vai in overeenkomst hebben. Cobain was namelijk idolaat van de zwarte humor en sarcasme in Zappa's werk.

Negative K3 fan
5 september 2005, 18:57
Ik ben verre van fan van Kurt cobain/ Nirvana, maar ik vind die mensen die zeggen dat hij een prutser is zo'n bord voor hun kop hebben. De manier waarop hij op z'n neil young's noten er uit perste verdient gewoon respect. Meer respect dan zo'n Vai- of Petrucci-zielepoot. Met gevoel splen is veel en veel moeilijker dan die technische hoogstandjes

Weer zo'n figuur die als ie wat anders dan powerchords of pentatonische ladders hoort begint te zeuren dat er geen "gevoel" in de muziek zit.

Kom op kerel, Vai heeft echt veel meer gevoel in 1 nummer (neem For the love of God) dan het hele ouvre van Nirvana bij elkaar.

Als Kurt met een moeilijke kop keihard powerchords loopt te rammen heeft dat mijn inziens weinig met gevoel in muziek te maken. Ik denk dat je gewoon niet nog niet rijp bent om de finesses en dynamiek in het spel van Vai te horen...

hjahaha

nirvana had gewoon bezieling.

eerst was ik helemal fan van nirvana, toen behoorlijk anti en nu kan ik het in een context plaatsen en in die context waarderen.

Negative K3 fan
5 september 2005, 18:58
Ik ben verre van fan van Kurt cobain/ Nirvana, maar ik vind die mensen die zeggen dat hij een prutser is zo'n bord voor hun kop hebben. De manier waarop hij op z'n neil young's noten er uit perste verdient gewoon respect. Meer respect dan zo'n Vai- of Petrucci-zielepoot. Met gevoel splen is veel en veel moeilijker dan die technische hoogstandjes

Weer zo'n figuur die als ie wat anders dan powerchords of pentatonische ladders hoort begint te zeuren dat er geen "gevoel" in de muziek zit.

Kom op kerel, Vai heeft echt veel meer gevoel in 1 nummer (neem For the love of God) dan het hele ouvre van Nirvana bij elkaar.

Als Kurt met een moeilijke kop keihard powerchords loopt te rammen heeft dat mijn inziens weinig met gevoel in muziek te maken. Ik denk dat je gewoon niet nog niet rijp bent om de finesses en dynamiek in het spel van Vai te horen...

hjahaha

nirvana had gewoon bezieling.

eerst was ik helemal fan van nirvana, toen behoorlijk anti en nu kan ik het in een context plaatsen en in die context waarderen.

LuukieRayVaughan
5 september 2005, 20:14
Ik hoor steeds vaker op dit forum gitaristen die Vai/Petrucci enz... afkraken... Dat valt me wel op !
Dan heb je van die lui die zeggen ja de meeste mensen die shredden kut vinden kunnen het zelf niet ! ja best logisch als je het kut vind waarom zou je het dan leren :S.... Maar je kan het ook andersom bekijken, de meeste mensen die shredden die vinden die lui vaak vet... Ja je kan zeggen anders ga je het ook niet leren maar ik weet wel wat voorn indruk je met shredden kan maken tegenover leken enz...
Cobain was een technisch slechte gitarist... Met weinig gitaar emotie vind ik.. Zijn stem en zijn teksten gaven echter wel de emotie, de gitaar die paste er alleen maar.. Vanuit mijn mening dan..

Wormaap
6 september 2005, 03:23
Ik ben verre van fan van Kurt cobain/ Nirvana, maar ik vind die mensen die zeggen dat hij een prutser is zo'n bord voor hun kop hebben. De manier waarop hij op z'n neil young's noten er uit perste verdient gewoon respect. Meer respect dan zo'n Vai- of Petrucci-zielepoot. Met gevoel splen is veel en veel moeilijker dan die technische hoogstandjes

Weer zo'n figuur die als ie wat anders dan powerchords of pentatonische ladders hoort begint te zeuren dat er geen "gevoel" in de muziek zit.

Kom op kerel, Vai heeft echt veel meer gevoel in 1 nummer (neem For the love of God) dan het hele ouvre van Nirvana bij elkaar.

Als Kurt met een moeilijke kop keihard powerchords loopt te rammen heeft dat mijn inziens weinig met gevoel in muziek te maken. Ik denk dat je gewoon niet nog niet rijp bent om de finesses en dynamiek in het spel van Vai te horen...

hjahaha

nirvana had gewoon bezieling.

eerst was ik helemal fan van nirvana, toen behoorlijk anti en nu kan ik het in een context plaatsen en in die context waarderen.
Ej... Ik ben het met je eens :-D
Technisch gezien was Kurt gewoon een prutser van de bovenste plank, laten we eerlijk zijn. Z'n nummers waren (soms) best goed, though. Ook ik was vroeger helemaal Nirvana-fan, kon het toen niet aanzien hoe de 12-14 jarige alto-kids allemaal Kurt idoleerden en boeit't nu geen ene fuck meer.
Als iemand echter een gitarist als Petrucci of Vai 'prutsers' gaat noemen, en Kurt een held vindt moet ik me toch écht bij Roy K. scharen. Als je niet kan horen dat zij écht wel meer doen dan 'gewoon wat snel spelen' dan ben je muzikaal gezien nog niet volwassen (en waarschijnlijk lichamelijk gezien ook niet :-D ) Of je er van houdt of niet zal me werkelijk geen fuck boeien, maar ze afdoen als prutsers omdat ze 'zonder gevoel' spelen (ooit wel eens 'Another Day' van Dream Theater geluisterd? Hollow Years? Through Her Eyes? Surrounded? Vai's 'For The Love Of God' ? Zo nee, dan ga luisteren, SLET!) dan ben je nog niet thuis tussen de 'grote mensen' :)

Negative K3 fan
6 september 2005, 12:22
petrucci of vai kun je geen prutsers noemen, toch vind ik dream theater over het algemeen niet om aan te horen en het gitaarwerk van petrucci inspiratie/karakterloos, dan luister ik toch liever naar cobains gitaarwerk. maar het is zoiets als appels met peren vergelijken.

toch moeten ook de technische prestaties van kurt cobain neit te ver worden afgezaaqgd, het is wel zo dat hij aan het eind van zijn loopbaan als hardcore heroine junk nauwelijks een gitaar meer vast kon houden en moest gaan zitten als hij live ging soleren, toch heeft hij vele jaren lang vele uurtjes op zn slaapkamer gesleten samen met zn gitaar en als je luistert naar bleach (of iets anders ouds) haal je (of ik iig) daar nog best wel wat jimmy page invloeden uit.

en hij speelde ook altijd over mustangs enzo, ik weet niet of jullie bekend zijn met die ondingen (en dan met name de nekken ervan), maar met zulke gitaren houd je sowieso niet veel techniek over :)

veel verstand van toon had hij trouwens ook niet

Negative K3 fan
6 september 2005, 12:23
petrucci of vai kun je geen prutsers noemen, toch vind ik dream theater over het algemeen niet om aan te horen en het gitaarwerk van petrucci inspiratie/karakterloos, dan luister ik toch liever naar cobains gitaarwerk. maar het is zoiets als appels met peren vergelijken.

toch moeten ook de technische prestaties van kurt cobain neit te ver worden afgezaaqgd, het is wel zo dat hij aan het eind van zijn loopbaan als hardcore heroine junk nauwelijks een gitaar meer vast kon houden en moest gaan zitten als hij live ging soleren, toch heeft hij vele jaren lang vele uurtjes op zn slaapkamer gesleten samen met zn gitaar en als je luistert naar bleach (of iets anders ouds) haal je (of ik iig) daar nog best wel wat jimmy page invloeden uit.

en hij speelde ook altijd over mustangs enzo, ik weet niet of jullie bekend zijn met die ondingen (en dan met name de nekken ervan), maar met zulke gitaren houd je sowieso niet veel techniek over :)

veel verstand van toon had hij trouwens ook niet

Negative K3 fan
6 september 2005, 12:26
for the love of god is trouwens een heel gay nummer :D

maar wel goed natuurlijk

The wall of dolls
6 september 2005, 15:04
Ik ben helemaal leip van patronen in klassieke muziek en progressies in jazzmuziek alsmede gevoel in popmuziek, ik kan zodoende ook veel klassieke of jazzgitaristen waarderen die met enorm weinig gevoel spelen, maar die hebben wel weer fantasie. Ik wil niet zeggen dat ik alle wijsheid in pacht heb, noch dat ik een wereldgitarist ben, genoemde zgn 'shredders' zijn op een bepaald vlak gewoon heel erg goede gitaristen, maar ik vind dat ze gewoon op het vlak van mooie muziek maken dusdanig tekort schieten dat ik ze prutsers vind. Ik vind muzikanten toonkunstenaars en richt mij liever op hoe bepaalde tonen op elkaar volgen dan weer eens een nieuwe malle akkoordenschema of toonladder die een of andere snelheidsfreak weer moet gebruiken om zich te onderscheiden.

Ik zal 1 ding beklemtonen: in mijn optiek hangt goede muziek niet af van de middelen, maar van de vorm waarin hetr uiteindelijk gegoten wordt. Ik ben gefascineerd door de manier waarop er uit beperkte middelen briljante soms zelfs ultiem compexe dingen geknutseld kunnen worden (the beatles: superfijne unieke liedjes, met soms akkoordenschema's die je je eerste gitaarlessen al leert, The Cream/Clapton: 20 minuten gitaarsolo met 'slechts' het gebruik van bepaalde bluesschema's, Hendrix: waanzinnige effecten zonder effectenbak)

Jimmy Page was, zoals ik eerder heb gezegd technisch een prutser, maar hij had wel de fantasie en de feeling en is zelfs mijn favoriet gitarist. Een Jan Akkerman maakte supercomplexe en moeilijke dingen en kan na Jeff Beck misschien wel als de eerste gezien worden die als voorganger van genoemde gitaristen diende. Maar hij speelde altijd smaakvolle solo's met dito geluid en goed ingedeelde stukken.

En Cobain valt wat mij betreft ook in dat rijtje. Wel 500 treden lager, maar hij speelde met zijn hart. Bij hem ging het er niet om wat hij deed, maar de manier waarop hij het deed. en dat is meteen waar ik me op dit forum zo over verbaas: grote groepen geilen op wat er gedaan wordt en niet op hoe het gedaan wordt. Zodoende ook de totale miskenning van Cobain en dat vind ik jammer (en nog een keer: er zouden zo 500 gitaristen zijn die ik beter vind, maar het gaat mij om die basale kijk er op).

The wall of dolls
6 september 2005, 15:12
Plus: ik vind het van weinig respect getuigen dat ik muzikaal nog niet volwassen word genoemd omdat iemand fan van een of andere gitarist is die hoog wordt aangeschreven in een stuk van de muziekwereld (de heavy metal zoals die sinds de jaren '80 opkwam) die mij als enige totaal niet kan boeien vanwege de totale lamlendigheid, fantasieloosheid en overdaad aan a-muzikale elementen die het naar mijn mening uitstraalt.

Wormaap
6 september 2005, 15:44
Bevooroordeeld lezen is in ieder geval iets dat je beheerst :)
NIEMAND in dit topic heeft ooit gezegd dat je fan moet zijn van 'een of andere gitarist' Als je me kan aanwijzen waar iemand dat zei, please do so.
Als je echter die gasten hun chops afdoet als 'gepruts' dan heb je niet opgelet, sta je er totaal niet open voor of ben je muzikaal onvolwassen. Maargoed, in je vorige post gaf je al aan dat ze op een bepaald vlak tóch goed zijn, en dat is wat ik bedoelde :) Of jij het kan waarderen boeit verder niets, of je er fan van bent nog veel minder, maar een beetje respect voor hun spel is op z'n minst op zijn plaats.

The wall of dolls
6 september 2005, 16:13
Je slaat de plank volledig mis want je ziet mij nergens zeggen dat ik dnek dat ik fan moet zijn een of andere gitarist... lees je mijn stukjes eigenlijk wel.

En je hebt duidelijk nog steeds niet goed gelezen, want ik doe het dus wél af als gepruts bij het ontberen van muzikaliteit en laat nou juist dat bij mij een essentieel ingredient zijn.

Roy K.
6 september 2005, 16:27
Ik ben helemaal leip van patronen in klassieke muziek en progressies in jazzmuziek alsmede gevoel in popmuziek, ik kan zodoende ook veel klassieke of jazzgitaristen waarderen die met enorm weinig gevoel spelen

Daar heb ik nog nooit van gehoord, ben benieuwd wie de jazzgitaristen zijn waar jij naar luistert die met enorm weinig genoeg spelen...Ik begin inmiddels ook heel nieuwsgierig te worden naar wat jij verstaat onder "met gevoel spelen"...

En wie is de gitarist uit de heavy-metal scene waar iemand fan van is? :roll:

Satriani
6 september 2005, 16:47
Wat dacht je van tommy emmanuel, techniek niet normaal meer en maakt mooie muziek.

En ff over john petrucci: Hollow years, lost without you. the silent man
Prachtige shit

En cobain, tsja.... ik heb mijn nirvana periode achter de rug al een tijdje :wink:

The wall of dolls
6 september 2005, 18:20
Ik ben helemaal leip van patronen in klassieke muziek en progressies in jazzmuziek alsmede gevoel in popmuziek, ik kan zodoende ook veel klassieke of jazzgitaristen waarderen die met enorm weinig gevoel spelen

Daar heb ik nog nooit van gehoord, ben benieuwd wie de jazzgitaristen zijn waar jij naar luistert die met enorm weinig genoeg spelen...Ik begin inmiddels ook heel nieuwsgierig te worden naar wat jij verstaat onder "met gevoel spelen"...

En wie is de gitarist uit de heavy-metal scene waar iemand fan van is? :roll:

In popmuziek moet je het gebrek aan fantasie en kennis compenseren door meer gevoel in je werk te leggen. Als er een gitarist met veel kennis in het popwereldje stapt zonder fantasie en gevoel dan heeft ie daar dus niks aan. Een jazz/klassiekgitarist heeft gewoonlijk zon sterke basis dat er weinig gevoel voor nodig is om goed te klinken

MEt gevoel spelen kan oa uitgelegd worden door: 2 mensen slaan dezelfde noot aan, op het zelfde instrument, maar de ene klinkt beter dan de ander. Simpel voorbeeldje...

Maarja, ik ga jullie tere kinderzieltjes niet verder verpesten met mijn rare hersenspinsels :wink: , krijg je irritaties van :D

Roy K.
6 september 2005, 18:29
MEt gevoel spelen kan oa uitgelegd worden door: 2 mensen slaan dezelfde noot aan, op het zelfde instrument, maar de ene klinkt beter dan de ander. Simpel voorbeeldje...


Dan snap ik niet dat je vol kan blijven houden dat Vai zonder gevoel speelt. Niemand, niemand ter wereld kan zijn nummers met die dynamiek spelen als hij. En nee, niet vanwege de snelheid/techniek, maar juist ook die langzame nummers als FTLOG hoor je de articulatie van ieder nootje zoals niemand anders dat doet...

The wall of dolls
6 september 2005, 18:35
IK heb net For the love of god even zitten luisteren, want dan ga je weer aan jezelf twijfelen, maar ik vind zijn geluid in dat nummer gewoonweg slecht en z'n aanslaan klinkt ook veel te lomp. Wat zie jij in die man wat ik niet zie... wat ik na al die jaren nog steeds niet zie...

The wall of dolls
6 september 2005, 18:42
Maarja, als we het over The Mars Volta, Captain Beefheart of The Talking Heads gaan hebben zullen we ongetwijfeld precies dezelfde discussie in omgekeerde directie krijgen.

MusicManMaestro
6 september 2005, 19:12
IK heb net For the love of god even zitten luisteren, want dan ga je weer aan jezelf twijfelen, maar ik vind zijn geluid in dat nummer gewoonweg slecht en z'n aanslaan klinkt ook veel te lomp. Wat zie jij in die man wat ik niet zie... wat ik na al die jaren nog steeds niet zie...


Niemand zeg dat je van de muziek van Vai moet houden als jij er niks aan vindt dat is dat prima en dat je FTLOG niks aan vind is je goed recht hoor, maar je kunt niet een gitarist een prutser noemen omdat je er niks aan vind. :wink:

The wall of dolls
6 september 2005, 19:24
:D

dat is wel zo... maar...maar... ik weet niet of het verstandig is weer hier weer op te reageren. Nouja, ik reageer er verder ook niet op, behlave dat ik het uiterst uiterst merkwaardig vind dat er om dat type gitarist hele volkstammen helemaal plat gaan terwijl... ja, zoals hij de noten aanslaat dat heb ik 30000 gitaristen beter horen doen en zoiets essentieels als je geluid zo zielloos laten is ook al 1 kleinigheidje waarover ik struikel... (nu reageer ik toch weer :evil: )

Basseytje
6 september 2005, 19:40
dikke (mouth) fight hierooo....

jerry jerry :razz:

eh ff dimmen he we willen geen ongelukkige ongelukken

The wall of dolls
6 september 2005, 19:47
IK was al bijna van plan met vleesmessen te gaan zwaaien :D

Mauser
7 september 2005, 10:11
Ik ben verre van fan van Kurt cobain/ Nirvana, maar ik vind die mensen die zeggen dat hij een prutser is zo'n bord voor hun kop hebben. De manier waarop hij op z'n neil young's noten er uit perste verdient gewoon respect. Meer respect dan zo'n Vai- of Petrucci-zielepoot. Met gevoel splen is veel en veel moeilijker dan die technische hoogstandjes

Weer zo'n figuur die als ie wat anders dan powerchords of pentatonische ladders hoort begint te zeuren dat er geen "gevoel" in de muziek zit.

Kom op kerel, Vai heeft echt veel meer gevoel in 1 nummer (neem For the love of God) dan het hele ouvre van Nirvana bij elkaar.

Als Kurt met een moeilijke kop keihard powerchords loopt te rammen heeft dat mijn inziens weinig met gevoel in muziek te maken. Ik denk dat je gewoon niet nog niet rijp bent om de finesses en dynamiek in het spel van Vai te horen...

Ik ben geen fan van Vai, maar ik ben het wel met je eens. Ik vind het gitaarwerk van Kurt meestal zo apathisch klinken :)

Edit: In het Kurt topic in het verkeerde sub-forum zei iemand iets dat als Kurt slecht was, hij nooit wat had bereikt. Eh.. Moeten we dit dan ook zeggen over mensen als 50Cent, Brittney Spears, Jennifer lopez, The Backstreet Boys etc.?

Negative K3 fan
7 september 2005, 14:33
Ik ben verre van fan van Kurt cobain/ Nirvana, maar ik vind die mensen die zeggen dat hij een prutser is zo'n bord voor hun kop hebben. De manier waarop hij op z'n neil young's noten er uit perste verdient gewoon respect. Meer respect dan zo'n Vai- of Petrucci-zielepoot. Met gevoel splen is veel en veel moeilijker dan die technische hoogstandjes

Weer zo'n figuur die als ie wat anders dan powerchords of pentatonische ladders hoort begint te zeuren dat er geen "gevoel" in de muziek zit.

Kom op kerel, Vai heeft echt veel meer gevoel in 1 nummer (neem For the love of God) dan het hele ouvre van Nirvana bij elkaar.

Als Kurt met een moeilijke kop keihard powerchords loopt te rammen heeft dat mijn inziens weinig met gevoel in muziek te maken. Ik denk dat je gewoon niet nog niet rijp bent om de finesses en dynamiek in het spel van Vai te horen...

Ik ben geen fan van Vai, maar ik ben het wel met je eens. Ik vind het gitaarwerk van Kurt meestal zo apathisch klinken :)

Edit: In het Kurt topic in het verkeerde sub-forum zei iemand iets dat als Kurt slecht was, hij nooit wat had bereikt. Eh.. Moeten we dit dan ook zeggen over mensen als 50Cent, Brittney Spears, Jennifer lopez, The Backstreet Boys etc.?

britney, jennifer en de backstreet boys kunnen wel heel goed dansen :)

Negative K3 fan
7 september 2005, 14:33
Ik ben verre van fan van Kurt cobain/ Nirvana, maar ik vind die mensen die zeggen dat hij een prutser is zo'n bord voor hun kop hebben. De manier waarop hij op z'n neil young's noten er uit perste verdient gewoon respect. Meer respect dan zo'n Vai- of Petrucci-zielepoot. Met gevoel splen is veel en veel moeilijker dan die technische hoogstandjes

Weer zo'n figuur die als ie wat anders dan powerchords of pentatonische ladders hoort begint te zeuren dat er geen "gevoel" in de muziek zit.

Kom op kerel, Vai heeft echt veel meer gevoel in 1 nummer (neem For the love of God) dan het hele ouvre van Nirvana bij elkaar.

Als Kurt met een moeilijke kop keihard powerchords loopt te rammen heeft dat mijn inziens weinig met gevoel in muziek te maken. Ik denk dat je gewoon niet nog niet rijp bent om de finesses en dynamiek in het spel van Vai te horen...

Ik ben geen fan van Vai, maar ik ben het wel met je eens. Ik vind het gitaarwerk van Kurt meestal zo apathisch klinken :)

Edit: In het Kurt topic in het verkeerde sub-forum zei iemand iets dat als Kurt slecht was, hij nooit wat had bereikt. Eh.. Moeten we dit dan ook zeggen over mensen als 50Cent, Brittney Spears, Jennifer lopez, The Backstreet Boys etc.?

britney, jennifer en de backstreet boys kunnen wel heel goed dansen :)

Negative K3 fan
7 september 2005, 14:34
Ik ben verre van fan van Kurt cobain/ Nirvana, maar ik vind die mensen die zeggen dat hij een prutser is zo'n bord voor hun kop hebben. De manier waarop hij op z'n neil young's noten er uit perste verdient gewoon respect. Meer respect dan zo'n Vai- of Petrucci-zielepoot. Met gevoel splen is veel en veel moeilijker dan die technische hoogstandjes

Weer zo'n figuur die als ie wat anders dan powerchords of pentatonische ladders hoort begint te zeuren dat er geen "gevoel" in de muziek zit.

Kom op kerel, Vai heeft echt veel meer gevoel in 1 nummer (neem For the love of God) dan het hele ouvre van Nirvana bij elkaar.

Als Kurt met een moeilijke kop keihard powerchords loopt te rammen heeft dat mijn inziens weinig met gevoel in muziek te maken. Ik denk dat je gewoon niet nog niet rijp bent om de finesses en dynamiek in het spel van Vai te horen...

Ik ben geen fan van Vai, maar ik ben het wel met je eens. Ik vind het gitaarwerk van Kurt meestal zo apathisch klinken :)

Edit: In het Kurt topic in het verkeerde sub-forum zei iemand iets dat als Kurt slecht was, hij nooit wat had bereikt. Eh.. Moeten we dit dan ook zeggen over mensen als 50Cent, Brittney Spears, Jennifer lopez, The Backstreet Boys etc.?

britney, jennifer en de backstreet boys kunnen wel heel goed dansen :)

Mauser
7 september 2005, 15:46
Ik ben verre van fan van Kurt cobain/ Nirvana, maar ik vind die mensen die zeggen dat hij een prutser is zo'n bord voor hun kop hebben. De manier waarop hij op z'n neil young's noten er uit perste verdient gewoon respect. Meer respect dan zo'n Vai- of Petrucci-zielepoot. Met gevoel splen is veel en veel moeilijker dan die technische hoogstandjes

Weer zo'n figuur die als ie wat anders dan powerchords of pentatonische ladders hoort begint te zeuren dat er geen "gevoel" in de muziek zit.

Kom op kerel, Vai heeft echt veel meer gevoel in 1 nummer (neem For the love of God) dan het hele ouvre van Nirvana bij elkaar.

Als Kurt met een moeilijke kop keihard powerchords loopt te rammen heeft dat mijn inziens weinig met gevoel in muziek te maken. Ik denk dat je gewoon niet nog niet rijp bent om de finesses en dynamiek in het spel van Vai te horen...

Ik ben geen fan van Vai, maar ik ben het wel met je eens. Ik vind het gitaarwerk van Kurt meestal zo apathisch klinken :)

Edit: In het Kurt topic in het verkeerde sub-forum zei iemand iets dat als Kurt slecht was, hij nooit wat had bereikt. Eh.. Moeten we dit dan ook zeggen over mensen als 50Cent, Brittney Spears, Jennifer lopez, The Backstreet Boys etc.?

britney, jennifer en de backstreet boys kunnen wel heel goed dansen :)

Maar zijn doorgebroken als zanger(es) :wink:

Negative K3 fan
7 september 2005, 15:51
neehoor, dans is een integraal onderdeel bij hun...

bij ieder nummer wordt er meer moeite in de choreografie gestoken dan in de zang en bv. j-lo is van oorsprong een danseres.

Negative K3 fan
7 september 2005, 15:52
neehoor, dans is een integraal onderdeel bij hun...

bij ieder nummer wordt er meer moeite in de choreografie gestoken dan in de zang en bv. j-lo is van oorsprong een danseres.

Mauser
7 september 2005, 16:01
neehoor, dans is een integraal onderdeel bij hun...

bij ieder nummer wordt er meer moeite in de choreografie gestoken dan in de zang en bv. j-lo is van oorsprong een danseres.

Waarom begint die snol dan in godsnaam een zangcarriere als ze eigenlijk danseres is, en toch niet dansen en zingen tegelijk kan en daarom maar gaat playbacken? Maargoed..

Ontopic: Weet iemand hier iets van een theorie (waar ikzelf niet in geloof tot nu toe) dat Kurt is vermoord, en dus niet zelfmoord heeft gepleegd?

Mithrandir
7 september 2005, 16:04
Ja, die theorie is al eens behandeld.

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=5101&start=165

Negative K3 fan
7 september 2005, 16:05
waarschijnlijk heeft ze dat niet geheel bewust gedaan maar is het zo gerold/gelopen nadat ze ontdekt is enzo.

LuukieRayVaughan
7 september 2005, 19:28
Als ik aan nirvana denk dan denk ik aan alto's

thomazzbootzz
7 september 2005, 22:06
ik ben een paar dagen afwezig geweest en heb zelf dus niet egt deel kunnen uitmaken van mijn eigen discussie.
maar bedankt voor de reacties.
verder wil ik ff kwijt dat ik Vai en kurt hun muziek allebei erg kan waarderen en ik vai geen prutser vind uit jaloezie omdat hij honderduizend keer beter kan spelen dan ik.
Hoe kan je zo iemand nou een prutser noemen hoe haal je het in je knijter om iemand die nummers heeft gemaakt WAARONDER for the love of god en ook nog eens bij zappa heeft gespeeld.

koella
7 september 2005, 22:45
For the love of god..(offtopic)

Wisten jullie dat het eerste deel gejat (geleend) is van het thema van "pictures at an exhibition"van moussorgsky.

En het tweede deel van "alle menschen werden bruder" van Heetboven?
(althans het accoordenschema)

Verder waardeer ik hem zeer hoor. Ik heb zelfs een JEM gehad, maar heb hem weggedaan vanwege de kleur ( euh.. shocking pink :D ).

Mithrandir
7 september 2005, 22:57
Meen je dat nou van die "Pictures At An Exhibition?" :o Ik ken alleen de ELP uitvoering ervan, maar ik moet weer eens FTLOG luisteren om te horen of ik het thema terug hoor.

koella
7 september 2005, 23:14
Nou ik zie de ELP versie niet zo voor me.
Maar de (door Ravel) georchestreerde versie van "pictures" heeft zo'n herkennings"tune" die iedere keer terugkomt tussen de "schilderijen"in.

Ja, en die melodie is zo typisch (volksliedachtig en russisch), dat ik me niet voor kan stellen dat een amerikaanse gitarist in de 20e eeuw op de zelfde melodie kan komen.

Mij viel het indertijd in ieder geval meteen bij de eerste keer luisteren op.
Luister en vergelijk...en laat je mening even weten? :)

wanna1
8 september 2005, 14:29
Ik ben geen fan van Vai, maar ik ben het wel met je eens. Ik vind het gitaarwerk van Kurt meestal zo apathisch klinken :)


Jij snapt het
Das de bedoeling ook he.

Kurt Cobain Rocks

Mauser
8 september 2005, 15:05
Ik ben geen fan van Vai, maar ik ben het wel met je eens. Ik vind het gitaarwerk van Kurt meestal zo apathisch klinken :)


Jij snapt het
Das de bedoeling ook he.

Kurt Cobain Rocks

De bedoeling van wat? :???:

Scali
8 september 2005, 15:33
Ja... wat zal ik zeggen...
Ik ben ook begonnen met het spelen van Smells Like Teen Spirit en Come As You Are etc.
Niet zozeer omdat ik het mooie muziek vond, maar omdat het zo belachelijk simpel is om te spelen.
Ik heb verder nooit zoveel met alto's gehad, ben er zelf nooit een geweest, en vind nog steeds Nirvana niks, behalve dan dat Smells Like Teen Spirit toch serieus rockt, in al z'n simpelheid.

Verder was ik er snel op uitgekeken, omdat ik zelf na een paar maanden spelen al meer meer akkoorden etc kende dan in alle Nirvana nummers bij elkaar. Wat mij betreft is het muzikaal dus echt beginnersniveau.

Na 11 jaar kan ik nog steeds lang niet alles wat Steve Vai eruit perst, dus daar heb ik nog steeds veel bewondering voor. Niet dat ik al z'n muziek mooi vind... maar ik weet goed hoe veel oefening en puur talent er bij Vai aan vooraf zijn gegaan om te komen waar hij is, en daar heb ik diep respect voor.
Verder wil ik van For The Love Of God de live-versie aanraden van de G3-DVD. Daar is z'n tone vele malen mooier dan in de originele versie, en speelt hij het nog lyrischer... Sowieso ook mooi te zien hoe hij het nummer als het ware aan het uitbeelden is terwijl hij speelt. Ik ben er echt serieus door ontroerd, en dat heb ik niet snel. Niemand gaat mij dus vertellen dat Vai niet met gevoel kan spelen. Ik ben het er wel mee eens dat hij het wat te weinig doet. Hij zou meer nummers als For The Love Of God mogen maken, wat mij betreft, en wat minder van die experimentele nummers.

Nickname
8 september 2005, 17:40
Ik ben verre van fan van Kurt cobain/ Nirvana, maar ik vind die mensen die zeggen dat hij een prutser is zo'n bord voor hun kop hebben. De manier waarop hij op z'n neil young's noten er uit perste verdient gewoon respect. Meer respect dan zo'n Vai- of Petrucci-zielepoot. Met gevoel splen is veel en veel moeilijker dan die technische hoogstandjes

Lees ik hier dat petrucci zonder gevoel speelt? Kan zijn dat je het niet mooi vindt.. maar zonder gevoel is het zeker niet.. :razz:

Mauser
8 september 2005, 17:54
Ja... wat zal ik zeggen...
Ik ben ook begonnen met het spelen van Smells Like Teen Spirit en Come As You Are etc.
Niet zozeer omdat ik het mooie muziek vond, maar omdat het zo belachelijk simpel is om te spelen.
Ik heb verder nooit zoveel met alto's gehad, ben er zelf nooit een geweest, en vind nog steeds Nirvana niks, behalve dan dat Smells Like Teen Spirit toch serieus rockt, in al z'n simpelheid.

Verder was ik er snel op uitgekeken, omdat ik zelf na een paar maanden spelen al meer meer akkoorden etc kende dan in alle Nirvana nummers bij elkaar. Wat mij betreft is het muzikaal dus echt beginnersniveau.

Na 11 jaar kan ik nog steeds lang niet alles wat Steve Vai eruit perst, dus daar heb ik nog steeds veel bewondering voor. Niet dat ik al z'n muziek mooi vind... maar ik weet goed hoe veel oefening en puur talent er bij Vai aan vooraf zijn gegaan om te komen waar hij is, en daar heb ik diep respect voor.
Verder wil ik van For The Love Of God de live-versie aanraden van de G3-DVD. Daar is z'n tone vele malen mooier dan in de originele versie, en speelt hij het nog lyrischer... Sowieso ook mooi te zien hoe hij het nummer als het ware aan het uitbeelden is terwijl hij speelt. Ik ben er echt serieus door ontroerd, en dat heb ik niet snel. Niemand gaat mij dus vertellen dat Vai niet met gevoel kan spelen. Ik ben het er wel mee eens dat hij het wat te weinig doet. Hij zou meer nummers als For The Love Of God mogen maken, wat mij betreft, en wat minder van die experimentele nummers.

Ik heb eens gelezen (volgens mij op dit forum) dat Vai juist helemaal geen talent heeft, en alleen maar heel veel en heel hard geoefend heeft :) Maar alsnog.. Daar heb ik verdomd veel respect voor :)

En over Nirvana.. Smells like Teen Spirit en Sliver vind ik geen eens heel slechte nummers. Maar de rest van hun werk (net als de muziek van de meeste punkbands) doet mij gewoon helemaal niets. Ik vind dan zo zonder emotie klinken. Ik wil in een riff/solo horen of het (in mijn oren) agressief, droevig, vrolijk, boos etc. klinkt. En dat heb ik bj Nirvana maar zelden.

Negative K3 fan
8 september 2005, 18:02
Ja... wat zal ik zeggen...
Ik ben ook begonnen met het spelen van Smells Like Teen Spirit en Come As You Are etc.
Niet zozeer omdat ik het mooie muziek vond, maar omdat het zo belachelijk simpel is om te spelen.
Ik heb verder nooit zoveel met alto's gehad, ben er zelf nooit een geweest, en vind nog steeds Nirvana niks, behalve dan dat Smells Like Teen Spirit toch serieus rockt, in al z'n simpelheid.

Verder was ik er snel op uitgekeken, omdat ik zelf na een paar maanden spelen al meer meer akkoorden etc kende dan in alle Nirvana nummers bij elkaar. Wat mij betreft is het muzikaal dus echt beginnersniveau.

Na 11 jaar kan ik nog steeds lang niet alles wat Steve Vai eruit perst, dus daar heb ik nog steeds veel bewondering voor. Niet dat ik al z'n muziek mooi vind... maar ik weet goed hoe veel oefening en puur talent er bij Vai aan vooraf zijn gegaan om te komen waar hij is, en daar heb ik diep respect voor.
Verder wil ik van For The Love Of God de live-versie aanraden van de G3-DVD. Daar is z'n tone vele malen mooier dan in de originele versie, en speelt hij het nog lyrischer... Sowieso ook mooi te zien hoe hij het nummer als het ware aan het uitbeelden is terwijl hij speelt. Ik ben er echt serieus door ontroerd, en dat heb ik niet snel. Niemand gaat mij dus vertellen dat Vai niet met gevoel kan spelen. Ik ben het er wel mee eens dat hij het wat te weinig doet. Hij zou meer nummers als For The Love Of God mogen maken, wat mij betreft, en wat minder van die experimentele nummers.

Ik heb eens gelezen (volgens mij op dit forum) dat Vai juist helemaal geen talent heeft, en alleen maar heel veel en heel hard geoefend heeft :) Maar alsnog.. Daar heb ik verdomd veel respect voor :)

hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm............. denk daar zelf nog maar eens een keer goed overna :)


En over Nirvana.. Smells like Teen Spirit en Sliver vind ik geen eens heel slechte nummers. Maar de rest van hun werk (net als de muziek van de meeste punkbands) doet mij gewoon helemaal niets. Ik vind dan zo zonder emotie klinken. Ik wil in een riff/solo horen of het (in mijn oren) agressief, droevig, vrolijk, boos etc. klinkt. En dat heb ik bj Nirvana maar zelden.

hmmm ik niet, in utero vind ik zelf hun beste album, ik weet niet of je die kent maar daar staan wel lijpe stukjes op. ook een hele unieke productie.

Negative K3 fan
8 september 2005, 18:02
Ja... wat zal ik zeggen...
Ik ben ook begonnen met het spelen van Smells Like Teen Spirit en Come As You Are etc.
Niet zozeer omdat ik het mooie muziek vond, maar omdat het zo belachelijk simpel is om te spelen.
Ik heb verder nooit zoveel met alto's gehad, ben er zelf nooit een geweest, en vind nog steeds Nirvana niks, behalve dan dat Smells Like Teen Spirit toch serieus rockt, in al z'n simpelheid.

Verder was ik er snel op uitgekeken, omdat ik zelf na een paar maanden spelen al meer meer akkoorden etc kende dan in alle Nirvana nummers bij elkaar. Wat mij betreft is het muzikaal dus echt beginnersniveau.

Na 11 jaar kan ik nog steeds lang niet alles wat Steve Vai eruit perst, dus daar heb ik nog steeds veel bewondering voor. Niet dat ik al z'n muziek mooi vind... maar ik weet goed hoe veel oefening en puur talent er bij Vai aan vooraf zijn gegaan om te komen waar hij is, en daar heb ik diep respect voor.
Verder wil ik van For The Love Of God de live-versie aanraden van de G3-DVD. Daar is z'n tone vele malen mooier dan in de originele versie, en speelt hij het nog lyrischer... Sowieso ook mooi te zien hoe hij het nummer als het ware aan het uitbeelden is terwijl hij speelt. Ik ben er echt serieus door ontroerd, en dat heb ik niet snel. Niemand gaat mij dus vertellen dat Vai niet met gevoel kan spelen. Ik ben het er wel mee eens dat hij het wat te weinig doet. Hij zou meer nummers als For The Love Of God mogen maken, wat mij betreft, en wat minder van die experimentele nummers.

Ik heb eens gelezen (volgens mij op dit forum) dat Vai juist helemaal geen talent heeft, en alleen maar heel veel en heel hard geoefend heeft :) Maar alsnog.. Daar heb ik verdomd veel respect voor :)

hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm............. denk daar zelf nog maar eens een keer goed overna :)


En over Nirvana.. Smells like Teen Spirit en Sliver vind ik geen eens heel slechte nummers. Maar de rest van hun werk (net als de muziek van de meeste punkbands) doet mij gewoon helemaal niets. Ik vind dan zo zonder emotie klinken. Ik wil in een riff/solo horen of het (in mijn oren) agressief, droevig, vrolijk, boos etc. klinkt. En dat heb ik bj Nirvana maar zelden.

hmmm ik niet, in utero vind ik zelf hun beste album, ik weet niet of je die kent maar daar staan wel lijpe stukjes op. ook een hele unieke productie.

Negative K3 fan
8 september 2005, 18:03
Ja... wat zal ik zeggen...
Ik ben ook begonnen met het spelen van Smells Like Teen Spirit en Come As You Are etc.
Niet zozeer omdat ik het mooie muziek vond, maar omdat het zo belachelijk simpel is om te spelen.
Ik heb verder nooit zoveel met alto's gehad, ben er zelf nooit een geweest, en vind nog steeds Nirvana niks, behalve dan dat Smells Like Teen Spirit toch serieus rockt, in al z'n simpelheid.

Verder was ik er snel op uitgekeken, omdat ik zelf na een paar maanden spelen al meer meer akkoorden etc kende dan in alle Nirvana nummers bij elkaar. Wat mij betreft is het muzikaal dus echt beginnersniveau.

Na 11 jaar kan ik nog steeds lang niet alles wat Steve Vai eruit perst, dus daar heb ik nog steeds veel bewondering voor. Niet dat ik al z'n muziek mooi vind... maar ik weet goed hoe veel oefening en puur talent er bij Vai aan vooraf zijn gegaan om te komen waar hij is, en daar heb ik diep respect voor.
Verder wil ik van For The Love Of God de live-versie aanraden van de G3-DVD. Daar is z'n tone vele malen mooier dan in de originele versie, en speelt hij het nog lyrischer... Sowieso ook mooi te zien hoe hij het nummer als het ware aan het uitbeelden is terwijl hij speelt. Ik ben er echt serieus door ontroerd, en dat heb ik niet snel. Niemand gaat mij dus vertellen dat Vai niet met gevoel kan spelen. Ik ben het er wel mee eens dat hij het wat te weinig doet. Hij zou meer nummers als For The Love Of God mogen maken, wat mij betreft, en wat minder van die experimentele nummers.

Ik heb eens gelezen (volgens mij op dit forum) dat Vai juist helemaal geen talent heeft, en alleen maar heel veel en heel hard geoefend heeft :) Maar alsnog.. Daar heb ik verdomd veel respect voor :)

hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm............. denk daar zelf nog maar eens een keer goed overna :)


En over Nirvana.. Smells like Teen Spirit en Sliver vind ik geen eens heel slechte nummers. Maar de rest van hun werk (net als de muziek van de meeste punkbands) doet mij gewoon helemaal niets. Ik vind dan zo zonder emotie klinken. Ik wil in een riff/solo horen of het (in mijn oren) agressief, droevig, vrolijk, boos etc. klinkt. En dat heb ik bj Nirvana maar zelden.

hmmm ik niet, in utero vind ik zelf hun beste album, ik weet niet of je die kent maar daar staan wel lijpe stukjes op. ook een hele unieke productie.

gitaarman
8 september 2005, 18:04
JONGENS JONGENS JONGENS JONGENS!

Je kunt NOOIT zeggen welke gitarist beter is :)

MIJN MENING: elke gitarist met zijn eigen stijl en gevoel is een goeie gitarist.
als dat nou pop, grunge of heavy metal is, maakt niet uit.
als de gitarist maar zijn eigen stijl heeft, daar gaat het om.

om nou effe een klasieker op te noemen zoals jimi hendrix....ook hij was technisch lang niet perfect maar nu nog zien ze hem al voorbeeld(om maar een voorbeeld te noemen 8-) )
jimi had gewoon zijn EIGEN stijl, net zoals vai en kurt.
je kunt gewoon geen gitarist met elkaar vergelijken

gitaarman
8 september 2005, 18:04
JONGENS JONGENS JONGENS JONGENS!

Je kunt NOOIT zeggen welke gitarist beter is :)

MIJN MENING: elke gitarist met zijn eigen stijl en gevoel is een goeie gitarist.
als dat nou pop, grunge of heavy metal is, maakt niet uit.
als de gitarist maar zijn eigen stijl heeft, daar gaat het om.

om nou effe een klasieker op te noemen zoals jimi hendrix....ook hij was technisch lang niet perfect maar nu nog zien ze hem al voorbeeld(om maar een voorbeeld te noemen 8-) )
jimi had gewoon zijn EIGEN stijl, net zoals vai en kurt.
je kunt gewoon geen gitarist met elkaar vergelijken

gitaarman
8 september 2005, 18:06
JONGENS JONGENS JONGENS JONGENS!

Je kunt NOOIT zeggen welke gitarist beter is :)

MIJN MENING: elke gitarist met zijn eigen stijl en gevoel is een goeie gitarist.
als dat nou pop, grunge of heavy metal is, maakt niet uit.
als de gitarist maar zijn eigen stijl heeft, daar gaat het om.

om nou effe een klasieker op te noemen zoals jimi hendrix....ook hij was technisch lang niet perfect maar nu nog zien ze hem al voorbeeld(om maar een voorbeeld te noemen 8-) )
jimi had gewoon zijn EIGEN stijl, net zoals vai en kurt.
je kunt gewoon geen gitarist met elkaar vergelijken

Scali
8 september 2005, 18:21
Ik heb eens gelezen (volgens mij op dit forum) dat Vai juist helemaal geen talent heeft, en alleen maar heel veel en heel hard geoefend heeft :)

Ligt er sowieso aan wat je onder talent verstaat. Je kunt er ook fysieke aanleg onder verstaan. Niet iedereen heeft de motoriek en de lichaamsbouw om zo snel en zuiver te spelen als Vai dat doet, hoe hard ze ook oefenen.
Afgezien daarvan vind ik Steve Vai ook muzikaal talent ('gevoel voor muziek') hebben, hij heeft een aantal erg mooie songs geschreven, en zijn manier van spelen is erg vloeiend, met mooie toonvorming en goede expressie en vibrato, en dat vind ik ook muzikaal klinken, dus daar spreekt wel talent uit, denk ik.

Mauser
8 september 2005, 18:46
Ik heb eens gelezen (volgens mij op dit forum) dat Vai juist helemaal geen talent heeft, en alleen maar heel veel en heel hard geoefend heeft :)

Ligt er sowieso aan wat je onder talent verstaat. Je kunt er ook fysieke aanleg onder verstaan. Niet iedereen heeft de motoriek en de lichaamsbouw om zo snel en zuiver te spelen als Vai dat doet, hoe hard ze ook oefenen.
Afgezien daarvan vind ik Steve Vai ook muzikaal talent ('gevoel voor muziek') hebben, hij heeft een aantal erg mooie songs geschreven, en zijn manier van spelen is erg vloeiend, met mooie toonvorming en goede expressie en vibrato, en dat vind ik ook muzikaal klinken, dus daar spreekt wel talent uit, denk ik.

Ik zeg zelf ook niet dat hij geen talent heeft, hoor, maar ik las dat gewoon een keer :) Door die verhalen over Vai hier krijg ik best zin om eens wat te gaan luisteren van, terwijl ik nooit geïnteresseerd ben in solo-gitaristen :)

The wall of dolls
8 september 2005, 19:15
ik ben een paar dagen afwezig geweest en heb zelf dus niet egt deel kunnen uitmaken van mijn eigen discussie.
maar bedankt voor de reacties.
verder wil ik ff kwijt dat ik Vai en kurt hun muziek allebei erg kan waarderen en ik vai geen prutser vind uit jaloezie omdat hij honderduizend keer beter kan spelen dan ik.
Hoe kan je zo iemand nou een prutser noemen hoe haal je het in je knijter om iemand die nummers heeft gemaakt WAARONDER for the love of god en ook nog eens bij zappa heeft gespeeld.

Dat weet ik ook niet... Zappa kon wel liedjes maken, had wel humor en was bovenal complex zonder overdaad. Toen bij whitesnake, was er een zekere Adje Vandenberg die verschrikkelijk goede gitaarpartijen verzonnen had die zonder pardon door Vai verkracht werden. Dat vind ik dus gewoon prutsen, zulke goede partijen verneuken met '30000' noten te veel omdat zo iemand denkt dat ie heel goed is (al dan niet omdat ie bij zappa heeft gespeeld). Voor zijn solowerk kan ik dat niet hard maken, maar dit vind ik dus zeker een voorbeeld van zijn muzikale onkunde

The wall of dolls
8 september 2005, 19:17
Maarja, ik wil wel eens weten waarom emotioneel snarenwringen muzikaal inferieur is aan virtuositeit. Iemand die mij dat kan uitleggen?

Trocar
8 september 2005, 22:34
Nou ik zie de ELP versie niet zo voor me.
Maar de (door Ravel) georchestreerde versie van "pictures" heeft zo'n herkennings"tune" die iedere keer terugkomt tussen de "schilderijen"in.

Ja, en die melodie is zo typisch (volksliedachtig en russisch), dat ik me niet voor kan stellen dat een amerikaanse gitarist in de 20e eeuw op de zelfde melodie kan komen.

Mij viel het indertijd in ieder geval meteen bij de eerste keer luisteren op.
Luister en vergelijk...en laat je mening even weten? :)

Vreemd, ik hoor het niet. En ik heb beide echt vaak geluisterd. Ik wil niet meteen zeggen dat je ongelijk hebt, maar ik kan niet de overeenkomst tussen FTLOG en de 'Promenade' me niet zo voorstellen.

Scali
9 september 2005, 01:01
Toen bij whitesnake, was er een zekere Adje Vandenberg die verschrikkelijk goede gitaarpartijen verzonnen had die zonder pardon door Vai verkracht werden.

Ik vind het nogal lastig om het daar over te hebben. Ik heb zelf nooit de partijen van Adje gehoord, en volgens mij heeft bijna niemand die gehoord, omdat ze nooit uitgebracht zijn. Jij hebt ze vast ook niet gehoord.
Ik weet dan niet hoe het bij jou zit, maar ik kan dan geen vergelijking maken tussen de partijen van Adje en die van Vai, laat staan dat ik er een oordeel als 'muzikale onkunde' aan kan verbinden. Ik vind zelf dat Vai bij bv Fool For Your Loving een heerlijke groove neerzet. Natuurlijk zit er een enorme Vai-aanse solo in, maar daar huurden ze Steve juist voor in. In de jaren 80 waren solos hot, en Vai was toch wel een meester erin.
Ik vraag me af of Adje dat beter had gedaan, afgezien van de solo dan. Ik vind het prima zo.

The wall of dolls
9 september 2005, 07:16
Ik heb een bootleg uit '87 of '88 waarop duidelijk Adje Vandenberg te zien is waarop ze een aantal nummers van het album Whitesnake en een aantal van het album Slip of the tongue (totaal een stuk of 12 ofzo) doen met een aantal fabuleus lekkere solo's, die helaas op plaat heel wat minder uit de verf komen.

THW
9 september 2005, 08:06
Adje vandenberg speelde nog geen eens op "Whitesnake"omdat hij last van zijn hand had ofzo....dat was Vai, maar hij had wel veel geschrevendie Adje :)
Ach nederlands trots :-D

The wall of dolls
9 september 2005, 11:25
Dat gaat over Slip of the tongue want op Whitesnake had vandenberg zelf niet geschreven.




Before they recorded their follow-up, 1989's Slip of the Tongue, Coverdale again assembled a completely new version of the band, featuring guitar virtuoso Steve Vai. Although the record went platinum, it was a considerable disappointment after the across-the-board success of Whitesnake.

Kris Haex
9 september 2005, 20:21
Het lijkt precies of alleen Vai goed is. Slash speelt ook geweldig, hij heeft techniek, snelheid en geweldig veel feeling. Op de manier zoals Slash soleert zal Vai het nooit kunnen, en andersom ook niet. En er zijn nog een pak goeie gitaristen.

Grungekid
9 september 2005, 23:28
hmmm ik niet, in utero vind ik zelf hun beste album, ik weet niet of je die kent maar daar staan wel lijpe stukjes op. ook een hele unieke productie.

+100 (al heb ik alles van Nirvana veel te vaak gehoord)

Mauser
10 september 2005, 08:36
Het lijkt precies of alleen Vai goed is. Slash speelt ook geweldig, hij heeft techniek, snelheid en geweldig veel feeling. Op de manier zoals Slash soleert zal Vai het nooit kunnen, en andersom ook niet. En er zijn nog een pak goeie gitaristen.

Slash is ook weer een voorbeeld van een gitarist die mij helemaal niets doet (op een paar solo's na dan) Als ik een solo van hem hoor, heb ik wel zoiets van "Ik wou dat ik ook zulke solo's kon spelen" maar op een of andere manier vind ik zijn solo's niet erg bijzonder klinken..

En dat heb ik bij het gitaarwerk van Kurt Cobain dus ook, maar dan op een andere manier :) Gewoon een kwestie van smaak..

L.
10 september 2005, 15:55
Zit nu een paar maanden op dit forum, en wat opvalt is dat er weinig respect is voor de ander zijn mening, men kan zich niet voorstellen dat de ene Vai fantastisch vind en de ander Kurt Cobain de king vind.

Ben zelf geen fan van Vai, ook niet van Nirvana maar daar luister ik wel eens naar. Persoonlijk gaat mijn voorkeur dus uit naar Nirvana maar ik ga er niet bij zeggen dat Kurt de man is en Vai een faggot die maar zoveel mogelijk noten probeert te raken...

MusicManMaestro
10 september 2005, 19:28
Ik zeg zelf ook niet dat hij geen talent heeft, hoor, maar ik las dat gewoon een keer :) Door die verhalen over Vai hier krijg ik best zin om eens wat te gaan luisteren van, terwijl ik nooit geïnteresseerd ben in solo-gitaristen :)


Als ik je een tip mag geven zou ik zeggen koop de DVD "Live in Astoria" , daar is duidelijk op te zien en te horen waarom Vai zo bewonderd wordt. 8-)

Kris Haex
11 september 2005, 11:35
Ik heb zelf ook werk van Vai en ik vind hem briljant op de manier hoe hij het doet. Maar er zijn meerdere briljante gitaristen, elk op hun manier, de ene heeft geweldige snelheid, de andere speelt dan weer vibrato's zoals niemand anders ze er uit krijgt. Weer een ander maakt liedjes simpel als kinderliedjes en ze klinken geweldig. Ik ben eigenlijk meer Metallica en Maiden fan, maar ik kan ook wel eens een nummer van Nirvana luisteren hoewel het m'n voorkeur niet is. Maar iedere gitarist doet het op zijn manier.

Negative K3 fan
11 september 2005, 17:32
Ik zeg zelf ook niet dat hij geen talent heeft, hoor, maar ik las dat gewoon een keer :) Door die verhalen over Vai hier krijg ik best zin om eens wat te gaan luisteren van, terwijl ik nooit geïnteresseerd ben in solo-gitaristen :)


Als ik je een tip mag geven zou ik zeggen koop de DVD "Live in Astoria" , daar is duidelijk op te zien en te horen waarom Vai zo bewonderd wordt. 8-)

en daar is ook juist overduidelijk op te zien wat Vai weer minder goed maakt, ik ken weinig mensen (including myself) die die DVD nooit in 1 keer kunnen uitkijken omdat het gewoon gaat vervelen, ondanks de afwisseling die erin zit (solo's van andere muzikanten bv.)

Scali
11 september 2005, 18:05
en daar is ook juist overduidelijk op te zien wat Vai weer minder goed maakt, ik ken weinig mensen (including myself) die die DVD nooit in 1 keer kunnen uitkijken omdat het gewoon gaat vervelen, ondanks de afwisseling die erin zit (solo's van andere muzikanten bv.)

Dat is duidelijk weer jouw smaak.
Ik heb er absoluut geen problemen mee om die DVD in een keer af te kijken.
Het lijkt me ook niet echt aan Vai persoonlijk te liggen, want ik neem aan dat je DVDs van bv een Malmsteen ook niet zou kijken.
Ik kan zelf dan weer totaal niet kijken of luisteren naar Nirvana. Zeker niet live. Dat maakt Nirvana niet minder goed, maar mijn smaak is het gewoon niet, en ze kunnen mij nog geen 5 minuten boeien.

Navar0x
25 september 2005, 16:28
Als je naar veel nummers luistert vooral op Nevermind zijn gewoon al die nummers hetzelfde. Smells Like Teen Spirit, Polly, en Rape Me zijn gewoon zowat kopieen van elkaar qua riffjes, erg afgezaagd vond ik het. Ik denk als Kurt er niet was geweest was het alleen bij Teen Spirit gebleven.

Negative K3 fan
25 september 2005, 16:40
ik zou die nummers absoluut geen kopien willen noemen... zijn toch duidelijk anders, onder andere de productie enzo. maargoed.

Fluffy
26 september 2005, 08:40
Als je naar veel nummers luistert vooral op Nevermind zijn gewoon al die nummers hetzelfde. Smells Like Teen Spirit, Polly, en Rape Me zijn gewoon zowat kopieen van elkaar qua riffjes, erg afgezaagd vond ik het. Ik denk als Kurt er niet was geweest was het alleen bij Teen Spirit gebleven.

dan moet je eens na die 'singles'van nickelback gaan luisteren :roll: