PDA

View Full Version : Draadloos, waar op te letten?!?!



ieme
2 september 2005, 20:58
Waar moet je op letten bij het aanschaffen van een GOED draadloos systeem? wat zijn goeie merken, series en modellen?

Ervaringen graag!

Groet!

marc_o
2 september 2005, 20:59
Dat er geen draden aanzitten...














flauw, maar het moest even..sorry

ieme
2 september 2005, 21:01
Dat er geen draden aanzitten...

flauw, maar het moest even..sorry

muahaaahaha lachen gieren brullen!!














volgende! 8-)

Franc
2 september 2005, 21:39
Als het nou nog waar was...

Natuurlijk moeten er wel draden inzitten....je moet toch IETS in je gitaar en amp pluggen?? 8-) :cool:

Mitch
2 september 2005, 21:41
Dat -ie goed gebufferd is zodat je geen verlies hebt van de lange ka...

oh nee.


Ik kan nu bijdehante opmerking nummer 2 plaatsen door te vragen of v/d Haar geen systeempje voor je heeft, maar laat ik het eens serieus proberen met de volgende steekwoorden:
-diversity;
-frequentie;

en

-search, dit is echt al twintig keer voorbijgekomen.

ieme
3 september 2005, 10:14
bedankt voor alle uiterst serieuze reacties!

AART
3 september 2005, 10:59
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=60056

een topic een tijdje geleden in rack gedeelte.
misschien heb je er wat aan.

sennheiser ew 172 word vak gezien als een goee en goed betalbare.
zelf wil ik binnenkort een keer een fame(huismerk muicstore) testen.

Daniël_san
3 september 2005, 11:33
Waar moet je op letten bij het aanschaffen van een GOED draadloos systeem? wat zijn goeie merken, series en modellen?

Ervaringen graag!

Groet!

Sennheiser is goed, in rackgear staan er wat topics over.

Ook Shure is goed (schijnt) En er zit verschil tussen VHF en UHF. Wat het verschil is wete ik niet uit me'n hoofd :oops:

Squier4ever
3 september 2005, 11:49
VHF = Very High Frequention(s) o.i.d, UHF = Ultra High Frequention(s) o.i.d

Komt neer op 2 verschillende frequentiegebieden waarbinnen het apparaat werkt

tillens
3 september 2005, 11:54
als je ze koopt, laat me dan weten wat, en wanneer ze weer in de verkoop gaan..





flauw.

je moet je afvragn of je het daadwerkelijk gaat gebruiken. speel je in grote stadions, ach dan is het wel handig. maar sta je zoals de meeste van ons in zalen, cafes en dergelijke is het dan wel handig.. ??? gewoon voetje op de monito is ook stoer joh...

Nocki
3 september 2005, 12:57
Hee Ieme.

zelf werk ik met de samson wireless series one UHF set.

een geweldige set die erg goed werkt. ik heb m zelf verkozen boven de set van sennheiser. biede zijn vergelijkbaar. te toon wordt met zo'n ding altijd veranderd. maar de plug gaf de doorslag. dse batterijen gaan lang mee en de ontvangst is super. ik gebruik m met oefenen en met optredens en ook thuis.
dit is een geweldige maar helaas heeft samson met de troep die ze vroeger maakten een slechte naam gekregen.
de oude samson heb ik ook gehad en die waren bagger. dit is echt een heel leuk ding.

Nocki

Wormaap
3 september 2005, 13:23
Als ik je 1 tip mag geven: Zorg ervoor dat'ie een flink dynamisch bereik heeft. Mijn Shure setje overstuurt constant (ofja, het clipLEDje brandt, ik hoor het stiekem niet, gaat om het idee) als ik mijn ToneZone gebruik.

Lord Abortion
3 september 2005, 13:27
Als ik je 1 tip mag geven: Zorg ervoor dat'ie een flink dynamisch bereik heeft. Mijn Shure setje overstuurt constant (ofja, het clipLEDje brandt, ik hoor het stiekem niet, gaat om het idee) als ik mijn ToneZone gebruik.

Is dit een veelvoorkomend probleem? Want ik denk eraan om volgend jaar ook eens te kijken voor een wireless, maar met een X2N zou dat dan haast constant clippen. Ik heb hetzelfde met mijn V-Amp ook, als ik stevig doorspeel, dan brand het clip ledje constant, maar ik merk niet echt iets in het geluid.

Wormaap
3 september 2005, 13:38
Geen flauw idee of het veel voorkomt, mijn zetje is ook al redelijk oud enzo, dus modernere sets zullen er waarschijnlijk minder last van hebben. Het is ook verder niet te horen ofzo, maar het gaat'm om het idee :razz:
Setje staat trouwens te koop, met een headset-microfoon d'r ook nog bij, wie interesse heeft mag me PM'en :-D

ReinoutV
3 september 2005, 13:45
Op de Sennheiser set kun je je in- en uitgangsvolume instellen, dus je kunt gewoon met pickups met een hoge output spelen. Maar wat wordt er bedoeld met hoe dynamisch ze zijn? Zit er een ingebouwde compressor in of iets?

Wormaap
3 september 2005, 14:13
Op de Sennheiser set kun je je in- en uitgangsvolume instellen, dus je kunt gewoon met pickups met een hoge output spelen. Maar wat wordt er bedoeld met hoe dynamisch ze zijn? Zit er een ingebouwde compressor in of iets?
Mijn Shure setje kan ook een in- en uitgangsvolume instellen. De sender-gain staat totaal omlaaggedraaid en nog overstuurt de ontvanger :\
Met 'dynamisch' bedoelde ik dus dat'ie zachte, subtiele noten nog opvangt, maar ook niet gaat oversturen bij gebeuk.

Robs
3 september 2005, 16:14
Ieme,

Misschien had je het al gezien, maar er staat net een tweedehands draadloos systeem (Samson) op gitaarmarkt, in de rubriek effectapparatuur.

Misschien heb je er wat aan.

stringer
4 september 2005, 13:36
De beste optie voor draadloos is en blijft Sennheiser (is ook de duurste optie) De rest geeft toch verval is je geluid of zijn erg kwetsbaar. (guitarbug)
Het allerbeste blijft een goede kabel en laten we eerlijk zijn: de meesten van ons spelen niet op podia waar het noodzakelijk is om draadloos te gaan. (oh ja, een goede kabel is trouwens ook niet goedkoop)

Fumi SG
4 september 2005, 13:39
(oh ja, een goede kabel is trouwens ook niet goedkoop)

...maar ook niet zo duur! :wink:

Wormaap
4 september 2005, 13:46
De beste optie voor draadloos is en blijft Sennheiser (is ook de duurste optie) De rest geeft toch verval is je geluid of zijn erg kwetsbaar. (guitarbug)
Het allerbeste blijft een goede kabel en laten we eerlijk zijn: de meesten van ons spelen niet op podia waar het noodzakelijk is om draadloos te gaan. (oh ja, een goede kabel is trouwens ook niet goedkoop)
Wedden dat er duurdere (en waarschijnlijk ook betere) opties zijn dan Sennheiser? :-D Die zullen alleen voor de gemiddelde gitarist niet zo interessant zijn, als je voor de prijs van je wireless set een amp kan kopen is't ook niet meer leuk :/

Mr.Bluesbreaker
4 september 2005, 14:06
Als ik iemand in een kroeg of iets groter podium zie spelen met een draadloos systeem, moet ik altijd gelijk aan een fout top 100 coverbandje denken. Dat beeld krijg ik er maar niet uit :) Weet je wel heel zeker dat je draadloos wil ieme?

Net als hiervoor, als je een kabel koopt die net zoveel kost als een gemiddeld draadloos systeem, DAT is pas een verbetering van je sound. En laten we nou eerlijk wezen, wie van ons speelt regelmatig op podia waar je zover kan lopen, dat je eigen snoer ver tekort schiet? (uitgaande van een std. 6 meter kabel)

Maar ok, ontopic: ALS ik een draadloos systeem moest kiezen, zou voor mij de hoeveelheid batterijen dat het ding vreet wel belangrijk zijn. En dat dat ding het, als het kan, ook nog even aangeeft wanneer ie op begint te raken, zodat je niet ineens zonder geluid zit.
Wat ook wel handig zou zijn: vaak vind ik het leuk om live bij langere sets toch wel 2 tot 3 gitaren te gebruiken op een avond. Het zou ok zijn als je een systeem hebt dat in een LP en een strat past, mbt. de input jack. Of dat je er gewoon 3 hebt die je met een trapdoosje kunt aanzwengelen, zodat je niet steeds hoeft te wisselen.

Wormaap
4 september 2005, 14:16
Als ik iemand in een kroeg of iets groter podium zie spelen met een draadloos systeem, moet ik altijd gelijk aan een fout top 100 coverbandje denken. Dat beeld krijg ik er maar niet uit :) Weet je wel heel zeker dat je draadloos wil ieme?

Net als hiervoor, als je een kabel koopt die net zoveel kost als een gemiddeld draadloos systeem, DAT is pas een verbetering van je sound. En laten we nou eerlijk wezen, wie van ons speelt regelmatig op podia waar je zover kan lopen, dat je eigen snoer ver tekort schiet? (uitgaande van een std. 6 meter kabel)

Maar ok, ontopic: ALS ik een draadloos systeem moest kiezen, zou voor mij de hoeveelheid batterijen dat het ding vreet wel belangrijk zijn. En dat dat ding het, als het kan, ook nog even aangeeft wanneer ie op begint te raken, zodat je niet ineens zonder geluid zit.
Wat ook wel handig zou zijn: vaak vind ik het leuk om live bij langere sets toch wel 2 tot 3 gitaren te gebruiken op een avond. Het zou ok zijn als je een systeem hebt dat in een LP en een strat past, mbt. de input jack. Of dat je er gewoon 3 hebt die je met een trapdoosje kunt aanzwengelen, zodat je niet steeds hoeft te wisselen.
Wireless kan ook een kabelmassa helpen opruimen, ook erg fijn op kleinere podia. Een kabel van 700 euro geloof ik persoonlijk niet echt in, en al helemaal niet in'n live-situatie. Da's hooguit het psychologisch effect van een dure kabel hebben, wat weer gecancelt wordt door het feit dat je probeert er niet op te trappen.
Volgende punt: Batterijen. Meestal de nodige uurtjes op 1 setje of 9V blokje, en voor zover ik weet geeft vrijwel elk set ver vantevoren aan dat de spanning laag wordt.
Laatste punt: Alleen een AKG Guitarbug heeft daar last van, elk fatsoendelijk wireless set werkt gewoon met een kort kabeltje naar de zender die aan je riem hangt :)

Raffie
5 september 2005, 08:25
Hoi, ik speel zelf al een tijdje met een ew100 (het vorige model dat nu met de 172 moet vergeleken worden naar 't schijnt) . Werkt prima is heel robuust (metalen zender). 't enige waar ik last van had is dat door de trillingen van mijn cab en een te los voedingspluggetje van de EW100 soms de stroom ervan uitviel. Dat heb ik opgelost door de plug weg te laten en de voeding rechtstreeks op de EW100 aangesloten.

oh ja : ik verkoop hem :wink: incl rackmount.

Raf

http://users.telenet.be/heartworkmetal/fotos/ew100_1.jpg
http://users.telenet.be/heartworkmetal/fotos/ew100_2.jpg
http://users.telenet.be/heartworkmetal/fotos/ew100_3.jpg

Ritch
5 september 2005, 18:07
Als ik iemand in een kroeg of iets groter podium zie spelen met een draadloos systeem, moet ik altijd gelijk aan een fout top 100 coverbandje denken.

Wáárom vergeet iedereen de beroemde kroeg-polonaise de je, als gitarist zijnde, toch moet leiden? :D Ik denk er ook serieus over na om (ooit) een wireless te kopen...

AART
5 september 2005, 21:46
mij lijkt het fijn omdat ik nogal hou van lopen tijdens het spelen, ommetje is altijd vet :D

Kim Wilson
6 september 2005, 08:53
VHF = Very High Frequention(s) o.i.d, UHF = Ultra High Frequention(s) o.i.d

Komt neer op 2 verschillende frequentiegebieden waarbinnen het apparaat werkt

Psst, het is "frequency". Michael Stipe zong toch ook geen "What's the frequention, Kenneth." :razz:

FNaRK
6 september 2005, 13:42
toch maar effe reageren op de opmerking dat je als gemiddelde band geen draadloze set nodig hebt:

wij spelen inmiddels met 3 man draadloos (2x gitaar, 1x bas) en nee, wij spelen niet in stadions... maar proberen wel iedere hoek van het podium te bereiken zonder dat we elkaars snoeren eruit trekken ....

Ik denk dat de vraag zou moeten zijn: hoe beweegelijk ben je / is de band op het podium.

Wij gebruiken trouwens (inmiddels antiek en verboden frequenties) 19" Rexer apparatuur..

Anavrin
6 september 2005, 14:01
Ik heb zelf de EW172 en ben daar heel tevreden over. vanaf de 40 meter van je receiver merk je wel een delay (maar ja, hoe vaak komt dat nou voor). Verder is bij mij de beweeglijkheid en het aansluiten van alle gear de belangrijkste reden geweest voor een wireless. Mijn neefje heeft deze set ook, en gebruikt 'm als gitarist in een punkbandje (dus veel hoog). Ik gebruik 'm zelf als bassist in een metal/hardcore-band (in D, dus erg laag), en ik heb niet het idee dat deze beter geschikt is voor het 1 of het ander.

Qua batterijenverbruik vind ik het wel meevallen. Ik doe gemiddeld zo'n 3 optredens (van ongeveer een uur, incl soundcheck) met 1 batterij (en waarschijnlijk kan ik er nog wel meer mee doen, maar voor de zekerheid wacht ik niet af tot het lampje gaat knipperen dat ie bijna leeg is)

@ Raffie, die set die jij hebt is waarschijnlijk ook de EW172, want de EW172 is een set bestaande uit de EW100 transmitter en de EW100 receiver.

Kim Wilson
6 september 2005, 14:20
Ik heb zelf de EW172 en ben daar heel tevreden over. vanaf de 40 meter van je receiver merk je wel een delay (maar ja, hoe vaak komt dat nou voor). Verder is bij mij de beweeglijkheid en het aansluiten van alle gear de belangrijkste reden geweest voor een wireless. Mijn neefje heeft deze set ook, en gebruikt 'm als gitarist in een punkbandje (dus veel hoog). Ik gebruik 'm zelf als bassist in een metal/hardcore-band (in D, dus erg laag), en ik heb niet het idee dat deze beter geschikt is voor het 1 of het ander.

Qua batterijenverbruik vind ik het wel meevallen. Ik doe gemiddeld zo'n 3 optredens (van ongeveer een uur, incl soundcheck) met 1 batterij (en waarschijnlijk kan ik er nog wel meer mee doen, maar voor de zekerheid wacht ik niet af tot het lampje gaat knipperen dat ie bijna leeg is)

@ Raffie, die set die jij hebt is waarschijnlijk ook de EW172, want de EW172 is een set bestaande uit de EW100 transmitter en de EW100 receiver.
Dat komt ook omdat je zelf dan een eind van de amp staat. Het geluid gaat +/- 340 meter per seconde, dus heb je op 40 meter sowieso al een delay van een achtste van een seconde, en dan heb ik het nog niet eens over het delay in je systeem.

Chiel
7 september 2005, 12:49
toch maar effe reageren op de opmerking dat je als gemiddelde band geen draadloze set nodig hebt:

Ik denk dat de vraag zou moeten zijn: hoe beweegelijk ben je / is de band op het podium.


+1 Hoewel ik gewoon lekker met snoer speel.

De Sennheiser EW172 heb ik gehad. Ik deed ca. 1 optreden met een batterij (Duracell Procell).

Ieme, gezien jou eisen aan je sound moet je niet aan een wireless beginnen. Er gaat niets boven een kabel en tzt wordt je er vanzelf wel handig mee dat ie niet continu in de krul raakt :) .

Maiden Michiel
7 september 2005, 14:46
Ik denk dat de vraag zou moeten zijn: hoe beweegelijk ben je / is de band op het podium.


+1!!

Heeft weinig te maken met of je in grote of kleine ruimtes speelt.
Ik zou misschien zelfs zeggen dat het in een kleine ruimte nog makkelijker is!
Ikzelf heb een ontzettende hekel aan kabels die in elkaar rollen e.d. Daarom zou ik een draadloos setje kopem

Maiden Michiel
7 september 2005, 14:48
:evil:

Maiden Michiel
7 september 2005, 14:50
Er is geen actie aangegeven

Anders_Destium
7 september 2005, 15:29
Er gaat niets boven een kabel en tzt wordt je er vanzelf wel handig mee dat ie niet continu in de krul raakt :) .

Hoe doe je dat dan? Mij is het nog nooit gelukt om geen in elkaar krullend snoer te hebben, en ik speel toch al een poosje :-?

Kim Wilson
7 september 2005, 15:42
Er gaat niets boven een kabel en tzt wordt je er vanzelf wel handig mee dat ie niet continu in de krul raakt :) .

Hoe doe je dat dan? Mij is het nog nooit gelukt om geen in elkaar krullend snoer te hebben, en ik speel toch al een poosje :-?
Dan moet je ze anders opruimen. Waarschijnlijk rol jij de hele kabel één kant om op, liefst om je hand-elleboog. Je kunt ze bijvoorbeeld een aantal keren dubbelslaan en er dan een platte knoop inleggen. Niet te hard trekken natuurlijk. :wink:
Als je ze toch op wil rollen, kun je ook rechts om links oprollen. Dus eerst een slag maken, en de volgende aan de andere kant. Op die manier heft de ene krul de andere op, en heb je nooit slagen in je kabel.
En goeie kabel scheelt ook. Mijn Klotz kabel vertoont geen slagen, terwijl het toch van de rol komt.

Chiel
7 september 2005, 16:01
Er gaat niets boven een kabel en tzt wordt je er vanzelf wel handig mee dat ie niet continu in de krul raakt :) .

Hoe doe je dat dan?


Ik gebruik tegenwoordig Planetwaves. Hebben wel wat last van 'opkrullen' maar als je de kabel na ieder setje ff losmaakt en weer goed legt valt het reuze mee. Ik geef toe, het is ook niet alles. Maar ach, het is en blijft toch nog altijd een beter en goedkoper alternatief t.o.v. wireless :wink: .

Raffie
7 september 2005, 16:16
Ik heb zelf de EW172 en ben daar heel tevreden over. vanaf de 40 meter van je receiver merk je wel een delay (maar ja, hoe vaak komt dat nou voor). Verder is bij mij de beweeglijkheid en het aansluiten van alle gear de belangrijkste reden geweest voor een wireless. Mijn neefje heeft deze set ook, en gebruikt 'm als gitarist in een punkbandje (dus veel hoog). Ik gebruik 'm zelf als bassist in een metal/hardcore-band (in D, dus erg laag), en ik heb niet het idee dat deze beter geschikt is voor het 1 of het ander.

Qua batterijenverbruik vind ik het wel meevallen. Ik doe gemiddeld zo'n 3 optredens (van ongeveer een uur, incl soundcheck) met 1 batterij (en waarschijnlijk kan ik er nog wel meer mee doen, maar voor de zekerheid wacht ik niet af tot het lampje gaat knipperen dat ie bijna leeg is)

@ Raffie, die set die jij hebt is waarschijnlijk ook de EW172, want de EW172 is een set bestaande uit de EW100 transmitter en de EW100 receiver.

Is dat zo ? op de doos staat wel ew100 op, raar he.
Zoveelste beter anyway nog niemand gereageerd dat ik hem wil verkopen ...

Raf

Pierz
8 september 2005, 14:31
Er gaat niets boven een kabel en tzt wordt je er vanzelf wel handig mee dat ie niet continu in de krul raakt :) .

Hoe doe je dat dan? Mij is het nog nooit gelukt om geen in elkaar krullend snoer te hebben, en ik speel toch al een poosje :-?

Als je je kabel om je hand-elleboog oprolt moet je hem een beetje de ruimte geven om te bewegen. En als je inplugt, moet je hem eerst even helemaal uitrollen. Als je je kabel rolletje op de grond legt en de jacks vanaf daar meteen inplugt is de hele zaak gedraaid.

Volgens Kim Wilson is dit blijkbaar geen handige methode, maar ik heb er nooit problemen mee gehad. Gewoon die kabel lekker laten kwispelen bij het oprollen ;)

Bins
8 september 2005, 17:59
Is dat zo ? op de doos staat wel ew100 op, raar he.
Zoveelste beter anyway nog niemand gereageerd dat ik hem wil verkopen ...

Raf

Check je pm's :)

Ik ben het touwens totaal met roadkill eens. Wij zijn een 6 mans formatie met 2 "loslopende" zangers.. Als ik even naar de andere kant van het podium wil (voor stoere, maiden-style twin guitar poses ;) ) Is het zo goed als zeker dat 1 van die apen mn snoer eruit trapt. Elke gig je snoeren aan je pedaaltjes vast ductapen is ook niet alles :S