PDA

View Full Version : Vandaag eindelijk een bogner XTC bespeeld



Negative K3 fan
2 september 2005, 13:12
met een musicman axis sport, hardtail, 2 p90s.

een ontzettend veelzijdige versterker. Heel luid en ontzettend veel knopjes.

Ik weet niet welke versie ik had, hoe kun je ze eigenlijk goed uit elkaar houden? Er stond iig 101 op de achterkant.

kwa clean kun je ongeveer alle kanten op binnen 1 kanaal, een paar modes zijn vrij onbruikbaar, maar andere juist destemeer. Het was wel een hele strake directe moderne clean sound waar je van moet houden.

het tweede kanaal vond ik wel aardig, je moet wel wat tijd besteden aan het goed instellen ervan.

het derde kanaal scheurde stevig, maar in plexi mode kon hij ook heel rustig, alleen het hoog was nogal gek, behoorlijk 'droog' papier achtig om het maar in woorden proberen uit te drukken.

de eindtrap klonk heel massief en er zijn 2 knoppen waarmee je de tegenkoppeling kunt regelen, tenminste, dat meende ik te herkennen. Ook zijn er 2 presence knoppen die je kunt toewijzen aan kanalen en zit er een uitgebreide footswitch bij

allemaal heel leuk en aardig, maar de voicing beviel me helemaal niet, aan de scheur zat een heel erg papieren geluid, ook ben ik de losse (cathode bias, geen tegenkoppeling, buizen gelijkrichter) feel gewend van mn beide buizenamps thuis en die bogner was als contrast wel heel erg direct waardoor solospel en dat soort dingen een stuk makkelijker gingen, maar het miste wel de mooie compressie en feel van mijn buizenamps thuis (vox ac30TBX en zelfbouw versterker)... maargoed, ik vond de voicing van zowel de shiva als de uberschall ook al weinig goeds. ook was de bas af en toe nogal overheersend, maar ik geloof best dat je die er goed uit kunt dailen met zo'n hoeveelheid knoppen.

voor wie veelzijdigheid nodig heeft en kan leven met de bogner voicing is het idd een mooie versterker, maar niet echt wat voor mij.

Fluffy
2 september 2005, 13:59
zoo dan lenniebennie

Fluffy
2 september 2005, 13:59
zoo dan boefje

ieme
2 september 2005, 15:27
hmm, ik heb er meerdere bespeeld en de 101A (6L6) vind ik minder dan de 101B (EL34) maar ja t is allemaal persoonlijk wat je aanspreekt natuurlijk!

Groeten!
ieme

Negative K3 fan
2 september 2005, 15:50
owja, ik keek erachter in en het zag eruit als el34...

Mitch
2 september 2005, 19:45
Je verhaal klinkt als het zo vaak terugkerende verschil tussen de lossere (vintage) sound en de strakke (moderne) sound.
Voor elk wat wils zullen we maar zeggen. Een verademing is variabele speakerdemping. Verandert niet ineens de respons van de eindtrap of zo, maar het geeft al wat meer keus.

Negative K3 fan
2 september 2005, 20:37
opzich heb ik niets tegen moderne sounds, ik kan bijvoorbeeld een recto of 5150 heel goed waarderen.

waar het ook aan zou kunnen liggen is de v30 cab, die heeft misschien voor het papieren geluid gezorgd, ik vind v30s echt niks zo los, waarschijnlijk klinken ze in een band veel beter ofzo...

die variabele speakerdemping is trouwens best wwel van invloed, want het veranderde ook volume enzo, maar nu begin ik te twijfelen of dat wel de dempingknoppen waren, ze maakten wel duidelijk de toon losser of strakker.

NeeraDJ
2 september 2005, 21:02
Ik vond de XTC 101B ook niet denderend voor die prijs hoor. Ik had 'm ook over de Bogner V30 4x12 bespeeld. Clean was mooi en Plexi channel was GEWELDIG, maar de high gain sounds vond ik net als lennart een beetje stoffig en kartonnig. Ook wel erg direct, maar das niet zo'n punt.

Anders_Destium
3 september 2005, 00:08
De keren dat ik Bogners live heb gezien klonken ze altijd geweldig, maar zelf heb ik in winkels ook nooit een wow-gevoel gehad :-?

Riffcrusher
3 september 2005, 10:53
Hmmm... Live klinken Bogners inderdaad erg goed !!!!!
Hehe...

Negative K3 fan
3 september 2005, 12:01
Ik vond de XTC 101B ook niet denderend voor die prijs hoor. Ik had 'm ook over de Bogner V30 4x12 bespeeld. Clean was mooi en Plexi channel was GEWELDIG, maar de high gain sounds vond ik net als lennart een beetje stoffig en kartonnig. Ook wel erg direct, maar das niet zo'n punt.

voor dat plexi kanaal moet je de amp volgens mij behoorlijk ver openzetten en datkon niet echt. Op lagere volumes was ik niet echt onder de indruk

NeeraDJ
3 september 2005, 12:28
Klopt, Rob van Maxguitars was volgens mij ook niet blij met het volume waarop ik 'm probeerde, hij liet me de versterker namelijk met een Multitone vergelijken en zei er nog bij dat ik die versterker niet zo hard kon zetten. Ik was er zo van onder de indruk dat ik nog steeds wel een beetje gas op de "plexi's", iets dat je me voorheen echt niet had horen zeggen.