PDA

View Full Version : Marshall versterker, keuze advies



jeroenuiteindhoven
1 september 2005, 22:30
Ik ben eventjes uitgeluisterd op het geluid van mijn twin, en ben er over aan het denken deze in te ruilen voor een Marshall versterker.

Maar ik weet niet zo goed welke Marshall ik moet kiezen.
Ik ken de valvestate 8080 en vooral het scheurkanaal benaderd de sound die ik zoek

Maar dit ( de 8080 )is een ( redelijk cheape ) transistor versterker ( TOCH, ik heb er niet zo heel veel verstand van, weet wel dat er 1 buisje inzit in de pre-amp ? ) en die vind ik al vet klinken!

Waar ik naar op zoek ben is het AC/DC geluid, en volgens verschillende posts moet ik dan op zoek naar de ( BUIZEN ) JCM 800 of 900 serie maar deze komen ook weer in zoveel verschillende soorten en maten dat ik het allemaal even niet zie zitten ( ik kan wel naar de specs kijken op de Marshall site maar die zeggen met niet veel, vandaar deze post )

Ook zit ik eigenlijk niet te wachten op een supergroot bakbeest, of toch maar wel?? Zon top en kast neemt zoveel ruimte in!

Want wat is nu het verschil tussen een top+cabinet en een combo.
Is dat het volume/vermogen, of zit er echt een andere sound in?

Ik moet met de versterker op kunnen treden en wil flink kunnen blazen, maar wat ik bij de TWIN het nadeel vind is dat ik m sowieso knetterhard moet zetten om er fatsoenlijk mooi geluid uit te kunnen krijgen en dat ie zo fuckin zwaar is hehe.

Hoeveel watt moet ik dan minimaal hebben?

Ik speel op een Gretsch setzer hot rod en epiphone SG ( maar dit wordt ooit een GIBSON standard ) en vooral bij de GRETSCH moet de Marshall versterker liefst ook clean mooi klinken.

Dan nog een vraag ( het houdt niet op, sorry )

Als ik plaatjes zie van die jcm 800 zie ik dat er veel minder knoppen opzitten dan op bijv een valvestate 8080. De 8080 kan je met een trapkastje laten scheuren ( en vet! ) maar hoe zit dat bij die JCM-ers?

Hebben die ook een clean--.overdrive---boost kanaal, of werkt dat weer anders bij de buizenbakken?!?

Nou. als al mijn vragen nu beantwoord worden ben ik very happy!

Mijn twin, mocht iemand interesse hebben, is te ruil voor een Marshall of voor een Gibson SG cherry standard, of brown, met eventuele bijbetaling.

Alvast bedankt voor het lezen,

Jeroen

jeroenuiteindhoven
1 september 2005, 22:32
test

cesco
2 september 2005, 00:58
Ik heb jarenlang op een Valvestate (8100) halfstack gespeeld. Voor thuis heb ik het altijd een prima versterker gevonden; en veelzijdig genoeg als je eens wat wilt variëren. Clean, crunch, of een flinke gain, reverb, een "kleur" regelaar. Het geluid is niet zo als bij een buizenbak, maar door het ene preamp buisje naar mijn mening al een heel stuk beter dan vele van zijn transistor neefjes.

Voor optredens heb ik sinds kort een JCM800 (2210); en dan hoor je toch meteen het veel warmere buizengeluid. Nadeel is dat ik met deze 100watter thuis amper uit de voeten kan. Het geluid is nog steeds vele malen beter dan de valvestate, alleen kan ik de beide volumes niet boven de 1,5 uitdraaien hehe.

Van de 800 heb je inderdaad verschillende types.
De AC/DC sound wordt gehaald uit de 1959, te herkennen aan de 4 inputs. Maar als je die sound hiermee wilt, moet je hem voluit opendraaien, hiermee bereik je de eindbuis-oversturing pas. Dit is niks voor je buren, maar ook niks voor je oren. Hij heeft ook een 50W broertje, de 1987. Maar deze gaat nog steeds erg hard.

Om het volume probleem te controleren, heeft Marshall een mastervolume ingebouwd, hiermee kan je oversturing (uit de voorbuizen) bereiken, en toch op acceptabel volume spelen. De eenkanaalsversies zijn de 2203 (100W) en de 2204 (50W). Met tweekanaals kan je inderdaad, net als bij de valvestate met een trapkastje, shakelen tussen het cleankanaal en het gainkanaal, de 2210 (100W) en 2205 (50W)

Ik heb nooit echt op goede combi gespeeld, dus ik kan er weinig over zeggen. Tops vind ik handiger in bandverband. Misschien is het ook wel zo dat de spreiding minder is. Waar ik oefen zijn er ruimtes met combi, en ruimtes met tops met 4X12 kasten; en die laatsten kunnen zeker "harder", terwijl ze allemaal 50W zijn. Anyway, die JCM 800 heb je inderdaad ook in combomodellen, en volgens mij is dat wel ok voor thuis.

De JCM 900 ben ik ook niet zo mee bekend. Behalve dan dat de genoemde oefenruimte versterkers JCM 900 zijn, en ik er geen fatsoenlijk geluid uit kan halen. Maar dat is voornamelijk een smaak-kwestie.

Ook over een mooi clean kan ik je niet veel vertellen, ik scheur teveel. :) Maar ik denk dat je best teleurgesteld kan zijn in het Marshall clean met je Gretch als je die Fender amp gewend bent.

Oja, over de knoppen. Meer knoppen is uiteraard niet per definitie beter. Het aantal knoppen op de tweekanaals 800 modellen komt nagenoeg overeen met de valvestate, hier zit namelijk ook (aan de achterkant) een effectsloop en een DI/output, mocht je daar behoefte aan hebben.

andy
3 september 2005, 01:24
Ik heb de 2204. De JCM 800 50 watt top dus.
Lekkere degelijke amp.
Ik heb wel altijd bakjes gebruikt, om er een fatsoenlijke scheur uit te krijgen. De amp zelf is, zonder bakjes dus, een echte stevige rock versterker. Wat het voordeel van een 100 watt tov een 50 watt is, dat de 100 watt meer laag heeft en meer 'pompt'. Qua volume maakt het niet veel uit. Een buizenamp maakt over het algemeen trouwens meer lawaai dan een transistor.
Ik ben geen fan van transistor versterkers, dus ook niet van de Valvestate. Die amps hebben vaak geen kloten voor het stevige werk.

Over de JCM 900 kan ik kort zijn. Hetzelfde verhaal als Cesco. Ik krijg er geen fatsoenlijk geluid uit. Ik heb een hele avond lopen kutten met een SLX, maar helaas... Ik kon ooit op een festival over een Dual nog wat spelen, full stack, maar het kleine Fender 65 watt buizen combo'tje dat er ook stond blies dat ding qua ballen helemaal weg. De keuze was dus snel gemaakt.

tillens
3 september 2005, 12:10
hey kijk ook eens naar deze marshall ik zelf heb de 210 30 watter, en het zijn echt fijne bakken. zoek zelf ook nog de 60 watts 212 van deze serie. check it out. gr peter

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=47327

yhcmarc
3 september 2005, 22:46
ik heb een jcm900 (4401) gehad en vond het net niks, de jcm800 2210 heb ik ook gehad en dat was een ruige bak, maar die kon ik met een bekende ruilen voor een jcm800 1959 MKII superlead, en dat is echt het geluid dat ik zoek, warm, helder, hard -> ac/dc ;) .. ik moet er duidelijk nog wel een postphase inverter master volume mod in laten bouwen binnenkort, maar wat een ruig ding.

AART
3 september 2005, 23:29
Uit een SL-X heb ik zat ballen gekregen, genoeg laag, zet er wel een overrive pedaal voor om het geluid iets strakker te maken(level 10, gain 0, tone 6/7).

zonder heeft ie soms wat onstrakke bas.

ballen hebben ze zeker wel, maar neem wel een versie met el34 in de eindtrap, scheelt een hoop.

vester86
4 september 2005, 02:15
kijk ook eens naar een Marshall 3203 of 4303, dat is een 30 watt marshallversterker met transistor preamp en buizen-eindtrap. en dat ding klinkt echt heerlijk als het wat harder mag (en met 30 watt is dat nog steeds knetterhard). vergis je echt nie in die transistor voorversterker, die klinkt echt goed

Fumi SG
4 september 2005, 11:00
hij heeft er al een. :wink: Toch?? :oops:

Guinness
4 september 2005, 11:59
Als je alle topics doorworstelt staat ergens dat hij er al eentje heeft. :wink:

jeroenuiteindhoven
4 september 2005, 20:37
yeah ik heb er eentje!

jcm900 4104 en goddamn kick ass blij!
Eindelijk ac/dc !!

met mn gretsch hot rod klinkt ie geniaal!!!

Fumi SG
4 september 2005, 20:38
Als je alle topics doorworstelt staat ergens dat hij er al eentje heeft. :wink:

fout... als je alle topics doorworstelt staat overal dat hij er al eentje heeft. :roll:

Antal
5 september 2005, 13:55
1959 MKII superlead, en dat is echt het geluid dat ik zoek, warm, helder, hard -> ac/dc ;) .. ik moet er duidelijk nog wel een postphase inverter master volume mod in laten bouwen binnenkort, maar wat een ruig ding.

Speel ik ook over. Heb er zelf een pre phase inv MV ingezet, en dat bevalt me voorlopig erg goed. Heb nu echt de sound waar ik naar op zoek was.

Als je gewoon een goede amp zoekt zonder toeters en bellen: Marhall Superlead Plexi of een 1kanaals JCM 800!