PDA

View Full Version : verschil tussen epiphone les paul en gibson les paul



patthepad
1 september 2005, 21:35
Is het verschil in klank het prijsverschil waard tussen een epiphone les paul en een gibson les paul.

maarten69
1 september 2005, 21:42
kwa les pauls weet ik het niet maar is als ik mijn Gibson SG vergelijk met een epiphone G-400, dan merk je het prijsverschil wel in de klank de mijne sustained als een gek vergeleken bij die epi, er zitten natuurlijk wel betere elementen in een Gibson, nou weet ik niet welke les paul jij op het oog hebt.. maar goed, ook vind de G-400 zoon blikken geluid afgeven. maar dat is allemaal maar mijn mening, over algemeen is een gibson het prijsverschil wel waard, maar je betaald natuurijk ook wel voor de naam.. maar dan nog is een gibson het meer waard, want als ik mij het meest gegeven advies op het gebied van Epiphone Kopers goed herinner is dat altijd bijna nog wel:


spaar door voor een (2ehands) Gibson

je kunt natuurlijk ook bijvoorbeeld gibson elementen in een epi custom gooien, maar of je daar niet beter een Gibson voor kunt kopen want dan ben je toch al gauw weer 900 euro kwijt.

Luca P
1 september 2005, 21:54
Ik ben bang dat je na 10 "bijna" Gibson's jaren later toch uit komt bij de echte.
Ik wel in ieder geval.
Het blijft altijd knagen. Hoe speelt een Gibson?
Als ik al die "bijna" Gibsons bij elkaar op tel, had ik nu een L5 gehad!
:x

maarten69
1 september 2005, 22:04
dat bedenk je je altijd achteraf pas he :) als ik geen bier dronk dan had ik nu een Vox Top + 2 Kabinetten, en elke basis vorm gitaar :), (V,Explorer,Telecaster,Strat,Semis, en vooruit dan ook maar een strat..)

bram123
1 september 2005, 22:09
ik denk wel dat als iedereen maar blijft sparen voor een gibson dat er een stuk minder gitaar zou worden gespeeld.

maarten69
1 september 2005, 22:23
daar heb je een heel goed punt! maar voor dat je beseft dat je een Gibson "nodig" hebt heb je waarschijnlijk al een gitaar en wat meer ervaring, ME DUNKT! als je niet kunt vergelijken waarom zou je dan een duure gitaar kopen, status? zo zit de gemiddelde gitaar speler niet inelkaar, een gitaarspeler wil gewoon goeie shit in zijn klauwen..

fullorder
2 september 2005, 10:12
daar heb je een heel goed punt! maar voor dat je beseft dat je een Gibson "nodig" hebt heb je waarschijnlijk al een gitaar en wat meer ervaring, ME DUNKT! als je niet kunt vergelijken waarom zou je dan een duure gitaar kopen, status? zo zit de gemiddelde gitaar speler niet inelkaar, een gitaarspeler wil gewoon goeie shit in zijn klauwen..

oh ja? ik doe het puur voor status. ik kan niet eens gitaar spelen ;)

frekie
2 september 2005, 10:34
Je moet Gibson 1 ding nageven, als je hem 2dehands koopt voor een redelijke prijs en je bent er zuinig op, dan heb je er nauwelijks afschrijving op. Er staat een merk op de kop, terecht of niet, het ding houdt zijn waarde. Je moet natuurlijk wel het bedrag kunnen ophoesten, en als je hem kwijtraakt of hij valt uit de koffer bij 100 km/u ga je huilen :cry:

maarten69
2 september 2005, 10:38
@fullorder: die heb je er altijd bij he :)

@frekie: ja das waar, ik had het bijna te kwaad toen ik een krasje op de achterkant van de mijne zag, waarschijnlijk van mijn broekriem, tis bijna onzichtbaar maar hij is toch niet meer zijn onschuldige zelf, :-D

rupke
2 september 2005, 11:23
Het het prijsverschil het verschil in klank waard.

Ik kan voluit JA zeggen. MAar dat natuurlijk weer een individuele mening.

ik heb heel lang op mijn epiphone cutom gespeelt erg fijne gitaar. MAar Toen ik eenmaal op een gibson gespeeld had zit daar toch wel een werled van verschil in ieder geval qua bespeelbaarheid. Uiteraard moet je bij gibson ook zoeken naar het model en geluid dat bij je past.

uiteindlijk ben ik tercht gekomen bij de gibson Gary Moore. Dat is voor mij toch wel je van het. als ik een week of 3 (na mijn vakntie bijvoorbeeld) net gespeeld heb en ik pak de epiphnoe denk ik zooooooo dit is een lekekr gitaartje als ik daarna de gibson pak dan zet ik de epip weer in het rek.

Kijk conclusie die ik voor mezelf kan trekken is ok al is het verschil klein tov het prijsverschil je blijft dan toch denken an de gitaar die het fijnste speelt. ik heb er ook 5 jaar over gedaan om over te stappen.


Ik ben blij da tik het gedaan heb in ieder geval.

Maar goed uiteidnelijk gel dook altijd nog. pak de gitaar waar je je happy mee voelt en die voor jou goed genoeg is qua bespeelbaarhied en geluid. ongeacht merk of prijs.

Greetz Rupke

john.3001
2 september 2005, 11:24
Hey, wat een geniale vraag, volgens mij nog nooit gesteld hier :wink:

Toevallig sprak ik laatst met een jongen die zelf gepassioneerd bassen bouwt, en die ook al vaker strats en lp's heeft gefabriceerd. Toen ik tegen hem zei dat de kwaliteit van Gibson lp's over het algemeen genomen (op classics na) beter is dan die van Epiphones werd ik uitgelachen.

Hij liet me zo vijf Gibsons zien waarbij:
- de frets niet goed waren afgewerkt
- de binding niet goed was schoongeschraapt
- de verf begon te bobbelen (op een lp standard!)

Er zat zelfs een lp supreme tussen die een 'wear-mark' had op de plek waar de standaard normaal de gitaar raakt (zo geleverd). (okee, dit hoeft niet per se bij gibson te zijn gebeurt)...

Hij vertelde me ook dat iemand laatst een nieuwe lp standard had gekocht, waarbij de binding na een paar maanden los begon te laten (!)

Ik vroeg me af waarom hij me dit allemaal vertelde, ik bedoel, op die manier zal ik bij die winkel nooit meer een Gibson kopen :lol: Maar er valt wel wat te zeggen voor zijn oprechtheid...

De Epiphones die in zijn winkel hingen hadden dan wel minder mooi hout, maar op de afwerking was veel minder aan te merken dan op de Gibsons. Ik bedoel, bij sommige standards is de binding ook niet goed schoongeschraapt, maar dat verwacht ik ook niet voor die prijs. Bij een Gibson verwacht ik dat wel (en al helemaal niet dattie los gaat laten...).

Dus...

(het zal jullie overigens niet verbazen dat ik zelf de trotse eigenaar ben van een epi lp standard + met sperzels en SD 59 :D )

john.3001
2 september 2005, 11:25
Hey, wat een geniale vraag, volgens mij nog nooit gesteld hier :wink:

Toevallig sprak ik laatst met een jongen die zelf gepassioneerd bassen bouwt, en die ook al vaker strats en lp's heeft gefabriceerd. Toen ik tegen hem zei dat de kwaliteit van Gibson lp's over het algemeen genomen (op classics na) beter is dan die van Epiphones werd ik uitgelachen.

Hij liet me zo vijf Gibsons zien waarbij:
- de frets niet goed waren afgewerkt
- de binding niet goed was schoongeschraapt
- de verf begon te bobbelen (op een lp standard!)

Er zat zelfs een lp supreme tussen die een 'wear-mark' had op de plek waar de standaard normaal de gitaar raakt (zo geleverd). (okee, dit hoeft niet per se bij gibson te zijn gebeurt)...

Hij vertelde me ook dat iemand laatst een nieuwe lp standard had gekocht, waarbij de binding na een paar maanden los begon te laten (!)

Ik vroeg me af waarom hij me dit allemaal vertelde, ik bedoel, op die manier zal ik bij die winkel nooit meer een Gibson kopen :lol: Maar er valt wel wat te zeggen voor zijn oprechtheid...

De Epiphones die in zijn winkel hingen hadden dan wel minder mooi hout, maar op de afwerking was veel minder aan te merken dan op de Gibsons. Ik bedoel, bij sommige standards is de binding ook niet goed schoongeschraapt, maar dat verwacht ik ook niet voor die prijs. Bij een Gibson verwacht ik dat wel (en al helemaal niet dattie los gaat laten...).

Dus...

(het zal jullie overigens niet verbazen dat ik zelf de trotse eigenaar ben van een epi lp standard + met sperzels en SD 59 :D )

john.3001
2 september 2005, 11:26
gvd dubbelpost *zucht*

rupke
2 september 2005, 11:27
Het het prijsverschil het verschil in klank waard.

Ik kan voluit JA zeggen. MAar dat natuurlijk weer een individuele mening.

ik heb heel lang op mijn epiphone cutom gespeelt erg fijne gitaar. MAar Toen ik eenmaal op een gibson gespeeld had zit daar toch wel een werled van verschil in ieder geval qua bespeelbaarheid. Uiteraard moet je bij gibson ook zoeken naar het model en geluid dat bij je past.

uiteindlijk ben ik tercht gekomen bij de gibson Gary Moore. Dat is voor mij toch wel je van het. als ik een week of 3 (na mijn vakntie bijvoorbeeld) net gespeeld heb en ik pak de epiphnoe denk ik zooooooo dit is een lekekr gitaartje als ik daarna de gibson pak dan zet ik de epip weer in het rek.

Kijk conclusie die ik voor mezelf kan trekken is ok al is het verschil klein tov het prijsverschil je blijft dan toch denken an de gitaar die het fijnste speelt. ik heb er ook 5 jaar over gedaan om over te stappen.


Ik ben blij da tik het gedaan heb in ieder geval.

Maar goed uiteidnelijk gel dook altijd nog. pak de gitaar waar je je happy mee voelt en die voor jou goed genoeg is qua bespeelbaarhied en geluid. ongeacht merk of prijs.

Greetz Rupke

maarten69
2 september 2005, 12:42
+1!

maarten69
2 september 2005, 12:42
+1!

Orpheo
2 september 2005, 13:29
het verschil tussen epi en gibson is heel groot vind ik. even groot als blade tegenover fender mexico. vidn ik dan, om t maar netjes uit te drukken. kheb geen zin om een hele review op te schrijven, maar tis denk ik voldoende om te zeggen dat, epi is voor t geld heel goed, maar wil je een les paul, en je kan t je veroorloven, desnoods door wat maandjes te sparen, koop gibson. heb ik ook gedaan, en ik voel echt het verschil tussen epi en gibson. ik ben ook dolgelukkig met mn gibson, ondanks dat ie ROOD is ipv zwart of cherryburst. nja, moe tik maar mee leren leven.

Orpheo
2 september 2005, 13:32
het verschil tussen epi en gibson is heel groot vind ik. even groot als blade tegenover fender mexico. vidn ik dan, om t maar netjes uit te drukken. kheb geen zin om een hele review op te schrijven, maar tis denk ik voldoende om te zeggen dat, epi is voor t geld heel goed, maar wil je een les paul, en je kan t je veroorloven, desnoods door wat maandjes te sparen, koop gibson. heb ik ook gedaan, en ik voel echt het verschil tussen epi en gibson. ik ben ook dolgelukkig met mn gibson, ondanks dat ie ROOD is ipv zwart of cherryburst. nja, moe tik maar mee leren leven.

Unicron
2 september 2005, 13:57
kutdubbelpostfoutmelding

Unicron
2 september 2005, 13:59
kutdubbelpostfoutmelding

Unicron
2 september 2005, 14:00
Ik speel op een Epiphone Les Paul Custom, een oudere. Ik vind het verschil niet bijster groot. Wel is de Gibson headstock veel mooier. Wat ik regelmatig hoor is dat je geluk kan hebben en een Epiphone vind die bijna net zo goed is, maar vaak is dit ook niet zo.

Ik kan wel merken dat de nieuwere Epi's die nu in de winkel liggen een stuk lichter in gewicht zijn, en misschien dus van goedkoper makelij....

Bovendien moet het placebo effect niet onderschat worden, het idee dat je op een "echte Gibson" speelt zal het spelen vast lekker doen aanvoelen en het geluid beter doen klinken.....

Les Paul (http://members.home.nl/jeroen.vrielink/epi%20002.jpg)

Kim Wilson
2 september 2005, 14:42
Of een Gibson zijn geld waard is, moet ieder voor zich uitmaken. Feit is dat een Gibson gemiddeld genomen beter bespeelbaar is dan een Epi, en als je voor dat verschil heel veel geld over hebt, is een Gibson zeker zijn geld waard. Mits je een goeie treft, want de bouwkwaliteit laat nogal te wensen over, hoor ik.
Ik bedoel maar, de een neemt genoegen met een Epi, andere elementen en stemmechanieken erin en klaar. Een ander zal geen genoegen nemen met bijna goed, en zal bereid zijn om daarvoor €2000 voor te betalen.

Ik heb zelf een Epi met nieuwe Duncan elementen ('59 nek, JB brug), nieuwe switch, brug en binnenkort ook nieuwe tuners. Maar hoeveel ik ook probeer af te stellen, het zal nooit de Gibson van mijn maat evenaren. Wel qua geluid misschien, maar alleen dat. Niet qua sustain, actie, bespeelbaarheid en feel. Het blijft een Epiphone, en als ik ooit het geld heb, komt er wel een Gibson.

glacius
2 september 2005, 18:09
Ik ben bang dat je na 10 "bijna" Gibson's jaren later toch uit komt bij de echte.
Ik wel in ieder geval.
Het blijft altijd knagen. Hoe speelt een Gibson?
Als ik al die "bijna" Gibsons bij elkaar op tel, had ik nu een L5 gehad!
:x

+1

Antoon
2 september 2005, 20:54
Als precies dezelde Epiphone in de VS gemaakt zou zijn in plaats van in Azie, zou die door de hogere lonen daar twee keer zo veel kosten en je zou geen verschil zien.

Neemt niet weg dat ik altijd voor Gibson zou kiezen als ik de cash heb. Alleen al voor de nitrocellulose lak en het idee te hebben (misschien niet helemaal terecht) dat niet iedere mogelijke cent bespaard is.

Als er een productiefout gemaakt is zoals afbladderende lak of een binding die los laat is dat gewoon een garantie kwestie. Die verhalen van 'gitaarbouwers' over de zogenaamde slechte kwaliteit die Gibson de laaste tijd af zou leveren zijn hoor ik al 20 jaar en ken ik zo onderhand wel. "Laatst was er een klant met een splinternieuwe Les Paul Historic waar zo de hals vanaf gevallen was..!"

Mitch
2 september 2005, 21:50
Ik speel op een Epiphone Les Paul Custom, een oudere. Ik vind het verschil niet bijster groot. ..... Ik kan wel merken dat de nieuwere Epi's die nu in de winkel liggen een stuk lichter in gewicht zijn, en misschien dus van goedkoper makelij....


:D Een zware is beter; dat was vroeger met motoren zo, maar met gitaren....nope ! Zegt wat over het soortelijk gewicht van het gebruikte hout, maar dan nog heb je zowel lichter als zwaarder mahonie.
Er zijn waarschijnlijk meer liefhebbers/voorstanders van lichter hout vanwege resonantie, maar goed, da's speculeren.

Overigens heb ik zelf ook een oudere Epi LP Custom gehad (begin '90er jaren) en ik vind 'm achteraf beschouwd slechter dan de huidige lijn, vooral de pickups en de hals, maar hij was beter dan de midden jaren '90 Epi's.
Maar ook mét SD's werd het bij lange na geen Gibson.
Grote nadeel van Gibson (zeker eind jaren '90, begin 2000) is inderdaad wel de wisselvalligheid. Kortom: als je minder ervaring hebt: koop niet op eigen houtje een Gibson. Chances are you get an original Gibson Les Paul Standard Lemon :D

the sure thing
3 september 2005, 13:17
Ik was laatst in Apeloorn een versterker aan het uitproberen en heb een Epiphone ES335 van de muur afgepakt. Ik heb zelf een ES335 van Gibson. Ik moet zeggen dat ik zeer verrast was door de Epiphone. De klank van mijn Gibson haal ik er denk ik nog wel uit (bij een blind-doek test) maar de hals van die Epiphone was ZEER confortabel. Mijn Gibson krijgt een 10, maar die Epiphone toch zeker een 8.

Onderschat het placebo effect inderdaad niet en ik zou wel eens LIVE een dubbel-blindtest met een aantal mensen willen doen. Wellicht weer een onderdeel voor "myth busters" ? :-D Het lijkt mij trouwens wel heel leuk om een Myth busters topic te starten. Welke testen gaan we dan doen? Een ding weet ik ZEKER: NIEMAND kan live (in een band) het verschil horen tussen een oude en een reissue TS-9.

armageddon
3 september 2005, 14:20
Okee okee, maar mag ik nou even wat vragen.
Hoe staat het met de kwaliteit van de Epiphones over het algemeen volgens jullie? Ik vind dat LP-standard model altijd hartstikke mooi en de echte is gewoon ver boven mijn budget. Is zo'n Epi zijn prijs (€429) waard?

FruscianteFan
3 september 2005, 14:53
Ik was laatst in Apeloorn een versterker aan het uitproberen en heb een Epiphone ES335 van de muur afgepakt. Ik heb zelf een ES335 van Gibson. Ik moet zeggen dat ik zeer verrast was door de Epiphone. De klank van mijn Gibson haal ik er denk ik nog wel uit (bij een blind-doek test) maar de hals van die Epiphone was ZEER confortabel. Mijn Gibson krijgt een 10, maar die Epiphone toch zeker een 8.

Onderschat het placebo effect inderdaad niet en ik zou wel eens LIVE een dubbel-blindtest met een aantal mensen willen doen. Wellicht weer een onderdeel voor "myth busters" ? :-D Het lijkt mij trouwens wel heel leuk om een Myth busters topic te starten. Welke testen gaan we dan doen? Een ding weet ik ZEKER: NIEMAND kan live (in een band) het verschil horen tussen een oude en een reissue TS-9.hehe, met een blinddoek op het podium :amp:

FruscianteFan
3 september 2005, 14:53
Ik was laatst in Apeloorn een versterker aan het uitproberen en heb een Epiphone ES335 van de muur afgepakt. Ik heb zelf een ES335 van Gibson. Ik moet zeggen dat ik zeer verrast was door de Epiphone. De klank van mijn Gibson haal ik er denk ik nog wel uit (bij een blind-doek test) maar de hals van die Epiphone was ZEER confortabel. Mijn Gibson krijgt een 10, maar die Epiphone toch zeker een 8.

Onderschat het placebo effect inderdaad niet en ik zou wel eens LIVE een dubbel-blindtest met een aantal mensen willen doen. Wellicht weer een onderdeel voor "myth busters" ? :-D Het lijkt mij trouwens wel heel leuk om een Myth busters topic te starten. Welke testen gaan we dan doen? Een ding weet ik ZEKER: NIEMAND kan live (in een band) het verschil horen tussen een oude en een reissue TS-9.hehe, met een blinddoek op het podium :amp:

Axl Rose
3 september 2005, 20:44
Eerlijk gezegd is het verschil tussen een Gibson en een Epiphone echt niet groot. Ik heb het zelf eens vergeleken (je bent toch benieuwd hoe een Gibson speelt en klinkt) maar het 'geluidsverschil' is echt niet groot. Toegegeven een Gibson klinkt net wat zuiverder en de afwerking is net wat netter (is overigens niet altijd zo)......voor de rest is het gewoon lulkoek. placebo op z'n hoogtepunt.

En praatjes van de verkopers dat het hout van betere kwaliteit is hoeven ze bij mij niet mee aan te komen.

Bekijk het eens zo:

Je kan van een net wat "mindere boom" (in vergelijking tot het hout wat ze gebruiken voor Gibsons) het beste stuk hout halen en een geweldige Epiphone maken. Of je kan van een "superboom" net het mindere stuk hout gebruiken en je hebt een Gibson. Heb je het dan voor elkaar? :D

Punt is dat je gewoon goed moet rondkijken, of je ergens een mooie epiphone kunt krijgen.....veel testen.....speel ook eens op gibson....dan weer op een epiphone.....speel op een weer andere epiphone.....en ga dat eens vergelijken...... Dan maak je pas goede deals.

MAAR: ik wil ook even erbij zetten dat een goede AMP ook erg veel verschil uit maakt.......... een Gibson klinkt ronduit kut op zo'n kleine pokke versterkertje die je bij wijze van bij een pakje boter kunt krijgen....

een goede versterker kan ook het verschil maken.

TOT SLOT: iemand met net dat beetje meer talent kan een bart smit gitaar nog mooier laten klinken op een boutversterker dan iemand met een epiphone of gibson op een luxe versterker.

NABESCHOUWING:

1. Staar je niet blind op "een echte gibson"
2. Een epiphone hoeft absoluut niet onder te doen voor een "echte gibson" (zie gedeelte: slap gelul over houtsoorten)
3. Leer gewoon goed spelen
4. En investeer in een goede amp, dat kan ook net dat ene verschil maken.

rupke
3 september 2005, 20:55
Hoi,

ik wil toch even op de nabeschouwing reageren van Axl Rose

1. Staar je niet blind op "een echte gibson"
RE: Ik zou eerder zeggen blijf goed zoeken naar een goede tweedehandse want hoe je het ook went of keert (tenminste da tis mijn ervaring na een half jaar zoeken) een goede gibson klinkt echt wel beter dan een goede epiphone. Ga maar een s met een epiphone met redliejk wat oversturing open akkoorden aanslaan en doe dat daarna met de gibson. Echt wel dat de gibson veel strakker is.

2. Een epiphone hoeft absoluut niet onder te doen voor een "echte gibson" (zie gedeelte: slap gelul over houtsoorten)
RE: hoeft ook niet maar is meestal wel het geval. De gibson die ik heb is veel swaarder dan de epiphone en houtsoorten maken wel degelijk het geluid van een gitaar. mij gibson heeft veel meer "body" dan de epiphone. een testje wat ik onder meer doe is een beetje gain en een akkord aanslaan en kijken hoe lang de gitaar blijft zingen voordat ie gaat feedbacken.

3. Leer gewoon goed spelen
RE: absoluut. Daar heb je gelijk in iedere top gitaar kan kut klinken en iedere redleijke gitaar kan super klinken. It'sal in the hands and feeling

4. En investeer in een goede amp, dat kan ook net dat ene verschil maken.
RE: ook dat is waar. een goede amp zal zeker een meerwaarde zijn van je gitaar. ik heb thuis een oefeversterkrtje staan van 10 watt. daar klinkt de gibson natuurlijk heel ander sop en komt niet to zijn reacht wat natuurlijk we het geval is over mijn buizentop met 4 x 12"maar dat geld voor iedere gitaar.

Het is geen aanval of kritiek op jou Axl. Ik spreek puutr uit eigen ervaring ik ben namelijk heel kritisch over mijn geluid en niet senl tevreden. Wanneer ik tevreden ben is net al sbij mijn laatste optreden dat iemand naa rme toe kwam en zei: Kolere man wat heb jij een vette sound. En dat is het man.

Groetjs Rupke

rupke
3 september 2005, 20:58
Hoi,

ik wil toch even op de nabeschouwing reageren van Axl Rose

1. Staar je niet blind op "een echte gibson"
RE: Ik zou eerder zeggen blijf goed zoeken naar een goede tweedehandse want hoe je het ook went of keert (tenminste da tis mijn ervaring na een half jaar zoeken) een goede gibson klinkt echt wel beter dan een goede epiphone. Ga maar een s met een epiphone met redliejk wat oversturing open akkoorden aanslaan en doe dat daarna met de gibson. Echt wel dat de gibson veel strakker is.

2. Een epiphone hoeft absoluut niet onder te doen voor een "echte gibson" (zie gedeelte: slap gelul over houtsoorten)
RE: hoeft ook niet maar is meestal wel het geval. De gibson die ik heb is veel swaarder dan de epiphone en houtsoorten maken wel degelijk het geluid van een gitaar. mij gibson heeft veel meer "body" dan de epiphone. een testje wat ik onder meer doe is een beetje gain en een akkord aanslaan en kijken hoe lang de gitaar blijft zingen voordat ie gaat feedbacken.

3. Leer gewoon goed spelen
RE: absoluut. Daar heb je gelijk in iedere top gitaar kan kut klinken en iedere redleijke gitaar kan super klinken. It'sal in the hands and feeling

4. En investeer in een goede amp, dat kan ook net dat ene verschil maken.
RE: ook dat is waar. een goede amp zal zeker een meerwaarde zijn van je gitaar. ik heb thuis een oefeversterkrtje staan van 10 watt. daar klinkt de gibson natuurlijk heel ander sop en komt niet to zijn reacht wat natuurlijk we het geval is over mijn buizentop met 4 x 12"maar dat geld voor iedere gitaar.

Het is geen aanval of kritiek op jou Axl. Ik spreek puutr uit eigen ervaring ik ben namelijk heel kritisch over mijn geluid en niet senl tevreden. Wanneer ik tevreden ben is net al sbij mijn laatste optreden dat iemand naa rme toe kwam en zei: Kolere man wat heb jij een vette sound. En dat is het man.

Groetjs Rupke

Axl Rose
3 september 2005, 21:15
Hoi,

ik wil toch even op de nabeschouwing reageren van Axl Rose

1. Staar je niet blind op "een echte gibson"
RE: Ik zou eerder zeggen blijf goed zoeken naar een goede tweedehandse want hoe je het ook went of keert (tenminste da tis mijn ervaring na een half jaar zoeken) een goede gibson klinkt echt wel beter dan een goede epiphone. Ga maar een s met een epiphone met redliejk wat oversturing open akkoorden aanslaan en doe dat daarna met de gibson. Echt wel dat de gibson veel strakker is.

2. Een epiphone hoeft absoluut niet onder te doen voor een "echte gibson" (zie gedeelte: slap gelul over houtsoorten)
RE: hoeft ook niet maar is meestal wel het geval. De gibson die ik heb is veel swaarder dan de epiphone en houtsoorten maken wel degelijk het geluid van een gitaar. mij gibson heeft veel meer "body" dan de epiphone. een testje wat ik onder meer doe is een beetje gain en een akkord aanslaan en kijken hoe lang de gitaar blijft zingen voordat ie gaat feedbacken.

3. Leer gewoon goed spelen
RE: absoluut. Daar heb je gelijk in iedere top gitaar kan kut klinken en iedere redleijke gitaar kan super klinken. It'sal in the hands and feeling

4. En investeer in een goede amp, dat kan ook net dat ene verschil maken.
RE: ook dat is waar. een goede amp zal zeker een meerwaarde zijn van je gitaar. ik heb thuis een oefeversterkrtje staan van 10 watt. daar klinkt de gibson natuurlijk heel ander sop en komt niet to zijn reacht wat natuurlijk we het geval is over mijn buizentop met 4 x 12"maar dat geld voor iedere gitaar.

Het is geen aanval of kritiek op jou Axl. Ik spreek puutr uit eigen ervaring ik ben namelijk heel kritisch over mijn geluid en niet senl tevreden. Wanneer ik tevreden ben is net al sbij mijn laatste optreden dat iemand naa rme toe kwam en zei: Kolere man wat heb jij een vette sound. En dat is het man.

Groetjs Rupke

Inderdaad mijn eerste twee punten zijn opzich best eenzijdig (en wat ongenuanceerd :D ) nu ik ze zo teruglees. Maar het is ook maar net hoe je het bekijkt en daarom is het leuk om te horen / lezen hoe anderen er tegen aan kijken. Wat ieder zijn bevindingen zijn. (ik ben namelijk absoluut geen technicus dus zo leer ik toch wel iedere dag weer wat)

Je hebt erg goede tegenargumenten. Beter zelfs. Alleen de vraag is dan of het je waard is? Wat is je budget, prioriteit etc. Maar das is ieder voor zich natuurlijk.

Over de laatste twee punten zijn we het geheel eens. :D

Ik zie het trouwens helemaal niet als een 'aanval' of 'kritiek' ofzo. Inhoudelijk is jouw reactie sterker (vooral in punt 1 en 2) in tegenstelling tot mij. Dus dat alleen maar goed. Leer ik ook weer van. 8-)

En over optreden heb je 100% gelijk. Het leukste is als iemand naar je toekomt en een compliment geeft over 'het geluid' of je spel. Daar doen we het uiteindelijk allemaal voor. :)

Agent_Smith
3 september 2005, 23:02
Okee, mensen. Dan wil ik toch ook nog even wat toevoegen.
Ik hoor allemaal geluiden over gain, pickups en versterkers enzo, maar als ik een Gibson ga testen heb ik helemaal geen versterker nodig. Accoustisch hoor je precies wat de gitaar doet en welke kwaliteit je in handen hebt. Als de gitaar accoustisch goed is, is dat voor mij een doorslaggevende factor. Op het laatst plug ik m nog wel even in en luister wat ie doet, maar dat boeit bij de kwaliteitsbepaling eigenlijk niet.

FruscianteFan
3 september 2005, 23:14
tsjah, als je de elementen toch wel een keer vervangt...

Mienmachine
3 december 2005, 14:19
Wat zou je er dan aan veranderen om het geluid van een Epi dichter bij een Gibson te krijgen?

(Prijsverschil genoeg 450 euro- 2000 euro om wat te proberen)

Orpheo
3 december 2005, 15:14
Wat zou je er dan aan veranderen om het geluid van een Epi dichter bij een Gibson te krijgen?

(Prijsverschil genoeg 450 euro- 2000 euro om wat te proberen)

emg's erin stoppen :D dan klinkt ie als iedere andere gitaar met emg's, ghehe