PDA

View Full Version : mesa combo naar top UPDATE: top en 2x12 cabinet én fotos



chennie
1 september 2005, 20:31
blaat

chennie
1 september 2005, 20:32
ej hoi!

ik heb een mesa rect-o-verb, 50 watt single recto met een reverb tank erbij, dat alles mooi verpakt in een combo. Het grootste nadeel is dat die combo zo groot en zwaar is dat het een gedoe is om hem telkens overal heen te slepen. Ik loop dan ook al lange tijd met het volgende idee:

ik wil een behuizing naast die behuizing van de combo bouwen waarin ik dan de versterker in kan plaatsten. Ik maak dus gewoon van mn combo een top. Opzich is de versterker chassis in de combo hetzelfde als de top versie. Ik geloofde dat Nocki ook iets dergelijks had gedaan met zijn Mesa Mark IV.
Ik wil hem zo bouwen dat wanneer ik het nodig heb een top versie in elkaar kan schroeven en als de situatie erom vraagt dat ik weer terug kan naar het combo model. Ik verwacht niet dat ik regelmatig aan het verwisselen ben.

Omdat goed vooronderzoek het halve werk is, had ik wat vragen.

- Het lijkt me (en zo ziet het eruit) dat de chassis van de versterker gewoon met enkele schroeven vastzit aan het hout van de combo behuizing. Is dit zo los te schroeven en uit te halen? Dit lijkt me inderdaad waar, ook uit service oogpunt. Klopt dit of zijn er wat haken en ogen aan waar je pas achter komt nadat je een dag aan het prutsen bent geweest? Heeft mesa overigens nog specifieke montage manieren ?

- De meeste tops hebben staande lampen, echter in de combo, hangen de lampen omlaag. Als ik een top behuizing maak, overweeg ik dezelfde richting aan te houden, dus hangend omlaag gericht. Is dit een goed idee, ivm stabiliteit, hittevorming en hitteverspreiding/afkoeling, gewichtverdeling etc voor een top?

- De reverb tank (accutronics) komt een stuk dichter bij de electronica in een kleinere top behuizing, zal dit enige problemen zoals ruis kunnen geven?

Jeanken
2 september 2005, 12:36
Ik vind het positief dat je de combo zo wil laten dat je makkelijk terug kan zetten, zeker doen.
Om op je vragen te antwoorden:
1: je kan inderdaad gewoon het chassis losschroeven en uithalen, wel de speakerverbinding lossen.. Specifieke Mesa montage manieren ben ik niet van op de hoogte, anderen kunnen je misschien helpen daar.
2: De hangende lampen zou ik ook behouden, zo weinig mogelijk aan die zooi veranderen, gewoon een kastje bouwen waar je hem net zo in kan hangen als in de combo, je laat bovenaan een uitsparingkje voor de stijgende lucht en achteraan kan je een metalen plaatje met van die gaatjes gebruiken, kan er veel lucht door en is het toch goed afgesloten.
3: Waarom zou dit meer problemen geven dan bij gewone toppen? alles goed stevig vastmaken en desnoods wat extra isoleren maar ik zie niet wat het probleem kan zijn..

chennie
2 september 2005, 15:59
ah bedankt,
de chassis van de versterker zelf is echt hetzelfde als de top (alleen dan andersom georienteerd) De speaker van de combo zit dan ook gewoon als een speakerkabel en jack in de speaker aansluitingen. Dus geen probleem met de speakers lossolderen of iets.

Aan de bovenkant van de bezhuiing kan ik geen uitsparinkje maken, dan zou die extra diep worden, immers de chassis van de versterker zit aan de bovenkant gemaakt, ik denk dat ik de achterplaten gewoon goed open houd, met flinke gaten of iets dergelijks.

Ik dacht ook zo over mbt de reverb, gelukkig dat iemand er ook zover denkt. Iemand anders nog suggesties/aanwijzingen of kritiek?

chennie
2 september 2005, 16:20
net even getest, de chassis is inderdaad zo uit te halen, hele simpele, doch degelijke constructie. Ik ga dus van de week mn plan doorzetten. Kan iemand me overigens een link sturen naar het omgaan met die transformatoren wat betreft lichamelijk contact. Ik heb geleerd dat hier bv nog spanning op kan staan, ook al staat die uit. omdat er nergens geen handvatten of iets dergelijks aan de chassis zitten, heb ik een handdoek gebruikt om het chassis stevig vast te pakken

nicoverduin
2 september 2005, 17:18
Op het chassis staat geen stroom hoor (anders zou je een schok krijgen als je de gitaar aangesloten hebt). Dus als je met je vingers buiten de binnenkant blijft is er niets aan de hand.
Het kan handig zijn om even de buizen eruit te halen voordat je gaat sleutelen aan die niieuwe kast. Ook bij is ooit een DlxRev chassis uit mijn handjes gegaan. Schade: 2 x NOS Philips 6V6 en 1 x NOS Philips GZ34 einde oefening. Duur slordigheidje....

Mbt. de Reverb tank, kan het zijn dat je even moet zoeken. Het opname element komt nu dichter bij de versterker waardoor er evt. brom kan ontstaan. De tank andersom erin doen kan mogelijk dat probleem verhelpen.

Verder moet het geen probleem zijn omdat je de maten in feite al hebt. alleen de hoogte wordt lager.

Nico

chennie
2 september 2005, 19:24
ik bedoelde dat er nog enige stroom in de windingen van de transformatoren zouden kunnen zijn.

Als de reverb tank inderdaad problemen geeft, laat ik hem eruit. Ik heb een tijd zonder gespeeld omdat die al een keer kapot ging, dus in de praktijk is gebleken dat de versterker gewoon werkt zonder tank. Dan heb ik ipv een recto-o-verb, een recto =)
Maar nu zelfs nicoverduin mijn idee heeft gelezen en goedgekeurd ga ik er voor =)

Vandaag overigens weer wat leuks geleerd. Mesa zegt in haar folder en andere promo materiaal dat ze 30mm multiplex gebruiken, niet dus. Ze gebruiken 15mm planken met latjes van nogmaals dezelfde dikte op bv de randen en de hoeken.

JoostBaksteen
2 september 2005, 19:46
ik bedoelde dat er nog enige stroom in de windingen van de transformatoren zouden kunnen zijn.


Dat kan niet. De overgebleven stroom blijft in de condensatoren/elco's zitten. Die grote dingen aan de 'boven' kant van je chassis die geen buizen zijn bijvoorbeeld.

chennie
2 september 2005, 19:50
jah ik weet wat condensatoren zijn. =) ik had wel zo'n idee, maar goed, ik ben nogal huiverig/voorzichtig met die spanningen en stroomgroottes bij buizen.

nicoverduin
2 september 2005, 19:51
ik bedoelde dat er nog enige stroom in de windingen van de transformatoren zouden kunnen zijn.

Als de reverb tank inderdaad problemen geeft, laat ik hem eruit. Ik heb een tijd zonder gespeeld omdat die al een keer kapot ging, dus in de praktijk is gebleken dat de versterker gewoon werkt zonder tank. Dan heb ik ipv een recto-o-verb, een recto =)
Maar nu zelfs nicoverduin mijn idee heeft gelezen en goedgekeurd ga ik er voor =)

Vandaag overigens weer wat leuks geleerd. Mesa zegt in haar folder en andere promo materiaal dat ze 30mm multiplex gebruiken, niet dus. Ze gebruiken 15mm planken met latjes van nogmaals dezelfde dikte op bv de randen en de hoeken.
ik moet zelf nog eens voor een klant hetzelfde dooen (kaliber 50). En laten we eerlijk zijn, het is niet meer dan een paar planken hout .Gewoon zorgen voor goede ventilatie (sleuven of gaten in de voorkant oid). Het luchtkanaal een beetje stroomlijnen dat de lucht langs de eindbuizen (in ieder geval) moet. En het werkt prima. Wordt er ook getolexed?
Nico

JoostBaksteen
2 september 2005, 19:55
jah ik weet wat condensatoren zijn. =) ik had wel zo'n idee, maar goed, ik ben nogal huiverig/voorzichtig met die spanningen en stroomgroottes bij buizen.

Een truukje wat ik van Nico heb geleerd: gewoon even op je gitaar rammelen als je versterker niet aan staat, dan trek je ze leeg. Wil je zeker zijn dan speel je voor 10 seconden een akkoord (vaak aanslaan). Dan zijn ze wel leeg.

nicoverduin
2 september 2005, 19:59
jah ik weet wat condensatoren zijn. =) ik had wel zo'n idee, maar goed, ik ben nogal huiverig/voorzichtig met die spanningen en stroomgroottes bij buizen.

Een truukje wat ik van Nico heb geleerd: gewoon even op je gitaar rammelen als je versterker niet aan staat, dan trek je ze leeg. Wil je zeker zijn dan speel je voor 10 seconden een akkoord (vaak aanslaan). Dan zijn ze wel leeg.Bijna goed joost. Als je gespeeld hebt, dan gelijk de power schakelaar uit (standby dus afblijven). Dan tijdje jengelen op de gitaar. Door het nog nagloeien van de buizen stromen er nog electronen in de buis. Daardoor worden de elco's leeggetrokken omdat er geen spanningtoevoer meer is. Als de versterker al een tijdje uitstaat heeft dit geen effect meer.
Nico

chennie
2 september 2005, 20:11
....
ik moet zelf nog eens voor een klant hetzelfde dooen (kaliber 50). En laten we eerlijk zijn, het is niet meer dan een paar planken hout .Gewoon zorgen voor goede ventilatie (sleuven of gaten in de voorkant oid). Het luchtkanaal een beetje stroomlijnen dat de lucht langs de eindbuizen (in ieder geval) moet. En het werkt prima. Wordt er ook getolexed?
Nico

Ik zit nog na te denken over hoe ik het ventilatie moet doen. Iig geen gleuven aan de bovenkant (a. onmogelijk omdat die aan de bovenkant gemonteerd, b. onverstandig omdat ik wel eens iets op mn versterker zet)
Ik denk dat ik een speakerdoek aan de voorkant doe. Aan de achterkant doe ik waarschijnlijk een metalen grill of een combi van een hout en grill of grill en half open.


Zowieso wil ik tolexen en de hele mikmak. Goede oefening, want ik loop al heel lang rond met het idee voor een 2x12 zelfbouwproject.

goede tip overigens

chennie
2 september 2005, 20:12
....
ik moet zelf nog eens voor een klant hetzelfde dooen (kaliber 50). En laten we eerlijk zijn, het is niet meer dan een paar planken hout .Gewoon zorgen voor goede ventilatie (sleuven of gaten in de voorkant oid). Het luchtkanaal een beetje stroomlijnen dat de lucht langs de eindbuizen (in ieder geval) moet. En het werkt prima. Wordt er ook getolexed?
Nico

Ik zit nog na te denken over hoe ik het ventilatie moet doen. Iig geen gleuven aan de bovenkant (a. onmogelijk omdat die aan de bovenkant gemonteerd, b. onverstandig omdat ik wel eens iets op mn versterker zet)
Ik denk dat ik een speakerdoek aan de voorkant doe. Aan de achterkant doe ik waarschijnlijk een metalen grill of een combi van een hout en grill of grill en half open.


Zowieso wil ik tolexen en de hele mikmak. Goede oefening, want ik loop al heel lang rond met het idee voor een 2x12 zelfbouwproject.

goede tip overigens

nicoverduin
2 september 2005, 22:09
Pas geleden nog een Dual Showman kast gebouwd. Paar lucht sleuven gemaakt laag achter het speakerdoek. De Reverb Pan zit ervoor en dwingt daarmee de lucht naarboven zodat deze langs de Eindbuizen gaat. Tevens door de sleuven wat lager te maken zie je niet gelijk het licht dwars door de versterker heen schijnen.
Nico

chennie
3 september 2005, 00:53
hmm ademt een speakerdoek niet goed genoeg uit zichzelf, dat je die sleuven erin heb gemaakt ? Mijn plan was om dat zwarte speakerdoek bij tubetown te halen (met mesa als omschirjving). Dat is toch geen dichtgewoven doek? De mesa versie van de rect-o-verb head heeft ook alleen een speakerdoek aan de voorkant.

Zowieso, de buizen (het is 50 watt dus gelukkig maar 1 eindpaar) staan open frontaal gezien. Ik kan (hoef) dus geen strategisch geplaatste gleuven te maken. Als er maar iets open is van voren en achteren, kan er lucht doorheen.

nicoverduin
3 september 2005, 07:12
En hoe ga je dat doek bespannen? INderdaad op een plank hout...en inderdaad dat is dicht ...dus daar moet iets van gaten/sleuven om er lucht door te laten? :-D :-D :-D Dat doek zit er inderdaad voor. Dat laat wel lucht door. Maar dat hout niet :-D :-D :-D

AART
3 september 2005, 10:20
als je gewoon van 1.5x1.5 latjes een frame maakt en het daarover zet word het wel open...

zo heb ik het bij mijn kast gedaan.

chennie
3 september 2005, 10:25
oh, dat had ik er wel bij moeten vertellen jah, mijn plan was om inderdaad een lijst/frame te maken van latjes en daarop dat doek te spannen.

nicoverduin
3 september 2005, 11:32
als je gewoon van 1.5x1.5 latjes een frame maakt en het daarover zet word het wel open...

zo heb ik het bij mijn kast gedaan.
Plank hout met gaten/sleuven is gemakkelijker :-D :-D :-D

strattie
3 september 2005, 12:56
ik bedoelde dat er nog enige stroom in de windingen van de transformatoren zouden kunnen zijn.

Als de reverb tank inderdaad problemen geeft, laat ik hem eruit. Ik heb een tijd zonder gespeeld omdat die al een keer kapot ging, dus in de praktijk is gebleken dat de versterker gewoon werkt zonder tank. Dan heb ik ipv een recto-o-verb, een recto =)
Maar nu zelfs nicoverduin mijn idee heeft gelezen en goedgekeurd ga ik er voor =)

Vandaag overigens weer wat leuks geleerd. Mesa zegt in haar folder en andere promo materiaal dat ze 30mm multiplex gebruiken, niet dus. Ze gebruiken 15mm planken met latjes van nogmaals dezelfde dikte op bv de randen en de hoeken.
ik moet zelf nog eens voor een klant hetzelfde dooen (kaliber 50). En laten we eerlijk zijn, het is niet meer dan een paar planken hout .Gewoon zorgen voor goede ventilatie (sleuven of gaten in de voorkant oid). Het luchtkanaal een beetje stroomlijnen dat de lucht langs de eindbuizen (in ieder geval) moet. En het werkt prima. Wordt er ook getolexed?
Nico

als je ditgaat doen, zou je dan een paar foto's kunnen laten zien? IK heb zelf namelijk ook een caliber .50

chennie
3 september 2005, 14:14
Weet iemand overigens het goede hout voor top-kasten ? Op het forum staat voornamelijk berkenmultiplex aangeschreven, maar dat is voornamelijk mbt tot cabinetten.
Natuurlijk zou dit ook kunnen voor top kasten, maar misschien uit prijs/gewicht/leverbaar-in-mijn-regio standpunten is ander hout ook heel erg geschikt, aangezien de top zelf geen accoustiche eigenschappen heeft.

-ok misschien is dit wel een hele stomme vraag, maar ik heb geen verstand van houtsoorten, qua eigenschappen.

nicoverduin
3 september 2005, 14:21
Gewoon het goedkoopste plaatmateriaal wat je krijgen kan en liefst zo licht mogelijk (kom je denk ik uit op Berken multiplex goedkoopste kwaliteit). De versterker zelf weegt genoeg.

Nico

chennie
3 september 2005, 14:41
ah nico je bent heer en meester van dit deel van het forum !
Ik bedacht me ook al dat ik met goedkoper ook goed uit kan komen. Ik las dat ik voor cabinetten zekers niet naar de praxis/gamma moest, maar voor een top kast zou ik dat nog wel kunnen doen.

Nu ik dan toch bezig ben: lijm. ik ben nu bezig de constructie uit te tekenen. Het wordt een simpele bouw met latjes aan de binnenkant en schroeven om alles op zn plaats te houden bij het lijmen. De constructie volgt uit hoe mn combo is opgebouwd. Ik las dat je ergens had gepost dat vinger in vinger of duvelpennen het beste/sterkste constructie gaf. Maar wederom was dat voor cabinetten. Maar goed, lijm: ik lees vaak dat titebond de beste/sterkste lijm is mbt tot gitaren, zal ik dat gebruiken, of is bison houtlijm (en dan zon ouderwetse gele pot) ook voldoende ?

Als laatste, nico kan je ook andere stoothoeken leveren/bestellen anders die in je webshop te vinden zijn ? Ik zag dat je de plastic fox stijl of de fender met lip stijl hebt. Echter de eerste staat me het plastic persoonlijk niet aan en de tweede passen niet omdat ik dikkere planken ga gebruiken zodat de lip er niet omheen past. Het liefst zoek ik dus zwarte metalen stoothoeken wat om wanden van 30mm dik heen kan.

En als allerlaatst, ik ben met je eens dat een doek over een plank spannen makkelijker is dan een frame bouwen met latjes. Denk dat ik dit ook ga doen =).

nicoverduin
3 september 2005, 14:53
ah nico je bent heer en meester van dit deel van het forum !
Ik bedacht me ook al dat ik met goedkoper ook goed uit kan komen. Ik las dat ik voor cabinetten zekers niet naar de praxis/gamma moest, maar voor een top kast zou ik dat nog wel kunnen doen.

Nu ik dan toch bezig ben: lijm. ik ben nu bezig de constructie uit te tekenen. Het wordt een simpele bouw met latjes aan de binnenkant en schroeven om alles op zn plaats te houden bij het lijmen. De constructie volgt uit hoe mn combo is opgebouwd. Ik las dat je ergens had gepost dat vinger in vinger of duvelpennen het beste/sterkste constructie gaf. Maar wederom was dat voor cabinetten. Maar goed, lijm: ik lees vaak dat titebond de beste/sterkste lijm is mbt tot gitaren, zal ik dat gebruiken, of is bison houtlijm (en dan zon ouderwetse gele pot) ook voldoende ?

Als laatste, nico kan je ook andere stoothoeken leveren/bestellen anders die in je webshop te vinden zijn ? Ik zag dat je de plastic fox stijl of de fender met lip stijl hebt. Echter de eerste staat me het plastic persoonlijk niet aan en de tweede passen niet omdat ik dikkere planken ga gebruiken zodat de lip er niet omheen past. Het liefst zoek ik dus zwarte metalen stoothoeken wat om wanden van 30mm dik heen kan.

En als allerlaatst, ik ben met je eens dat een doek over een plank spannen makkelijker is dan een frame bouwen met latjes. Denk dat ik dit ook ga doen =).

Omdat je chassis tegen de bovenkant hangt heb je dus geen ruimte om in de hoeken (aan de binnenkant) latjes te gebruiken. Het is dus zondermeer de moeite waard om dan duvel hout na het lijmen (ik gebruik hier altijd constuctie lijm voor) om de 3 cm (dat doe ik dus) erin te slaan (ongeveer 6-7 cm). Dit verstevigt de constructie. Zorg er ook voor met je ontwerp dat de boven en onderkant binnen de zijkanten vallen en niet erop.

Voor de onderkant kan je gewoon een latje in de hoek gebruiken (immers alleen de Reverb pan moet er tussen passen).

Tevens zorg dat je wel een paar mm ruimte houd tussen de zijkanten en het chassis (ik houd altijd 3 mm per kant aan). Je krijgt nog tolex aan de binnenkanten (langs de randen) en het chassis moet er ook nog inschuiven.

De lip-hoeken zijn inderdaad voor 18 mm (3/4") hout. Voor grotere diktes kun je beter kijken bij de leveranciers van PA spullen of Flightcase materiaal. Die barsten vaak van allerlei soorten hoeken. Voor mij is dit niet de moeiten.

Vraag me trouwens nog steeds af waarom je 30 mm hout gaat gebruiken.

Nico

chennie
3 september 2005, 15:05
30 mm gebruik ik omdat mn combo kast ook 30mm planken heeft. Ook staat er nog een recto cab zelfbouw op de planning. Die hebben ook 30mm planken. De keuze is dus pure esthetische/nabouw beslissing.

De planken van mn combo is overigens zo opgebouwd als een plank van 15mm multiplex, daartegen aan hebben ze een constructie van latten en andere planken tegenaan gelijmd van nogmaals een dikte van 15mm. Het resultaat is dus een plank van 30mm aan de zijkant, maar op het oppervlakte zitten dus verlagingen. Ik hoop dat het duidelijk is zoals ik het tiep. Ik hoef dus geen zorgen te maken over dat ik geen latten aan de boven kant kan monteren. Omdat de bovenplank al eigenlijk dus latten heeft.

Ik hou aan de zijkanten een beweegruimte vrij van 4mm aan elke kant. Dit komt dus mooi overeen met jou 3 mm. Ik zal proberen een duidelijke tekening te maken van hoe het in elkaar zit. Het is iig minder rectoe recht aan dan wat ik tot nu heb gevonden aan informatie.

Goed dat je zegt dat de boven en onderbladen binnen de zijkanten moeten vallen. Ik twijfelde nog hierover en had dus tot net de andere route gekozen.

chennie
3 september 2005, 16:19
even een artist impression gemaakt :
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/topschets.jpg

Het grijze is de chassis van de versterker. Speakerdoek en achterkant is niet getekend. Er is rekenig mee gehouden met de maten dat die er nog in moet, maar in de tekening zie je dat niet. Enige wat je niet is dat de zijplanken dus 15mm planken zijn met nogmaals een 15mm rand.
Alle planken zijn 15mm. De versterker chassis zit 20mm diep tenopzichte van de behuizing (voor en achterkant). Montage wordt gewoon houtschroeven en lijm. Afmeting wordt (hoogstwaarschijnlijk) LxBxH 683x278x270. Tussen buis en reverb tank (op de grond) zit dan nog zon 3 cm ruimte.

nicoverduin
3 september 2005, 16:22
Dat is niet veel ruimte tussen die fragiele spoeltjes van de Pan en de eindbuizen.. Weet niet of dat niet te heet wordt.
Nico

chennie
3 september 2005, 16:26
wat zou ongeveer een richtlijn zijn voor die afstand ?

nicoverduin
3 september 2005, 16:28
Bij de Fenders is dat al gauw 10 cm of meer. Of je maakt het wat flexibelere dat je die pan er evt. uit kan halen en verplaatsen.

chennie
3 september 2005, 16:41
10cm ? oei hoe hoog zijn die Fender tops dan ? Ik heb de mijn afgeschat op fotos van de rect-o-verb tops. Ik weet wat de lengte is dus bij een foto die frontaal is genomen terugschalen naar de hoogte. Ik kwam uit op 24 cm omgeveer. Voor mijn eigen ontwerp neem ik 27 cm. Als ik 10 cm ruimte moet nemen kom ik uit op 34 cm. De reverb is best groot (de grootste versie van accutronics) en de buizen staan centraal in het midden. Er is dus geen mogelijk heden wat verplaatsen van de lay out betreft. De reverb eruit halen bij het spelen is natuurlijk geen optie.

Jammerlijke is dat ik niet de maten (alleen dus de lengtes) van de tops van Mesa kan vinden. Mijn gitaarboer heeft er geen die ik kan toevallig kan opmeten.

-edit- ik zie nu pas op fotos dat mesa voor hun tops gewoon 15mm planken gebruikt. back to the drawing board, maar dit scheelt dan slechts 15mm aan ruimte tussen buizen en reverb tank

JoostBaksteen
3 september 2005, 17:08
Jammerlijke is dat ik niet de maten (alleen dus de lengtes) van de tops van Mesa kan vinden. Mijn gitaarboer heeft er geen die ik kan toevallig kan opmeten.

adhve plaatje van een Mesa single Rect top is de verhouding breedte/hoogte: 3.

nicoverduin
3 september 2005, 17:08
Kijk voor de Fender maar eens bij de Dual Showman

www.ampwares.com/ffg

chennie
3 september 2005, 20:40
@joostbaksteen: ja zo had ik dat ook gedaan, gewoon wat frontaal genomen fotos van de rect-o-verb head bekijken. Ik kwam ook inderdaad uit op ongeveer een verhouding L:H=3:1

@Nico: ah dat wordt wel een stuk duidelijker, zo'n plaatje. Ik vraag me alleen dan af waarom Mesa de head versie dan nog wel zo klein/laag heeft. Zoals ik al zei, door de grootte van de reverb tank en de lay out van de buizen/transformatoren is er geen andere lay out mogelijk dan zoals nu is besproken. Misschien wil het dan ook wel, misschien omdat het "slechts"50 watt zou zijn, misschien is het weldegelijk een bottleneck van de rect-o-verb head versies.

Het is zaterdag avond, dus ik kan er even over nadenken met een koud glas hoegaarden =)

Nocki
4 september 2005, 19:43
Mesa maakt een gat in de onderkant van de top waar de reverb unit in wegzakt. dit levert genoeg ruimte op om de top lager te maken waardoor de verhoudingen mooier zijn...

Nocki

AART
4 september 2005, 20:11
als je gewoon van 1.5x1.5 latjes een frame maakt en het daarover zet word het wel open...

zo heb ik het bij mijn kast gedaan.
Plank hout met gaten/sleuven is gemakkelijker :-D :-D :-D

niet bij een speakerkast....

nicoverduin
4 september 2005, 20:21
als je gewoon van 1.5x1.5 latjes een frame maakt en het daarover zet word het wel open...

zo heb ik het bij mijn kast gedaan.
Plank hout met gaten/sleuven is gemakkelijker :-D :-D :-D

niet bij een speakerkast....We hebben het niet over een speakerkast maar een zelfbouw top kast :-D :-D :-D

chennie
4 september 2005, 21:02
Mesa maakt een gat in de onderkant van de top waar de reverb unit in wegzakt. dit levert genoeg ruimte op om de top lager te maken waardoor de verhoudingen mooier zijn...

Nocki
Dus als ik het goed begrijp zit de reverb tank ónder, dus aan de binnenkant van de chassis van de eigenlijke versterker?

Het zou kunnen, maar dan ook echt net. Reverbtank is 34mm hoog. Een Mesa plank voor de top is 1" (25.4mm)Stel dat je het ingraaft tot 10mm (plank is dus dan nog 15mm dik) steekt er 1" van de reverb tank aan de binnenkant van de chassis. Van de week even meten hoeveel ruimte ik aan de binnenkant over heb. Denk niet dat het gaat werken.
Hoe doen ze dat overigens dat De chassis als geheel wel mooi gesloten is. Normaal plakken ze een stuk alu folie tegen de wand, waar de chassis tegen aan hangt. Maar met zo'n tank erin ?

Ik hang de chassis ook nog aan de bovenkant, dus ik krijg te maken met oa de schroeven van het handvat....

Ellende alom dus.

chennie
4 september 2005, 21:41
ah het mysterie is opgelost !
Wat stom van me, even googlen:


http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/mesa1web.jpg
De versterker top in kwestie die wordt nagebouwd
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/mesa2web.jpg
Hier wordt het meteen duidelijk: de reverbtank past net achter de buizen. (edit - kleine rekensom geeft een afstand van ong. 5cm) Opzich wel heel erg krap en er komt zo ook weinig ventilatie van voren. Maar als Mesa geen zorgen mee heeft, zal ik dat toch ook ni hebben?

http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/mesa3web.jpg
Dit wordt mijn versie, wat ik voor ogen heb. Zoals je ziet is de versterker aan de bovenkant gemonteerd, omdat die ook zo is georienteerd in de combo. Ik vind aan de onderkant gemonteerd mooier, maar helaas staan dan alle letters op de kop. Dat is ook heel erg triest.

strattie
4 september 2005, 21:50
ik vind die andere toch ook niet lelijk, met het chassis boven.

chennie
6 september 2005, 15:53
hupsakeej, even twee snelle praktische vragen:

-populieren multiplex. Kan iemand mij wat hierover vertellen, kwaliteit, gewicht, duurzaamheid ? Vooral tov de gemixte berkenmultiplex van de bouwmarkten (gamma, karwei)

-Nico, je vertelde me dat je de boven en onderplanken tussen de zijplanken moet laten vallen. Is het een bezwaar mbt stevigheid van constructie om het boven en onderblad op de zijkanten te laten vallen. En dus deuvel pennen van boven en onderin in slaat ?
Dit is ivm dat ik geen latjes kan gebruiken aan de binnenkant (ivm dat chassis) en ik ga geen extra lange lijmklemmen kopen, zoals jij hebt gedaan bij de fender restauratie. Twee van dergelijke lijmklemmen kost me namelijk nog meer dan een plaat hout.

-welke lijm is het geschikst voor de tolex, ik las hier vaak Bison Tix, iemand andere suggesties ?

chennie
7 september 2005, 14:53
update: hout en spullen gehaald, deze week beginnen met monteren.
Twijfel nog of ik het speakerdoek op een plank ga doen of op een frame van latjes.

JoostBaksteen
7 september 2005, 15:01
-Nico, je vertelde me dat je de boven en onderplanken tussen de zijplanken moet laten vallen. Is het een bezwaar mbt stevigheid van constructie om het boven en onderblad op de zijkanten te laten vallen. En dus deuvel pennen van boven en onderin in slaat ?


Ja, als je het op de bovenkant 'legt' dan dragen de zijkanten niet mee. Je kan het dus beter wel 'ertussen' hangen.



-welke lijm is het geschikst voor de tolex, ik las hier vaak Bison Tix, iemand andere suggesties ?

Waarom iets anders nemen als dit steeds aangeraden wordt?

chennie
11 september 2005, 15:27
even tussendoor, de bouw is begonnen en bijna al het houtwerk is gemonteerd/gelijmd, echter ik had een vraag. Wie weet het antwoord?

Het betreft de reverb tank, standaar accutronics galmveer tank. Ik merk dat het gewoon tulp stekkertjes heeft voor de verbinding met de versterker, alleen wel ander snoer, waarbij de ene snoer dunner is dan de andere. Nu kun je speciaal reverb tank snoer kopen in verschillende lengtes, maar kan ik ook niet gewoon een tulp snoer (zoald bekend van radio en tv) aansluiten ? Aangezien het dezelfde plugjes heeft of is dit not done ?

nicoverduin
11 september 2005, 16:03
Gewoon tulp snoertje hoor. als ie maar afgeschermd is. Beetje kwaliteit kan geen kwaad. Maar verders is er weinig op aan te merken. De frequenties in die Reverbs zijn relatief zo hoog dat je weinig van het snoer last zal hebben.
Nico

chennie
24 september 2005, 02:00
update:

hij is nagenoeg af, morgen handvat monteren en de plank met speakerdoek voor laatste maal waarschijnlijk bijschaven voor de juiste maat. Dan wat laatste finishing touches.

Over het algemeen ben ik redelijk tevreden, Lelijkste fouten, de naden van de verschillende lappen tolex kreeg ik niet netjes tegen elkaar en een beetje ene gebrek aan goed gereedschap om mooie holtes te maken of mooie gleuven te frezen. Ach, hij nu tenminste mobieler en daar was het me om te doen.
Het was ook een moie oefening voor die 2x12 speakerkast die ik op de planning heb staan, nu het geld nog.

SimonS
24 september 2005, 09:18
cool! heb je fotoos?

chennie
26 september 2005, 15:08
klaar, hijs af !
Ik zal binnekort proberen om iemand met een digitale camera in mn kamer te lokken om fotos te maken.

EpiCenturiesAWAy
9 december 2005, 23:03
BUMP!
heb je eigenlijk al foto's :P

chennie
10 december 2005, 00:54
hehe nee, ik ben nu bezig met het bouwen van een 2x12 cab, volgens de mesa recto spec's. Wanneer dat totaal af is, zal ik even proberen een digi camera te lenen of iets.

Natuurlijk zou ik allang een digi camera, en jullie de foto's hebben als ik niet al mn geld uitgaf aan zelfbouw materialen.

jorrit
22 december 2005, 16:34
Hey chen, klinkt als een vet idee, kom eens op met die foto's!

hoe staat het met je zelfbouw cab? zoiets wil ik ook nog steeds eenk eer doen..

chennie
30 december 2005, 01:22
UPDATE

Mn mesa combo naar top project is al in de herfst af en sinds vandaag ook mn zelfbouw cabinet. Hieronder specs en fotos.

Mesa Combo naar top

Gamma berkenmultiplex, 18 mm
lijm/deuvel constructie.
Enig gebruik van latten en schroeven
Afmetingen: +/- 68x28x23 cm (zo uit mn hoofd)
Totale kosten: +/- 130 euro.

Ik heb alle onderdelen behalve dus de versterker van de chasis dubbel ten opzichte van de originele combo. Dus twee reverb tanks, twee euroconnector kabel en twee footswitch kabels. Om zo de top en combo behuizing makkelijk van elkaar uit te wisselen.

http://www.trumpsmusic.com.au/photos/Amp%20Mesa%20Recto.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Recto/Recto10_web.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Recto/Recto11_web.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Recto/Recto08_web.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Recto/Recto09_web.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Recto/Recto13_web.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Recto/Recto12_web.jpg

Het is alwel duidelijk dat het niet de scherpste foto's zijn en ik maak ze ook nog eens in het donker. Het is laat ;) Sommige fotos gevenn rare reflecties en het speakerdoek lijkt behoorlijk scheef te zitten. In het valt het behoorlijk mee.

2x12 cabinet

Gebouwd naar Mesa 2x12 Recto-Cab
Russisch of Fins berkenmultiplex, BB/B kwaliteit, 18 mm
grenenhouten latjes.
Lijm/deuvel constructie, enig gebruik van schroeven.
Maten: 76.5x44,5x36.2 cm (buitenmaten)
Baffle: 18 mm berken, geklemd en gelijmd
speakers: Celestion V30
Kosten: +/- 450 euro (ter vergelijking: Marshall 1936: 418 euro, ENGL: 574 Euro, Mesa: 765, orange en bogner; soortgelijk, Fame en Behringer zitten rond de 200-300 (Musik-Produktiv prijzen))

http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Recto/Recto02_web.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Recto/Recto01_web.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Recto/Recto03_web.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Recto/Recto05_web.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Recto/Recto06_web.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Recto/Recto07_web.jpg

Hier wederom enige rare reflecties en schijnbaar scheef speakerdoek. Maar zoals je kan zien op andere fotos ziet het er wel recht uit. In het echt ook.
Er is een heel groot verschil merkbaar tussen echt russisch/fins berkenmultiplex van kwaliteit en dat van de gamma. Het eerste is compacter, zwaarder en harder. Kwalitatief beter in alle opzichten.
Het cabinet is schakelbaar zoals nico's schema van serie, parallel of stereo, echter ik heb nog wat problemen met de connectoren. Om de een of andere reden heb ik een connector met metaalmoeheid, hij wil niet terugveren wanneer de plug eruit gaat.

GitaarnetForum stijl "posen met je gear"

http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Recto/Recto14_web.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Recto/Recto16_web.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Recto/Recto19_web.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Recto/Recto20_web.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Recto/Recto18_web.jpg

-2x12 cab met celestion V30
-1x12 cab met celestion black shadow (is classic lead 80 heb ik me laten vertellen)
-mesa recto-verb
-Transformer (ja hij kan echt veranderen in een mustang GT, geheel op schaal met licenties van Ford, koeler dan al die gitaartroep bijelkaar!)
- Goodfeather Retriever (Er is een topic erover in zelfbouw, gebruik de searc)
- Yamaki Les Paul Custom
- Een accoustische, een Yamaha bass en een klein fender versterkertje op de achtergrond

Het geheel ziet er lachwekkend uit, maar de charme is dat bijna alles, van een gitaar refinish tot een cabinet wel do it your self is geweest ;)

EpiCenturiesAWAy
30 december 2005, 09:28
ZEER cool man!
Alleen jammer van die ventilatie (?) in het speakerdoek van de head.
Maar dat zie je normaal toch niet denk ik :wink:

AART
30 december 2005, 12:29
waar heb je het doek gehaald? ziet er goed uit!

nielsduursma
30 december 2005, 12:33
nice :-D

jorrit
30 december 2005, 13:23
ziet er mooi uit chen! ben benieuwd hoe je 2x12 klinkt. vind die ventilatie sleuven trouwens vet staan. was nieuwschierig wat je ging doen, dit of traanplaat.

off topic, hoest met je band dan? al wat anders gevonden?

chennie
30 december 2005, 14:54
Ah bedankt mensen.

@EPicenturies: Ik vind die sleuven eigenlijk wel vet, een soort combinatie van de originele mesa's ook hebben (traanplaat en gleuven), maar inderdaad je ziet er weinig van omdat alles zwart is en weinig licht doorlaat.

@Aart: Speakerdoek heb ik evenals handvatten, tolex, stoothoeken etc bij Nico (verelec.com) vandaan. Het is het zwarte speakerdoek met omschrijving voor Fender en Boogie. Opzich is het goed doek, het is wel anders dan mesa's eigen doek. Ik ben nog heel lang opzoek geweest naar andere afwerkingsmaterialen wat meer dichter komt bij het Mesa's originele spul. Maar ik kwam dan meestal uit op import vanuit Amerika. Nu is het zo dat dat één week kan duren, maar voor hetzelfde geldt doet de douane moeilijk en is het er over drie maanden nog niet. Daarom maar Verelec, iets minder uitgebreid, maar wel lekker makkelijk (Reclame Alert!)

@Jorrit: De speakers zijn nog niet echt lekker ingespeeld en heb even een kleine test gedaan. De 2x12 klinkt best droog naar wat ik gewend ben, maar ik moet erbij zeggen dat ik eigenlijk niet zoveel gewend ben omdat ik niet zo vaak op ander spul speel en bijna nooit op v30's. Verder klinkt het open nog, veel strakker als in dat ik veel beter de afzondeerlijke aanslagen kan horen en hij klink behoorlijk boos!
Maar ik moet even de tijd nemen om de amp even netjes af te stellen en de speakers af te werken.

Ik heb momenteel geen band, ook niets in de planning. Een band hebben is zo passé, zelfbouw dat wordt het helemaal in 2006 ! :D

Dude
1 januari 2006, 13:31
zo de tering zeg dat heb je effe netjes gedaan !

die 2x12 is vooral cool. Erg compacht he ? Hoe zwaar weegt die nou ?

Ik ben zelf ook van plan een wat compactere 2x12 te maken want ik ben het gezeul meer dan spuugzat. Die 2x12 van marshall heeft een hoop extra ruimte en dat hoeft voor mij niet zo nodig (misschien voor het geluid daarintegen weer wel)

Hoe klinkt de 2x12 ??

chennie
1 januari 2006, 23:44
zo de tering zeg dat heb je effe netjes gedaan !

die 2x12 is vooral cool. Erg compacht he ? Hoe zwaar weegt die nou ?

Ik ben zelf ook van plan een wat compactere 2x12 te maken want ik ben het gezeul meer dan spuugzat. Die 2x12 van marshall heeft een hoop extra ruimte en dat hoeft voor mij niet zo nodig (misschien voor het geluid daarintegen weer wel)

Hoe klinkt de 2x12 ??

ik heb hem niet gewogen, maar hij is zwaar !! Ben echt blij dat ik niet de 4x12 heb gebouwd, dat ding zou onhandelbaar zijn geweest om op twee hoog te krijgen :)
Ik heb de mesa maten aangehouden, dus een oversized cabje (76.5x44.5x36.2) echt compact is die dus niet. Het geluid is wel fijn. Icm een recto is het echt woest, maar hij klinkt op clean/clean met randje ook net iets voller en warmer dan die 1x12. Maar denk vooral dat het woest klinkt.
Wél een minpunt is, of eigenlijk een pluspunt wat in mijn nadeel werkt. Alles is veel duidelijker, articulatie, dynamiek, alles komt heel goed door....en laat ik nou niet de beste speler zijn....

Een 2x12 cab maken is niet zo moeilijk, deze stond in denk ik 10 vrije avonden. Een weekend ingesneeuwd zijn en een weekend verplichte kerst gangers over de vloer doet wonderen wat vooruitgang betreft :)

Dude
2 januari 2006, 08:51
Cool hoor, tegen de tijd dat ik er aan begin zal ik hier ook alles wel laten weten !

ciaoo

Fumi SG
2 januari 2006, 10:53
Heel nice! Maar is die top niet wat laag of lijkt dat maar zo?

chennie
3 januari 2006, 19:15
verhouding is 1:3 in de top. Als je misschien het hele topic hebt doorgelezen kan je zien dat ik heel veel tijd heb besteedt aan de maten. Vooral ivm met de ruimte voor de reverbtank.
Maar "onderzoek" heeft aangetoond dat dit een goede verhouding is en Mesa zelf ook ongeveer deze maten hanteert. Die met traanplaat zijn wel wat hoger. Ergens in de bouw was deze ook hoger, zo'n 5 cm. Man dat zag er niet uit, dus maar gauw de zaag gepakt.

Nee dit oogt heel erg fijn.

chennie
3 januari 2006, 19:16
verhouding is 1:3 in de top. Als je misschien het hele topic hebt doorgelezen kan je zien dat ik heel veel tijd heb besteedt aan de maten. Vooral ivm met de ruimte voor de reverbtank.
Maar "onderzoek" heeft aangetoond dat dit een goede verhouding is en Mesa zelf ook ongeveer deze maten hanteert. Die met traanplaat zijn wel wat hoger. Ergens in de bouw was deze ook hoger, zo'n 5 cm. Man dat zag er niet uit, dus maar gauw de zaag gepakt.

Nee dit oogt heel erg fijn.

JoostBaksteen
3 januari 2006, 20:21
Ziet er goed uit :)

Je Goodfeather Retriever blijft ook erg vet 8-)

Nocki
5 januari 2006, 19:38
erg netjes!

plaats het op het boogie forum!!!

http://forum.grailtone.com/index.php



ik vind het er super uit zien!!!

Nocki

chennie
16 maart 2006, 22:11
zo een kleine update.

Ik heb mn speakers verkocht. Ze vormden samen met mn oude cab een mismatch. Daar ik nico vaak heb horen zeggen dat mismatch een mismatch blijft en dus niet goed kan zijn (op de lange termijn) en voor mijn eigen oren het gevoel had dat de ene cab de andere overstemde, heb ik ze maar verkocht en een nieuwe set gehaald met de juiste impedantie.

Wederom Celestion vintage 30. In mn zelfbouw recto cab. Wow wat een geluid ! De vorige klonk nogal dof en donker, opzich klonk die goed dat wel met enige afstelling. Maar zoals die nu klinkt wat een verademing. Otzettend veel oompf, maar toch ook weer heel helder. Ik heb totaal geen gevoel meer dat die dof of donker is. Eerst leek het wel alsof de speakers zich helemaal hadden verstopt in de speakerkast, alsof het er niet echt uit kwam. Nu is dat totaal niet meer het geval. Nu lijkt het vooral alsof die hoorbaar willen zijn !