PDA

View Full Version : mesa combo naar top



chennie
1 september 2005, 20:29
ej hoi!

ik heb een mesa rect-o-verb, 50 watt single recto met een reverb tank erbij, dat alles mooi verpakt in een combo. Het grootste nadeel is dat die combo zo groot en zwaar is dat het een gedoe is om hem telkens overal heen te slepen. Ik loop dan ook al lange tijd met het volgende idee:

ik wil een behuizing naast die behuizing van de combo bouwen waarin ik dan de versterker in kan plaatsten. Ik maak dus gewoon van mn combo een top. Opzich is de versterker chassis in de combo hetzelfde als de top versie. Dus ik geloof dat je hem zo uit de combo kan halen en in een top kan schuiven. Ik geloofde dat Nocki ook iets dergelijks had gedaan met zijn Mesa Mark IV.
Ik wil hem zo bouwen dat wanneer ik het nodig heb een top versie in elkaar kan schroeven en als de situatie erom vraagt dat ik weer terug kan naar het combo model. Ik verwacht niet dat ik regelmatig aan het verwisselen ben.

Omdat goed vooronderzoek het halve werk is, had ik wat vragen.

- Het lijkt me (en zo ziet het eruit) dat de chassis van de versterker gewoon met enkele schroeven vastzit aan het hout van de combo behuizing. Is dit zo los te schroeven en uit te halen? Dit lijkt me inderdaad waar, ook uit service oogpunt. Klopt dit of zijn er wat haken en ogen aan waar je pas achter komt nadat je een dag aan het prutsen bent geweest? Heeft mesa overigens nog specifieke montage manieren ?

- De meeste tops hebben staande lampen, echter in de combo, hangen de lampen omlaag. Als ik een top behuizing maak, overweeg ik dezelfde richting aan te houden, dus hangend omlaag gericht. Is dit een goed idee, ivm stabiliteit, hittevorming en hitteverspreiding/afkoeling etc voor een top?

- De reverb tank (accutronics) komt een stuk dichter bij de electronica in een kleinere top behuizing, zal dit enige problemen zoals ruis kunnen geven?