PDA

View Full Version : Fender twin reverb ruilen voor een Marshall ?? ADVIES please



jeroenuiteindhoven
1 september 2005, 19:42
Ik ben eventjes uitgeluisterd op het geluid van mijn twin, en ben er over aan het denken deze in te ruilen voor een Marshall versterker.

Maar ik weet niet zo goed welke Marshall ik moet kiezen.
Ik ken de valvestate 8080 en vooral het scheurkanaal benaderd de sound die ik zoek

Maar dit ( de 8080 )is een ( redelijk cheape ) transistor versterker ( TOCH, ik heb er niet zo heel veel verstand van, weet wel dat er 1 buisje inzit in de pre-amp ? ) en die vind ik al vet klinken! :)

Waar ik naar op zoek ben is het AC/DC geluid, en volgens verschillende posts moet ik dan op zoek naar de ( BUIZEN ) JCM 800 of 900 serie maar deze komen ook weer in zoveel verschillende soorten en maten dat ik het allemaal even niet zie zitten ( ik kan wel naar de specs kijken op de Marshall site maar die zeggen met niet veel, vandaar deze post )

Ook zit ik eigenlijk niet te wachten op een supergroot bakbeest, of toch maar wel?? Zon top en kast neemt zoveel ruimte in!

Want wat is nu het verschil tussen een top+cabinet en een combo.
Is dat het volume/vermogen, of zit er echt een andere sound in?

Ik moet met de versterker op kunnen treden en wil flink kunnen blazen, maar wat ik bij de TWIN het nadeel vind is dat ik m sowieso knetterhard moet zetten om er fatsoenlijk mooi geluid uit te kunnen krijgen en dat ie zo fuckin zwaar is hehe.

Hoeveel watt moet ik dan minimaal hebben?

Ik speel op een Gretsch setzer hot rod en epiphone SG ( maar dit wordt ooit een GIBSON standard ) en vooral bij de GRETSCH moet de Marshall versterker liefst ook clean mooi klinken.

Dan nog een vraag ( het houdt niet op, sorry )

Als ik plaatjes zie van die jcm 800 zie ik dat er veel minder knoppen opzitten dan op bijv een valvestate 8080. De 8080 kan je met een trapkastje laten scheuren ( en vet! ) maar hoe zit dat bij die JCM-ers?

Hebben die ook een clean--.overdrive---boost kanaal, of werkt dat weer anders bij de buizenbakken?!?

Nou. als al mijn vragen nu beantwoord worden ben ik very happy!

Mijn twin, mocht iemand interesse hebben, is te ruil voor een Marshall of voor een Gibson SG cherry standard, of brown, met eventuele bijbetaling.

Alvast bedankt voor het lezen,

Jeroen

jeroenuiteindhoven
1 september 2005, 19:50
Ik weet wel dat Angus het allemaal vrij clean houdt, van mij mag het zelf iets meer scheuren zoals bijv: the DONNAS. (www.thedonnas.com ) volgens mij kan je daar zelfs luisteren.

Dus ik twijfel of ik voor een iets kleinere goedkopere valvestate moet gaan ( Ja ik weet dat bijna iedereen hier kicked op buizen ;) of voor een ECHTE buizenbakbeest....

jeroenuiteindhoven
1 september 2005, 19:51
Ik weet wel dat Angus het allemaal vrij clean houdt, van mij mag het zelf iets meer scheuren zoals bijv: the DONNAS. (www.thedonnas.com ) volgens mij kan je daar zelfs luisteren.

Dus ik twijfel of ik voor een iets kleinere goedkopere valvestate moet gaan ( Ja ik weet dat bijna iedereen hier kicked op buizen ;) of voor een ECHTE buizenbakbeest....

jeroenuiteindhoven
1 september 2005, 20:13
Marshall JCM900 model 4101

is dit bijvoorbeeld een optie?

Nu mag iemand anders reageren :)

jeroenuiteindhoven
1 september 2005, 20:30
of deze Marshall TSL 122 (100 watt buizenversterker van de JCM 2000 reeks, 2x12

Guinness
3 september 2005, 13:36
Leuk topic. Voor en door jezelf :-D



Ik zou misschien een kijken voor een dsl combo dan. Ik vind ze qua sound iets beter dan de tsl's. Je van het is natuurlijk een losse top met een cab. En daarin zijn natuurlijk weer de jcm800 en de 1959 de beste. Het voordeel van deze versterkers is dat ze van hun eigen niet zoveel scheur hebben, en daar haken veel mensen (beginners?) bij af, maar daar staat tegenover dat ze pedalen vreten voor het ontbijt (anglisisme). Daarmee bedoel ik dat ze heel goed reageren op overdrive en boostpedalen en daarin enorm flexibel mee kunt zijn.

Mensen zweren niet voor niks bij de oude vintage marshalls.
Op slaapkamernivo klinken ze niet (pak dan voor thuis een valvestate of een Cube doe ik ook). Thuis zijn deze versterkers dus ook TOTAAL ongeschikt. Je wordt gegarandeerd uit je huis gezet.
Maar je moet natuurlijk rekening houden met je muziekstijl en budget. Valvestates en aanverwanten zou ik niet pakken want bij bandvolume vallen ze toch een beetje door de mand. Weinig ballen.

Even doorsparen voor een echte 100% buizen amp.

Guinness
3 september 2005, 13:37
:cool:

jeroenuiteindhoven
3 september 2005, 17:55
Ik heb er eentje!!

Een JCM 900 4101, volledig buizen en precies de sound die ik zoek en clean klinkt ie verrassend goed. 450 euro!
Klinkt vetter dan die van mijn vriendin, hehe!

Maar idd, 8080 was ook ok geweest maar voor iets meer heb ik nu dus een echte buizenscheurbak!

Iedereen bedankt voor het advies/commentaar![img]