PDA

View Full Version : metal ladder



Basseytje
1 september 2005, 16:58
ik heb ooit eens iets over de metal ladder gehoord. weet iemand mss hoe die gaat???

Digitech
1 september 2005, 17:37
zoiets........

http://www.cpsc.gov/cpscpub/prerel/prhtml99/99169.jpg





:razz:

waayer
1 september 2005, 18:06
:-D :-D

je kan er mee op maar ook af

LuukieRayVaughan
1 september 2005, 20:01
prachtig :)
Ontoppic: Nog nooit ervan gehoord... De meeste metalbands spelen in mineur dat weet ik wel...

Digitech
1 september 2005, 23:39
Maar nu even serieus dan..... :wink:

Volgens mij wordt er in metal meestal gebruik gemaakt van pentatonische ladders......

Maar dat weet ik ook niet zeker ben namelijk niet echt een metal kenner

deedee
1 september 2005, 23:54
of frygrisch of ionisch

Guinness
3 september 2005, 02:05
Harmonisch mineur

Bl44t44p
3 september 2005, 13:52
Inderdaad, pentatonisch (Am en Em enzo).

koella
3 september 2005, 15:28
Uit bovenstaande reply's kunnen we met, aan zekerheid grenzende waarschijnliikheid, vaststellen dat er vele toonladders bestaan, maar dat de naam "metalladder"geen belh doeth rinckelen ende luyden.. :cool:

Basseytje
3 september 2005, 18:07
okj dan niet. even verduidelijken dan.

bij guns n roses - november rain, de laatste solo. dan speeld slash eerst eenpaar hoge tonen en dan maakt hij een loopje van ergens boven de 12e fret op de onderste e helemaal naar de 3e vakje op de bovendste E.

weet iemand mss hoe deze ladder heet

koella
3 september 2005, 20:56
Dat is gewoon een c mineur-toonladder (of aeolisch voor de liefhebbers).

Het loopje klinkt misschien enigzins exotisch omdat het op de tweede toon van de toonladder begint (d) terwijl in de begeleiding het grondaccoord gespeeld wordt (cm).

Soul Grinder
4 september 2005, 08:52
okj dan niet. even verduidelijken dan.

bij guns n roses - november rain, de laatste solo. dan speeld slash eerst eenpaar hoge tonen en dan maakt hij een loopje van ergens boven de 12e fret op de onderste e helemaal naar de 3e vakje op de bovendste E.

weet iemand mss hoe deze ladder heet
Voor zover ik weet speelt Slash alleen pentatonische en blues-toonladders. Maar Guns' N Roses zou ik niet onder de noemer metal willen plaatsen. Dat is meer rock.
Een zogenaamde ' metal-toonladder' bestaat niet. Metalgitaristen gebruiken allerlei verschillende toonladders in hun solo's; majeur, mineur, chromatisch, modi, hele-toons ladders, exotische toonladders, enzovoort...

Basseytje
4 september 2005, 13:55
Dat is gewoon een c mineur-toonladder (of aeolisch voor de liefhebbers).

Het loopje klinkt misschien enigzins exotisch omdat het op de tweede toon van de toonladder begint (d) terwijl in de begeleiding het grondaccoord gespeeld wordt (cm).

ok bedankt.

ik zal eens aan mijn gitaarleraar vragen hoe ik die moet spelen.

combo
6 september 2005, 02:53
Hey,

Phrygian = veel gebruikte mode door Malmsteen

Dorian, Aeolian & Pentatonisch mineur = veel gebruikte modes & scale door Kirk Hammett van Metallica

Vooral mineur ladders zoals je kan zien: prygian, dorian & aeolian hebben allen een kleine terts.

Metal gebruikt veel power chords. Als dit zo is dat je moet soleren over derg. akkoorden, dan kan je in wezen alles eens proberen, want er is geen terts. Maar mineur is aan te raden als je heavy wil klinken.

Ik gebruik vooral pentatonisch mineur en dorisch omdat ik dat persoonlijk mooi klinkend vind, misschien wel wat braaf.
Phrygian is wat ruwer vind ik.

Basseytje
6 september 2005, 16:48
hier heb ik misshein nog wel wat aan jah

dankje wel

JER00N
9 september 2005, 18:36
Even een vraagje. Op o.a. gitaar.net staat zo'n scale-finder met daarop allemaal toonladder-schema's. Maar hoe moet je dat nou aflezen? (anders gezegd; in welke volgorde moet je je vingers neerzetten zoals aangegeven op dat plaatje). Want soms is het niet erg duidelijk of een puntje bij de ladder hoort die je speelt, of bij de ladder hoort die een octaaf hoger is...