PDA

View Full Version : Dé #1 FX unit????



Chiel
1 september 2005, 15:18
Iemand een idee???

Chiel
1 september 2005, 15:19
Binnenkort ga ik mijn rack overzetten naar een stolpcase. De Bagends laat ik ook flightcasen zodat ik voortaan niet meer met mijn eigen spullen hoef te sleuren en alles in de vrachtwagen kan laten staan.

Naast de flightcases wil ik eigenlijk ook mijn rack herzien. Grotendeels blijft mijn set gehandhaafd, maar ik wil eigenlijk een nieuwe FX doos aanschaffen. Dus de Intellifexen, de ModPro en de parallelle line mixer eruit en een nieuwe FX doos erin. Maar ja, welke FX doos??? De TC G-Force is eigenlijk de eerste die zo door mijn hoofd raast, maar je hebt natuurlijk ook nog die G2 van Lexicon en de (volgens zeggen) sublieme Eventide Eclipse. Tips, ervaringen? Ik hoor ze graag!

Raffel
1 september 2005, 15:26
tja ik zou niet echt een vergelijking kunnen treffen met veel andere fx units, behalve de g-major en xpression, maar ik heb tot nu toe eigenlijk geen slechte ervaringen met de G-force. Je zit wel met die AD<>DA converter, dus zul je wellicht nog een mixer moeten gebruiken.

MSNL
1 september 2005, 15:52
Hoi,

Een directe vergelijking heb ik ook niet: Ik gebruik zelf een Lexicon MPX g2 en ben hierover zeer tevreden. Prachtige galm, uitgebreide delays (inclusief ducker), chorus gebruik ik zelf niet, maar gebruik hiervoor een detune, vind ik heel mooi. Daarnaast goede (analoge) overdrive en distortion effecten, mooie phaser, redelijke compressors en een goede wah. Groot voordeel is dat je effecten voor of na de effectloop kunt zetten. De distortion, compressor, wah etc dus voor de loop en dus voor de voorversterker.
Daarnaast heeft de Lexicon uitgebreide midi mogelijkheden. Ik gebruik zelf de wah die zich automatisch inschakelt als je het pedaal beweegt.
Je hebt uiteraard een tap-mogelijkheid om echo-tijden, tremolo-frequentie in te stellen en een zogenaamde A/B switch waarmee een heleboel ingesteld kan worden: ik gebruik deze voornamelijk als solo-boost, waarmee het volume geboost wordt en de delay iets harder wordt gezet (met ook een toename van het aantal herhalingen).
Daarnaast zijn alle effectmodules zijn met PC's en CC'-s aan en uit te zetten.
Ik denk dat de geluidskwaliteit te vergelijken is met een G-Force waarbij beide apparaten hun eigen specialiteiten hebben.
Een veel gehoord nadeel is dat de Lexicon lastig te programmeren is, maar daar heb ik niet veel last van.
Ik ben op dit moment wel wat aan het rondkijken naar een extra effectunit. Dit voor wat speciale delay-effecten e.d. De G-system leek heel aantrekkelijk om met de Lexicon te combineren, maar biedt helaas veel te weinig midimogelijkheden.

groet,

martin

MSNL
1 september 2005, 15:52
Hoi,

Een directe vergelijking heb ik ook niet: Ik gebruik zelf een Lexicon MPX g2 en ben hierover zeer tevreden. Prachtige galm, uitgebreide delays (inclusief ducker), chorus gebruik ik zelf niet, maar gebruik hiervoor een detune, vind ik heel mooi. Daarnaast goede (analoge) overdrive en distortion effecten, mooie phaser, redelijke compressors en een goede wah. Groot voordeel is dat je effecten voor of na de effectloop kunt zetten. De distortion, compressor, wah etc dus voor de loop en dus voor de voorversterker.
Daarnaast heeft de Lexicon uitgebreide midi mogelijkheden. Ik gebruik zelf de wah die zich automatisch inschakelt als je het pedaal beweegt.
Je hebt uiteraard een tap-mogelijkheid om echo-tijden, tremolo-frequentie in te stellen en een zogenaamde A/B switch waarmee een heleboel ingesteld kan worden: ik gebruik deze voornamelijk als solo-boost, waarmee het volume geboost wordt en de delay iets harder wordt gezet (met ook een toename van het aantal herhalingen).
Daarnaast zijn alle effectmodules zijn met PC's en CC'-s aan en uit te zetten.
Ik denk dat de geluidskwaliteit te vergelijken is met een G-Force waarbij beide apparaten hun eigen specialiteiten hebben.
Een veel gehoord nadeel is dat de Lexicon lastig te programmeren is, maar daar heb ik niet veel last van.
Ik ben op dit moment wel wat aan het rondkijken naar een extra effectunit. Dit voor wat speciale delay-effecten e.d. De G-system leek heel aantrekkelijk om met de Lexicon te combineren, maar biedt helaas veel te weinig midimogelijkheden.

groet,

martin

MSNL
1 september 2005, 15:53
Hoi,

Een directe vergelijking heb ik ook niet: Ik gebruik zelf een Lexicon MPX g2 en ben hierover zeer tevreden. Prachtige galm, uitgebreide delays (inclusief ducker), chorus gebruik ik zelf niet, maar gebruik hiervoor een detune, vind ik heel mooi. Daarnaast goede (analoge) overdrive en distortion effecten, mooie phaser, redelijke compressors en een goede wah. Groot voordeel is dat je effecten voor of na de effectloop kunt zetten. De distortion, compressor, wah etc dus voor de loop en dus voor de voorversterker.
Daarnaast heeft de Lexicon uitgebreide midi mogelijkheden. Ik gebruik zelf de wah die zich automatisch inschakelt als je het pedaal beweegt.
Je hebt uiteraard een tap-mogelijkheid om echo-tijden, tremolo-frequentie in te stellen en een zogenaamde A/B switch waarmee een heleboel ingesteld kan worden: ik gebruik deze voornamelijk als solo-boost, waarmee het volume geboost wordt en de delay iets harder wordt gezet (met ook een toename van het aantal herhalingen).
Daarnaast zijn alle effectmodules zijn met PC's en CC'-s aan en uit te zetten.
Ik denk dat de geluidskwaliteit te vergelijken is met een G-Force waarbij beide apparaten hun eigen specialiteiten hebben.
Een veel gehoord nadeel is dat de Lexicon lastig te programmeren is, maar daar heb ik niet veel last van.
Ik ben op dit moment wel wat aan het rondkijken naar een extra effectunit. Dit voor wat speciale delay-effecten e.d. De G-system leek heel aantrekkelijk om met de Lexicon te combineren, maar biedt helaas veel te weinig midimogelijkheden.

groet,

martin

MSNL
1 september 2005, 15:58
Hoi,

Een directe vergelijking heb ik ook niet: Ik gebruik zelf een Lexicon MPX g2 en ben hierover zeer tevreden. Prachtige galm, uitgebreide delays (inclusief ducker), chorus gebruik ik zelf niet, maar gebruik hiervoor een detune, vind ik heel mooi. Daarnaast goede (analoge) overdrive en distortion effecten, mooie phaser, redelijke compressors en een goede wah. Groot voordeel is dat je effecten voor of na de effectloop kunt zetten. De distortion, compressor, wah etc dus voor de loop en dus voor de voorversterker.
Daarnaast heeft de Lexicon uitgebreide midi mogelijkheden. Ik gebruik zelf de wah die zich automatisch inschakelt als je het pedaal beweegt.
Je hebt uiteraard een tap-mogelijkheid om echo-tijden, tremolo-frequentie in te stellen en een zogenaamde A/B switch waarmee een heleboel ingesteld kan worden: ik gebruik deze voornamelijk als solo-boost, waarmee het volume geboost wordt en de delay iets harder wordt gezet (met ook een toename van het aantal herhalingen).
Daarnaast zijn alle effectmodules zijn met PC's en CC'-s aan en uit te zetten.
Ik denk dat de geluidskwaliteit te vergelijken is met een G-Force waarbij beide apparaten hun eigen specialiteiten hebben.
Een veel gehoord nadeel is dat de Lexicon lastig te programmeren is, maar daar heb ik niet veel last van.
Ik ben op dit moment wel wat aan het rondkijken naar een extra effectunit. Dit voor wat speciale delay-effecten e.d. De G-system leek heel aantrekkelijk om met de Lexicon te combineren, maar biedt helaas veel te weinig midimogelijkheden.

groet,

martin

MSNL
1 september 2005, 15:58
Hoi,

Een directe vergelijking heb ik ook niet: Ik gebruik zelf een Lexicon MPX g2 en ben hierover zeer tevreden. Prachtige galm, uitgebreide delays (inclusief ducker), chorus gebruik ik zelf niet, maar gebruik hiervoor een detune, vind ik heel mooi. Daarnaast goede (analoge) overdrive en distortion effecten, mooie phaser, redelijke compressors en een goede wah. Groot voordeel is dat je effecten voor of na de effectloop kunt zetten. De distortion, compressor, wah etc dus voor de loop en dus voor de voorversterker.
Daarnaast heeft de Lexicon uitgebreide midi mogelijkheden. Ik gebruik zelf de wah die zich automatisch inschakelt als je het pedaal beweegt.
Je hebt uiteraard een tap-mogelijkheid om echo-tijden, tremolo-frequentie in te stellen en een zogenaamde A/B switch waarmee een heleboel ingesteld kan worden: ik gebruik deze voornamelijk als solo-boost, waarmee het volume geboost wordt en de delay iets harder wordt gezet (met ook een toename van het aantal herhalingen).
Daarnaast zijn alle effectmodules zijn met PC's en CC'-s aan en uit te zetten.
Ik denk dat de geluidskwaliteit te vergelijken is met een G-Force waarbij beide apparaten hun eigen specialiteiten hebben.
Een veel gehoord nadeel is dat de Lexicon lastig te programmeren is, maar daar heb ik niet veel last van.
Ik ben op dit moment wel wat aan het rondkijken naar een extra effectunit. Dit voor wat speciale delay-effecten e.d. De G-system leek heel aantrekkelijk om met de Lexicon te combineren, maar biedt helaas veel te weinig midimogelijkheden.

groet,

martin

charlie45
1 september 2005, 16:03
wat mankeert er aan de FX die je nu hebt? klinkt als een goeie oplossing.

LordRiffenstein
1 september 2005, 16:06
Tenzij je naar een Eclipse gaat, zal je er op achteruit gaan. G-Force is erg goed maar aparte units in parallel klinken gewoon beter.

Rectifier
1 september 2005, 16:53
Tenzij je naar een Eclipse gaat, zal je er op achteruit gaan. G-Force is erg goed maar aparte units in parallel klinken gewoon beter.

Mwoa....

Ik heb de Gforce serieel.... klinkt goed genoeg.
En om met je eigen befaamde woorden te spreken...."SUE ME :evil: "

Ik heb de G2 gehad hiervoor, klonk ook goed, maar zoals MSNL al zegt beide apparaten hebben hun eigen specifieke dingen waar ze goed in zijn.

Ik geef de voorkeur aan de Gforce omdat die sneller te programmeren is en ook eenvoudiger.

Jimi Hendrix
1 september 2005, 17:46
Als je toch met een stolp/vrachtwagentoestand gaat werken zou ik eerder een groter dan een kleiner rack nemen ;-)....

en rectifier is weer lekker bezig :-D

sue me ging toch over een gmajor??? :cool:

die gebruik ik trouwens ook serieel, klinkt TE GEK :razz:
laten we het erop houden dat ik niet voor niets een rack wat me een veelvoud van die gmajor heeft gekost heb.... toch gebruik ik de gm bij het merendeel van mijn schnabbels. studio is uiteraard een ander verhaal.

Nocki
1 september 2005, 17:55
Hoi.

heb zelf de G-force gehad. de mpx g2 was niet mijn ding en is alleen bruikbaar met de speciale pedal die erbij hoort.

De G-force kan je ook voor de preamp zetten gedeeltelijk en na de preamp. alleen speel je dan mono.

ik was er gek mee en vond m erg goed. maar je houdt tonesuck...

Nocki

morris
1 september 2005, 22:56
Eclipse!

no contest.

Maar, zelfs die heeft tone suck.

Morris

robzilla
1 september 2005, 23:08
Eclipse!

no contest.

Maar, zelfs die heeft tone suck.

Morris

Ach ja, dat hou je toch altijd als je met extra gear gaat werken.

Hoe staat het eigenlijk met jouw nieuwe rack morris?

morris
1 september 2005, 23:14
Eclipse!

no contest.

Maar, zelfs die heeft tone suck.

Morris

Ach ja, dat hou je toch altijd als je met extra gear gaat werken.

Hoe staat het eigenlijk met jouw nieuwe rack morris?

Het spul gaat binnenkort naar Paul Lenders ;-) er moeten nog wat voedingen en interfaces ontworpen worden en daar is hij nu mee bezig.
Maar het wordt een snoepje!

vinni
2 september 2005, 00:53
Dr is er maar één die echt beter is : de Eventide Eclipse met Ver 3.0 software.

Denk niet dat een ander apparaat iets toevoegd aan wat je nu hebt.

Nieuw zijn ze peperduur.
Ze willen nog wel eens op Ebay verschijnen.
Prijs zit dan tussen 1600 - 2000 euro.

Tja....
Ook ik zou het liefst een Eclipse willen....maar de prijs.

Vinni

wimmeltje
2 september 2005, 07:49
Eclipse!

no contest.

Maar, zelfs die heeft tone suck.

Morris

morris, ik denk dat de FX units trouwens allemaal tonesuck hebben.

G-force, eventide enz enz.

Daar kom je gewoon niet onderuit. De een zal het meer hebben dan de ander.

bluegate
2 september 2005, 09:45
Dat denk ik ook, alle extra apparaten in je setup zullen het basis-geluid veranderen.

De Eventides doen dit ook maar in mindere maten dan de andere processoren die genoemd zijn.

Wat vooral het probleem geeft is het verkeerd instellen van de levels.
Indien je dit precies goed doet, blijft het basis-geluid veel beter overeind.
WDW systemen zijn natuurlijk een hele mooie oplossing... :amp:

Chiel
2 september 2005, 11:32
Thanx allemaal voor de reacties. Tja, W/D/W is praktisch bijna niet te doen. Een stereo spelende gitarist is voor de meeste zaalmixers al een verhaal apart!

Ik wil van mijn FX dozen af, omdat ik simpelweg niet super tevreden ben. De ModPro wordt iedere week wel weer getweaked, maar de Chorus, Flanger en tremolo geluiden die ik eruit haal zijn eenvoudigweg niet mijn ding. Laatst een G-Force even vluchtig getest en die klonk al meteen stukken beter IMO.

Ik wil naar een kleiner rack vanwege de stolpcases die gemaakt worden. Wordt hetzelfde formaat als de versterker en FX racks van de PA en die zijn allemaal 10HE. Daar moet ik het dus mee doen.
VHT/CAE/DMC/Dinopower/2HE Interface/tja, en dan de FX doos nog.

Als ik het zo hoor ben ik bang dat er niets anders op zit als maar luk-raak eens een keer één van de dozen op de kop te tikken en uit te testen. Gauw maar eens marktplaats onveilig maken . . .

wimmeltje
2 september 2005, 14:07
Ik gebruik al heel lang een G-Force en ben er erg tevreden over.

Ik heb hem gebruikt met een marshall jmp-1 en marshall poweamp. Met een VHT GP3 en 2902 en 2502. Met een CAE 3+se en VHT 2502. en nu met mijn ENGL SE top en 4x12 speakerkast. Ik ben er erg tevreden over. De Gforce heeft het tot nu toe het langs volgehouden in mijn rek. Op het moment heb ik er zelf 2 maar die ga ik beiden weer gebruiken. 1 in kleine setup en de andere in mijn grote setup.

Ik denk dat het allemaal met smaak te maken heeft. De ene vind dit mooi en de andere dat. ik kan me nog herinneren dat er een jaar of twee geleden een topic was over welke beter is. Een G2 of G-force en toen was de conclusie dat ze allebei goed zijn maar anders. Morris had ze geloof ik toen beide getest.

Ik denk dat je het zelf moet testen of de G-Force of andere unit bij jou past en van daaruit een besluit moet nemen.

Anyway als je lukraak iets gaat kopen. Ik zag dat er nog een G-Force op internet staat en die van anand staat volgens mij ook nog tekoop.

hou ons op de hoogte. Ik ben namelijk erg TC fan vandaar.

Rectifier
2 september 2005, 15:26
Wat ik persoonlijk een groot voordeel vind van de Gforce t.o.v. de Lex G2/Intellifex is dat als je gaat FX edit'en dat als je in het Edit menu je in 1 scherm kan zien wat alle settings (parameters) zijn van dat effect.

Tenzij je heel veel parameters hebt, dan moet je effe omlaag scrollen.

Bij de G2 bv. moet je per parameter doorbladeren.

Dat is niet erg als je in de studio zit maar als je live effe iets snel wil aanpassen dan gaat dit sneller omdat je alles in 1 oogopslag ziet in je scherm.

Klein detail maar kan toch een verschil maken in je persoonlijke keuze.

BeeJee
2 september 2005, 16:51
Als je de Lex een beetje kent, gaat het editten echt easy as that, ook live op het podium. Kan zowat alles 'on the fly' aanpassen.

morris
2 september 2005, 23:44
kom op mannen let's face it, de Gforce klinkt gewoon beter, heeft een betere interface en pretendeert geen dingen te kunnen doen waarvan de G2 beweert ze wel te kunnen doen. Pedals blijven pedals en rack fx blijven rack fx. Ik ben geen TC freak, maar ik moet de eerste aanzet tot een fatsoenliijke oplossing (G-system) wel een hoger cijfer geven dan alle lexicon pogingen tot nu toe. Al blijft het jammer van die dubbele AD/DA conversie.

Maar die oude intellifex doet het ook nog steeds voor mij!

Morris

BeeJee
3 september 2005, 02:40
en toch zijn de delays en de reverbs van de G2 beter dan van de Gforce :razz:

srv-man
4 september 2005, 22:08
Het meeste is al gezegd, maar hier nog wat opmerkingen mijnerzijds.

Naar mijn smaak liggen de Lex G2 en de TC G-Force dicht bij elkaar. Ze hebben allebei hun sterke kanten, het hangt er maar vanaf wat je belangrijk vind. Dat een apparaat dingen pretendeert te doen en ze uiteindelijk niet kan lijkt me minder relevant tenzij je het juist daarom zou kopen. Ik neem aan, Morris, dat je op het pre-loop gedeelte van de G2 (de pedal-sims) doelt, dat is inderdaad niet top en daarvoor zou ik de G2 zeker niet kopen.
Maar vergelijk je het post-loop gedeelte, dan doen ze niet voor elkaar onder, hoewel er op specifieke punten wel degelijk verschillen zijn. De bedieningsinterface van de TC is veel overzichtelijker, maar de G2 is ook nog wel bruikbaar.
Eerlijk gezegd heb ik zelf ook de G2, maar zou ik nu toch eerder naar een G-Force neigen.

En anders gewoon maar direct een Eclipse kopen, dat lijkt mij de ultieme fx-doos, als je er maar 1 wilt inzetten.

Gr, Theo

kokeleko
10 september 2005, 09:18
Wat mij verbaast is dat nog steeds iedereen het over tonesuck heeft.

Gewoon je parallele loop op je amp gebruiken, en je kunt er bijna alles er aan hangen, klaar ben je.

Ik heb idd nog steeds mijn G2, en de presets heb ik al meer dan een jaar niet gewijzigd. Ik gebruik bijna alleen de Reverb en Delay in de postsectie, kan ze per stuk uit zetten, voor de pitch heb ik de IPS-33B. De prefx gebruik ik heel af en toe. Het is maar net waar je voor kiest, tis niet het nieuwste van het nieuwste, maar het werkt naar behoren, en daar gaat het om.

bluegate
10 september 2005, 09:28
Gewoon je parallele loop op je amp gebruiken, en je kunt er bijna alles er aan hangen, klaar ben je.


Niet helemaal, er zijn nou eenmaal effecten die je serieel moet zetten anders werkt het niet goed.

Probleem is gewoon dat er geen echt goede all-in-one doos is die dit allemaal kan en dan ook nog eens geheel transparant is.

kokeleko
10 september 2005, 09:38
Gewoon je parallele loop op je amp gebruiken, en je kunt er bijna alles er aan hangen, klaar ben je.


Niet helemaal, er zijn nou eenmaal effecten die je serieel moet zetten anders werkt het niet goed.

Probleem is gewoon dat er geen echt goede all-in-one doos is die dit allemaal kan en dan ook nog eens geheel transparant is.

Dat is ook wel wel zo, het ligt er aan hoeveel fx je wilt gebruiken, al die extras in mijn basis sound is niet mijn pakkie aan. Ik wil te alle tijde mijn direkt geluid blijven horen, dus parallel is dan voor mij naast w.d.w. de enige optie.

Jimi Hendrix
10 september 2005, 09:40
Ik neem aan, Morris, dat je op het pre-loop gedeelte van de G2 (de pedal-sims) doelt, dat is inderdaad niet top en daarvoor zou ik de G2 zeker niet kopen.
Gr, Theo

Hou je dan niet een mpx1 over? Ik bedoel wat de G2 meer heeft dan de MPX1 is toch juist het preloop gedeelte??

morris
10 september 2005, 11:04
Ik neem aan, Morris, dat je op het pre-loop gedeelte van de G2 (de pedal-sims) doelt, dat is inderdaad niet top en daarvoor zou ik de G2 zeker niet kopen.
Gr, Theo

Hou je dan niet een mpx1 over? Ik bedoel wat de G2 meer heeft dan de MPX1 is toch juist het preloop gedeelte??

Ja, volgens mij ook. Wat mij echt beviel aan de G2 waren de delays en reverbs. Maar goed, daar staat lexicon ook bekend om. De modulatie was stukken minder. Ik geloof ook best dat als ik me wat meer had verdiept in het ding, dat ik er wat meer uit had kunnen halen. Bleef overeind dat het pregain gedeelte het helemaal niet voor me deed. Ik ben nou eenmaal ouderwetse pedaaltjes gewend, en ben daar inmiddels ook weer bij terug. Tja, dan zit je met een apparaat waarvan je alleen reverb en delay gebruikt, en dan kun je beter een pcm70 o.i.d. aanschaffen :wink:

Iemand nog interesse in een R1??

Morris :-D

srv-man
10 september 2005, 20:40
Ik neem aan, Morris, dat je op het pre-loop gedeelte van de G2 (de pedal-sims) doelt, dat is inderdaad niet top en daarvoor zou ik de G2 zeker niet kopen.
Gr, Theo

Hou je dan niet een mpx1 over? Ik bedoel wat de G2 meer heeft dan de MPX1 is toch juist het preloop gedeelte??

Ja, dat klopt wel zo'n beetje. De G2 heeft iets meer effecten, waaronder de Jamman en volgens mij ook iets meer geheugen zodat je wat meer fx blokken kan gebruiken (maar daar ben ik niet helemaal zeker van).

Enne, is die PCM70 niet nog een stukje duurder dan de MPX1 en G2? :wink:

morris
11 september 2005, 00:42
Enne, is die PCM70 niet nog een stukje duurder dan de MPX1 en G2? :wink:

mwhoa, voor 600/700 moet je er eentje kunnen scoren tegenwoordig.
Valt mee toch?

srv-man
11 september 2005, 09:41
Enne, is die PCM70 niet nog een stukje duurder dan de MPX1 en G2? :wink:

mwhoa, voor 600/700 moet je er eentje kunnen scoren tegenwoordig.
Valt mee toch?

Dat valt inderdaad mee, maar wat maakt die PCM70 nu zo fantastisch (behalve dat Luke hem ook gebruikt :wink: )?

morris
11 september 2005, 12:14
Enne, is die PCM70 niet nog een stukje duurder dan de MPX1 en G2? :wink:

mwhoa, voor 600/700 moet je er eentje kunnen scoren tegenwoordig.
Valt mee toch?

Dat valt inderdaad mee, maar wat maakt die PCM70 nu zo fantastisch (behalve dat Luke hem ook gebruikt :wink: )?

Dat heeft helemaal niks met Luke te maken, of het zou moeten zijn dat Luke ook een goede smaak heeft ;-)
De kwaliteit van de oude Lexcions staat nog steeds op een hoog niveau. Vooral de pcm42 en de pcm70 zijn voor gitaar fantastisch. Als je ooit eens in een studio komt waar die dingen staan, moet je ze maar eens proberen op een gitaar track. Maar, wees gewaarschuwd, slecht voor GAS!

Morris