PDA

View Full Version : Schrik voor die eerste keer



angus
1 september 2005, 14:46
hopla

angus
1 september 2005, 14:47
Hallo,

Sinds een maand of 3 kom ik regelmatig op het zelfbouwforum. Niet om zelf commentaar te geven, want die heb ik niet. Maar gewoon om te lezen, bij te leren, te bewonderen...

'k Vind het fenomenaal wat sommige mensen hier kunnen en doen. En eens je hier wat vertoefd, is de drang om zelf aan iets te beginnen erg groot.

Alleen heb ik wat schrik, omdat ik geen bal van houtbewerking ken. (Ik weet maar sinds een paar weken wat een bovenfrees juist is). Electronica is dan ook al weer niet mijn ding, maar daar kennen mijn vader en een vriend van me wel vrij veel van. Een andere vriend is schrijnwerker, en leek alvast enthousiast me bij zoiets te helpen. Alleen hebben ze in instrumentenbouw niets van ervaring.

Nu vroeg ik me af of er nog mensen zijn die ooit in een gelijkaardige positie verkeerden, en toch de stap gewaagd hebben, en wat hun ervaringen zijn met hun eerste keer ( een gitaar bouwen)?

Er wordt hier veel gezegd dat een telecaster 1 van de makkelijkste is om mee te beginnen. Tot mijn geluk had ik zo'n model op voorhand ook al in gedachten. Dus dat staat al ongeveer vast.
Ook wordt dat boek van Hiscock hier erg gepromoot. Is dit voldoende? Of zijn er nog broodnodige boeken die handig zijn om lezen?

Heeft er verder iemand een idee wat een telecaster zou kunnen gaan kosten? Ik ben maar een arme student, maar als ik er een lange termijnproject van maak, moet dit mss wel lukken.

Alvast bedankt om dit te lezen, 'k hoop op veel reacties. Als er nog dingen zijn die je moet weten...

Groeten, Angus

angus
1 september 2005, 14:48
Hallo,

Sinds een maand of 3 kom ik regelmatig op het zelfbouwforum. Niet om zelf commentaar te geven, want die heb ik niet. Maar gewoon om te lezen, bij te leren, te bewonderen...

'k Vind het fenomenaal wat sommige mensen hier kunnen en doen. En eens je hier wat vertoefd, is de drang om zelf aan iets te beginnen erg groot.

Alleen heb ik wat schrik, omdat ik geen bal van houtbewerking ken. (Ik weet maar sinds een paar weken wat een bovenfrees juist is). Electronica is dan ook al weer niet mijn ding, maar daar kennen mijn vader en een vriend van me wel vrij veel van. Een andere vriend is schrijnwerker, en leek alvast enthousiast me bij zoiets te helpen. Alleen hebben ze in instrumentenbouw niets van ervaring.

Nu vroeg ik me af of er nog mensen zijn die ooit in een gelijkaardige positie verkeerden, en toch de stap gewaagd hebben, en wat hun ervaringen zijn met hun eerste keer ( een gitaar bouwen)?

Er wordt hier veel gezegd dat een telecaster 1 van de makkelijkste is om mee te beginnen. Tot mijn geluk had ik zo'n model op voorhand ook al in gedachten. Dus dat staat al ongeveer vast.
Ook wordt dat boek van Hiscock hier erg gepromoot. Is dit voldoende? Of zijn er nog broodnodige boeken die handig zijn om lezen?

Heeft er verder iemand een idee wat een telecaster zou kunnen gaan kosten? Ik ben maar een arme student, maar als ik er een lange termijnproject van maak, moet dit mss wel lukken.

Alvast bedankt om dit te lezen, 'k hoop op veel reacties. Als er nog dingen zijn die je moet weten...

Groeten, Angus

Keesz
1 september 2005, 15:27
ik zit in hetzelfde schuitje, alleen heb ik al wel ervaring met hout bewerken :)

over het frezen enzo....zoek een bekende op die er een heeft, ik zal vast wel iemand kennen die zo'n ding heeft en mij ermee wil helpen...

Dirk W
1 september 2005, 16:12
Er was laatst een aanbieding bij karwij geloof ik. Een bovenfrees van KBM (das een B merk) voor 25 euro. Dat ding deed het nog best aardig en het is geen geld. Je kunt ook gewoon zon ding kopen en dan hoef je niet op zoek te gaan. Voor de rest, als je onzeker bent kun je ook eentje in elkaar schroeven en alle onderdelen kopen. Is een stuk makkelijker en daar leer je ook van (om er een beetje in te komen). Houtbewerking leer je er niet echt veel van. Misschien moet je nog wat gaten boren voor de slagplaat of stemmechanieken, maar daar houd het wel op denk ik.

hierophant
1 september 2005, 19:45
Huj, ben zelf zo'n 16-jarig studentje met ook niet al te veel centjes ( werken helpt daar al wat bij ;-) ) en ben vollop bezeg met een fantasie-figuurtje-gitaar.

Heb tweedehands elementen gekocht enzo, en als nek zou ik mijn nek van men squier gebruiken, en als men gitaar af is en ik tevreden ben koop ik daar een nieuwe, ongelakte nek voor.
Nu, zelf ken ik ook niet echt iets van houtbewerking enzo, maar met een nonkel als schrijnwerker die veel uitleg kan geven is dit zeker te doen. Voordeel is dat je het materiaal dan voor een tijdje kan lenen en dit zelf niet hoeft te kopen.
Met het echt bewerken van hout ben ik zo goed als klaar, en moet zeggen.. het resultaat valt zeer goed mee.

Aan de elektriciteit ben ik nog niet begonnen, (praktisch dan, theoretisch ben ik er al wel mee bezig geweest) maar ik raad je aan om voor de eerste keer een standaard combinatie van elementen te gebruiken, zo kan je een schema van internet halen en nabouwen. (ikzelf wou actieve met passieve elementen mixen, en dit is tot nu toe nog niet zo simpel geweest, maar als je er wat van kent zal dit zeker lukken (heb al veel hulp gehad op dit forum trouwens).

Veel uitleg vragen, veel lezen, moeilijke dingen (waar je niet zeker van bent) eerst proberen op een ander stuk hout en dan lukt je dit wel! Weet waar je mee bezig bent.

Succes!!
grtz, Pieter

Jimb
2 september 2005, 10:50
Ik ga komend weekend hout halen (hopelijk heb ik ook tijd voor de andere hardware) voor mijn eerste project: een neck-thru bas

Ik heb oo geen echte ervaring met houtbewerken (buiten handenarbeid lessen op de middelbare school van alweer enkele jaren geleden). Maar heb er wel vertrouwen in, ookal start ik niet met een fender model/ripoff.
pickups wil ik zelf in elkaar gaan prutsen evenals de electronica, mocht dit niet lukken zijn die er altijd nog andere in te zetten.

Ik heb het boek van melvyn Hiscock en een van Martin Koch, beide geven erg veel informatie met veel nuttige aanwijzigingen/tips. Vanuit die boeken zou het dus wel goed moeten lukken om zelf wat te fabriceren.

Waar ik zelf denk dat het moeilijkste zal zijn is de hals, en dan vooral het mooi rondkrijgen van de achterkant en het fretten, ookal blijkt dat laatste opzich nog wel mee te vallen als het maar erg precies uitgevoerd wordt.

Mattia
2 september 2005, 12:16
Nu vroeg ik me af of er nog mensen zijn die ooit in een gelijkaardige positie verkeerden, en toch de stap gewaagd hebben, en wat hun ervaringen zijn met hun eerste keer ( een gitaar bouwen)?

Er wordt hier veel gezegd dat een telecaster 1 van de makkelijkste is om mee te beginnen. Tot mijn geluk had ik zo'n model op voorhand ook al in gedachten. Dus dat staat al ongeveer vast.
Ook wordt dat boek van Hiscock hier erg gepromoot. Is dit voldoende? Of zijn er nog broodnodige boeken die handig zijn om lezen?


Qua boeken is Hiscock zeker een voldoende basis, zeker voor een Telecaster, maar Koch erbij kan echt geen kwaad. Verder hier neuzen, en richting MIMF.com en Projectguitar.com, allerlei tutorials en dergelijke lezen. Veeeeel lezen. Lezen is goed. Maar op gegeven moment moet je ophouden met lezen en gewoon beginnen.

Verder, ik ben zo'n 8-9 jaar geleden begonnen met m'n passie voor gitaren. Eerste gitaar, warmoth onderedelen strat, in elkaar gezet. Zelf gelakt, wat nog het moeilijkste was. Electronica hoeft echt niet ingewikkeld te zijn, gewoon plaatjes volgen, beetje oefenen. Had er toen nul komma nul ervaring in, en had wel eens iets met een kwast bewerkt, maar da's toch anders.

Toen Melvyn's boek gekocht, gelezen, en bij mezelf gedacht 'hee, dat moet wel lukken!'. Ik had nul ervaring met serieuze houtbewerking. Had wel eens geholpen met wat vuren tafeltjes en dergelijke maken, gaten in muur geboord, gewoon heel basale DHZ activiteiten. Schaaf? Beitels? Nooit gebruikt. Bovenfrees? Wist niet eens wat dat was. Hardhout? Nooit bewerkt. Dus, wat inkopen gedaan, alles voorzichtig uitgepland, met de nieuwe gereedschapjes geoefend op stukjes hout, om een beetje feeling ervoor te krijgen, en ervoor gegaan.

Sindsdien heb ik gemiddeld zo'n een gitaar per jaar gebouwd, ben ik ook akoestische gitaren gaan bouwen, en het blijft leuk. Beetje duur hobby, dat wel, alhoewel het nu hopelijk zichzelf gaat betalen (ik bouw voor vrienden, die de materialen dekken, kan het geld weer uitgeven aan meer materialen), maar het is, hands down, een van de leukste hobbies die iemand kan hebben. Echt waar.

Een gitaar vergt hele andere 'skills' dan meubeulmakerij, eigenlijk; je hebt minder te maken met alleen maar rechte lijnen, het is veelal veeeeel nauwkeuriger (alles moet gewoon *perfect* vlak zijn, zo rond te toets, nauwkeuring op 1-2 mm is echt niet goed genoeg). Niet dat meubelmakers niet nauwkeurig werken, maar bij een gitaar is het cruciaal. Ik heb van verschillende gitaarbouwers gehoord dat ze als studenten bijna liever 'machinists' (metaalbewerkers, zeg maar) hebben dan houtbewerkers, omdat ze meer open staan voor de wat andere technieken, en gewend zijn om supernauwkeurig te werken. Echter, als je een houtbewerker te vriend hebt, kun je daar veel 'basis' dingen (schaven, beitelen, basishoutbewerking) van leren, maar je kan het ook gewoon zelf doen.

Dus hup, ga boeken kopen, ga lezen, maar op gegeven moment moet je gewoon het diepe in springen. Gewoon doen.

Mattia
2 september 2005, 12:23
Waar ik zelf denk dat het moeilijkste zal zijn is de hals, en dan vooral het mooi rondkrijgen van de achterkant en het fretten, ookal blijkt dat laatste opzich nog wel mee te vallen als het maar erg precies uitgevoerd wordt.

Nou...ik moet zeggen dat het maken van de hals (achterkant en dergelijke) een van de leukste onderdelen van het bouwen is. Kleine fototutorial staat in m'n strat+tele draadje, als je dat wil zien. Beetje gezond verstand, schuurblokjes, schraapstaal, en vooral je vingers (voelen of het af is, niet kijken!), en je zit wel goed. Besef ook dat een mm verschil een heel ander gevoel kan geven, dus gebruik die vingers goed! Verschillende handposities/speelposities aanpakken, en goed voelen op welk gedeelte het 'verkeerd' aanvoelt, markeren, en dan verder.

Fretten, echt goed fretten, dat vergt vooral oefening, vind ik. Ik vind het nog steeds niet makkelijk. Een degelijke, goede fretjob (in de zin van speelt lekker, voelt lekker aan, ratelt niet), da's best goed te doen, maar om het echt professioneel te doen vergt geduld en een oog voor detail. En oefening. Er zijn niet voor niets hele boeken over geschreven (StewMac's Fretting Step by Step, door Dan Erlewine). Maargoed, fretten, da's echt zoiets dat je op termijn toch over kunt doen, zonder al teveel poeha.

angus
2 september 2005, 13:14
Bedankt voor de reacties al. Vanmiddag ga ik dat boek van Hiscock halen, en begin daar alvast in te lezen. Het is al een begin. Leuk dat er nog mensen zijn die van nul startten.
En voor het fretwerk, ik geloof dat men een toets kan kopen met de sleuven voor de frets al ingefreesd?
Heeft er verder nog iemand een idee over een prijs?

angus

Random_hero
2 september 2005, 15:47
-dubbel-

Random_hero
2 september 2005, 15:51
Ik ga binnenkort ook beginnen (ik bouw een gitaar als ProfielWerkStuk). Ik heb ontzettend veel gelezen en ik heb al wat problemen omzeild door gewoon overal goed na te denken en dingen uit te tekenen. Als is het maar een schets, als ik het zelf maar snap :razz:. Ongetwijfeld zal ik nog nieuwe problemen tegen komen, maar dat kom ik wel overheen. Mijn grootste zorg is tot nu toe het plaatsen van de brug (nek koop ik), maar ach, het leven van een gitaarbouwer gaat niet over rozen 8)

Mattia
2 september 2005, 19:00
Toetsen kun je idd 'pre-slotted' kopen. Zie stewmac.com, om maar een voorbeeld te noemen, voor een prijsindicatie.

Random: brug plaatsen is best wel simpel, hoor. Eerst hals vastzetten, dan zadels van brug helemaal naar voren, zodat die van de hoge E snaar precies op de scale length ligt (2x afstand nut tot 12de fret). Je hebt voor de dikke snaren vooral extra compensatie nodig, maar tenzij je een tunomatic moet plaatsen (die moet op 'n hoek, en is dus wat moeilijker) is het allemaal best simpel. Gewoon doorgaan op jouw manier, dus voorzichtig tekenen, drie keer meten, nadenken over wat er gebeurd, en over wat je doet, en het moet wel goed komen. En voor vragen kun je altijd hier terecht.

charlotte
3 september 2005, 07:00
Hallo Allemaal, :razz:

Ik kan me helemaal aansluiten bij Mattia, ben kort geleden ook begonnen met bouwen,(zie mijn Topic elders in dit forum,of bezoek mijn site ) heb echter een fijnmechanische opleiding gehad, en links en rechts merk ik er idd wel wat profijt van.
Maar zoals Mattia al zei, is het ook een kwestie van doen, ben je niet zeker van iets, probeer het dan op afvalhout, voor je het goede( vaak dure) hout gaat bewerken.Kijk ook eerst goed hoe iets gedaan moet worden, en ga niet gelijk aan de slag, maar denk er over na , zeker als iets niet geheel duidelijk is,vraag advies als je er niet uitkomt.
Ga ook niet gehaast te werk, het is vooral ook een kwestie van geduld, zeker met schuur werkzaamheden.
En denk ook vooruit bij wat je doet , opspannen, gaten boren/frezen etc. .
zodat je niet voor verassingen komt te staan.
Suc6 allemaal. groetjes Charlotte .

charlotte
3 september 2005, 07:01
Hallo Allemaal, :razz:

Ik kan me helemaal aansluiten bij Mattia, ben kort geleden ook begonnen met bouwen,(zie mijn Topic elders in dit forum,of bezoek mijn site ) heb echter een fijnmechanische opleiding gehad, en links en rechts merk ik er idd wel wat profijt van.
Maar zoals Mattia al zei, is het ook een kwestie van doen, ben je niet zeker van iets, probeer het dan op afvalhout, voor je het goede( vaak dure) hout gaat bewerken.Kijk ook eerst goed hoe iets gedaan moet worden, en ga niet gelijk aan de slag, maar denk er over na , zeker als iets niet geheel duidelijk is,vraag advies als je er niet uitkomt.
Ga ook niet gehaast te werk, het is vooral ook een kwestie van geduld, zeker met schuur werkzaamheden.
En denk ook vooruit bij wat je doet , opspannen, gaten boren/frezen etc. .
zodat je niet voor verassingen komt te staan.
Suc6 allemaal. groetjes Charlotte .

chennie
3 september 2005, 11:54
ik sluit me geheel aan bij bovenste opmerkingen.
Enige zelfbouwproject van mij is dat ik een gitaar een refinish beurt heb gegeven. Dit is het resultaat (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=59619&highlight=retriever). Het is bij lange na niet het niveau wat bv Mattia of Charlotte halen, maar laat dat je niet weerhouden om toch zelf aan de slag te gaan! Vooruit denken, plannen vooronderzoek is het halve werk. Iets zagen is zo gedaan, bedenken hoe je het gaat zagen is belangrijker. Als je iets niet weet gewoon vragen. Ik heb denk ik alleen voor die gitaar al een zooi topics geopend, waarbij de antwoorden ook weer anderen hebben geholpen. Als je je vraag netjes formuleert zijn de meeste gebruikers erg behulpzaam. Verder nog de lokale verfwinkels en houthandels bestookt met vragen, tja je moet het ergens leren =)

Random_hero
3 september 2005, 12:31
Toetsen kun je idd 'pre-slotted' kopen. Zie stewmac.com, om maar een voorbeeld te noemen, voor een prijsindicatie.

Random: brug plaatsen is best wel simpel, hoor. Eerst hals vastzetten, dan zadels van brug helemaal naar voren, zodat die van de hoge E snaar precies op de scale length ligt (2x afstand nut tot 12de fret). Je hebt voor de dikke snaren vooral extra compensatie nodig, maar tenzij je een tunomatic moet plaatsen (die moet op 'n hoek, en is dus wat moeilijker) is het allemaal best simpel. Gewoon doorgaan op jouw manier, dus voorzichtig tekenen, drie keer meten, nadenken over wat er gebeurd, en over wat je doet, en het moet wel goed komen. En voor vragen kun je altijd hier terecht.

Ik moet idd een tune-o-matic plaatsen :razz: maar ik heb er het volste vertrouwen in. Idd gewoon een kwesite van meten, nog een keer meten en nog een keer na meten.

Anavrin
3 september 2005, 15:40
als je geen vertrouwen hebt in je skills, dan kun je natuurlijk altijd beginnen met zelf een gitaar in elkaar zetten. Ik had ook niet veel vertrouwen in m'n skills, en ben na het maken van modificaties aan bestaande gitaren, toch maar zelf een gitaar in elkaar gaan zetten. Omdat ik geen matching onderdelen had, moest ik toch redelijk wat bijschuren en vijlen en boren. Van alleen al die kleine dingetjes leer je toch best veel heb ik gemerkt, en dan groeit je vertrouwen voor de volgende echt helemaal zelf gemaakte gitaar. Hals zou ik sowieso niet zelf maken, omdat ik daar nog steeds geen vertrouwen in heb, maar qua aansluitingen en electronica hoef je je echt geen zorgen te maken. Stel dat je het namelijk niet goed hebt gesoldeerd, dan kun je het altijd over doen, net zo vaak tot het wel werkt. Bij een hals of body gaat dat iets moeilijker. Dit is btw mijn zelf in elkaar gezette gitaar:
http://members.home.nl/100procentmafkees/IMAG0869.JPG

Toen ik "klaar" was, kwam ik er achter dat de balans niet helemaal goed was (kopzwaar), dus toen heb ik er een bigsby op gezet (ik wilde toch al een tremolo, en het extra gewicht kwam goed uit. De hals heb ik gewoon bij de lokale gitaarbouwer gehaald (voor iets van 45 euro). Wat je ook doet, in ieder geval veel succes ermee.

ps. @ Random Hero: goed geregeld tegenwoordig die scholen. Ik hoor hier wel vaker over die profielwerkstukken, maar had dat zelf ook wel gewild (ik moest gewoon schriftelijke examens maken in 1998)...

Jimb
5 september 2005, 20:50
Ik heb afgelopen zaterdag hout gehaald!!

Toets: Ebben
hals: Wengé
body: Bengé (Ovankool achtig)
Top: Zebrano

met een beetje efficient zagen is het zelfs mogelijk om er 2 bassen uit te halen. Ik kan bij een oom in de schuur gaan hobbien, die heeft een aantal mooi houtbewerkings machines staan. Zeker fijn omdat het allemaal vrij harde en zware houtsoorten zijn.

Ik ga eerst het ontwerp nog wat verder uitwerken en de andere hardware bestellen/kopen, dan zal ik ook een topic starten met het verloop van het project. Misschien dat ik er ook nog wat laagjes fineer tussen de houtsoorten van de body wil doen voor een mooier effect.

oknarb180
11 september 2005, 22:24
Hallo Angus,

Ik ben zelf pas sinds 2 weken bekend met dit forum en heb al jaren het plan een eigen gitaar te willen/gaan bouwen, maar heb dit helaas nog niet gedaan. Nu heb ik van de week zeer veel indrukken gekregen op deze site, zoals een strat en tele project van fred Dons en Gisteren heb ik vol bewondering naar Charlotte d'r LP-tje gekeken op haar site (Ook al ben ik een strat-man, ze maakt een vreselijk mooie gitaar!!! klasse!!!). Zelf ben ik wat aan het onderzoeken voor de bouw en m'n plannen aan het smeden, maar voordat ik werkelijk aan de echte begin, ga ik eerst op afval hout oefenen, net als wat Charlotte al aangaf. Gewoon eerst een beetje de handigheid opdoen en dan het serieuze werk. DFat komt je eindresultaat zeker ten goede.


Groeten,

Branko

Mattia
12 september 2005, 13:55
Ik heb afgelopen zaterdag hout gehaald!!

Toets: Ebben
hals: Wengé
body: Bengé (Ovankool achtig)
Top: Zebrano

met een beetje efficient zagen is het zelfs mogelijk om er 2 bassen uit te halen. Ik kan bij een oom in de schuur gaan hobbien, die heeft een aantal mooi houtbewerkings machines staan. Zeker fijn omdat het allemaal vrij harde en zware houtsoorten zijn.

Ik ga eerst het ontwerp nog wat verder uitwerken en de andere hardware bestellen/kopen, dan zal ik ook een topic starten met het verloop van het project. Misschien dat ik er ook nog wat laagjes fineer tussen de houtsoorten van de body wil doen voor een mooier effect.

Nou, je pikt er meteen de moielijkere houtsoorten uit, he ;-)

Even serieus: dat wordt denk ik een erg zware bas, als de Benge (nooit van gehoord) in dezelfde gewichtscategorie zit als Ovangkol en Bubinga (beiden Ghibortia spp soorten). Ik zou echt serieus overwegen om de body deels uit te hollen, zodat je aan 't eind van de avond nog wel kunt staan.

Wenge is ook een moeilijk hout om te bewerken, vaak nogal zwaar, splintert erg makkelijk (splinters er snel uithalen, ze kunnen flink ontsteken). En, ja, de grootste porieen van de hele wereld. Ofzo. Heb je elders bassen gezien met Wenge als enig halshout, of vond je dat gewoon een leuk idee? Ik heb het in het verleden gebruikt als hals laminaat, en zal het in de toekomst blijven doen, verder, want het is wel een mooie houtsoort.

piezo
12 september 2005, 16:30
Dat komt je eindresultaat zeker ten goede.


Een aardige tip, zeker om drempelvrees te overwinnen:
De kwaliteit van het eindprodukt is minder belangrijk dan wat je onderweg hebt geleerd. Dan kun je ook genieten van je fouten.

Jimb
13 september 2005, 10:48
Nou, je pikt er meteen de moielijkere houtsoorten uit, he ;-)

Even serieus: dat wordt denk ik een erg zware bas, als de Benge (nooit van gehoord) in dezelfde gewichtscategorie zit als Ovangkol en Bubinga (beiden Ghibortia spp soorten). Ik zou echt serieus overwegen om de body deels uit te hollen, zodat je aan 't eind van de avond nog wel kunt staan.

Wenge is ook een moeilijk hout om te bewerken, vaak nogal zwaar, splintert erg makkelijk (splinters er snel uithalen, ze kunnen flink ontsteken). En, ja, de grootste porieen van de hele wereld. Ofzo. Heb je elders bassen gezien met Wenge als enig halshout, of vond je dat gewoon een leuk idee? Ik heb het in het verleden gebruikt als hals laminaat, en zal het in de toekomst blijven doen, verder, want het is wel een mooie houtsoort.

wat betreft gewicht zal het inderdaad geen licht basje gaan worden ;) ...
Als ik de stukken wat meer op maat heb zal ik beslissen of er wat holtes in de body komen.

De hals wordt niet alleen maar Wenge, ik wil de hals lamineren met benge, misschien nog een stukje purpleheart.
Ik heb een Rikkers bas die een Wenge neck heeft met ene ander houtsoort als laminaat (waarschijnlijk Ovankool, ook voor de rest van de body gebruikt met burl maple top). Deze vind ik erg fijn spelen (Het is niet de lichtste bas maar heeft niet zo'n erg dikke body), vandaar dat ik voor vergelijkbare houtsoorten voor de hals heb gekozen.

Ik wil eerst nog wat onderdelen van de hardware binnen hebben voordat ik echt ga zagen, ook moet het ontwerp nog op fatsoenlijke grote uitgeprint worden... Binnenkort een eigen topic met foto's ;)

Wat betreft die fouten: Dat komt wel goed, die zullen er veel gemaakt worden :P